Jarrutehostin kylmänä ei toimi
Jarrutehostin kylmänä ei toimi
Auto 124 -vm88 250d aj.440tkm,
Jarrutehostin tuppaa juonittelemaan kylmänä silloin tällöin, kestää hetken aikaa ennen kuin lähtee jarrutehostin käyntiin,
soitin paikalliselle korjaajalla joka sanoi että vika olisi alipainepumpussa, alkoi hirvittään kun sellaista olen kuullut että alipainepumppu jos särkyy hajotaa mooottorin, eli onko viisain vaihtaa alipainepumppu vai mitä tehdä?
Jarrutehostin tuppaa juonittelemaan kylmänä silloin tällöin, kestää hetken aikaa ennen kuin lähtee jarrutehostin käyntiin,
soitin paikalliselle korjaajalla joka sanoi että vika olisi alipainepumpussa, alkoi hirvittään kun sellaista olen kuullut että alipainepumppu jos särkyy hajotaa mooottorin, eli onko viisain vaihtaa alipainepumppu vai mitä tehdä?
Alipainepumppuhan sulta on sökö mitä todennäköisemmin. Oikein huonolla tuurilla katkaisee jakoketjun, jos jatkat ajoa pitkään ja eteen tulee koneenvaihto...Lucky-Dog kirjoitti:Alipainepumpun vaihdolla se alkaa pelittämään. Venttiilit takkuavat kylmänä eikä tehostusta tule. Ei se vakava vika ole ja autolla voi ajella huoleti vielä pitkään, kunhan kylmillä muistaa ettei tehostus toimi. Eräänlainen tyyppivika.
Aika mielenkiintoiset vastaukset kun toinen sanoo että saattaapi mennä kone vaihtoon ja toinen että ei kun huoletta ajoa,
onko tuo paha vaihtaa jos hommais uuden pumpun?
Aika helppo vaihtaa jos ei ole peukalo keskellä kämmentä.mahannus kirjoitti: Aika mielenkiintoiset vastaukset kun toinen sanoo että saattaapi mennä kone vaihtoon ja toinen että ei kun huoletta ajoa,
onko tuo paha vaihtaa jos hommais uuden pumpun?
Tosiaan jossain pumpuissa saattaa pumpun hajoaminen aiheuttaa sen että laakerinkuulat tippuu jakoketjun väliin ei kovin suositeltavaa.
aika mielenkiintoiset vastaukset kun toinen sanoo että saattaapi mennä kone vaihtoon ja toinen että ei kun huoletta ajoa,
onko tuo paha vaihtaa jos hommais uuden pumpun?[/quote]
Jos tehostus on huono kokoajan...syynä on hajonneet laakerit
alip. pumpusta....ja ne on öljypohjassa ja osa öljypumpun sihdissä.
Jos on kauan päästellyt saattaa vipukin olla rikkoutunut.
Jos putoilevat osat menevät ketjun väliin todella harvoin ne ketjua katkaisevat.
yleensä jakopään kotelosta katkeaa alapäästä kieleke joka estää ketjua hyppäämästä rattaalta, ennakonsäätimen vieressä on myös tappi samaan tarkoitukseen. Eli lyhykäisyydessään, jos alip.pumppu hajoaa totaalisesti remppaa tulee enemmän, mutta ei siinä nyt koko kone vaihtoon mene.
Suosittelisin kuitenkin pumpun vaihtoa, auto ei myöskään sammu silloin kun tehostusta ei ole...sammuu alipaineella.
Pumpun vaihto;
-tuull. siipien tuulikoppa irti...käännä sitä niin että saat tuull. siivet irti
-puhdista siipien kuusiokolopultti hyvin ettet nuljaa sitä
-löysää hih. kir rullan pultti
-irroita tuull hihna ja rulla
-putket irti
-löysää alip.pumpun kiinn pultit lähes irti...jos tuntuu että pumppu työntyy ulospäin...pyöritä moottoria myötäpäivään niin paljon että voit painaa
alipainepumpun ilman vastustusta jakop koteloon kiinni, tämä siksi että helpottaa kasausta..huomaat sitten
-irroita alipainepumppu lopullisesti
-tarkista ennakonsäätimen "vuoristorata" tulisi olla sileä...ei uria yms.
-tarkista alip. pumpun laakerit...jos ehjä ei hätää...jos laakerien kuulat ovat "kadonneet"..katso mitä ylempänä kirjoitin
-kasaan päin vastoin
´
Ekakertalaiselta menee noin tunti.
onko tuo paha vaihtaa jos hommais uuden pumpun?[/quote]
Jos tehostus on huono kokoajan...syynä on hajonneet laakerit
alip. pumpusta....ja ne on öljypohjassa ja osa öljypumpun sihdissä.
Jos on kauan päästellyt saattaa vipukin olla rikkoutunut.
Jos putoilevat osat menevät ketjun väliin todella harvoin ne ketjua katkaisevat.
yleensä jakopään kotelosta katkeaa alapäästä kieleke joka estää ketjua hyppäämästä rattaalta, ennakonsäätimen vieressä on myös tappi samaan tarkoitukseen. Eli lyhykäisyydessään, jos alip.pumppu hajoaa totaalisesti remppaa tulee enemmän, mutta ei siinä nyt koko kone vaihtoon mene.
Suosittelisin kuitenkin pumpun vaihtoa, auto ei myöskään sammu silloin kun tehostusta ei ole...sammuu alipaineella.
Pumpun vaihto;
-tuull. siipien tuulikoppa irti...käännä sitä niin että saat tuull. siivet irti
-puhdista siipien kuusiokolopultti hyvin ettet nuljaa sitä
-löysää hih. kir rullan pultti
-irroita tuull hihna ja rulla
-putket irti
-löysää alip.pumpun kiinn pultit lähes irti...jos tuntuu että pumppu työntyy ulospäin...pyöritä moottoria myötäpäivään niin paljon että voit painaa
alipainepumpun ilman vastustusta jakop koteloon kiinni, tämä siksi että helpottaa kasausta..huomaat sitten
-irroita alipainepumppu lopullisesti
-tarkista ennakonsäätimen "vuoristorata" tulisi olla sileä...ei uria yms.
-tarkista alip. pumpun laakerit...jos ehjä ei hätää...jos laakerien kuulat ovat "kadonneet"..katso mitä ylempänä kirjoitin
-kasaan päin vastoin
´
Ekakertalaiselta menee noin tunti.
No oikein huonolla tuurilla kone kyllä särkyy, kun alipainepumppu särkyy ja katkaisee jakoketjun. Olen ollut eräällä mersupajalla seuraamassa, kun konetta on kohdannut lähes täystuho sökön alipainepumpun takia w124:ssa. Nokka-akseli poikki, venttiilit mutkalla, öljypohjassa reikä yms..Pari tapausta tiedän, mutta todennäköisestihän näin ei käy.JP74 kirjoitti:Alipainepumppuhan sulta on sökö mitä todennäköisemmin. Oikein huonolla tuurilla katkaisee jakoketjun, jos jatkat ajoa pitkään ja eteen tulee koneenvaihto...
No niin nyt tuli eilen vaihdettua alipainepumppu, nätti homma aikaa meni tupakoinnin kanssa reilu tunti, entisen pumpun laakerit oli ok, ja muutenkin näytti hyvältä, tosin siinä mallissa olisi mennyt laakerit yms. suoraan koneeseen jos olisi särkynyt, eli nyt ei sitä huolta enään.
Kiitoksia ohjeista
Kiitoksia ohjeista
Jos viitsii askarrella, niin laakerikaupasta uudet suojatut laakerit siihen rullaan, ja halpaa on..Perttu K kirjoitti:Kahta malliahan niitä on, hyvää ja pahaa. Itselläni on myös valitettavasti kuulilla ja muovilla toteutettu laakerointi. Jos siihen tulee jotain vikaa, niin sitä vikaa on aika äkkiä koko kone täynnä.
Uusi maksaa, mutta ei kai sitä kehtaa paikalleenkaan ruuvata.