W124 D200 4-vaihteinen -> 5-vaihteiseksi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

W124 D200 4-vaihteinen -> 5-vaihteiseksi

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Siinäpä se on otsikossa idea eli miten toimii jos laittaa 200D:hen 5-vaihteisen laatikon 4-vaihteisen tilalle. Mitä muuta pitää vaihtaa perä tms? Toimiiko 5-vaihteinen paremmin ku 4-lovinen, piisaako vääntö, kokemuksia kaipaisin?
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Pelkän laatikon vaihto pitäisi riittää. Molemmissa 4-vaihteen välitys on 1:1 ja 5-vaihde on vain vaihde lisää. Eikös uudemmissa 200D 124 malleissa ole 5-lovea. Korjatkaa jos olen väärässä.

Jotenkin kaipaisin itsekkin viitosta. Jo 100km/h nopeudessa kone huutaa minusta turhaan.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
o728006
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:30
Paikkakunta: Vaasa

4 vaiko 5 pykälää

Viesti Kirjoittaja o728006 »

Olen tuota samaa kysymystä pohtinut mielessäni jo muutaman vuoden ajan. Lähestulkoot kaikki alan miehet ja Mersuilla ajelleet ovat ollet sitä mieltä että :"Älä vaihda".
Mukavampi on kuulemma 4-lovinen käytössä, ja kyllähän sen toisaalta ymmärtää, kun ei aina taida neljästäkään löytää sitä just oikeaa. Toisaalta kun juuri ajoin edestakaisin Tampere-Helsinki moottoritien, niin en olisi sitä 5-vaihdetta pahaksenikaan pistänyt, kun sillä olisi kierrokset pudonneet vielä hitusen verran
Avatar
mpjp7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 22.07.2003 12:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mpjp7 »

Moi


Ei kannata vaihtaa ilman perän vaihtoa samalla.
Perän välitykset ovat erilaisia 4 ja 5 vaihteisessa. Joten hyöty ilman perän vaihtoa on 0 tai pahimmillaan heikkenee pienemmillä vaihteilla

t Marko
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Vaihteiston lisäksi vaihtoon menee kardaani ja perä(välitys eri,kardaani lyhyempi).Myös vaihdekepin vivusto ja vaihdekepin "pohja" ovat erilaisia.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

AM kirjoitti:Vaihteiston lisäksi vaihtoon menee kardaani ja perä(välitys eri,kardaani lyhyempi).Myös vaihdekepin vivusto ja vaihdekepin "pohja" ovat erilaisia.
Jep. Mutta unohtui tärkein eli vaihdekepin nuppi :wink: Ellei autossa ole sitten ennestään esim. puunuppia.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JSJ »

AM kirjoitti:Vaihteiston lisäksi vaihtoon menee kardaani ja perä(välitys eri,kardaani lyhyempi).Myös vaihdekepin vivusto ja vaihdekepin "pohja" ovat erilaisia.
Kiitti vastauksista pitänee vielä jättää harkintaan tuo vaihtohomma kun tuo taitaakin olla isompi remppa ku osasin arvatakkaan.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

mpjp7 kirjoitti:Moi


Ei kannata vaihtaa ilman perän vaihtoa samalla.
Perän välitykset ovat erilaisia 4 ja 5 vaihteisessa. Joten hyöty ilman perän vaihtoa on 0 tai pahimmillaan heikkenee pienemmillä vaihteilla

t Marko
Minun autoon perää ei tartte vaihtaa, koska koneesta ei lopu voima. 4-vaihteisissa perä on pitempi ja turbossa se on vaan parempi. Loikkari ja pitkä perä... sekös hyvä yhditelmä. 4:lla voi ajella kuten nytkin ja vitosta vasta 100 :arrow: .
Eli vaihtoon menis kardaani ja vaihdevipusysteemit askin lisäksi. Nuo saa varmasti jostain halvalla.

...ja sitä perää ei tavalliseenkaan 200D:hen tarvitse vaihtaa, kukaan ei varmaan pane pahakseen pidempiä välityksiä.
Vastaa Viestiin