Raidepää
Raidepää
väljyyttä sisäpään raidepään nivelessä.Etupyörästä koitettuna tuntuu väljyyttä.
Ei ole laakerista johtuvaa.
Mitähän maksaa kyseinen osa/osakokonaisuus?
Onko kestävyydessä eroa,KL-osan ja vehon ?Saisi kestää hetken,kun kerran täytyy kulmat suunnata asennuksen jälkeen.
Ei ole laakerista johtuvaa.
Mitähän maksaa kyseinen osa/osakokonaisuus?
Onko kestävyydessä eroa,KL-osan ja vehon ?Saisi kestää hetken,kun kerran täytyy kulmat suunnata asennuksen jälkeen.

Jos kyseessä W124, maksaa koko toisen ( tai toisen ) puolen raidetanko
kaksine nivelineen n. 40e. Kannaattanee vaihtaa kokonaan. Helppo jobi.
Ei mene kulmat sekaisin kun mittaa tarkasti samanmittaiseksi kuin
poisotettu. ...pallon keskeltä ......pallon keskelle.
Ja lisäksi voi varmistaa mittamalla esim. renkaiden sisäsärmästä ennen ja jälkeen.
Huon. nivelet on hyvä laittaa niin, että pallojen varret on samansuuntaiset,
osoittavat tosin vastakkaisiin suuntiin.

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Jos vaihtaa vain toiselle puolelle, kulmia voi yrittää arpoa kohdilleen ratin asennon perusteella. Jos ratti on ollut vinossa jo ennen nivelen vaihtoa, on jo ihan mahdoton tehtävä, eikä tuollakaan arvonnalla kannata pitkään ajella, aurausten tarkistus on halpaa leikkiä verrattuna renkaiden uusintaan.
Vaikka kuinka laskee kierroksia (jos vaihtaa vain toisen pään) tai mittailee kokotangon pituutta on lottovoittoon verrattava sattuma jos kulmat sattuu kohdilleen.
Kannattaa sitten tutkia tarkkaan missä se välys oikeasti on, ettei ole esim apusimpukassa jne.. ettei tarvitse kovin moneen kertaan tarkistella kulmia. Itse suosin tyyliä: 'kaikki uusiksi' kun jossain alkaa väljää olemaan. Tämä sen takia kun aion ajaa vielä samalla seuraavatkin 7 vuotta
Vaikka kuinka laskee kierroksia (jos vaihtaa vain toisen pään) tai mittailee kokotangon pituutta on lottovoittoon verrattava sattuma jos kulmat sattuu kohdilleen.
Kannattaa sitten tutkia tarkkaan missä se välys oikeasti on, ettei ole esim apusimpukassa jne.. ettei tarvitse kovin moneen kertaan tarkistella kulmia. Itse suosin tyyliä: 'kaikki uusiksi' kun jossain alkaa väljää olemaan. Tämä sen takia kun aion ajaa vielä samalla seuraavatkin 7 vuotta

Älkää hyvät veljet ja siskot luottako pelkkään pituuden mittaamiseen raidetangon vaihdossa!
Vaihdatin kerran eräässä autopuolen oppilaitoksessa toisen puolen raidetangon. Opettaja sanoim ettei tarvitse säätää, sillä he mittasivat pituuden.
No, muutaman päivän ajelin, jonka jälkeen vein ammattilaiselle säädettäväksi. Ei ollut kuin 11 mm pielessä!
Nelipyöräsuuntausta suosittelen aina, kun tehdään pyöränkulmiin vaikuttavia remontteja.
Alapallon vaihto taitaa olla ainoita, joka ei välttämättä vaikuta kulmiin. Paitsi jos säätö on tehty silloin, kun pallo on olut paskana ja johonkin päin vinksallaan.
Vaihdatin kerran eräässä autopuolen oppilaitoksessa toisen puolen raidetangon. Opettaja sanoim ettei tarvitse säätää, sillä he mittasivat pituuden.
No, muutaman päivän ajelin, jonka jälkeen vein ammattilaiselle säädettäväksi. Ei ollut kuin 11 mm pielessä!
Nelipyöräsuuntausta suosittelen aina, kun tehdään pyöränkulmiin vaikuttavia remontteja.
Alapallon vaihto taitaa olla ainoita, joka ei välttämättä vaikuta kulmiin. Paitsi jos säätö on tehty silloin, kun pallo on olut paskana ja johonkin päin vinksallaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI

Jos on saman valmistajan nivelet , ja TARKKA mittaus ...ei kuminauhalla, niin kyllä se samaan sattuu . Pitää tietää mistä mittaa , ei ne nivelkupin pesät minnekkään ole muuttaneet paikkaansa , vaikka sisällä lonksaa. Kupin¨persiessä on usein jopa sellainen terävä nappula , josta on hyvä mitata.
Kun tanko on irrallaan päsee varmasti +- puolen millin tarkkuuteen. Onhan se kyllä puolikin milliä tangossa enemmän renkaan ulkokehällä.
ERi asia , josko ne on alunperinkään olleet kohdalla. Tuohon kierteitten laskemiseen en kyllä luota.
Ehdottomasti paras on tietysti käyttää suuntauksessa...40...60e tietääkseni,
joka ei sekään ole paljon , jos saa vakaan ajettavuuden ja renkaiden kulumiset oikealle tolalle.
Mersuille löytyy 4- pyöräsuuntauskoneilta hiton paljon arvoja Mersun
eri varusteluille ja vuosimalleille ym.
Vaikka on alustan numerot ym. käytettävissä tahtoo oikean tiedon löytäminen olevan tuskaista.
W210 230E -96 autom.Eleg.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi
=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi
=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
dealer kirjoitti:Se nelipyöräsuuntaus on asia erikseen, tässä oli puhetta raidepään vaihdosta - sellaisen toimenpiteen jälkeen riittää aurauksen tarkastus, joka maksaa esim. meillä korjaamolla nyt 10 €.
Säätötyö on erikseen, siinähän ei kauaa mene kun on vaihdettu koko raidetanko.
Pakko sanoa: Teillä on sielläpäin hinnat kohdallaan,täällä Helsingin
puolessa minimihinta jonka olen aurauksen tarkistuksesta maksanut
oli 50 euroa,eikä siihen hintaan edes säädetty mitään,siis vain pelkkä
tarkistus.
Mistähän tuollaisia edullisia korjausliikkeitä löytyisi näillämain,onko
jollakin sattunut kohdalle? Voisin itsekin alkaa käyttää sellaista korjaamoa
useamminkin,jonka hinta/ työn laatu olisi kohdallaan.

C220 CDI vm.2000
Kaikki vaikuttaa kaikkeen ...ainakin Mersun 124 suuntauksessa.Miljoona(tuntia) kirjoitti:dealer kirjoitti: nelipyöräsuuntaus on asia erikseen,
.
Olen nähnyt , kuinka aurausta säädettessä heilahtaa myös
camberin ja casterin viisarit. Ei tahdo päästä pelkällä aurauksen säädöllä.
Mutta ...DEALER .. Kerrropa oikeat arvot ; camber ja Caster.
W124 E300D -93 , otettu käyttöön Saksanmaalla 30.8.1993.
Takana tasosäätö edessä Vehon tietojen mukaan " puolikovat jouset"
( mitä sitten tarkoittanee , lanka D = 15 mm ...sillä tarkkuudella
millä nyt äkkiä voi mitata ) Alusta n.o viimeiset ...1C 033099.
Olisi kiva tietää Excakt . Ei ole laskettu , eikä ole paljon laskeutunut . Edessä
uudehkot Bilstein kaasuiskarit.
Sori, en tiedä noita arvoja.
Suuntauslaitteen näytöltä ne näkyy kun ohjelmoi sinne auton tiedot ja alustan korkeuden, täällä kotosalla ei ole mitään mistä tarkistaa.
Se on ihan totta, että "kaikki vaikuttaa kaikkeen", mutta muut kulmat eivät muutu ratkaisevasti vaikka raidepään vaihdon jälkeen auraus olisikin 2 mm ja tullessa olisi ollut vaikka nollassa.
Toisaalta , jos autossa on olleet kulmat kohdallaan niin niitä säätäessä silloin joskus aurauskin on varmasti ollut OK - silloinhan muutkin kulmat ovat jälleen kohdallaan kun auraus laitetaan ohjearvoon, eikös ?
Ajossa tilanne on kuitenkin se, että mm.tien kaltevuus, pienet välykset, pienet erot renkaissa aiheuttavat sen etteivät kulmat ole justiinsa samat kuin nelipyöräsuuntauslaitteen monitorissa.
Korjaamon kannalta tilanne olisi hyvä jos aina raidepään vaihdon yhteydessä saisi myytyä myös suuntauksen, josta taas seuraisi se, että ennen suuntausta kannattaisi tarkistaa muutkin nivelet jne...
Vaan kun asiakas soittaa ja kysyy hintaa raidepään vaihdolle, ei tule kauppoja jos sanomme että semmoiset 100 € työ.
Suuntauslaitteen näytöltä ne näkyy kun ohjelmoi sinne auton tiedot ja alustan korkeuden, täällä kotosalla ei ole mitään mistä tarkistaa.
Se on ihan totta, että "kaikki vaikuttaa kaikkeen", mutta muut kulmat eivät muutu ratkaisevasti vaikka raidepään vaihdon jälkeen auraus olisikin 2 mm ja tullessa olisi ollut vaikka nollassa.
Toisaalta , jos autossa on olleet kulmat kohdallaan niin niitä säätäessä silloin joskus aurauskin on varmasti ollut OK - silloinhan muutkin kulmat ovat jälleen kohdallaan kun auraus laitetaan ohjearvoon, eikös ?

Ajossa tilanne on kuitenkin se, että mm.tien kaltevuus, pienet välykset, pienet erot renkaissa aiheuttavat sen etteivät kulmat ole justiinsa samat kuin nelipyöräsuuntauslaitteen monitorissa.
Korjaamon kannalta tilanne olisi hyvä jos aina raidepään vaihdon yhteydessä saisi myytyä myös suuntauksen, josta taas seuraisi se, että ennen suuntausta kannattaisi tarkistaa muutkin nivelet jne...
Vaan kun asiakas soittaa ja kysyy hintaa raidepään vaihdolle, ei tule kauppoja jos sanomme että semmoiset 100 € työ.

wiimax.fi
Raidepää
ai niin,MB202 c220d-98 kyseessä.Vähän vaikea päätellä,missä väljyys on.
Katsastuksessa katsottiin,niin näyttäis heiluvan tuo keskimmäinen nivel.
Taitaa olla turhaa vaihtaa kaikkia?Aluksi epäilin simpukkaa,mutta tuosta se taitaa johtua.Mitähän mahtaa kyseinen osa maksaa veholla?
Samalla vaivalla laittais kaikkikin nivelet,mut monesti vaihtonivel kestää huonommin,kuin auton alkuperäinen.
Katsastuksessa katsottiin,niin näyttäis heiluvan tuo keskimmäinen nivel.
Taitaa olla turhaa vaihtaa kaikkia?Aluksi epäilin simpukkaa,mutta tuosta se taitaa johtua.Mitähän mahtaa kyseinen osa maksaa veholla?
Samalla vaivalla laittais kaikkikin nivelet,mut monesti vaihtonivel kestää huonommin,kuin auton alkuperäinen.
Jos raidetangon sisempi nivel on väljä niin W202 joutuu vaihtamaan koko raidetangon, siis pyörästä pyörään, mukana on myös ulommat raidepäät.
Tanko maksaa alle 200 € / KL eikä sen vaihtaminen mahdoton homma ole.
Veholtakin voit toki ostaa, hintaa en tiedä mutta osa ei ole senkummempi kestävyydeltään.
Tähän
"monesti vaihtonivel kestää huonommin,kuin auton alkuperäinen."
voisi sanoa, että alkuperäinen alapallonivel kestää W210-202 joskus jopa 100tkm ennenkuin alkaa kolista, useimmiten 30-60tkm.
Ei ole "vaihtonivelen" vara enää sen heikompi olla...
Tanko maksaa alle 200 € / KL eikä sen vaihtaminen mahdoton homma ole.
Veholtakin voit toki ostaa, hintaa en tiedä mutta osa ei ole senkummempi kestävyydeltään.
Tähän
"monesti vaihtonivel kestää huonommin,kuin auton alkuperäinen."
voisi sanoa, että alkuperäinen alapallonivel kestää W210-202 joskus jopa 100tkm ennenkuin alkaa kolista, useimmiten 30-60tkm.
Ei ole "vaihtonivelen" vara enää sen heikompi olla...

wiimax.fi
Iteltä autosta C220d -95 vaihdettiin juuri koko raidetanko sisempien päiden väljyyden takia. Muistaakseni 195€ makso osa. Autolla ei moottoritiellä kaksi kaistaa riittänyt, ja vikaa haettiin parilla korjaamolla. Siinä välissä tutkin asiaa ja epäilin itsekin kyseisiä raidetangon sisäpäitä. Uskomatonta että eivät ensimmäisessä korjaamossa väljää löytäneet muka mistään.
Nyt on auto luonnollisesti huomattavasti mukavampi ajettava. Minkälainen ajettava Petromaxin auto mahtaa olla ja paljon ajettu?
Nyt on auto luonnollisesti huomattavasti mukavampi ajettava. Minkälainen ajettava Petromaxin auto mahtaa olla ja paljon ajettu?
C 220D -95
Raidepää
onko näin,et ei saa vaihdettua tuota "keskimmäistä " niveltä?Luulin ,et ois kierteillä?Eikös tästä juuri säädetä se pyöräkulma?Jos näin on niin,ei kai auta ku hakee koko systeemi uusi.Ulommaista niveltä ainakin saa KL-varaosasta.
Joo,202 -98 farkku.Aika mukava ajonautinto.Hieman on ihan mitätöntä hakua
oikealle puolen.Johtuukohan juuri tuosta nivelestä.Pyörästä koitettuna väljyyttä on aika paljon.Tietysti tiekin kallistuu ojaan päin.
Auto on madallettu.Jotenkin vaan tuntuu,et vanha w124 koppanen oli vakaampi.Ei niinkään tuuliherkkä.
Mittarissa 324tkm
Joo,202 -98 farkku.Aika mukava ajonautinto.Hieman on ihan mitätöntä hakua
oikealle puolen.Johtuukohan juuri tuosta nivelestä.Pyörästä koitettuna väljyyttä on aika paljon.Tietysti tiekin kallistuu ojaan päin.
Auto on madallettu.Jotenkin vaan tuntuu,et vanha w124 koppanen oli vakaampi.Ei niinkään tuuliherkkä.
Mittarissa 324tkm
Ohjausvarren (niinku korjaamolaskussa lukee) uloimmat nivelet, eli uloimmat raidetangon päät ääripäissä renkaita lähinnä olevat nivelet saa irrallaan, mutta siitä sisemmät on korjaamoäijän/forumilasten mukaan prässätty niin, ettei niitä saa erikseen vaihdettua. Pitää siis vaihtaa koko helahoito, renkaasta renkaaseen oleva varsi, johon kuuluu kaikki nivelet, 195€ KL-varaosista.
Eikö ne aurauskulmat saa niistä uloimmista raidetangonpäistä ihan yhtä hyvin säädettyä? Onko nivelet kovinkin väljät, meinaan eikö ohjaus ole todella epäluotettava ja sivutuuli/uraherkkä? Itellä ainakin oli ja nyt tuntuu auto aivan eri ajettavalta, ite kun ajan viellä paljon maantieajoa motarilla. Taajamissa ei eroa niin paljon ole.
Eikö ne aurauskulmat saa niistä uloimmista raidetangonpäistä ihan yhtä hyvin säädettyä? Onko nivelet kovinkin väljät, meinaan eikö ohjaus ole todella epäluotettava ja sivutuuli/uraherkkä? Itellä ainakin oli ja nyt tuntuu auto aivan eri ajettavalta, ite kun ajan viellä paljon maantieajoa motarilla. Taajamissa ei eroa niin paljon ole.
C 220D -95
Aurauksen säätö tapahtuu niin että raidetangon päältä löysätään lukkomutteri ja sitten pyöritetään tankoa sopivan verran oikeaan suuntaan.
Tanko pyörii sisäpäästä nivelnupissa eli pituus ei muutu sieltä, ja ulkopäästä ulomman raidepään sisällä kierteessä, ja siitä sitten muuttuu tangon pituus.
Lopuksi kiristetään lukkomutteri.
Eli kummallakin puolella autoa löytyy yksi paikka josta voi säätää aurausta.
Selevä ?
Tanko pyörii sisäpäästä nivelnupissa eli pituus ei muutu sieltä, ja ulkopäästä ulomman raidepään sisällä kierteessä, ja siitä sitten muuttuu tangon pituus.
Lopuksi kiristetään lukkomutteri.
Eli kummallakin puolella autoa löytyy yksi paikka josta voi säätää aurausta.
Selevä ?

wiimax.fi
Raidepää
Juu,eihän tuo tangon vaihto ole homma eikä mikään.En ole tosiaan aiemmin siihen mitään vaihtanut.Oletin,et keskimmäisen saa irti.No tulee samalla kertaa kaikki vaihdettua.Täytyy ne kulmat kuiteskin tarkistuttaa.Aika suolanen hinta vaan.
Raidepää
nyt on sitten raidepää hommattu.En nyt enää sitä kalliina pidä,onhan siitä
tavallaan 6 kpl niveliä.Tutkin alkuun hiukan huolimattomasti.Ajattelin,et pitää hommata molemmille puolen omansa.Voipi olla hyvin vaikka sama osa,mitä
vehokin myy 290ecun hintaan.
Tuo säätö jäi vähän askarruttaan.Pitäiskö pyöriä "keskiniveltä" pyörittämällä?Eli toinen pää pyörisi nivelkupin sisällä ja
pyörän päässä olisi kierteellä.Onko vaan uutuuden jäykkä?
Saahan säädettyä uloimmasta nivelestäkin,mut joutuu aina irrottamaan nivelen.
tavallaan 6 kpl niveliä.Tutkin alkuun hiukan huolimattomasti.Ajattelin,et pitää hommata molemmille puolen omansa.Voipi olla hyvin vaikka sama osa,mitä
vehokin myy 290ecun hintaan.
Tuo säätö jäi vähän askarruttaan.Pitäiskö pyöriä "keskiniveltä" pyörittämällä?Eli toinen pää pyörisi nivelkupin sisällä ja
pyörän päässä olisi kierteellä.Onko vaan uutuuden jäykkä?
Saahan säädettyä uloimmasta nivelestäkin,mut joutuu aina irrottamaan nivelen.