Onko tojotas 4-pyttynen.?juudas kirjoitti:No tässä mun tapauksessa jakapumppu on tojotan pelastus, kun kierroksia ei kestä antaa yli 5400. Jos oikein kunnolla lähtis tehoja hakemaan, niin kierroksiahan siihen pitää saada ja vielä samalla ainettakin menemään männän päälle riittävästi ja oikeaan aikaan.
Mersuthan on rivipumpulla ja siinä ei sitten tule ongelmia nuitten kierrosten kanssa, pumppu ei säry vaikka kierroksia olis vähän reippaamminkin.
Mutta tuo mun jakaja antaa n. 200 kuutiomilliä kun syötöt käännetty tappiin ja nyt se on käytössä n. 110 kuutiomillillä (12mm nestepää). Jos oikein ymmärsin, niin 7 mm elementeillä rivipumpusta saadaan ainetta ulos n. 130 kuutiota, mikä on kyllä ihan riittävä määrä, kun käppyröitä katselee. Jos tuo ei riitä, niin jossakin on kai vikaa![]()
Paljonko sitä ainetta sitten tulisi mersun pumpusta isommilla tapeilla, esim. 10mm ?
Syöttöpumpuista
Männät huutaa varmaan jo tuolla 110 annoksella hoosiannaa kun kunnolla käskeenokileka kirjoitti:kysymyshän on lähinnä teoreettinenmersun pumpputyyppiin suurin saatavilla oleva elementti on halkaisijaltaan 7mm.
iskunpituus on toinen muuttuja, jakajapumpussa sitä ruuvataan nokkalevyllä, rivipumpussa nokka-akselilla. ehkä mersun nokkia voisi vähän muotoilla?
taitais toyotan männät huutaa hoosiannaa jos väännät syötöt tappiin? 200 kuutioo kuulostaa melkoselta annokselta.

voi tämä kestääkin, jos malttaa vähän tuon kaasujalan kanssa


nokkalevy tuli tosiaan tuohon mun pumppuun hiukan erilainen kuin vakio nokkalevy on.
neloskoneeksi ihan pirteä peli lähtökohtiin verratessa ja käyttöautona ihan mukava peli.
Kestävyys vielä kysymysmerkki, mutta eiköhän se tässä pikkuhiljaa selviinny

Tuut kesällä särkille kiihdytyskisoihin,katellaan sitten sitä autoa porukalla. Ja mielellään viivallekin,caddylläkin uskaltavatjuudas kirjoitti:[neloskoneeksi ihan pirteä peli lähtökohtiin verratessa ja käyttöautona ihan mukava peli.
Kestävyys vielä kysymysmerkki, mutta eiköhän se tässä pikkuhiljaa selviinny

Jakajapumppujen ongelmana kuuluu olevan se että vaikka penkissä saataisiin matalilla kierrosluvuilla tuo 200 kuutiota ulos, niin pumpun toimintatavasta johtuen syöttömäärä putoaa reippaasti kierrosten noustessa, rivipumpussa asia on jopa päin vastoin.juudas kirjoitti:No tässä mun tapauksessa jakapumppu on tojotan pelastus, kun kierroksia ei kestä antaa yli 5400. Jos oikein kunnolla lähtis tehoja hakemaan, niin kierroksiahan siihen pitää saada ja vielä samalla ainettakin menemään männän päälle riittävästi ja oikeaan aikaan.
Mersuthan on rivipumpulla ja siinä ei sitten tule ongelmia nuitten kierrosten kanssa, pumppu ei säry vaikka kierroksia olis vähän reippaamminkin.
Mutta tuo mun jakaja antaa n. 200 kuutiomilliä kun syötöt käännetty tappiin ja nyt se on käytössä n. 110 kuutiomillillä (12mm nestepää). Jos oikein ymmärsin, niin 7 mm elementeillä rivipumpusta saadaan ainetta ulos n. 130 kuutiota, mikä on kyllä ihan riittävä määrä, kun käppyröitä katselee. Jos tuo ei riitä, niin jossakin on kai vikaa![]()
Paljonko sitä ainetta sitten tulisi mersun pumpusta isommilla tapeilla, esim. 10mm ?
Eli 200 kuutiota 1000 kierroksella pukkaava jakaja ei 5000 kierroksella välttämättä ruiskuta kuin 70 kuutiota. Arvot ihan hatusta vedettyjä huom.
Mutta jos tarkoitus on saada tehot hiukan alemmilla kierroksilla niin sitten tuo ei ole ongelmana.
Mynä dieselin ruiskutuspumpusta 7 mm elementeillä
Aiheesta voisi kirjoitella oman topikin mutta lainataan tätä yleistä pumppu thrediä. Laitan tähän muutamia olettamuksiani/kysymyksiä. Ne ketkä oikeasti tietävät voivat oikaista. Nämä ovat nyt sitten 7 mm mynä-pumppu kyssäreitä:
- Ruuvatessani ulkoisen syötönsäädön ruuvin kokonaan pois pumppu antaa ~130 mm3 / 1000 iskua (=työtahtia?) kun savutuksen estopiirin kellolla on ns. täysi paine (esim 1 bar).
- Ulkoisella syöttöruuvilla voi pienentää tuota 130 mm3 määrää noin 10 mm3 / kierros. Lähteekö pienemään heti kun ruuvi ottaa vipuun kiinni ? Voinko siis luottaa, että saan ruuvin tuota kautta haluamalleni hehtaarille ja savut kohdalleen ?
- Kun pumppu on säädetty täysille eli antamaan 130 mm3 paljonko se mahtaa antaa kun savutuksen estopiirillä ei ole mitään painetta, toisin sanoen mikä on morkoolin vaikutus syöttömäärään ? Persdynössä se kyllä tuntuu kun painaa kesken kiihdytyksen nappulan pohjaan.
- Vaikuttaako säätö samassa suhteessa, eli 10 mm3 / kierros, kun savutuksen estopiirillä ei ole mitään painetta ? Itselle tuli tunne, ettei vaikuta.
- Kuinka lineaarinen syöttöruuvin toiminta oikeasti on. Tähän en siis kaipaa mitään mutupersvakutuntuma tietoa vaan tämä tieto pitäisi löytyä lähinnä Mynä-Dieselin mittareilta ?
Ei viitsitä häiritä pajan työntekoa turhilla kyselenpä taas puheluilla
- Ruuvatessani ulkoisen syötönsäädön ruuvin kokonaan pois pumppu antaa ~130 mm3 / 1000 iskua (=työtahtia?) kun savutuksen estopiirin kellolla on ns. täysi paine (esim 1 bar).
- Ulkoisella syöttöruuvilla voi pienentää tuota 130 mm3 määrää noin 10 mm3 / kierros. Lähteekö pienemään heti kun ruuvi ottaa vipuun kiinni ? Voinko siis luottaa, että saan ruuvin tuota kautta haluamalleni hehtaarille ja savut kohdalleen ?
- Kun pumppu on säädetty täysille eli antamaan 130 mm3 paljonko se mahtaa antaa kun savutuksen estopiirillä ei ole mitään painetta, toisin sanoen mikä on morkoolin vaikutus syöttömäärään ? Persdynössä se kyllä tuntuu kun painaa kesken kiihdytyksen nappulan pohjaan.
- Vaikuttaako säätö samassa suhteessa, eli 10 mm3 / kierros, kun savutuksen estopiirillä ei ole mitään painetta ? Itselle tuli tunne, ettei vaikuta.
- Kuinka lineaarinen syöttöruuvin toiminta oikeasti on. Tähän en siis kaipaa mitään mutupersvakutuntuma tietoa vaan tämä tieto pitäisi löytyä lähinnä Mynä-Dieselin mittareilta ?
Ei viitsitä häiritä pajan työntekoa turhilla kyselenpä taas puheluilla

Lisää tietoa: www.skg.fi
Niinpä, jakajalla ei saa ainetta enää kovin paljoa kovilla kierroksilla. Nyt max. teho on persdynolla mitattuna n. 4000-4300 kieppeillä ja sitten alkaakin syöttö pienentyä. Saisi tuota vetoaluetta jonkin verran ylemmäs, mutta sitten riskinä on, että vahingossa ryntäyttää pumpun sököksi. Mutta semmoseen käsitykseen pääsin tuosta omasta pumpusta, että se nyt kuitenkin antaisi nykyisellä säädöllä sen 110 kuutiota tuonne hiukan yli 4000 kierrokseen asti. Pitääpä kysellä tätä pumppu asiaa kun on asiaa pajalle.Mauri H. kirjoitti: Jakajapumppujen ongelmana kuuluu olevan se että vaikka penkissä saataisiin matalilla kierrosluvuilla tuo 200 kuutiota ulos, niin pumpun toimintatavasta johtuen syöttömäärä putoaa reippaasti kierrosten noustessa, rivipumpussa asia on jopa päin vastoin.
Eli 200 kuutiota 1000 kierroksella pukkaava jakaja ei 5000 kierroksella välttämättä ruiskuta kuin 70 kuutiota. Arvot ihan hatusta vedettyjä huom.
Mutta jos tarkoitus on saada tehot hiukan alemmilla kierroksilla niin sitten tuo ei ole ongelmana.
volkkaripuolella on otettu 150hv/l esikammiomosalla ja jakajapumpulla, hp-dieselillä on varmaan jokin selitys miten jakajapumppu jaksaa isoilla kierroksilla.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=27494
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=27494
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
No ihan raakasti sanottuna se mainostettu 200 kuutiomilliä pitäisi kai riittää n. 700 hv tehoihin, eli en nyt rehvastelisi.150 hv tehoihin pitäisi kevyesti riittää jo 50 kuutiota per sylinteri.nokileka kirjoitti:volkkaripuolella on otettu 150hv/l esikammiomosalla ja jakajapumpulla, hp-dieselillä on varmaan jokin selitys miten jakajapumppu jaksaa isoilla kierroksilla.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=27494
Ihan kunnioitettavia lukuja volkkarimiehet ovat saaneet aikaiseksi, ja lisää on luvassa, sitä en ollenkaan väheksy. Projekteja siellä puolella on tullut seurattua aika tiiviisti.
Pojat on muuten ansioikkaasti kunnostautuneet noiden VNT-ahtimien kanssa, ja nimimerkki Valonviejällä on vissiin forumin kovakulkuisin paku (vih vih Veskola)
Pysyykin sellaisena sillä minulla on henkilöautoMauri H. kirjoitti:No ihan raakasti sanottuna se mainostettu 200 kuutiomilliä pitäisi kai riittää n. 700 hv tehoihin, eli en nyt rehvastelisi.150 hv tehoihin pitäisi kevyesti riittää jo 50 kuutiota per sylinteri.
Ihan kunnioitettavia lukuja volkkarimiehet ovat saaneet aikaiseksi, ja lisää on luvassa, sitä en ollenkaan väheksy. Projekteja siellä puolella on tullut seurattua aika tiiviisti.
Pojat on muuten ansioikkaasti kunnostautuneet noiden VNT-ahtimien kanssa, ja nimimerkki Valonviejällä on vissiin forumin kovakulkuisin paku (vih vih Veskola)

Katsotaan nyt jos se saadaan vaikka joskus valmiiksi ja jopa viivalle, ja oppii ennen kaikkea sen laittamaan matkaan siten, ettei automaatti hajoa.
Maurilta taisi jäädä huomaamatta, että kyseessä oli 150 hv / litra teho. Siihen voisi päästä 50 mm3 syötöllä, jos koneen tilavuus olisi pieni kuten volkkarin 1,6 litrainen (6000 rpm). Mersulla ei.
Minun koneessa pitää syöttää 100 mm3 kun kierrokset on vain (jos edes on) 4600, jotta päästään samalle litrateholle...siis teoriassa Käytännössä noista 4600 rpm tehoista näen vain unta, vekotinhan ei voi/pysty vetämään tehokkaasti paljonkaan yli 4200 rpm tietokoneongelmien vuoksi,joten huipputeho on lähinnä teoreettinen käsite minulle toistaiseksi.
Muutenkin koko huipputeho käsite ei ole kovin relevantti. Suurin osa ajosta, kiihdytyksestäkin tapahtuu kuitenkin alemmilla kierroksilla. Ideaalitapauksessa kierrokset saadaan seilaamaan sen huipputehokierrosten ympärillä koko matkan ajan. Kaiken kruunaa vielä nuo käytännön epäideaalisuudet, esimerkiksi hyötysuhteen vaihtelevuus eri kierrosluvuilla, lämpötiloilla jne jne.
Pientä kutinaa on, että olisi muitakin V-malleja tulossa työn alle, katsotaan nyt jääkö pelkäksi puheeksi [provo] ja siinä Pelissä on sitten manuaalivaihteisto, joten


Lisää tietoa: www.skg.fi
Totta tosiaan, litratehoista olikin puhe, no siitä viitsiikin sitten jo puhua. Johan mä ihmettelin että mitä se Nokileka horisee 
Edit: niin, kyllähän 1.6:sesta saa litratehoja jakajapumpullakin, mutta koitas tuplasti suuremmasta koneesta, jossa tarvitaan siis tuplasyötöt. Tulee jakajapumpun heikkoudet esiin.

Edit: niin, kyllähän 1.6:sesta saa litratehoja jakajapumpullakin, mutta koitas tuplasti suuremmasta koneesta, jossa tarvitaan siis tuplasyötöt. Tulee jakajapumpun heikkoudet esiin.
sehän mauri selviee sit kun tuo mun 2.5 litranen nokileka bemari on valmisMauri H. kirjoitti:Totta tosiaan, litratehoista olikin puhe, no siitä viitsiikin sitten jo puhua. Johan mä ihmettelin että mitä se Nokileka horisee
Edit: niin, kyllähän 1.6:sesta saa litratehoja jakajapumpullakin, mutta koitas tuplasti suuremmasta koneesta, jossa tarvitaan siis tuplasyötöt. Tulee jakajapumpun heikkoudet esiin.

näkee sit mihin se jakajapumppu kykenee. mut missääntapauksessa en lähde hakeen mitään maksimitehoja mitä voisi saada, vaan sanotaan noin 250-300 hp on katto mihin tavoitteet asetetaan (tosin tuo saattaakin olla se maksimi mihin jakajapumpulla pääsee

osaako kukaan kertoa tuon hp dieselin tai vaikka jonkun muun hyvän dieselhuollon yhteystietoja jos heidän kanssaan tuosta pumpunlaitosta sopisi ja tietty mahdollisimman "edukkaasti" kun hämeen diesel vetäisi noin 1000-1200 euroa kun vaihtaisi tuon nestepään tuohon jakajapumppuun.
sori nyt vain kaikille jotka ärsyyntyi kun otin bmw:n esille mersufoorumilla mut täällä tuntuu tuo dieseltietämys olevan parempaa luokkaa kuin meidän foorumeilla jossa bensaturbot on taas kova sana
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Mikäli halvalla pitää päästä niin sitten pitänee itse ruuvata se pumppu mallilleenlassi-s kirjoitti:sehän mauri selviee sit kun tuo mun 2.5 litranen nokileka bemari on valmis![]()

Nuo ffp ihmiset ovat noita pumppuja käsittääkseni itse muokanneet, siis vaihtaneet sitä nestepäätä. Kysyy hän sieltä lisää...
HP-dieselin, PP dieselin ja Mynä-Dieselin yhteystiedot löytyvät kun käyttää hakua, ei viitsi enään laittaa numeroita.
esim Haku: pp-diesel AND yhteystiedot
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo, eipä ainakaan minua haittaa vaikka Bemuista puhutaan, kovasti kiinnostaa mitä Lassin autosta tulee, ainakin hyvää palikkaa alkaa jo olemaan koossa, jtoen lähtökohdat on hyvät.
Tosiaan pumpun laitosta kannattaa kyllä maksaa, ja käyttää kunnon pajaa. Huonosti tehty pumppu pilaa koko auton. Kuten tiedetään, minä suosittelen erittäin lämpimästi Mynädieseliä. Pojilla siellä on itselläänkin ollut suurtehoisia jakajapumpullisia autoja, joten omakohtaistakin kokemusta niistäkin on.
Tosiaan pumpun laitosta kannattaa kyllä maksaa, ja käyttää kunnon pajaa. Huonosti tehty pumppu pilaa koko auton. Kuten tiedetään, minä suosittelen erittäin lämpimästi Mynädieseliä. Pojilla siellä on itselläänkin ollut suurtehoisia jakajapumpullisia autoja, joten omakohtaistakin kokemusta niistäkin on.
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
silleen kun mersutkin, ei ainakaan tuo omani kestänyt vakiovirityksellä, joten samapa tuo sitten jos sitä ruuvaa ja korjaa sitten kun jotain hajoaa.Dieselpower kirjoitti:Kyllä tuntuu volkkari miehillä olevan kovat tehot, mutta mutta miten ne kestää kun jo vakioinakin on vähän niin ja näin??????????
Lisää tietoa: www.skg.fi
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Re: Mynä dieselin ruiskutuspumpusta 7 mm elementeillä
130mm3 on ehkä hieman yläkanttiin...no riippuu suuttimista. Isku = työtahti.veskola kirjoitti:- Ruuvatessani ulkoisen syötönsäädön ruuvin kokonaan pois pumppu antaa ~130 mm3 / 1000 iskua (=työtahtia?) kun savutuksen estopiirin kellolla on ns. täysi paine (esim 1 bar).
Ei lähde pienentämään heti.veskola kirjoitti:- Ulkoisella syöttöruuvilla voi pienentää tuota 130 mm3 määrää noin 10 mm3 / kierros. Lähteekö pienemään heti kun ruuvi ottaa vipuun kiinni ? Voinko siis luottaa, että saan ruuvin tuota kautta haluamalleni hehtaarille ja savut kohdalleen ?
Yleensä 40-50 välillä, riippuu mitä siihen on säädetty. Eli pitäiskin tuntua.veskola kirjoitti:- Kun pumppu on säädetty täysille eli antamaan 130 mm3 paljonko se mahtaa antaa kun savutuksen estopiirillä ei ole mitään painetta, toisin sanoen mikä on morkoolin vaikutus syöttömäärään ? Persdynössä se kyllä tuntuu kun painaa kesken kiihdytyksen nappulan pohjaan.
Ei vaikuta. Syöttöruuvi vaikuttaa ainoastaan maksimimäärään, eli ei vaikuta ahtamattomaan syöttöön yhtään. Ahtamatonta saa säädettyä siitä savutuksenrajoittimen kellon päällä olevasta ruuvista.veskola kirjoitti:- Vaikuttaako säätö samassa suhteessa, eli 10 mm3 / kierros, kun savutuksen estopiirillä ei ole mitään painetta ? Itselle tuli tunne, ettei vaikuta.
Käytännössä voi olettaa, että se on lineaarinen.veskola kirjoitti:- Kuinka lineaarinen syöttöruuvin toiminta oikeasti on. Tähän en siis kaipaa mitään mutupersvakutuntuma tietoa vaan tämä tieto pitäisi löytyä lähinnä Mynä-Dieselin mittareilta ?
Jaa nii...eipäs ny haukuta sitä jakajapumppua ihan lyttyyn

Re: Mynä dieselin ruiskutuspumpusta 7 mm elementeillä
Kiitos !ajarol kirjoitti:<...>
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jos jakajapumpusta on saatu soppaa sen verran ulos että 1.6 caddy potkaiseee 240hp pyöriltä niin ei se aivan huono ole....
ja ei muuta kun asiallista keskustelua kehiin ja ei muuta kun bemareihin kans lisää löylyy olis E30 koppainenkin bemari mielenkiitoinen 325tds tai 525tds koneella ja ei kait siitä tarvi kun vähän imusarjan kulmaa rälläköidä ja hitsata et passaa paikalle ja sille jysinterää ja parempaa pumppuu ja turboo kehiin niin näkis mikä särkyy ekaksi...vai kestääkö

Itse tein ja säästin
DSL kirjoitti:Pikkulinnut laulelee Ylivieskassa sijaitsevasta 240 Volvosta, Cedricin 2.8td myllyllä, tehoja irrotettu 492hp...pumppu kuulemma tehty jossain Helsingin seutuvilla.
Jos joku tietää tarkempaa , nii kertokoon.
no hoh,
320 hp ja pumppu tehty mynässä
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski