A-Mersun takaiskareista ja vetokoukusta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kuappinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 02.03.2004 14:59
Paikkakunta: Hämeen hitaat

A-Mersun takaiskareista ja vetokoukusta

Viesti Kirjoittaja kuappinen »

Elikkäs ajattelin vaihtaa takaiskarit (Bilstein korkeapainekaasut) niin onko vaihtohommassa mitään eritystä huomioitavaa? Esim. takajousen suhteen?

Lisäksi tars laittaa koukku ja kattelin motonetin malleja sielläpä oli heti kaksi vaihtoehtoa:
A W168 Koukku (myös L). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64-0761 125.00 ???
A ei yleisjohtosarjaa, merkkikohtainen=. . . . . . . . . . 64-9569 152.00 ???

Mistäs sen saisi selville kumpako siihen käy? Ja onko kokemuksia asennuksesta?
W 168 170 Cdi -99
ex. W 124 200D -90
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Re: A-Mersun takaiskareista ja vetokoukusta

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Rolle-pappa kirjoitti:Elikkäs ajattelin vaihtaa takaiskarit (Bilstein korkeapainekaasut) niin onko vaihtohommassa mitään eritystä huomioitavaa? Esim. takajousen suhteen?

Lisäksi tars laittaa koukku ja kattelin motonetin malleja sielläpä oli heti kaksi vaihtoehtoa:
A W168 Koukku (myös L). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64-0761 125.00 ???
A ei yleisjohtosarjaa, merkkikohtainen=. . . . . . . . . . 64-9569 152.00 ???

Mistäs sen saisi selville kumpako siihen käy? Ja onko kokemuksia asennuksesta?
Takajousien irroittamisessa/kiinnilaitossa ei ole mitään ihmeellistä, helppo homma. Joko puristimilla vaan pois ja uudet tilalle, mutta helpointa on kun hossisti päästät iskarin alapään pultin auki ja annat jousien tipahtaa pois. Paikalleenlaittoon on hyvä hommata kaveri. Jousi väliin ja kaveri nostaa tukivartta ja itse sitten hoidat sen helpomman homman eli laitat pultin paikalleen.

Takaiskareiden vaihtaminen onkin sitten ikävämpi homma, koska yläpäänpultin mutteri on välissä jonne ei näe mitenkään eikä juuri mikään tunnu mahtuvankaan. Tunge rakoseen lenkkiavaimen avoin pää (muistaakseni 13mm), sillä saa tarpeeksi otetta mutterista, mutta tunnustelemalla homman joutuu hoitamaan. Sitten kun lenkki on mutterissa kiinni niin toiselta puolelta väännät aukipäin. Muutterin kiinnilaitto menee parhaiten siten kun kiinnität mutterin lenkkiin jollakin (pikaliima toimii), huomaa että se on pakko kiinnittää vinoon siihen lenkkiin ellet väännä lenkkiä erimalliseksi. Sitten sihtaat reiät ja mutterin kohdilleen ja laitat pultin paikalleen ja sitten tietty väänät lenkin irti mutterista. Tässä vois kuvitella oikaisevansa siten että pudottaa takapään apurunkoa alaspäin jotta näkisi sen mutterin, mutta älä mene tekemään sitä, koska apurungonpultit on tosi tiukassa ja kiinnilaitto on Ilkka Nummiston tyyppisten miesten hommia. Kyllä se onnistuu kun vaan on paljon tupakkia ja kärsivällisyyttä sen mutterin kanssa.

Vetokoukkuasiaa en osaa kommentoida, mutta luulisin että autosta löytyy valmiina tarvittavat kiinnityskohdat. Itse ottaisin tuon kalliimman koukun ihan vaan mallikohtaisen johtosarjan takia.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
kuappinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 02.03.2004 14:59
Paikkakunta: Hämeen hitaat

Viesti Kirjoittaja kuappinen »

Kiitos vinkeistä, yllättävän työläältä kuulostaa...nytkun olisi jossain tarjous "paikoilleen asennettuna" niin voisi vaikka hyödyntää...ei vaan täytyy kait se itte koittaa niin tulee sekin opeteltua kantapään kautta...
W 168 170 Cdi -99
ex. W 124 200D -90
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jani Anttila kirjoitti.
Itse ottaisin tuon kalliimman koukun ihan vaan mallikohtaisen johtosarjan takia.

Mutta siinähän luki, ei yleisjohtosarjaa. Johtosarja maksaa aika lähelle koukun hinnan. :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

mjo33400 kirjoitti:Jani Anttila kirjoitti.
Itse ottaisin tuon kalliimman koukun ihan vaan mallikohtaisen johtosarjan takia.

Mutta siinähän luki, ei yleisjohtosarjaa. Johtosarja maksaa aika lähelle koukun hinnan. :roll:
Jaa no... otappa tuosta sitten loppujen loppuksi selvää... Siinähän lukee perässä merkkikohtainen= ??
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Merkkikohtainen tarkoittaa koukkua, jossa todennäköisesti mukana kaikki lisäkilkkeet koukun mekaanisen asennuksen osalta. Se toinen on ehkä joku yleismallinen.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
kuappinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 02.03.2004 14:59
Paikkakunta: Hämeen hitaat

Viesti Kirjoittaja kuappinen »

Takaiskarit vaihdettu :D , mutta olipa tosiaan ingenjör tuupannut mutterin ahtaaseen paikkaan...

Mulla hommaa helpotti se, että sain pidettyä mutterin kiinni :x 16 mm avaimessa siinä ahtaassa rakosessa sen aikaa kun vaihdoin uuden paikoilleen...laiton sitten kuitenkin Munroet kun niin kehuivat sen erityisesti A-sarjalaiseen suunnitellun...hyvinhän nuo tuntuu pelaavan ainakin uudekseltaan...

Kiitos vinkeistä äniväi...koukkuprojekti sitten seuraavaksi...
W 168 170 Cdi -99
ex. W 124 200D -90
Vastaa Viestiin