Normaaliturbo
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 128
- Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
- Paikkakunta: Helsinki
Normaaliturbo
Terve. Olen hankkimassa 300D, 300 turbodieselin tai 300 turbo diesel 4-matic autoa. Olen lukenut nyt pari tuntia juttuja superturboista mutta kaipaisin tietoa onko mahdollista esim. 300 turbodieseliin vaihtaa turboa että pääsisi noin 200 hevosvoimaan. Puhun nyt 80-luvun lopun tai 90-luvun taitteen autoista 124 korimallia. Onko siis mahdollista päästä 200hv pelkällä turbon vaihdolla ilman että tarvitsee vaihtaa mitään muuta "sälää" ? Jos on niin missä sen voisi teettää ns. avaimet käteen periaatteella ? Luin että O6.... , ( en muista loppunumeroita), on parempi moottori kuin toisessa melkein saman laisessa num.yhdistelmässä. Mitkä vuosimallit on parempia ? Juttu moottorin paremmuudesta liittyi kannen halkeamiseen. Kiitos tiedoista etukäteen sille joka vastaa.
Erona siis bensavehkeisiin, joissa 'automatiikka' tietyllä alueella lähtee nostamaan ruiskutusmääriä ahtopaineen noustessa (jotta kone ei mene laihalle), näissä dieseleissä pitää mekaanisesti ruuvata pumpusta 'syöttö' kovemmalle. Dieselissä voidaan syöttöä lisätä ilman ongelmia, kone ei siis mene laihalle tai rikkaalle kuten bensavehkeet. Tietyssä kohtaa kone alkaa savuttamaan liikaa, jolloin pitää lisätä ahtopainetta....ja oravan pyörä on valmis.
Ahtimen vaihdolla suuremmaksi lisäät kahta asiaa, koneen hengittävyyttä ja ahtopaineen tuottokykyä. Hengittävyys tulee ikäänkuin kaupan päälle kun pakopuoli kasvaa, ja ahtopaineen tuottokykyä tarvitset kun lisäät a) kierroksia tai/ja b) ahtopainetta. Tehoahan me saadaan lisää vakiosyötöllä kun maksimi (puhutaan vetävistä kierroksista) kierroksia nostetaan. Pumpussa on mekaanisesti säädetty tietty kierrokset, jonka jälkeen syöttöä aletaan laskemaan. Halvimmat hevoset syntyvät kun tuota kohtaa nostataan ja samalla säädetään syöttöä hieman suuremmalle, ja ehkäpä ahtimesta otetaan hieman lisää ahtopainetta. Ahtimen vaihtaminen suuremmaksi aiheuttaa samalla sen, ettei ahtopaine nouse yhtä rivakasti kuin pienellä ahtimella, joten tuo on aina kompromissi suuren tehon korkeilla kierroksilla ja tehon matalilla kierroksilla välillä. Syötön lisääminen ei sisällä kompromisseja, se teho on käytössä läpi kierrosalueen.
Coolerin tarve menee käsi kädessä ahtopaineen kanssa. Jossakin kohdassa kun painetta alkaa olemaan 'tarpeeksi' kannattaa cooleri asentaa. Se laskee koneen imemän ilman lämpöä, ja a) lisää tehoa sekä b) varmistaa, ettei kone hajoa lämpöjen rynnätessä.
...eli tuo 180 hv tarkoittaa, että käytät auton syöttöpumpun vaikkapa siellä mynä-dieselin säädöissä. Pikkubudjetilla sitä voi toki itsekkin säätää, ja ohjeita löytyy täältä palstalta. Diesel-pajalla säädön jälkeen auto todennäköisesti käy tasaisemmin ja säätö antanee vielä enemmän tehoa kuin itse tehty säätö (mutu).
Kannattaa varmasti ostaa se turbo versio, jos sellainen vain löytyy.

Ahtimen vaihdolla suuremmaksi lisäät kahta asiaa, koneen hengittävyyttä ja ahtopaineen tuottokykyä. Hengittävyys tulee ikäänkuin kaupan päälle kun pakopuoli kasvaa, ja ahtopaineen tuottokykyä tarvitset kun lisäät a) kierroksia tai/ja b) ahtopainetta. Tehoahan me saadaan lisää vakiosyötöllä kun maksimi (puhutaan vetävistä kierroksista) kierroksia nostetaan. Pumpussa on mekaanisesti säädetty tietty kierrokset, jonka jälkeen syöttöä aletaan laskemaan. Halvimmat hevoset syntyvät kun tuota kohtaa nostataan ja samalla säädetään syöttöä hieman suuremmalle, ja ehkäpä ahtimesta otetaan hieman lisää ahtopainetta. Ahtimen vaihtaminen suuremmaksi aiheuttaa samalla sen, ettei ahtopaine nouse yhtä rivakasti kuin pienellä ahtimella, joten tuo on aina kompromissi suuren tehon korkeilla kierroksilla ja tehon matalilla kierroksilla välillä. Syötön lisääminen ei sisällä kompromisseja, se teho on käytössä läpi kierrosalueen.
Coolerin tarve menee käsi kädessä ahtopaineen kanssa. Jossakin kohdassa kun painetta alkaa olemaan 'tarpeeksi' kannattaa cooleri asentaa. Se laskee koneen imemän ilman lämpöä, ja a) lisää tehoa sekä b) varmistaa, ettei kone hajoa lämpöjen rynnätessä.
...eli tuo 180 hv tarkoittaa, että käytät auton syöttöpumpun vaikkapa siellä mynä-dieselin säädöissä. Pikkubudjetilla sitä voi toki itsekkin säätää, ja ohjeita löytyy täältä palstalta. Diesel-pajalla säädön jälkeen auto todennäköisesti käy tasaisemmin ja säätö antanee vielä enemmän tehoa kuin itse tehty säätö (mutu).
Kannattaa varmasti ostaa se turbo versio, jos sellainen vain löytyy.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Cooleri keulalle, niin ei se kansikaan halkea. Silloin pärjää alkuperäiselläkin ahtimella.
Tehot saa pelkällä säädöllä siihen 180:n. Cooleri tuo kestävyyttä, ei juurikaan tehoa. Jos haluaa enemmän tehoa, niin seuraava lukema on 3xx hp, koska pumppuun pitää vaihtaa sisuskalut ja se maksaa, tehotavoitteista riippumatta.
Tehot saa pelkällä säädöllä siihen 180:n. Cooleri tuo kestävyyttä, ei juurikaan tehoa. Jos haluaa enemmän tehoa, niin seuraava lukema on 3xx hp, koska pumppuun pitää vaihtaa sisuskalut ja se maksaa, tehotavoitteista riippumatta.
Mikä se kipuraja tuon coolerin tarpeen kohdalla on, teho, ahtopaine vai molemmat yhdessä ? Tarkoitan siis onko 160 hv pienemmällä ahdolla turvallisempi kuin hieman suuremmalla (ilman cooleria). Ajelisi hieman enemmän mustaa pukkaavalla, niin kone säästyy(kö) ? Pakopaineen aiheuttamat lämpövaihtelutko sen kannen hajottaa ?Perttu K kirjoitti:Cooleri keulalle, niin ei se kansikaan halkea. Silloin pärjää alkuperäiselläkin ahtimella.
Tehot saa pelkällä säädöllä siihen 180:n. Cooleri tuo kestävyyttä, ei juurikaan tehoa. Jos haluaa enemmän tehoa, niin seuraava lukema on 3xx hp, koska pumppuun pitää vaihtaa sisuskalut ja se maksaa, tehotavoitteista riippumatta.
Niin kun pumpussa on isot elementit sitä ei kehtaa ajella 250 hv tehoillaPerttu K kirjoitti: Jos haluaa enemmän tehoa, niin seuraava lukema on 3xx hp, koska pumppuun pitää vaihtaa sisuskalut ja se maksaa, tehotavoitteista riippumatta.

Lisää tietoa: www.skg.fi
ja vakion ahdot olikin jo 0,6..0,8 vuosimallista riippuen ?Mauri H. kirjoitti:Cooleri on aina tarpeellinen ahdetussa autossa jos ahdot on enemmän kuin 0.5 kiloa, tuon alapuolellakin kyllä tosi suositeltava.
Mersulta ihan idioottimaisen uskomattoman typerä moka jättää 123 - ja 124 turbomallit ilman cooleria.
Lisää tietoa: www.skg.fi
0.75-0.95veskola kirjoitti:ja vakion ahdot olikin jo 0,6..0,8 vuosimallista riippuen ?Mauri H. kirjoitti:Cooleri on aina tarpeellinen ahdetussa autossa jos ahdot on enemmän kuin 0.5 kiloa, tuon alapuolellakin kyllä tosi suositeltava.
Mersulta ihan idioottimaisen uskomattoman typerä moka jättää 123 - ja 124 turbomallit ilman cooleria.
auts, eli vaihtoautohallista suoraan coolerikauppaanMauri H. kirjoitti:0.75-0.95

Lisää tietoa: www.skg.fi
****Voiko puhua mokasta,silloin hienosteluaMauri H. kirjoitti: Mersulta ihan idioottimaisen uskomattoman typerä moka jättää 123 - ja 124 turbomallit ilman cooleria.

Ainakaan työkonedieseleissä ei ollut käytännössä lainkaan coolereita noihin aikoihin,kuorma-autoissa ehkäpä. Nykyään käytännössä kaikissa coolerit.
Miten sen ajan autot,volkkarit,audit ja bemarit etunenässä,oliko coolereita niissäkään? TDS bemarissa kyllä,mutta sekin vasta -93.
... Mutta monen pojan projekteja olisi tuo "cooleri vakiona",helpottanut

jpk:
bemarin tds:sä on cooleri ja vuodesta 91 muistaakseni kun uudempaa m51d25 dieselmoottori tuli e36 ja e34 koppasten keulalle. mut sit se coolerin koko
ei ollut paljoa hurraamista kun sen pitkien etsintöjen jälkeen löysin syylärin alta. heitin sillä vesilintua ja teetin huomattavasti isomman, nyt on imusarja kylmä vaikka miten ajais.
324/524 mallissa ei cooleria ole, eikä 525 td:ssä mut tds:ssä tosiaan se sit on ja kaikissa uudemmissa bmw:n dieseleissä on cooleri. audissa ja vw:ssä on kyl coolerit kans mut mielestäni vasta niissä 1.9 150hp ja sitäsuuremmissa versioissa, en mene takuuseen mut näin muistelen
bemarin tds:sä on cooleri ja vuodesta 91 muistaakseni kun uudempaa m51d25 dieselmoottori tuli e36 ja e34 koppasten keulalle. mut sit se coolerin koko

324/524 mallissa ei cooleria ole, eikä 525 td:ssä mut tds:ssä tosiaan se sit on ja kaikissa uudemmissa bmw:n dieseleissä on cooleri. audissa ja vw:ssä on kyl coolerit kans mut mielestäni vasta niissä 1.9 150hp ja sitäsuuremmissa versioissa, en mene takuuseen mut näin muistelen
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Justiinsa,luulin että bemareissa ässä meinaa cooleria,ensimmäinen 325 TDS tuli just -93. Kattelin ja päättelin täältä http://www.bmwclub.fi/fi/engines/diesel/index.html tehoista/malleista/moottorityypistä noin pikaisesti. Ja huomasin toisella kattomisella että 500-sarjaan tämä TDS tuli aiemmin kuin 300-sarjan vastaavalassi-s kirjoitti:jpk:
bemarin tds:sä on cooleri ja vuodesta 91 muistaakseni kun uudempaa m51d25 dieselmoottori tuli e36 ja e34 koppasten keulalle. mut sit se coolerin kokoei ollut paljoa hurraamista kun sen pitkien etsintöjen jälkeen löysin syylärin alta. heitin sillä vesilintua ja teetin huomattavasti isomman, nyt on imusarja kylmä vaikka miten ajais.
324/524 mallissa ei cooleria ole, eikä 525 td:ssä mut tds:ssä tosiaan se sit on ja kaikissa uudemmissa bmw:n dieseleissä on cooleri. audissa ja vw:ssä on kyl coolerit kans mut mielestäni vasta niissä 1.9 150hp ja sitäsuuremmissa versioissa, en mene takuuseen mut näin muistelen

Ittellä oli aikoinaan 324 TD eikä siinä ollut valitettavasti kuuleria mutta pysyihän tuo nipussa noinkin.
Ja tuohon lopun cooleri lauseeseen,kyllä kaikissa TDI:ssä on ja samoin muidenkin merkkien nykykoneissa mutta kuinka oli asianlaita aiemmin?
Onko cooleria esim. audin 1.9 turbodieselissä,tai volkkarin vastaavissa 80-ja 90-luvun malleissa? Yleisesti ottaen coolerit naurettavan pieniä mutta ajavat asiansa mainiosti suunnilleen vakiotehoilla.
Seuraavaksi onkin polttoaineen jäähdytyksen vuoro superturbomiehillä kun näistä jäähdyttäjistä puhe.
On sellainenkin "turhuus" yhdessä kamppeessa,putkia seurailemalla selvis käyttötarkoitus. Yhteensä 5 erilaista lauhdutinkennoa koneen keulalla

Löytyihän cooleri 740/760 turbodieselin nokalta jo 80-luvun alkupuolelta, jos vain otti tulisimman, eli 122 heppaisen version soramyllystä. Siinä on muistaakseni ihan reilun kokoinen kenno.
Kuorma-autoissa cooleri on ollut arkipäivää jo yli 25 vuotta. Työkoneista ei tule mieleen kuin Volvo BM valmet 2105, jossa on volvon 5.5 litrainen kuutonen välijäähdytettynä 160 hp. Taisi cooler olla aika kova sana, koska se tuossa mallissa lukee ohjaamon katossakin.
Kuorma-autoissa cooleri on ollut arkipäivää jo yli 25 vuotta. Työkoneista ei tule mieleen kuin Volvo BM valmet 2105, jossa on volvon 5.5 litrainen kuutonen välijäähdytettynä 160 hp. Taisi cooler olla aika kova sana, koska se tuossa mallissa lukee ohjaamon katossakin.
Kyllä sen coolerin merkityksen huomaa ainakin jo lämpömittarissa viisarin verran laski jo ihan pienellä coolerilla...mut ei vakio pumpulla tehoissa suurta merkitystä... paitsi kun oikein antaa hanaa niin IC pitää lämpöjä alempana ja ei pukkaa nokee putkeen
ja eikös noissa viritysoppaissa aikonaan lukenut et turbo ilman kunnollista välijäähdytintä on aika riskialtista koneen keston kannalta... 



Itse tein ja säästin
1,6:sia on ainakin ollut coolerillakin `89>. 1,9:ssä ei ainakaan minun tietääkseni, pois lukien TDI:t joissa se siis on aina. 1,6 tdic:ssä 80hv kun ilman cooleria 70hv.jpk kirjoitti: Onko cooleria esim. audin 1.9 turbodieselissä,tai volkkarin vastaavissa 80-ja 90-luvun malleissa? Yleisesti ottaen coolerit naurettavan pieniä mutta ajavat asiansa mainiosti suunnilleen vakiotehoilla.
Jep, ja Audi / VW 1,6 TD koneisiin sai Oettingerin virityssarjaa jolla tehoa saatiin lisää reilut 30 heppaa.
Cooleri ja letkut sun muuta siihen sisältyi, pumppua ei autosta irrotettu mutta muutoksia siihen tehtiin.
Asennuksessa meni suunnilleen työpäivän verran ja sarja maksoi jotain 10000 markkaa.
Ainakin pariin autoon olin asentamassa silloin 80-luvulla.
VW Golf 1,6 bensa laitettiin muutamaan autoon virinokka, tehoa oli luvissa 20-25 heppaa lisää.
"Virityssarja" sisälsi nokan ja isommat suuttimet, hinta taisi olla 3000-4000 mk.
Cooleri ja letkut sun muuta siihen sisältyi, pumppua ei autosta irrotettu mutta muutoksia siihen tehtiin.
Asennuksessa meni suunnilleen työpäivän verran ja sarja maksoi jotain 10000 markkaa.
Ainakin pariin autoon olin asentamassa silloin 80-luvulla.
VW Golf 1,6 bensa laitettiin muutamaan autoon virinokka, tehoa oli luvissa 20-25 heppaa lisää.
"Virityssarja" sisälsi nokan ja isommat suuttimet, hinta taisi olla 3000-4000 mk.
wiimax.fi
No kun autoon jossa ei ole cooleria ollut, ei sellaista saa asentaakaan, niin sellaisiin autoihin joissa on sitten vaikka tupakka-askin kokoinen kenno olemassa voi tietty sitä hiukan suurentaa.pena78 kirjoitti:Mitä tuolla meinaat eli kunhan on näyttä insille,vai??Ja sitte suurempaako!?
Voi mennä helpommin läpi kun moottori on alunperin tarkoitettu coolerin kanssa toimivaksi.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 84
- Liittynyt: Pe 26.11.2004 23:25
- Paikkakunta: tampere
kuuleria
jep,kooleria aina voi kasvattaa.omissa rojekteissa aina aluksi kelvannu
joku postimerkki koko,mut lopulta löytyy sitten peltien leikkelyn jälkeen
isoin mikä mahtuu valojen väliin.
kosassakin leikkuupöydälle meni lamppujen takamuovitkin kun meinas olla ahrasta.mersuun viälä mietintä vaiheessa.
ratikaali ratkasu on käyny mielessä jos ei saa kopasta härskin näköstä niin teen kooleri ns.sec-maskin näköön ja tilalle,joten ei tuu monta vastaan...
kunhan saa sen nippuun.autio.netin lokaria odotellaan.................kohta jo 3vkoa.prkl!
joku postimerkki koko,mut lopulta löytyy sitten peltien leikkelyn jälkeen
isoin mikä mahtuu valojen väliin.

kosassakin leikkuupöydälle meni lamppujen takamuovitkin kun meinas olla ahrasta.mersuun viälä mietintä vaiheessa.
ratikaali ratkasu on käyny mielessä jos ei saa kopasta härskin näköstä niin teen kooleri ns.sec-maskin näköön ja tilalle,joten ei tuu monta vastaan...
kunhan saa sen nippuun.autio.netin lokaria odotellaan.................kohta jo 3vkoa.prkl!
ajoneuvoverhoilu Stailaaja. com
----------------------------
w123 - vapaa-ajan tehokas tappaja
ford focus st
ford sierra cosworth -ex
volvo T5-R -ex
ford escort mk1 1600 laalava kentti
ford escort mk2 2000 joku unohti kiristää kk pukit...
ford escort mk3 1600 xr3i 80" luvun kamei herkku
ford escort mk4 avo 2l turbinos
ja kaikki kulkee 300kmh&kiihtyy 0-200 alle 6sek!
-lauantai aamuyöstä 3 aikaan sikajurrissa saunanlauteilla..
----------------------------
w123 - vapaa-ajan tehokas tappaja
ford focus st
ford sierra cosworth -ex
volvo T5-R -ex
ford escort mk1 1600 laalava kentti
ford escort mk2 2000 joku unohti kiristää kk pukit...
ford escort mk3 1600 xr3i 80" luvun kamei herkku
ford escort mk4 avo 2l turbinos
ja kaikki kulkee 300kmh&kiihtyy 0-200 alle 6sek!
-lauantai aamuyöstä 3 aikaan sikajurrissa saunanlauteilla..