W124 etualatukivarsien helat ja simpukan keskitys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

W124 etualatukivarsien helat ja simpukan keskitys?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Oletteko joutuneet vaihtamaan 124:een eteen alatukivarsien sisempiä heloja? Miten vika ilmeni? oliko pahat vaihtaa?

Toinen kysymys: Miten ohjausvaihde keskitetään? (tai tarkistetaan, että on keskellä?)

Autossani on talvikumeilla harmittavan epävakaa ohjaustuntuma. Kaikki pallonivelet on vaihdettu. Eteen ja taakse. Nelipyöräsuuntaus tehty. Apusimpukan korjaussarja asennettu (Vehon sarja). Alkaa olla oma konstit vähissä... :(
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

On pahat vaihtaa jos ei oo prässiä
Alatukivarsi irti ja prässin ääreen muuten ei oikeen
tuu mitään.

Multa löytyis 300 TD -90 alatukivarret aj.km 200tkm
joissa on hyväkuntoiset kumit.Olis kaupan.
Saa tarjota jos kiinnostaa.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Oletteko joutuneet vaihtamaan 124:een eteen alatukivarsien sisempiä heloja

Jos pultit ruostuneet, voi olla tiukassakin. Ei tarvitse prässiä itse kumien vaihtoon, lähtee kohtuu helposti lyömälläkin. Jos avaat ne pultit, tarvitsee tehdä pyörien suuntaus uusiksi, niissä tukivarsien pulteissa on säätö.

Onko takatukivarren uloimmat helat vaihdettu tai edes tutkittu?

edit: niissä uusissa kumissa on sitten sellaset koho pykälät merkkinä, pitäisi asentaa oikeaan asentoon, katselee vaikka vahasta mallia ennenkuin purkaa.

Ja ilman jousipuristimia homma ei onnistu,kunnollisia siis..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Autossani on talvikumeilla harmittavan epävakaa ohjaustuntuma."

Mitkä talvikumit ?
wiimax.fi
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Re: W124 etualatukivarsien helat ja simpukan keskitys?

Viesti Kirjoittaja Pena »

paloviita kirjoitti:Oletteko joutuneet vaihtamaan 124:een eteen alatukivarsien sisempiä heloja? Miten vika ilmeni?

:(
Niin, meneekö kumihelat väljäksi vai miksi pitää vaihtaa??? Monessa 500...600tkm ajetussa on ollut vielä alkuperäiset. Vähän reunoistaan rispaantuneet. Tukivartta vääneltäessä ei tunnu välyksiä.

Onko kokemuksia missä kilometrimäärässä helat alkaa väljähtyä vaihtokuntoon???
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W124 etualatukivarsien helat ja simpukan keskitys?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pena kirjoitti:
paloviita kirjoitti:Oletteko joutuneet vaihtamaan 124:een eteen alatukivarsien sisempiä heloja? Miten vika ilmeni?

:(
Niin, meneekö kumihelat väljäksi vai miksi pitää vaihtaa??? Monessa 500...600tkm ajetussa on ollut vielä alkuperäiset. Vähän reunoistaan rispaantuneet. Tukivartta vääneltäessä ei tunnu välyksiä.

Onko kokemuksia missä kilometrimäärässä helat alkaa väljähtyä vaihtokuntoon???
700tkm takana ja oikealta puolelta on ihan väljät.
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Väljäksi ne helat ei varmaan mene koskaan, mutta ne kumit murenee monesti siten, että kulmia ei sa enää kohdalleen(pultti menee helan toiseen reunaan). Sitten ne pultit jää niin jumiin sinne helan alumiinipuslaan ettei niitä saa ikänä liikkeelle. Eli ei muuta kuin rälläkkä kouraan ja pulttia poikki. Sitten tukivarsi irti ja polttamalla ja lyömällä vanhat helat irti. Uudet helat ruuvipenkissä paikoilleen. Hikinen homma, mutta ei kuitenkaan ajallisasti iso. Sitten vaan nelipyöräsuuntaukseen.

Joku vois mullekin kertoa miten simpukka keskitetään...
E 290TDT Avantgarde
Avatar
jouko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 06.12.2003 18:55
Paikkakunta: Vantaa

simpukan keskitys

Viesti Kirjoittaja jouko »

Ville S. kirjoitti:Väljäksi ne helat ei varmaan mene koskaan, mutta ne kumit murenee monesti siten, että kulmia ei sa enää kohdalleen(pultti menee helan toiseen reunaan). Sitten ne pultit jää niin jumiin sinne helan alumiinipuslaan ettei niitä saa ikänä liikkeelle. Eli ei muuta kuin rälläkkä kouraan ja pulttia poikki. Sitten tukivarsi irti ja polttamalla ja lyömällä vanhat helat irti. Uudet helat ruuvipenkissä paikoilleen. Hikinen homma, mutta ei kuitenkaan ajallisasti iso. Sitten vaan nelipyöräsuuntaukseen.

Joku vois mullekin kertoa miten simpukka keskitetään...

Moi tässäs vähän simpukan keskityksestä. Ohjausvaihteen alapuolella on
muistaakseni 13mm avainvälillä oleva tulppa. Tulppa irti piikkikärkinen pultti
tilalle ohjauvaihteen sisällä on kolo johon pultin kärjen tulee osua.Periaatteessa ohjaus kulmien säädössä simpukka tulisi aina lukita
syystä että tällöin ohjausvaihde on varmasti keskellä. Useimmiten rattia on käännetty niin että se on suorassa jolloin simpukka ei ole ns. vapaa asennossa.Aiheuttaa silloin vetelyä puoleleta toiselle kun jompi kumpi tehostimen venttiili on auki. Että näin. :twisted:
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Ei ole mitään näyttöä, että alatukivarren helat olisi väljät. Kiinnostaa kuitenkin tietää missä kilometreissä tavallisesti jouduttu vaihtohommiin. Pultit pyöri suuntauksessa onneksi vielä kevyesti :)

Renkaat on Good Yearin UG500:set, joilla ainakin meidän 202 kulkee kuin juna.

Kyllä, takatukivarren narinahelakin on vaihdettu. Ja kaikki muut tukivarret. Ja takakelkan etummaiset kumit...

Täytyy tarkistaa tuo simpukan keskitys. Saako tuollaista teräväkärkistä pulttia valmiina, vai pitääkö sorvauttaa? Haetaanko lovi kohdalle ratista pyörittelemällä?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Teräväkärkisen pultin saa mirkelistä.
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Ei ole mitään näyttöä, että alatukivarren helat olisi väljät. Kiinnostaa kuitenkin tietää missä kilometreissä tavallisesti jouduttu vaihtohommiin

iIse vaihdoin 590 tkm:ä,olin jo kaikki muut alustaan vaihtanut, huomasi eron kun nuokin sain vielä vaihdettua.
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Re: W124 etualatukivarsien helat ja simpukan keskitys?

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Yksi vinkki on säädetyn aurauksen määrä.
Jos auto on madallettu:
-taakse 1 mm yhteensä
-eteen 2 mm yhteensä.
Normaali korkuiseen 1 mm lisää arvoihin.
Jos takapään säätää esim. 3 mm:n auraukselle ajettavuus on huono.
mahannus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Pe 14.11.2003 14:06

Re: simpukan keskitys

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Moi tässäs vähän simpukan keskityksestä. Ohjausvaihteen alapuolella on
muistaakseni 13mm avainvälillä oleva tulppa. Tulppa irti piikkikärkinen pultti
tilalle ohjauvaihteen sisällä on kolo johon pultin kärjen tulee osua.Periaatteessa ohjaus kulmien säädössä simpukka tulisi aina lukita
syystä että tällöin ohjausvaihde on varmasti keskellä. Useimmiten rattia on käännetty niin että se on suorassa jolloin simpukka ei ole ns. vapaa asennossa.Aiheuttaa silloin vetelyä puoleleta toiselle kun jompi kumpi tehostimen venttiili on auki. Että näin. :twisted:[/quote]'

Onnistuuko tuo keskittäminen kotikonstein vai täytyykö viedä huoltamoon, eli uskaltaako yrittää ettei riko mitään.
Itselläni epäilen juuri tuota keskittämisongelmaa, kun autosta on säädelty useaan otteeseen rengaskulmia yms. olis tarvetta yksityiskohtaiselle ohjeelle kyseisestä toimenpiteestä
Kiitos :oops:
Vastaa Viestiin