Viton alusta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viton alusta

Viesti Kirjoittaja sprint »

En tiedä olenko luulosairas vai onko alustassa tapahtunut jokin muutos. Vito cdi -99 n.100tkm (saksa???) tuntuu levottomalta ajaa. Tuntuu siltä että perä eläisi enemmän sivusuunnassa kun ennen. Katselin ettei siellä ainakaan ole jousi poikki ja rengas paineet on ok. Iskarit pitää vielä tarkistaa. Onko Vitoissa jotain tyyppivikaa (puslat), jotka sanoo noilla kilometreillä työsopimuksen irti. Iskarit kyllä voi olla vaihtokunnossa tai ainakin itse vaihdan yleensä 100tkm:n välein. Voisiko levottomuus johtua jostain etupään osista.
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalev »

Voi olla kiinni mistä vaan mutta ainakin oman viton levottomuudet loppui, kun iskarit vaihdetiin.
atevi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 29.01.2005 08:08

Re: Viton alusta

Viesti Kirjoittaja atevi »

sprint kirjoitti:En tiedä olenko luulosairas vai onko alustassa tapahtunut jokin muutos. Vito cdi -99 n.100tkm (saksa???) tuntuu levottomalta ajaa. Tuntuu siltä että perä eläisi enemmän sivusuunnassa kun ennen. Katselin ettei siellä ainakaan ole jousi poikki ja rengas paineet on ok. Iskarit pitää vielä tarkistaa. Onko Vitoissa jotain tyyppivikaa (puslat), jotka sanoo noilla kilometreillä työsopimuksen irti. Iskarit kyllä voi olla vaihtokunnossa tai ainakin itse vaihdan yleensä 100tkm:n välein. Voisiko levottomuus johtua jostain etupään osista.
En ole itselläni huomannut moista (ajannut 130000 km) paitsi kuin talvirenkailla(Nokialaiset) tuntusi olevan vähän levottmampi ajella, en usko että iskarit tai alustassa olisi mitään noilla kilometreillä ja tulisihan ne ilmi katsastuksessa nykylaiteilla. Eli epäilen renkaita.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Viton alusta

Viesti Kirjoittaja veskola »

atevi kirjoitti:
sprint kirjoitti:<..>en usko että iskarit tai alustassa olisi mitään noilla kilometreillä ja tulisihan ne ilmi katsastuksessa nykylaiteilla. Eli epäilen renkaita.
Katsastuksessa iskaritesti 71..73 arvolla. 210 tkm alkuperäiset iskarit, H&R madallusjouset ja 215/65 15 H-sarjan michelin kumit.
Lisää tietoa: www.skg.fi
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Kiitos vastauksista. Näin saatiin ainakin poistettua tyyppivikojen mahdollisuus. Täytyy jatkaa silmämääräinen tarkastelu loppuun ja ottaa lääkettä luulosairauteen eli ajella huonommalla autolla välillä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sprint kirjoitti:Kiitos vastauksista. Näin saatiin ainakin poistettua tyyppivikojen mahdollisuus. Täytyy jatkaa silmämääräinen tarkastelu loppuun ja ottaa lääkettä luulosairauteen eli ajella huonommalla autolla välillä.
Ilmasia iskaritestejä lienee siellä täällä aina välillä. Vaikea sitä on noin painavaa autoa heilutellakin ja päätellä siiä sitten jotain...
Lisää tietoa: www.skg.fi
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Aamulla auto alkoi jo kulkea ilman vikurointia ihan kivasti. Tuuli oli reipas ja kun on tarpeeksi vetoa niin rauhottuu meno. Sitten koitti läheltä piti tilanne (motarilla joku ei uskaltanut ajaa kuin 40km/h) 8) ja joutui painamaan kohtuullisesti jarrua (ABS joutui töihin). Tämän jälkeen auto jatkoi vikuroimista aktiivisemmin, joten ei kun foorumiin ja haku kone päälle. Hakusanalla "takajarrut" saattoi löytyä hyvä arvaus eli voi olla että noiden lauhojen "suola" kelien jälkeen huitas pakkasen niin takajarru jää jarrutuksessa vähän kahnaamaan ja liukkaalla tiellä tekee kevyestä peräpäästä levottoman ajettavan. Auto sulamaan ja mahdollinen takajarrujen tarkistus on seuraavana edessä.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Tähän pikkusen jatkoo kysymyksen muodossa: Viton kesäkummit on mallia vaihtoon, mikä olisi kokemuksienne mukaan hyvä valinta kokoluokassa 195/70-15 eli vakio?
Ja mikä on sopiva iskarimerkki ja malli, vai löytyykövaihtoehtoja ensinkään?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vanttom kirjoitti:Ja mikä on sopiva iskarimerkki ja malli, vai löytyykövaihtoehtoja ensinkään?
En ota kantaa eri rengasmerkkien laatuun, on meinaan loputon keskustelu. Iskareita ei hirveästi löydy mikäli hakusessa on 'tuning' alusta, mutta konilta pitäisi löytyä säädettävä iskaripaketti. Alkuperäinenkin toimii hyvin...
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Alkuperäiset tuupit taitaa olla paikallaan tuossa, alle 150 tuhatta ajettu. Hyvin nykyiset toimii, mutta kun kattelin takaiskarien ulkopintaa, niin ruosteen määrä on sillä tasolla että liemet tulee pihalle ennemmin kyljestä kuin tiivisteiden kautta.... :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei muutakun uudet alkuperäiset hankintalistalle, saiskohan KL-varaosista ? kannatttaa madaltaa samalla, madaltaminen kannattaa aina 8)
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Täytyypä kysellä niin ei pääse yllättämään...

Minä asun maalla, minä en madalla :lol:
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Onnistuuko iskarien vaihto kotikonstein. Paljon on ollut puhetta mb:n omista puristimista, mutta onko viton jousien puristus edes mahdollista halpis työkaluilla? Takana ei liene ongelmia iskarien vaihdossa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sprint kirjoitti:Onnistuuko iskarien vaihto kotikonstein.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 020#180020
Lisää tietoa: www.skg.fi
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

veskola kirjoitti:
sprint kirjoitti:Onnistuuko iskarien vaihto kotikonstein.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 020#180020
Kiitos veskola. Tää on kyllä siitä hyvä foorumi että ei turhia puheskella vaan sanotaan niinkuin asia on. Näyttäisi onnistuvan samalla tavalla kun useimpien autojen iskarien vaihto. Irtipäin ottaessa kun ottaa koko roskan pöydälle ja avaa pulttipyssyllä niin ei kerkiä varsikaan pyöriä mukana.
Vastaa Viestiin