Mitäs talvirengasalesta S124sen alle?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mitäs talvirengasalesta S124sen alle?

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Morjens!

- Ajattelin ostaa ens talvea silmälläpitäen uudet talvirenkaat satakaksnelosfarkkuuni tässä maaliskuun korvilla kun alennusprosentit säntää taivaisiin.

Joku moitti jossain topicissa tässä joskus nokialaisia huonoiksi mersuun, mutta kertokaahan asiantuntijat farmarimiehet mihin talvirenkaisiin olette olleet tyytyväisiä?
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

Huolimatta Continentaliin viime aikoina kohdistuneista epäilyksistä, että douppaavat rengastesteissä, niin ainakin itse olen noihin nastarenkaisiin tyytyväinen. Sekä w123:ssa että s124:ssä mulla sellaiset alla. Hyvät ajaa, hiljaiset, pitävät talvikeleillä.
Periaatteessa on kai ihan sama, millaiset renkaat hankit, jos ostat nk. merkkituotteet, koska kaikkihan nuo nykyään lienee ihan hyviä, vaikka eroja testeissä saaddan syntymäänkin. Eli siis joku Nokian, Misukka, Good-year, conti jne. (kunhan et lue noihin merkkituotteisiin halparenkaita, esim. Marangoneja tai Kumhoja tms.) Hinta on hyvä mittari antaa ratkaista. Gislavedeissa oli takavuosina paljon kudosvikoja, mutta sekin on tietysti eilisen tietoa. :wink:

Toisaalta W124 200D:ssä mulla on alla misukan rungoille pinnoitetut HKPL 2 pinnalla olevat kumit. Ihan ok nuokin tuntuis olevan, hyvä niilläkin on ajaa ja hyvin tuntuu tiellä pysyvän. Ja kun eivät paljon maksa, niin ne raaskii ajoissa vaihtaa uusiinkin. :D

Mahtoikohan tuo valintaprosessisi yhtään helpottua+ :?:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Njaa. Mullaki on parhaillaan Marangoni Meteo Gripit (nastoitetut) alla, ja ihan tyydyttävästihän nuo pelaavat.

Lyhyesti voisi todeta TM-tyyliin, että kiitämme:
* vetopito lumella ja jääll
* jarrutuspito lumella ja jäällä
* ajettavuus jäällä
Ja moitimme:
* sivuttaispito
* melutaso asfaltilla
* melko uraherkät lumisella tiellä, samoin suuntavakavuus paljaalla asfaltilla vain välttävä

Eli eihän nuo nyt maailman halvimmat renkaat ole, jos kohta ei kalleimmatkaan. Hinta-laatusuhteeltaan kuitenkin varsin tyydyttävät kiekot.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja lai »

Jos on pääkaupunkiseudulle asiaa, niin siellä tuntuu olevan edullisimmat renkaat tarjolla.

Kun ostin omaan nuo X-ice:t: niin Porissa paikallinen Vianor tarjosi 460€ alle asennettuna . Helsingitä samat alle laitettuna 343€ eli kyllä kannatti käydä anopin luona hesassa.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edelleen muistus siitä että Michelin Ivalo ei sovi Mersun alle.

Continentalin nastarengas (ja moni muu) sopii oikein hyvin.
wiimax.fi
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

lai kirjoitti:Jos on pääkaupunkiseudulle asiaa, niin siellä tuntuu olevan edullisimmat renkaat tarjolla.

Kun ostin omaan nuo X-ice:t: niin Porissa paikallinen Vianor tarjosi 460€ alle asennettuna . Helsingitä samat alle laitettuna 343€ eli kyllä kannatti käydä anopin luona hesassa.
Michelin X-Ice; onkos ne kitkat? Ei siin, kyllähän kitkoillakin varmaan pärjäilee jos varovasti päristelee. Nykyisissä melkein vuosikymmenen vanhoissa nastarenkaissa kun ei ole pitovoidetta ole jäljellä laisinkaan..

Et sattuis muistaan helsinkiläisfirman nimeä?
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja lai »

Jos autossa on jo lähes 10 v. vanhat nastarenkaat, niin on korkea aika vaihtaa alle uudet. Kun kumiseos kovettuu, niin renkaista tulee todella surkeat vaikka olisi pintaa ja surin osa nastoista tallella. Mesemike:llä oli alla ihan asiallisen näköiset nastakiekot, mutta niillä ei meinannut päästä edes omasta pihasta pois. Nyt on alla Misukan kitkat ja sanoi, että on puolet parempi pito kuin vanhoissa kovettuneissa nastarenkaissa.

Itse vaihdoin juuri kanssa kitkoihin ja olen ollut tyytyväinen. Kitkat ovat hiljaiset ja hyvät ajaa, ainoastaan jäisellä kelillä ja pahassa loskassa tulee vähentää ajonopeutta. Takatuuppaari on siitä hyvä, että se kyllä ilmoittelee koska nopeutta on liikaa, sitten vain 7-10 km/h hitaampi ajonopeus, niin ollaan turvallisella ajonopeudella.

Omat kumit löysin Vannecenteristä, mutta hesassa on monia edullisia liikkeitä tosin niiden nettisivut ovat todella surkeita ja ainoastaan soittamalla saa hintatietoja.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Pietu71
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

joo mulla on alla farkkumese 230te:ssä nokian 4.pitoo on sairaasti joka suuntaan ja on hyvät ajaa ja hiljaset ainakin näin uutena.semmoset alle niin pääsee!
aina vaan fixataan :) 230te -86
Jata
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jata »

dealer kirjoitti:Edelleen muistus siitä että Michelin Ivalo ei sovi Mersun alle.

Continentalin nastarengas (ja moni muu) sopii oikein hyvin.
Ahaa.
Oon ajatellutkin että mitä pirua ne oikein hairoo.
Sulalla luikertelee ja ovat aikamoisen äänekkäitä.
On kokoajan jotenkin sellainen epämääräinen olo,tuntuma tiehen.
Olisko se sitten tosiaan noissa renkaissa se vika.

Jos niin,niin sepä ikävää kun on pintaa vielä vaikka kuinka,melkein uudet :(
w124 300 Tdt -92
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja tapioh »

lai kirjoitti:Jos on pääkaupunkiseudulle asiaa, niin siellä tuntuu olevan edullisimmat renkaat tarjolla.

Onko sama koko : tuo 343 e on koolle 185/65/15

hinta 419 e on koolle 195/65/15 , joista itse maksoin Pieksämäellä 435 e.

ja hesalainen firma on

http://www.vannecenter.net/
:wink:
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Minä soittelin pahimman rengasrumban jälkeen marras-joulukuussa Keski-Suomen puhelinluettelon "Keltaiset sivut" läpi rengasliikkeiden kohdalta. Silloin edullisin tarjous Good Year Ultra Grip 500 -nastarenkaista koossa 185/70/R14 ja oli Päijät-Kumissa Säynätsalossa. Tarjous 355€ pyörille asennettuna ei sisältänyt allelaittoa, jonka itse kotosalla tekemällä säästi 15€. Esim Seppälän rangasfirmoihin ero oli huomattava ja ehdottomasti kannatti ajaa hieman kauemmaksi. Lisäksi sesongin ulkopuolella palvelu oli hyvää.

S124:ssa rengaskokokin on isompi ja sitä myöten hintakin. Mielestäni kannattaa kysellä tarjoukset eri firmoista jollain tietyllä koolla/merkillä ja hakea renkaat itseä eniten miellyttävästä paikasta. Puhelimella tavoittaa kauempaakin.

Itse olen ollut tyytyväinen UG500siin. Muitakin hyviä renkaita on kuitenkin olemassa. Osittain makuasioita, sano. :P
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

Olli Lajunen kirjoitti:.
S124:ssa rengaskokokin on isompi ja sitä myöten hintakin. Mielestäni kannattaa kysellä tarjoukset eri firmoista jollain tietyllä koolla/merkillä ja hakea renkaat itseä eniten miellyttävästä paikasta. Puhelimella tavoittaa kauempaakin.
Ei välttämättä.
Nuo hinnat kun nykyisin alkavat perustua pikemminkin sille seikalle, että miten yleinen rengaskoko milloinkin on kyseessä. Eli valmistussarjojen suuruus alkaa vaikuttaa hintaan jo siinä missä rengaskokokin. 195/65-15 alkaa nykyisellään olla jo "menneen ajan" 185/70-14 rengasta huomattavasti yleisempi rengaskoko. Tokihan noissa hinnoissa on yhä eroakin, mutta yleisemmät rengaskoot ovat useammin kampanjahinnoiteltuja tai muuten vaan helpommin tingittävissä.
keef
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja keef »

No tältä talvelta on kokemusta Marangoni MeteoGrip, GY UG 500 ja nyt Pirelli Winter Carvineista. UG 500 on vähän parempi kuin muut kokeilemani renkaat. Marangonit on ylättävän hyvät verrattuna hintaan joka on noin puolet "merkki renkaista" Pito joissakin tilanteissa parempi kuin Pirelleissä, kokonaisuutena Pirellit paremmat = kalliimmat.

Itse s124:n ostaisin HP 4:set koko 205/65/15, mutta itse en ole kokeillut ko. renkaita, mutta ainakin HP 2:set on ikävän kumimainen kuivalla asfaltila johtuen pehmeista lamelleista ja korkeasta urasyvyydestä ja mun mielestä pehmeästä rungosta. UG 500 205/65/15 420€, HP 4:set 195/65/15 414€ ilman töitä. Näin meillä tänään..
Vastaa Viestiin