Onko konepellin äänieristyksestä hyötyä?
Onko konepellin äänieristyksestä hyötyä?
Kattelin KL-Varaosien tuotelistaa ja huomasin ton konepellin äänieristys jutun.
Onko siitä hyötyä?
Kannattaako tuhlata rahaa jos sen laittais W123 230E:hen?
Vaikuttaako muuten talvella moottorin lämpöihin?
Onko siitä hyötyä?
Kannattaako tuhlata rahaa jos sen laittais W123 230E:hen?
Vaikuttaako muuten talvella moottorin lämpöihin?
Sama asia vaivaa. Edellinen omistaja pessy varmaan painepesurilla ja viime syksynä rupes roikkumaan ja revin lopulta sen pois koska oli jo aivan riekaleina ja lepäs imusarjan päällä. Missähän hinnassa tollaset liikkuu? Onko se joku yleismallin suoja mikä leikataan sopivaksi vai saako niitä esim. W123-mallit ja W124-mallit? Joku mulle vinkkinä joskus mainitsi että ostat sellasta retkeilyhuopaa ja leikkaat siitä sopivan. Mitenkähän sellasen sais kiinni pysymään? Milläs se KL-Varaosan matto kiinnitetään?
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Ite laiton 240:seen volvoon lämpö/ääni eriste maton, semmosesta folio pintasesta "retkeily patjasta". Siinä oli liima toisela puolela. Kyllä se jonnin verran piti lämpymämpänä ja hiljensi moottori melua. Tosin tohon pirssiin se laitettiin ettei turbo polta maaleja konepellistä.
Ostin sitä yhestä meluntorjunta firmasta, oli aika etullista ko otti hukka paloja.
Ostin sitä yhestä meluntorjunta firmasta, oli aika etullista ko otti hukka paloja.
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
Lisää aiheesta...
Näyttäisi olevan MB: llä niin, että Dieseleissä on eriste, mutta bensoissa ei ?
Olisiko "melu" sävyltään erilaista, että sitä dieseliin tarvitaan enemmän. ?
Olisiko "melu" sävyltään erilaista, että sitä dieseliin tarvitaan enemmän. ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
En kyllä huomannut mitään eroa kun vanhan risan raksin pois. Tai lumi ja jää sulaa talvella nokkapelliltä pois ja kosteena kesäaamuna kaste kuivaa muuta autoa nopeammin. Luulis kyllä että se vaikuttaa myös meteliin mutta mulla repsotti se vanhakin jo eli paha verrata.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
hmm..
Laitoin w123:een konepellin äänieristeen ja testaus, "v...u tää mitään auttanu" 
Mutta liimaus vähän epäonnistui ja äänieriste alkoi irrota ja nykäisin sen kokonaan pois. Sitten, "ei piru kun tää huutaa, pitää laittaa se takaisin"
No, liimasin sen uudestaan sinne.
Eli kyllä se vähän näköjään auttaa.

Mutta liimaus vähän epäonnistui ja äänieriste alkoi irrota ja nykäisin sen kokonaan pois. Sitten, "ei piru kun tää huutaa, pitää laittaa se takaisin"
No, liimasin sen uudestaan sinne.
Eli kyllä se vähän näköjään auttaa.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Re: Lisää aiheesta...
Tämä eristeettömyys siis koskee W123/124-sarjoja? Ei kai bensakoneisissakaan luukku aivan pellillä ole sisäpuolelta? Joka tapauksessa muinaisessa aavikko-250:ssä oli musta huopamainen välly nokkapellissä, samoin 230E:ssä ja jonkin verran paksumpi tuossa W126:ssa. Vai ajanetko takaa sellaista "folioitua" versiota. Niitä ei ole bensakoneisissa tullut vastaanHenry V. kirjoitti:Näyttäisi olevan MB: llä niin, että Dieseleissä on eriste, mutta bensoissa ei ?

Mutta S-kopassakin tavaratilan kansi on paljaalla pellillä, joka toisaalta on ihmetys, kun vertaa muihin saman kaliiperin kärryihin. Olisikohan mitään iloa verhoilla - no ainakin varoituskolmio jäisi jemmaan ja saattaisi siitä jotain kosteusprobleemejakin tulla. Ovatten kai inssit miettineet tuonkin valmiiksi, eikä sieltä ehken mitään resonassimelua edes tule. Pitäisi vertailla "ennen - jälkeen" periaatteella....ääääh olokoon, taas meni spekuloinniksi

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Lisää aiheesta...
Taitaa olla niin, että dieselissä melu on enemmänkin tärinää, jota ihminen ei niinkään tärinänä aisti mutta "kuulee". Venemaailmassahan on tuttu ilmiö, että diesel on hiljainen vasta, kun kone on eristetty kunnolla rungosta ja äänieristematto on vielä massaltaan riittävän iso (lue=painava) eikä niinkään paksu. Näin lähtisin melkein tarkistamaan ennemmin koneen kiinnitystyynyjen kuntoa ennemmin kuin lisäämään mattoa.Henry V. kirjoitti:Näyttäisi olevan MB: llä niin, että Dieseleissä on eriste, mutta bensoissa ei ?
Olisiko "melu" sävyltään erilaista, että sitä dieseliin tarvitaan enemmän. ?
Ps. Bensakoneissa kannattaa olla tarkkana, mitä mattoa käyttää. Konehuoneessa leijuu kuitenkin silloin tällöin bensahöyryä - -jos matto on oikein imevää ja jo valmiiksi palonarkaa laatua, voi joku hiukan läpilyövä startti/laturi teettää paikalliselle vpk:lle töitä autopalon sammutuksen muodossa.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
ja lisää aiheesta...
juu - aivan on paljaalla pellillä . . .
Myös ex' 250/8 "Siinai" oli ilman mitään vaimennuksia.
Mutta tosiaan varmasti aiheellinen tuo Akun vinkki sopivasta materiaalista.
PS: tuo folio-tarvike-versio on ihan kamalan näköinen juttu
Myös ex' 250/8 "Siinai" oli ilman mitään vaimennuksia.
Mutta tosiaan varmasti aiheellinen tuo Akun vinkki sopivasta materiaalista.
PS: tuo folio-tarvike-versio on ihan kamalan näköinen juttu

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: ja lisää aiheesta...
Eipä siinä mitään eristettä tarvitsekaan jos se kone on kunnossa.Henry V. kirjoitti:juu - aivan on paljaalla pellillä . . .
Myös ex' 250/8 "Siinai" oli ilman mitään vaimennuksia.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Ei näy W123:ssa mitään, ei edes liiman jälkiä. W116:ssa sitä vastoin on joku riepu aikanaan pellissä ollut kiinni (vanhassa M110:ssa kyllä aiheesta
). 250 D:ssä on myös alkuperäinen "vaahtomuovi" kiinni, kylläkin alkanut repsottaa hieman.
P.S. W124:n mittariin pyörähti viime viikolla 700 000 km täyteen
.

P.S. W124:n mittariin pyörähti viime viikolla 700 000 km täyteen

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Re: Lisää aiheesta...
Jaa-a. Ei mulla ainakaan tota eristettä ole, vaikka onkin dieseli. Mun mielestä tuosta ei kyllä ole mitään muuta iloa kuin ettei konepellistä maalit haalistu niin helposti (välillä näkee erityiseti punaisia autoja joista konepelti on aivan viturallaan). Kuitenkin maski "vuotaa" äänet ulospäin ja tuo eriste voi olla vain pienehkö parannus liikenteen melusaasteeseen. Auton sisätilojen metelin kanssa tuolla ei voi olla paljoakaan tekemistä, koska suurin osa moottoriäänistä kuitenkin tulee rintapellin läpi ja tärinänä auton rungosta, jonka ihminen sitten aistii äänenä. (no okei okei, toki osa tulee tuulilasin läpi ja siihen se voisi vähän auttaa, mutta aika pilkun nus*****ta).Henry V. kirjoitti:Näyttäisi olevan MB: llä niin, että Dieseleissä on eriste, mutta bensoissa ei ?
Olisiko "melu" sävyltään erilaista, että sitä dieseliin tarvitaan enemmän. ?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Juu
Ei ole kaikissa vakio. Meidän Uolevissa se oli tehtana jäljiltä, se on kyllä jo revitty pois ja uusi on laitettu tilalle.
Auttaa aika hyvin. Ei niinkään sisämeluun, mutta ulospäin terävin kilkatus vaimenee. Sillon huomaa varsinkin, kun ajaa auton esim. talliin, niin kaiku-äänet eivät ole niin kovat.
Suosittelen äänieristystä konepeltiin. Bostikilla kiinni, pysyy sika hyvin.
Olen ajatellut laittaa myös moottorin alle jotain W124:n tapaista muovia.... Onnistuiskohan sellasen virittely. Se ainakin hiljentäisi ääntä. W123:ssa ainakin minulla nimenomaan auton alta tulee kovin melu.
Mitenkähän, jos pohjapanssarin asentaisi ja alkaisi siihen ympärille virittelemään....vois tulla hyvä.
Auttaa aika hyvin. Ei niinkään sisämeluun, mutta ulospäin terävin kilkatus vaimenee. Sillon huomaa varsinkin, kun ajaa auton esim. talliin, niin kaiku-äänet eivät ole niin kovat.
Suosittelen äänieristystä konepeltiin. Bostikilla kiinni, pysyy sika hyvin.
Olen ajatellut laittaa myös moottorin alle jotain W124:n tapaista muovia.... Onnistuiskohan sellasen virittely. Se ainakin hiljentäisi ääntä. W123:ssa ainakin minulla nimenomaan auton alta tulee kovin melu.
Mitenkähän, jos pohjapanssarin asentaisi ja alkaisi siihen ympärille virittelemään....vois tulla hyvä.
Tuota ko. lämmönkestävää äänieristemattoa saa ainakin Etolasta halpaan neliöhintaan - kahta eri paksuutta: 1cm ja 2cm.AMG kirjoitti:Ite laiton 240:seen volvoon lämpö/ääni eriste maton, semmosesta folio pintasesta "retkeily patjasta". Siinä oli liima toisela puolela. Kyllä se jonnin verran piti lämpymämpänä ja hiljensi moottori melua. Tosin tohon pirssiin se laitettiin ettei turbo polta maaleja konepellistä.
Itse laitoin tuosta senttisestä syystä että:
- edelliset oli revitty / repeytyneet irti ja vanhojen jämät ja paljas maalipintakin pellin sisäpuolella oli aika hyvässä lämmössä kypsytetyn näköiset
- tuo valurautakasi kehittää sellaiset lämmöt, että pitkän päälle alkaa pellin ulkopuoleltakin ilman eristeitä maalit halkeilemaan - eli enemmänkin lämpö- kuin äänieristeeksi (tosin kyllä ne äänetkin samalla vaimeni)
- pysyy pannu pidempään lämpimänä jos on jonkun hetken sammuksissa, niin ei uudelleen käynnistyksellä ihan niiiiin montaa litraa hörppää

itse juuri pähkäilen saman asian kanssa, tulin seuraavaan päätökseen, auto siis w124 200D.
meinasin aluksi ostaa motonetistä tarkoitukseen tarkoitettua tavaraa, elikkä konepeltiin uuden äänieristeen, sieltä saa mustalla päällipinnalla 2cm paksua äänenvaimennus mattoa 100x50 cm palan 14€, ja niitähän tarvitaan tarkkaan 3kpl.
Alkuperäinen maksaa kl-ssä 43€, ja motonetin palat tulisi maksamaan 3x14€ , 42€.... kannattaa varmaan sit jo ostaa alkuperäinen kl:stä. Tosin alkuperäinenhän 12mm paksu ja motonetin palat 20mm paksua.... ja kl-eristeeseen tarvitsee ostaa vielä liima erikseen.
mutta mutta kallistun varmaan tuon kl-eristeen puolelle
itse oon sitä mieltä että vaikuttaa aika tavalla ainakin diesel autossa toi äänieristys, varsinkin ulospäin kantautuvalle äänelle!
itseltäni puuttuu myös auton alta taaimmainen alustasuojamuovi, nehän vaikuttaa myös aika ratkaisevasti äänenkovuuteen sisällä ja ulkona.
tein siihen 3mm alulevystä uuden palan, ja laitoin vielä 4mm bitumilevyä päälle, ja hyvä tuli
meinasin aluksi ostaa motonetistä tarkoitukseen tarkoitettua tavaraa, elikkä konepeltiin uuden äänieristeen, sieltä saa mustalla päällipinnalla 2cm paksua äänenvaimennus mattoa 100x50 cm palan 14€, ja niitähän tarvitaan tarkkaan 3kpl.
Alkuperäinen maksaa kl-ssä 43€, ja motonetin palat tulisi maksamaan 3x14€ , 42€.... kannattaa varmaan sit jo ostaa alkuperäinen kl:stä. Tosin alkuperäinenhän 12mm paksu ja motonetin palat 20mm paksua.... ja kl-eristeeseen tarvitsee ostaa vielä liima erikseen.
mutta mutta kallistun varmaan tuon kl-eristeen puolelle

itse oon sitä mieltä että vaikuttaa aika tavalla ainakin diesel autossa toi äänieristys, varsinkin ulospäin kantautuvalle äänelle!
itseltäni puuttuu myös auton alta taaimmainen alustasuojamuovi, nehän vaikuttaa myös aika ratkaisevasti äänenkovuuteen sisällä ja ulkona.
tein siihen 3mm alulevystä uuden palan, ja laitoin vielä 4mm bitumilevyä päälle, ja hyvä tuli

ahaa, hyvä juttu kun valaisit, voi sitä kiroomisen määrää jos se w124 kl-osa ois samanlainenSEV8 kirjoitti:Tilasin W126:een kl:stä konepellin äänieristeen 300 mk, oli niin ohut, että lähetin takaisin ja hain merkkiliikkeestä kunnollisen 350 mk. Eroa näillä oli kuin yöllä ja päivällä.

haitko vehosta? vai mitä tarkoitat merkkiliikkeellä?
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Äänieristyksestä on hyötyäSami S kirjoitti:Kattelin KL-Varaosien tuotelistaa ja huomasin ton konepellin äänieristys jutun.
Onko siitä hyötyä?
Mersuun kannattaa aina laittaa rahaa!Sami S kirjoitti:Kannattaako tuhlata rahaa jos sen laittais W123 230E:hen?

Teoriassa kyllä. Lämmön johtuminen kylmään ulkoilmaan konepellin kautta hidastuu...myös maalipinta kestää pitempään. Eri asia huomaako sitä käytännössä, aamuisin kaste ei kyllä haihdu pelliltä kovin nopeasti!Sami S kirjoitti:Vaikuttaako muuten talvella moottorin lämpöihin?

Suosittelen hankintaa, mutta ota samantien paksumpi, foliopinnoitettu (ja halvempi?) Etovasta. (Vaatii pientä modifointia mattopuukolla tms)
Pari vuotta sitten hain "kokoon puristettua" 3cm paksua alumiinifoliopinnoitteista superlonimattoa yhden neliön konepeltiin,350 SLC kirjoitti: Tuota ko. lämmönkestävää äänieristemattoa saa ainakin Etolasta halpaan neliöhintaan - kahta eri paksuutta: 1cm ja 2cm. ...
melu aleni huomattavasti. (vaimensin kyllä muutenkin)
Alkuperäisenä ei ollut minkäänlaisia äänieristeitä. (siis konepellissä, ei kyllä riittävästi muutenkaan

Ps. Kiinnitin ääni-/lämpöeristeen altapäin ylöspäin "ponnaavilla" rautalangoilla.
Tiedän tiedän, kuulostaa pielavetiseltä mutta on kätevästi irrotettavissa!

Pps. Nyt syksyllä maalaan konepellin sisäpuolelta bitumilla ja kiinnitän sitten äänieristeen paremmin paikoilleen....
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Mulla kans kuoriutu äänieriste itsestään pois, tilalle löytyi kaverilta pari vuotta uudemman turbodieselin äänieriste.Upea lämpösuojus turbon kohdalla ja kaikkea...vielä kun olisi se turbo
Kontaktiliimalla vain kiinni ja pysynyt ainakin vielä.
Melua hiljentää melko paljon ulospäin mutta paljon suurempi vaikutus ulos kantautuvalle melulle on moottorin alapuolinen eristys!

Melua hiljentää melko paljon ulospäin mutta paljon suurempi vaikutus ulos kantautuvalle melulle on moottorin alapuolinen eristys!
Mene ja tiedä sen hyödyistä....mutta mulla ainakin eristeet on ollu joka autossa. 190:stä tosin lähti kanssa se alkuperäinen riekaleina pois joten poistin kokonaan. Mutta asia jäi sitten häiritsemään (aina kun avasi konepellin) ikävän näköiseksi jäi kun pellissä oli 20 vuotta vanhat liimatöhkät.
Käväisin sitten paikallisesta venetarvikeliikkeestä ostamassa äänieristemattoa, tais olla sentin tai puoltoista paksua, ostin jonkun 3 neliötä ja maksoi 200mk. Tulihan siitä ainakin nätimmän näköinen jos ei muuta.
Samalla toppailin sitten vähän jalkatiloja,tulipeltiä ja ovia, ainakin popit jäi pysymään paremmin sisätiloissa. Se matto oli mustaa ja siinä oli itsessään liimapinta joka jopa pysyi kiinni.
Käväisin sitten paikallisesta venetarvikeliikkeestä ostamassa äänieristemattoa, tais olla sentin tai puoltoista paksua, ostin jonkun 3 neliötä ja maksoi 200mk. Tulihan siitä ainakin nätimmän näköinen jos ei muuta.
Samalla toppailin sitten vähän jalkatiloja,tulipeltiä ja ovia, ainakin popit jäi pysymään paremmin sisätiloissa. Se matto oli mustaa ja siinä oli itsessään liimapinta joka jopa pysyi kiinni.
äänitrasua pellihin
Olen juuri viimeisen kuluneen viikon aikana laittanut omaani W124 ja faijan W201 konepeltiin uudet eristeet. Omastani oli jo puolet pudonnut ja faijan auton (tuontiauto) konehuoneessa oli vieraillut joku kynnellinen olio. Ostin tuota samaa kuin 350 SLC, eli foliopintaista mattoa paksuudeltaan 2 senttiä, paikalliselta kumialan kauppiaalta. Kolme palaa 50x100 maksoi 40 ekeä. Kiinnitys tapahtui Bostikin purkkiliimalla (+ tietty se oma liima joka siinä on).
Voi sanoa, että tuli hemmetin hieno!! Kannattaa vähän panostaa siihen, että saa palat leikattua juuri oikean mittaisiksi. ja laittakaa aina se keskipala ekaksi paikalleen. Alkuvalmisteluina ei tarvita kuin repiä vanha veks, ja tinnerirätillä pyyhkiä pellistä kaikki öljy ym pois.
Telkasta tuttu maaliäijän lause: "Uskalla aloittaa" pätee hyvin!
Voi sanoa, että tuli hemmetin hieno!! Kannattaa vähän panostaa siihen, että saa palat leikattua juuri oikean mittaisiksi. ja laittakaa aina se keskipala ekaksi paikalleen. Alkuvalmisteluina ei tarvita kuin repiä vanha veks, ja tinnerirätillä pyyhkiä pellistä kaikki öljy ym pois.
Telkasta tuttu maaliäijän lause: "Uskalla aloittaa" pätee hyvin!
lisäliimasta
EPK
Laita vaan vähän purkkibostikkia, niin sun ei tartte laittaa sitä rättiä sinne moneen kertaan. Ei ole kiva kun jossain liikennevaloissa alat kuunnella, että mikä siellä konehuoneessa pitää ääntä kun rätti pyörii tuulettajahihnan välissä!!
Laita vaan vähän purkkibostikkia, niin sun ei tartte laittaa sitä rättiä sinne moneen kertaan. Ei ole kiva kun jossain liikennevaloissa alat kuunnella, että mikä siellä konehuoneessa pitää ääntä kun rätti pyörii tuulettajahihnan välissä!!
Re: äänitrasua pellihin
Se on ollut varmaan näätä, kun ne usein saksassa syövät tai repiväto728006 kirjoitti:n auton (tuontiauto) konehuoneessa oli vieraillut joku kynnellinen olio.
noitä äänieristeitä. Samoin sähköjohdot ja mittarivaijerit ovat niiden
"herkkua ". Kylmänä yönä niiden on mukava puuhailla siellä lämpimän
moottorin/ konehuoneen seassa.
Kaverilla oli siellä BMW 635, jonka sitten päätti myydä pois. Ostaja tuli ja
teki kaupat. Auto sovittiin haettavaksi seuraavana päivänä. Varmaan nyt arvaattekin mitkä oli aamulla ilmeet kun vilkaistiin vielä konehuoneeseen;
yöllä oli käynyt näätä repimässä eristemateriaalit päreiksi.
"ei oo helppoo kellään "
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: äänitrasua pellihin
Saksan ohella täällä Suomikorvessakin tuo näätäteoria voisi olla mahdollinen - vai ovattenko sitten vesikkoja, lumikkoja tai peräti pieniä minkkejä. Kaikkia näitä kuulemma kulmilla esiintyy.Henry V. kirjoitti: [Se on ollut varmaan näätä, kun ne usein saksassa syövät tai repivät noitä äänieristeitä. Samoin sähköjohdot ja mittarivaijerit ovat niiden "herkkua ". Kylmänä yönä niiden on mukava puuhailla siellä lämpimän moottorin/ konehuoneen seassa.
Eilen aamulla konepellillä ja katolla oli n. 1,5 cm halkaisijaltaan olevia tassunjälkiä. Kuitenkin aivan liian pieni kissan tekemiksi. Auto seisoi räystään alla, jossa pääskyllä on pesä ja poikaset vielä lentokyvyttömiä. Olisiko otus himoinnut yöpalaa ja yrittänyt käyttää autoa avuksi kurottelussa? Utelias orava on tietty toinen mahdollisuus. Joka tapauksessa eristeet ja piuhat ovat edelleen ehjät

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: äänitrasua pellihin
Useimpien Saksalaisten& Sveitsiläisten valuutusyhtiöiden auton kaskovakuutuksessa on kaksi optiota jotka kannattaa rastia mukaan:Henry V. kirjoitti: Se on ollut varmaan näätä, kun ne usein saksassa syövät tai repivät
noitä äänieristeitä. Samoin sähköjohdot ja mittarivaijerit ovat niiden
"herkkua ". Kylmänä yönä niiden on mukava puuhailla siellä lämpimän
moottorin/ konehuoneen seassa.
Marderschaden = juuri nämä näätävahingot, ja
Hakelschaden= turvaa pingispallon kokoisten rakeiden tuhoilta
Se, että valuutuksessa on mainitut optiot erikseen, kuvaa hyvin mitä Henry V. tuossa kertoi- Näätien vierailut on tosi tyypillistä ainakin Saksassa ja Sveitsissä.
Unelmilla on tapana toteutua...
Nyt koin todellisen ahaa-elämyksen.
Kun oli puhetta noista näädistä, niin vihdoin ja viimein tajusin mikä tämä ilmeisesti lisävarusteena saatava kapine on:

Tuo pohjapanssarin / muovin ympärille kierretty piuha antaa mojovan tällin kaikille konehuoneeseen alhaaltapäin pyrkiville elukoille. Toimii myös tunareita asentajia vastaan.

Kun oli puhetta noista näädistä, niin vihdoin ja viimein tajusin mikä tämä ilmeisesti lisävarusteena saatava kapine on:

Tuo pohjapanssarin / muovin ympärille kierretty piuha antaa mojovan tällin kaikille konehuoneeseen alhaaltapäin pyrkiville elukoille. Toimii myös tunareita asentajia vastaan.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Sieltäpä hain. Ihme sinänsä. Em. syistä varmaan olikin kl:llä poisto-osana. Hassua, kun tilatessani kysyin myyjältä, onko se alkuperäinen. Myyjä sanoi, että onhan se ihan Saksasta tullut. No joo...sehän riittää laadun takeeksiepk kirjoitti:ahaa, hyvä juttu kun valaisit, voi sitä kiroomisen määrää jos se w124 kl-osa ois samanlainenSEV8 kirjoitti:Tilasin W126:een kl:stä konepellin äänieristeen 300 mk, oli niin ohut, että lähetin takaisin ja hain merkkiliikkeestä kunnollisen 350 mk. Eroa näillä oli kuin yöllä ja päivällä.![]()
haitko vehosta? vai mitä tarkoitat merkkiliikkeellä?
