
Lambda-anturi
Lambda-anturi
Hei mistä tiedän ettei lambda anturi ole mennyt epäkuntoon .Auto M-B vm 88 w124 200 Pierburgin kaasarilla . Ajattelin kun eikös se säädä kaasarin seossuhteet ym... Auto kuluttaa satasella ainaski 16l ja nykii alakierroksilla ? 

Nyppää lambdan johdot irti ja aisti, muuttuiko meno, olisi neuvoni JOS kyseessä on ruiskukone.
Tuossa kaasutinmallissa ei lambdaa ole, eli kaasutin toimii periaatteessa kuin kivikautisissakin autoissa, mitä nyt ohjautuu erilaisten alipaineiden, sähköanturien ym. avulla.
Suosittelen enste hakeutumaan asiantuntevaan huoltoon (ei Veho) jossa kaasari säädetään. Tuntuu olevan pahasti pois ohjearvoista. (Onhan muuten tulpat ja ilmanputsarin filsu vaihdettu...
)
Jos ei muu auta, niin kaasariin voi vaihdattaa huoltosarjan, jossa on mm. uutta neulaa, kalvoa ym. Auttaa pirusti.
Kokemuksesta voin sanoa, että säädättämässä jos käyt, niin ohjaa huoltajaa jättämään laite vähän ohjearvoja rikkaammalle. Tasoittaa huomattavasti kylmäkäyntiä ja -vetoa, jotka ovat PIerburgin heikko kohta.
Tuossa kaasutinmallissa ei lambdaa ole, eli kaasutin toimii periaatteessa kuin kivikautisissakin autoissa, mitä nyt ohjautuu erilaisten alipaineiden, sähköanturien ym. avulla.
Suosittelen enste hakeutumaan asiantuntevaan huoltoon (ei Veho) jossa kaasari säädetään. Tuntuu olevan pahasti pois ohjearvoista. (Onhan muuten tulpat ja ilmanputsarin filsu vaihdettu...


Jos ei muu auta, niin kaasariin voi vaihdattaa huoltosarjan, jossa on mm. uutta neulaa, kalvoa ym. Auttaa pirusti.
Kokemuksesta voin sanoa, että säädättämässä jos käyt, niin ohjaa huoltajaa jättämään laite vähän ohjearvoja rikkaammalle. Tasoittaa huomattavasti kylmäkäyntiä ja -vetoa, jotka ovat PIerburgin heikko kohta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ahaa, hiukka harvinaisempi juttu että kaasari ja lambda samassa autossa...Timo67 kirjoitti:joo mutta kun kyseessä on katalysaattorimalli joten lambada anturi löytyy?Kaasari on joku sähkökaasari ruiskun ja kaasarin välimuoto.Muuten ei se lambada anturi ole rikki ,joku muu vaan mättää.....

Kokeiles hei enste vetää lambda-anturin johdot irti ja tutki, muuttuiko meno. Repsikan penkin edestä matto irti (lähtee vetämällä muovisen kynnyslistan alta) ja siellä on johto, ja muovinen liitoskohta jonka nykäiset irti. Lämpimällä koneella pitäisi tulla eroa, näin ainakin ruiskukoneessa -- tuosta kaasarista en ole varma. Ja luotan muutenkin sanaasi siitä, että autossa lambda on.
Et vastannut vielä, onko tulpat ja ilmanputsari vaihdettu milloin? Täysin loppuunajetut nämä yhdessä aiheutavat toki suurta kulutusta ja nykimistä.
Yksi vaihtoehto, joka tulee mieleen, on viallinen lämpötila-anturi eli tavallaan laitteessa makaa jatkuvasti ryyppi päällä.
Tästä saa sitten joku viisaampi jatkaa, tuo kaasari + katti-yhdistelmä on nimittäin sekin semmoinen, mistä en ihan varmaan tiedä kaikkea.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
tulpat ,virranjakajankannen ja pyörijän vaihdoin ,putsaria en vaikka olis pitänyt (paineilmalla vähän puhaltelin) ilmavuotoja olen paikallistanut jo kaksi ja korjannut muttei auto korjaantunut yhtään? Kaasarin putsailin ja aikani ihmeteltyäni niputin kasaan takas, itsekin epäilen liikaa bensansaantia joko joku anturi antaa vika signaalia elektroniikalle . Tilaan ajan tohtorille kunhan vähän rikastun...... 

Saavutus sekin, jos Pierburgin joku niputtaakin vielä.Timo67 kirjoitti:tKaasarin putsailin ja aikani ihmeteltyäni niputin kasaan takas,:
Mites hei, tuleeko putken päästä erikoista tavaraa, entä käynnistyvyys kylmänä / kuumana?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
????dealer kirjoitti: Veholla muistavat paremmin kuin minä tarviiko tilalle jotain pientä.
Ihan yleisesti kiinnostaa, olisko tuossa mallissa lampaanpadan tehtävä jollain muulla ratkaisulla korvattavissa, vai tarkoitatko vaan että hitsiä anturinreikään, niin ei pörise.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Voisko olla joku katin alkuaikojen yksipisteruisku -viritelmä?Aku P kirjoitti: Ahaa, hiukka harvinaisempi juttu että kaasari ja lambda samassa autossa...![]()
Nehän on sellaisia "melkeinkaasarimuttaeikuitenkaanihansamanlainen"

Vaan onko mersulla semmoista viritelmää koskaan ollutkaan? En tiedä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
No periaatteessa kai tuossa on samaa haettu, eli sähköohjatulla kaasarilla pyritty katin vaatimaan tarkempaan bensan annosteluun. Ihan varsinaisesta yksipisteruiskusta ei voida kai puhua, tuossa sähköohjatussa kun ei liene varsinaista painetta eli työntävää siirtopumppua tai "oikeaa" suutinta. Vai lieneekö? Minusta ei.Ari66 kirjoitti:Voisko olla joku katin alkuaikojen yksipisteruisku -viritelmä?Aku P kirjoitti: Ahaa, hiukka harvinaisempi juttu että kaasari ja lambda samassa autossa...![]()
Nehän on sellaisia "melkeinkaasarimuttaeikuitenkaanihansamanlainen"![]()
Vaan onko mersulla semmoista viritelmää koskaan ollutkaan? En tiedä.
Noita yksipisteruiskujahan oli juuri kattien yleistyessä 1990-luvun taitteessa aika paljon, ja ainakin VW Passatissa "virallisen kaavan mukainenkin" yksipisteruisku taisi toimia (aikalaispuheiden perusteella) yhtä huonosti kuin mersun kaasari....
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku, nimenomaan niin että lampaanpataa ei tarvita säätämään mitään vaan jotain laitetaan tilalle, pari vanhaa 124ää joihin Veho on moisen virityksen tehnyt on tullut vastaan mutta en ole tarkemmin perehtynyt / jaksa muistaa.
" VW Passatissa "virallisen kaavan mukainenkin" yksipisteruisku taisi toimia (aikalaispuheiden perusteella) yhtä huonosti kuin mersun kaasari...."
Tonnikolmisatanen Golffi jossa on sähkökaasari toimii todella huonosti, osat maksavat hirveästi ja purkaamoilta kun osia kyselee niin voipi kertoa että kyseistä "polttoainejärjestelmää" on tehty neljän kuukauden ajan alkaen maaliskuusta 1990.
BMW sähkökaasari (ilman kattia, E30 koppainen,) on sellainen laite että kun se alkaa reistata niin ainakin dealer pelottelee auton omistajan h******n lieskoilla ja tilaa puoliväkisin korvausWeberin ko. autoon.
" VW Passatissa "virallisen kaavan mukainenkin" yksipisteruisku taisi toimia (aikalaispuheiden perusteella) yhtä huonosti kuin mersun kaasari...."
Tonnikolmisatanen Golffi jossa on sähkökaasari toimii todella huonosti, osat maksavat hirveästi ja purkaamoilta kun osia kyselee niin voipi kertoa että kyseistä "polttoainejärjestelmää" on tehty neljän kuukauden ajan alkaen maaliskuusta 1990.
BMW sähkökaasari (ilman kattia, E30 koppainen,) on sellainen laite että kun se alkaa reistata niin ainakin dealer pelottelee auton omistajan h******n lieskoilla ja tilaa puoliväkisin korvausWeberin ko. autoon.
wiimax.fi
No nyt ollaan oikeilla jäljillä....Muuten jokunen on varmaan miettinyt mutta tuskin kukaan koskaan oikeasti laittanut sähkökaasarin tilalle ihka oikean ruiskun.sen verran tiedän että bensapumppu ,johtosarja,hilppeet imusarjoja myöten ,kannen anturit joutuis vaihtaa,mutta releet ym.....Oliskohan sellanen oikeesti toteutettavissa? Loppus meinaan sen sähkökaasarin kanssa leikkiminen! Muuten Chevyssäni on vm89 vani aika alkeellinen ruisku 5.7b efi ,muttei näitä mersun kotkotusvikoja ,se onkin auto.....Aattelin että ostampa vaimolle anoppivainaan vähäajetun mersun ettei tartte heti olla kyynespäitämyöten konepellin alla mutta kuinkas KÄVI!!!!! Ny muuten tiedän miksi meseessä on konepeltikin suunniteltu huoltoystävälliseksi. 

No, tuskin kannattaa heittää kirvestä kaivoon mersunkaan kanssa, mutta totta on että tuo sähkökaasari ei ole niitä hyvällä muisteltavia keksintöjä.
Muistelisin muuten, että mainitsemiesi osien lisäksi "ruiskutettaessa" pitää vaihtaa jopa sylinterinkansi, sillä kaasarimallin kannessa ei noita suutintenpaikkoja lie. Eli aika tyyriiksi tulee kyllä.
Itselläni oli tuo EX-auto Pierburgin kaasarilla mutta ilman kattia. Ekan talven se puolestaan oireili ensimmäiset sadat metrit pakkasella rykimällä ja nykimällä mutta toimi muuten kitkoitta. Kaasarin perinpohjainen huolto auttoi siinä tapauksessa.
Jos ei tavoitteena pidä orginaalina säilyttämistä, niin voisikohan tuota diilerin mainitsemaa korvaus-Weberiä miettiä ja heittäisi sähkökaasuttimella vesilintua?
Muistelisin muuten, että mainitsemiesi osien lisäksi "ruiskutettaessa" pitää vaihtaa jopa sylinterinkansi, sillä kaasarimallin kannessa ei noita suutintenpaikkoja lie. Eli aika tyyriiksi tulee kyllä.
Itselläni oli tuo EX-auto Pierburgin kaasarilla mutta ilman kattia. Ekan talven se puolestaan oireili ensimmäiset sadat metrit pakkasella rykimällä ja nykimällä mutta toimi muuten kitkoitta. Kaasarin perinpohjainen huolto auttoi siinä tapauksessa.
Jos ei tavoitteena pidä orginaalina säilyttämistä, niin voisikohan tuota diilerin mainitsemaa korvaus-Weberiä miettiä ja heittäisi sähkökaasuttimella vesilintua?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
olipa tässä kerran vikaa opelissa. kyseinen lambda- anturi hajosi kahesti peräkkäin kuukauden aikana [selvisi vikakoodilla että kyseessä on lambda]. hajoamisen syyksi paljastui tukkoinen katti joka oli sitten samalla tukkinut jo vaimentajan. oli tosi tukkoista menoa kun lambda oli särki, eikä se kulku paljoa paratunut vaikka sen vaihtoi koska katti oli tukossa. kulutus oli ainakin sen 16l/100km rätisi ja paukkui, bensan katku saavutti kuljettajan nenän jo heti matkan alussa. moottori oli kylläkin tässä tapauksessa 1.6 ruisku. ongelma korjaantui uudella katilla + uudella lambda - anturilla, osille hintaa n.( 165€) tulipa kirjoiteltua kokemuksia vaikka ei asiasta sen kummempaa hajua ole 

W163, S124
"Haa, näen ison miehen silmissäni pelottelemassa, varmaan toimiva menetelmä "
No tuota joo, tosin pelottelu ja uhkailu ovat eri asioita, jälkimmäisessä koosta voisi olla enemmän hyötyä...
Ei taida olla Mersuun tarjolla korvauskaasaria - jos on ja hinta pysyy noissa 400-600 € nurkilla niin "pitoautoon" voi olla hyvinkin kannattava sijoitus.
Eihän -88 200 bensamersu ainakaan minun mielestäni ole sellainen auto että sen alkuperäiskunnon menettämistä tarvitsee murehtia.
No tuota joo, tosin pelottelu ja uhkailu ovat eri asioita, jälkimmäisessä koosta voisi olla enemmän hyötyä...

Ei taida olla Mersuun tarjolla korvauskaasaria - jos on ja hinta pysyy noissa 400-600 € nurkilla niin "pitoautoon" voi olla hyvinkin kannattava sijoitus.
Eihän -88 200 bensamersu ainakaan minun mielestäni ole sellainen auto että sen alkuperäiskunnon menettämistä tarvitsee murehtia.
wiimax.fi
Uskaltaisikohan tulla kuokkimaan tähän lambda topikkiin?
Itse olen ihmetellyt että missä se lambda piilottelee. Pakosarjalta kattiin asti ei ole muuta kuin putkea vaan. Ei lambdan hajuakaan. On sitä useammankin mollukkaparin voimin etsitty (kannen ja katin väliltä on joka sentti katsottu), mutta kun ei näy missään:( Eikös nyt kattiputkessa/ruiskumoottorissa pitäisi kyseinen keksintö olla?
Auto on W201 ja 2.0E elikkä ruiskukone (9/88) motti siis 102.962. Olisiko joskus tähän joku vaihtanut kaasarikoneen putken. Vai eikös tässä lambdaa ole ikuna ollutkaan? Kuitenkin nyt on katti muttei lambdaa...
Missä on lambdan toinen pää, elikkä minne se piuha pitäisi mennä sieltä putken kyljestä ja mitä reittiä pitkin? Jos tuon tietäisi niin voisi vaaniskella onko johtoa jossain jäljellä vai puuttuuko sekin kokonaan.
Syy uteluun: Polttoaineen kulutus on reilu 15L/100km vaikka auto on lämpimässä tallissa ja ulkonakin lähes aina tolpassa. Tulpat ja ilmanputsari on vaihdettu, pensan suodatinkin on hommattu vaikkei, se taida kummoisesti auttaa kulutukseen (se onkin hommattu muista syistä, kuten kylmänä nyhtäminen ja sammuilu ennen lämpiämistä). Lämpöanturikin toimii oikeilla arvoilla (mitattu).
Nyt olisi kaiketi paketti säädättämistä vailla kunhan sen lambdan tietäis pitääkö se olla jotta pelaa oikein. Tietty tulpan johdot voisi kanssa hommata ja jakajan kannen....
Itse olen ihmetellyt että missä se lambda piilottelee. Pakosarjalta kattiin asti ei ole muuta kuin putkea vaan. Ei lambdan hajuakaan. On sitä useammankin mollukkaparin voimin etsitty (kannen ja katin väliltä on joka sentti katsottu), mutta kun ei näy missään:( Eikös nyt kattiputkessa/ruiskumoottorissa pitäisi kyseinen keksintö olla?
Auto on W201 ja 2.0E elikkä ruiskukone (9/88) motti siis 102.962. Olisiko joskus tähän joku vaihtanut kaasarikoneen putken. Vai eikös tässä lambdaa ole ikuna ollutkaan? Kuitenkin nyt on katti muttei lambdaa...
Missä on lambdan toinen pää, elikkä minne se piuha pitäisi mennä sieltä putken kyljestä ja mitä reittiä pitkin? Jos tuon tietäisi niin voisi vaaniskella onko johtoa jossain jäljellä vai puuttuuko sekin kokonaan.
Syy uteluun: Polttoaineen kulutus on reilu 15L/100km vaikka auto on lämpimässä tallissa ja ulkonakin lähes aina tolpassa. Tulpat ja ilmanputsari on vaihdettu, pensan suodatinkin on hommattu vaikkei, se taida kummoisesti auttaa kulutukseen (se onkin hommattu muista syistä, kuten kylmänä nyhtäminen ja sammuilu ennen lämpiämistä). Lämpöanturikin toimii oikeilla arvoilla (mitattu).
Nyt olisi kaiketi paketti säädättämistä vailla kunhan sen lambdan tietäis pitääkö se olla jotta pelaa oikein. Tietty tulpan johdot voisi kanssa hommata ja jakajan kannen....
Muistelisin, että kat-kauteen siirryttäessä tehtiin myös autoja katilla ilman lambdaa, eli seossuhdetta ei mitenkään lambdan avulla säädelty -- ajatus kai oli, että "parempi edes jotain siivoava katti kuin ei kattia ollenkaan".
Tämä saattaa kyllä olla ihan virheellinen tieto -- mutta näin aavistelen olleen.
Tämä saattaa kyllä olla ihan virheellinen tieto -- mutta näin aavistelen olleen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ok, kuulostaa melko loogiselta. Kun tuo on varsin sopivan ikäinen 9/88 niin ehkäpä se on juuri semmoinen lambdaton . Jos lambda se kuitenkin on poistettu vaikkapa putkiston vaihdon yhteydessä, niin näkeekö sen mistä? Siis mitä kautta sen lambdan johdon pitäisi mennä ja minne (konehuoneen puolelle)?Aku P kirjoitti:Muistelisin, että kat-kauteen siirryttäessä tehtiin myös autoja katilla ilman lambdaa, eli seossuhdetta ei mitenkään lambdan avulla säädelty -- ajatus kai oli, että "parempi edes jotain siivoava katti kuin ei kattia ollenkaan".
Tämä saattaa kyllä olla ihan virheellinen tieto -- mutta näin aavistelen olleen.
No, useimmissa W124:ssa se johdon kulkureitti on -kuten jo aiemmin todettua- apukuskin penkin kohdalla. Eli mattoa ylös oikean etupenkin edestä, ja hyvällä tuurilla sieltä löytyy stöpseli. Tietty, jos auton alla käyt niin osapuilleen siinä kohdassa, missä putki tekee mutkaa ylöspäin koneen takaosan kohdilla, pitäisi olla myös läpivientipaikka pohjapellissä.AK47 kirjoitti:Siis mitä kautta sen lambdan johdon pitäisi mennä ja minne (konehuoneen puolelle)?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97