Ohjaussimpukka?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Ohjaussimpukka?

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Kaverin auto 190D -vm.84 . Ajettu vain 310 tkm. "Ja pitää paikkaansa" Ohjauksessa väljyyttä joka ei lähde simpukkaa kiristämällä pois. Ei väljyyksiä nivelissä. Ja apusimpukkankorjaussarja laitettu. Keskialueella tosi iso väljyys. Simukkaa kiristämällä menee ohjaus jäykäksi eikä palaudu, mutta väljyys edelleen. Voiko olla ohjaus-simpukka viallinen onko yleistä, että näistä menisi. En ole kyllä itse kuullut.
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Re: Ohjaus-simukka?

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Arto kirjoitti:Kaverin auto 190D -vm.84 . Ajettu vain 310 tkm. "Ja pitää paikkaansa" Ohjauksessa väljyyttä joka ei lähde simpukkaa kiristämällä pois. Ei väljyyksiä nivelissä. Ja apusimpukkankorjaussarja laitettu. Keskialueella tosi iso väljyys. Simukkaa kiristämällä menee ohjaus jäykäksi eikä palaudu, mutta väljyys edelleen. Voiko olla ohjaus-simpukka viallinen onko yleistä, että näistä menisi. En ole kyllä itse kuullut.
Eipä siihen auta kuin vaihto, jos olisi ajoissa säädetty tiukemmalle ongelmaa ei nyt olisi. Turhan aikaisin on kulunut, em. ikäluokan autoissa aika yleistä.
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Kannattakohan tuota vanhaa korjata. Saako korjaussarjaa onkohan kallis toimenpide?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kokeile ensin vaihtaa se vaimennusiskari.
Se on halpa testi ja halpa korjauskin, jos sillä auttaa.

Seuraava vaihtoehto on hajottamokierros ja yrittää löytää hyvä simpukka.
Näin minua viisaat opastivat W123:n kanssa ja hyvin opastivat.

123:n hyvä simpukka liikkui hintaluokassa 100-150 e.
Siinä vertailupohjaksi.

Edit:
www.varaosahaku.fi kertoi hintahaarukaksi 93-250 e riippuen siitä, onko tehostamaton vai tehostettu ohjausvaihde.
Viimeksi muokannut Ari66, To 10.02.2005 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Arto kirjoitti:Kannattakohan tuota vanhaa korjata. Saako korjaussarjaa onkohan kallis toimenpide?
Täältä löytyis korjaussarja. On tosin tilattu satakakskutoseen, liekö simpukka sama? Kertokaa viisaat. Uusi orig. maksoi rahteineen 70, saat 30.

En tiedä onko paha vaihtaa, sisältää laakerit, stefat ym. sälää.

Voisin kuvitella sopivan :roll:

Itelllä jäi ylim. kun vika (kolina) olikin muualla.
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

On jo vaihdettu ohjauksen iskari. Ei vaikutusta!
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Arto kirjoitti:Kannattakohan tuota vanhaa korjata. Saako korjaussarjaa onkohan kallis toimenpide?
varsinaiseen ohj.teh."simpukkaan"...vaihteeseen ei saa kuin tiivistesarjan...
kannattaa kysyä käytettyä M-B Purkaamo Venetmäeltä, mersumieheltä Yms. vastaavalta.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

AKK kirjoitti:
Arto kirjoitti:Kannattakohan tuota vanhaa korjata. Saako korjaussarjaa onkohan kallis toimenpide?
varsinaiseen ohj.teh."simpukkaan"...vaihteeseen ei saa kuin tiivistesarjan...
kannattaa kysyä käytettyä M-B Purkaamo Venetmäeltä, mersumieheltä Yms. vastaavalta.
No kävimpä sitten tallista paketin ja aukaisin sinetin niin loppuu vatvominen.

Paketin varaosa n:o 1074600067
'
Sisältää:

Neulalaakeri x 3

Tiivisteellä :shock: varustettu lukkomutteri

Kartiokuulalaakeri

Kartiorullalaakeri

Alkuperäinen Mersun varaosa.
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

vesa kirjoitti:
AKK kirjoitti:
Arto kirjoitti:Kannattakohan tuota vanhaa korjata. Saako korjaussarjaa onkohan kallis toimenpide?
varsinaiseen ohj.teh."simpukkaan"...vaihteeseen ei saa kuin tiivistesarjan...
kannattaa kysyä käytettyä M-B Purkaamo Venetmäeltä, mersumieheltä Yms. vastaavalta.
No kävimpä sitten tallista paketin ja aukaisin sinetin niin loppuu vatvominen.

Paketin varaosa n:o 1074600067
'
Sisältää:

Neulalaakeri x 3

Tiivisteellä :shock: varustettu lukkomutteri

Kartiokuulalaakeri

Kartiorullalaakeri

Alkuperäinen Mersun varaosa.
Varaosanumero viittaa W107 korimalliin. Simpukasta on kulunut ns. keskimmäinen hammas, niitä on kaiken kaikkiaan kolme, muodoltaan kartiomaisia. Eli kun simpukan säätöruuvista säätää hampaat nousevat ja "levenevät". valitettavasti keskimmäinen on yleensä enemmän kulunut kuin reunimmaiset....eli kun kiristää "välykset pois" ei ohjaus palaudu, koska reunimmaiset ovat vähemmän kuluneet.

Tarkistin asian EPC:ltä ja juu korjaussarjan nimisen saa myös joka sisältää
laakerit yms....A 201 460 00 37 tai tiivistesarjan A 201 460 00 61, mutta "mäntää" joka on ohjauskierukan ympärillä tai hammas akselia ei erikseen saa...ja välys tulee nimen omaan hampailta.

Empä estä kokeilemasta, mutta erittäin suudella todennäköisyydellä teet turhaa työtä. Anyway onnea yritrykseen :roll:
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Totta töriset AKK. Ennen kuin hommaa tuon korjaussatsin kannattaa puistella ohjausvaihteen kääntövartta ja todeta onko siinä klappia. Jos varsi on tiukka sivuttaissuunnassa ei sitä kannata ruveta laakeroimaan.

Itellä kuului keulasta kolinaa ja "viisaat" diagnosoivat vian noihin "simpukan" laakereihin. No, vika löytyikin sitten ihan jostain muualta...

Tuo 107...viittaa tosiaankin korimalliin, mutta nämä numerothan menevät näissä aika mukavasti ristiin. Omasta autostakin löytyy107,123 jne. alkuisia numeroita vaikka muille jakaa.

Enkä nyt tarkoita että tuo korjaussatsi olisi sopiva W201:n.

Tällä lailla.
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

vesa kirjoitti:Totta töriset AKK. Ennen kuin hommaa tuon korjaussatsin kannattaa puistella ohjausvaihteen kääntövartta ja todeta onko siinä klappia. Jos varsi on tiukka sivuttaissuunnassa ei sitä kannata ruveta laakeroimaan.

Itellä kuului keulasta kolinaa ja "viisaat" diagnosoivat vian noihin "simpukan" laakereihin. No, vika löytyikin sitten ihan jostain muualta...

Tuo 107...viittaa tosiaankin korimalliin, mutta nämä numerothan menevät näissä aika mukavasti ristiin. Omasta autostakin löytyy107,123 jne. alkuisia numeroita vaikka muille jakaa.

Enkä nyt tarkoita että tuo korjaussatsi olisi sopiva W201:n.

Tällä lailla.
Samaa mieltä olen kanssasi...
Juu noi alku numerot menevät mersulla tyyliin missä em. osaa on ensin käytetty...toki voivat myöhemmin muuttua.. esim W124 oven rajoitin....
126 720 00 16. Jos osa on vain tietyssä mallissa on alku esim korimallin
kolme ensimmäistä tai moottorityypin kolme ensimäistä numeroa....
noin pääsääntoisesti Varmuuden tietysti saa kun tsekkaa valmistenumerolla EPC:ltä vaikka noi vanhemmat on melko helppoja kun on käytetty pitkälti samoja osia....ja se on mielestäni M-B:n hyväpuoli os vertaa esim japseihin
kun pitää tietää melkein kellon aikakin koska vehje on tullut tehtaalta pihalle jos meinaa saada oikea osan...ja sittenkin tuppaa olemaan lottoamista....
"Tuo takaisin jos ei sovi"...tyyliä...heh.. :lol:
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

simpukka

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

[="Arto"]On jo quotevaihdettu ohjauksen iskari. Ei vaikutusta![/quote]
Ois ylimääränen 123:sta! Etsin saksasta edelliseen 300 turboon,aj.350t! Ja simmpukka oli väljä! en kerennyt vaihtaa,kun möin auton! Ja pumppukin löytyy! :!:
Nykyiset: S124 E300TDT.-95 aj.292t.
210 300 TDT.-97aj.262t.
Honda VF Magnav65.-96aj.18tml.
BMW K1100.-93 aj.130tkm
Exät:124 300TDT-93 aj 268t.,300D-85-aj.835t.,W124300TDT-93 aj 532t.,124 300TE-24v..90,124 300D -86 Belgia,124 300TD-93 ,124 300TE 4-MATIC-90 aj.160tml,124 200D-90, W124 300TDT-93 aj 268t. W123 300TDT -77/82 KV,Chevyvan 6.2D-88aj.220t.,Nissan Laurel 2.8D-91,Mazda 626 2.0D Comprex ,Toyota Corolla LBD-87,Volvo 740 2.4D AM,Honda Prelude 2.0EX-83AM.,Nissan Primera 1.6SD.99
,Nissan Primera 1.6 sedan -97 ,Legasy 4WD.-91, Hiace.-78B, Vanette 2.0D-87,Opel Ascona 2.0i LB.-88, Ascona 1.6S-82,Opel Record 2.1D-77, Corolla1.3.-75, Corolla1.1.-70
Fiat600-71,Honda Transalp600.-88 ,Suzuki465RM.-82,YamahaIT250.-81,Yamaha350R.-72
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Re: simpukka

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Ois ylimääränen 123:sta! Etsin saksasta edelliseen 300 turboon,aj.350t! Ja simmpukka oli väljä! en kerennyt vaihtaa,kun möin auton! Ja pumppukin löytyy! :!:[/quote]

Käykö 201:seen?
Jata
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ti 30.11.2004 00:31
Paikkakunta: Evijärvi

Viesti Kirjoittaja Jata »

Terve.
Sori että tähän hyppäsin;tuli vaan mieleen sanoa että omassa menee kanssa simpukka vaihtoon.
Just tänään tilasin venetmäeltä,huippukuntoinen(kuulemma) 350,- ja kuukauden takuulla.

Saan huomenna ja sitte ens tiistaina vaihto,menee kuulemma tunti-puolitoista,riippuu mistä roikkuu mut ei mikään mahdoton operatsjuuni.

Siinäpä se.
w124 300 Tdt -92
luotsakone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 22.10.2004 20:13
Paikkakunta: oulunlääni

simpukka

Viesti Kirjoittaja luotsakone »

[Siis tilasit 124.seen vai? mullois noi 123:sen vemeet ja ajettu simpukalla 200 t:n luokkaa ja puolet halvemmalla kummatki saisit! :wink:
Nykyiset: S124 E300TDT.-95 aj.292t.
210 300 TDT.-97aj.262t.
Honda VF Magnav65.-96aj.18tml.
BMW K1100.-93 aj.130tkm
Exät:124 300TDT-93 aj 268t.,300D-85-aj.835t.,W124300TDT-93 aj 532t.,124 300TE-24v..90,124 300D -86 Belgia,124 300TD-93 ,124 300TE 4-MATIC-90 aj.160tml,124 200D-90, W124 300TDT-93 aj 268t. W123 300TDT -77/82 KV,Chevyvan 6.2D-88aj.220t.,Nissan Laurel 2.8D-91,Mazda 626 2.0D Comprex ,Toyota Corolla LBD-87,Volvo 740 2.4D AM,Honda Prelude 2.0EX-83AM.,Nissan Primera 1.6SD.99
,Nissan Primera 1.6 sedan -97 ,Legasy 4WD.-91, Hiace.-78B, Vanette 2.0D-87,Opel Ascona 2.0i LB.-88, Ascona 1.6S-82,Opel Record 2.1D-77, Corolla1.3.-75, Corolla1.1.-70
Fiat600-71,Honda Transalp600.-88 ,Suzuki465RM.-82,YamahaIT250.-81,Yamaha350R.-72
Jata
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ti 30.11.2004 00:31
Paikkakunta: Evijärvi

Re: simpukka

Viesti Kirjoittaja Jata »

luotsakone kirjoitti:[Siis tilasit 124.seen vai? mullois noi 123:sen vemeet ja ajettu simpukalla 200 t:n luokkaa ja puolet halvemmalla kummatki saisit! :wink:
Joo tilasin just siihen.
En ollu ite varma että mikä simpukka oikeen sopii tuohon omaani,niin tilasin sen takia sieltä venetmäeltä.

-Tätä se on kun ei oo itellä VARMAA tietoa että mikä mihinkin sopii.

:oops: :oops: :oops:
w124 300 Tdt -92
Vastaa Viestiin