W124, mitä jengi tankkaa bensaan?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Juhana
Valvoja
Valvoja
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 07.07.2003 10:34
Paikkakunta: Helsinki

W124, mitä jengi tankkaa bensaan?

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Joskus aivan perustavanlaatuisten kysymysten kohdalla huomaa, ettei kaikki ookaan niin mustavalkoista :oops:

Sanokaapas nyt arvoisat kanssa-mersuilijat, jotka siis ajelee bensalla, ei kiisselillä, että onko sille autollenne oikeasti suuresti väliä laitatteko 95:ta vai 98:a?

Mulla on oletusarvo, että tankkaan 98:a ettei joskus sit tule venttiilien kanssa ainakaan omaa tyhmyyttä komplikaatioita, mutta varmasti puolet ei-mersuilijoista laittais kupeeseeni 95:ta. Siinä vaiheessa sit viimeistään kun luin ohjekirjasta että sakutkin suosittelee 95:ta, meni aivan puurot ja vellit sekaisin ja nyt laitan "joka toisella kerralla toista".

Mikä tässä nyt OIKEASTI on fiksua; onko suorituskykyyn jotain vaikutusta? Tätähän on pohdittu paljonkin mut onhan tästä nyt hemmetti jotain faktista tietoa oltava olemassa..

t. J
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

Jaa-a, itse tankkaan 95:sta. Yli 5 vuotta sitä nyt on tankkiin valuteltu ja hyvin rullaa. Siitä ei olekaan sitten mitään hajua on se nyt sitten juuri se "väärä" tapa :roll:

Kone on M103
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Sehän nyt riippuu vaan ja ainoastaan sen sytytyksen säätökiekon asennosta:
  • Jos se on N:llä, käytät 95:sta, jolloin kone käy hieman huonommin, siinä on vähemmän tehoa (urbaani legenda) ja ehkä se myös kuluttaa hieman enemmän (kuultua jopa Vehon neuvonnasta).
  • Jos taas kiekko on S-asennossa, käytät 98:ia, jolloin kone käy tasaisesti kun kello, löpöä kuluu vähemmän ja tehoa on vaikka muille jakaa. Lisääntyneet tehoreservit tuntuvat muulinpotkun omaisena jo pieniltä kierroksilta lähtien, joten kannattaa samantien kurvata rengasliikkeeseen hakemaan leveämpää takagummia. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Pasi M. kirjoitti:Sehän nyt riippuu vaan ja ainoastaan sen sytytyksen säätökiekon asennosta:
]Jos se on N:llä, käytät 95:sta, jolloin kone käy hieman huonommin, siinä on vähemmän tehoa (urbaani legenda) ja ehkä se myös kuluttaa hieman enemmän (kuultua jopa Vehon neuvonnasta).
Ei se mitään legendaa ole, se tehon "nousu" 98:a käytettäessä perustuu juuri siihen ennakon säädön muuttumiseen. Yks guru sen mulle selitti mutta en muista miten se nyt meni. Korkeaoktaanista tankkiin vaan.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

minä oon Venäjän 92-bensalla ajanu nyt sen ajan ku mulla on tuo auto ollu..eli viime toukokuusta lähtien. Edellinenki omistaja on pari vuotta ajellu Venäjän bensiinillä...hyvin on toiminu ja vetoja löytyy..
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Juhana
Valvoja
Valvoja
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 07.07.2003 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Dodii, kappas :) ,

ei se tosiaan aivan niin yleistettävissä ole.. Ota tuosta nyt sit selvää mikä on muulin potku kun 228 hp:tä muutenkin nytkähtää ihan viivalta. Mut katson sen säätökiekon, ties mikä siellä puolella on tilanne kun auto on Saksasta..

Kiitos kaunis replyistä! :D

t. J
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

ja missähän tommonen säätökiekko sijaitsee?? :shock:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

make kirjoitti:ja missähän tommonen säätökiekko sijaitsee?? :shock:
konepellin alla, siinä sulake rasian etupuolela. Se on semmonen pyöreä namiska jossa lukee S,N ja joitaki numeroita.
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Mitä korkeaoktaanisempaa bensiiniä, niin sitä aiemmin se räjähtää. Ts. männän ei tarvitse puristaa niin syvään (eli kulkea niin pitkää matkaa) 98:lla kuin 95:lla. Mutta miten se kulutusta vähentää tai tuo lisää tehoja? :shock:

Itsekin olen kyllä kuullut, että kulutus vähenee ja tehot nousee 98E:llä, joten sitä olen käyttänyt. Ja sytytyksen säätökiekko on S-asennossa, tietty. Olis vaan hauska kuulla, mistä ed. mainitut seikat johtuvat.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Mogge kirjoitti:Mitä korkeaoktaanisempaa bensiiniä, niin sitä aiemmin se räjähtää. Ts. männän ei tarvitse puristaa niin syvään 98:lla kuin 95:lla. Mutta miten se kulutusta vähentää tai tuo lisää tehoja? :shock: .
Jaa-a, mutta eikös korkeampi oktaavi päin vastoin paranna bensan puristuskestävyyttä eli se sallii korkeamman puristuksen ennen syttymistä. Näin muodoin isku on kipakampi ja männän hyötyliike alas päin pidempi kuin aikaisemmin syttyvällä seoksella. Pienemmässä tilassa tapahtuva jysähdys sisältää myös enemmän potkua. Pienempi puristustilavuus tarvitsee myös vähemmän seosta saman räjähdysvaikuktsen ts. energian tuottamiseksi kuin suuressa tilassa toteutunut mosahdus - jos saamaa tehoa tavoitellaan.

Mataloktaanisella sytytys tapahtuu aikaisemmin ja puristuksen ollessa pienempi. Näin voisi tehon kuvitella olevan hieman alhaisempi.
Liian matalaoktaaninen sen sijaan "itsesyttyy" helpommin ja pamauttaa omia aikojaan ennen kuin tulppa ehtii mukaan - siis tuhoisasti nakuttaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Jukka N. kirjoitti:Jaa-a, mutta eikös korkeampi oktaavi päin vastoin paranna bensan puristuskestävyyttä eli se sallii korkeamman puristuksen ennen syttymistä. Näin muodoin isku on kipakampi ja männän hyötyliike alas päin pidempi kuin aikaisemmin syttyvällä seoksella. Pienemmässä tilassa tapahtuva jysähdys sisältää myös enemmän potkua. Pienempi puristustilavuus tarvitsee myös vähemmän seosta saman räjähdysvaikuktsen ts. energian tuottamiseksi kuin suuressa tilassa toteutunut mosahdus - jos saamaa tehoa tavoitellaan.

Mataloktaanisella sytytys tapahtuu aikaisemmin ja puristuksen ollessa pienempi. Näin voisi tehon kuvitella olevan hieman alhaisempi.
Liian matalaoktaaninen sen sijaan "itsesyttyy" helpommin ja pamauttaa omia aikojaan ennen kuin tulppa ehtii mukaan - siis tuhoisasti nakuttaa.
Nyt tuli sen verran selkokielisesti selostettua, että meni meikäläisellekin jakeluun, kiitoksia :D Elikkäs 98E:ssä pitäydyn.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Hmmm....

Viesti Kirjoittaja juuso »

Jukka N. kirjoitti: Mataloktaanisella sytytys tapahtuu aikaisemmin ja puristuksen ollessa pienempi. Näin voisi tehon kuvitella olevan hieman alhaisempi.
Taitaa kuitenkin S:llä pistää ennakkoa lisää- eli 98 sytytetään ennemmin kuin 95. Eroa moottorista riippuen noin 2..3 astetta 3000...3500 kiekalla. Vai olenkos ymmärtänyt väärin. :oops:
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Hmmm....

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

juuso kirjoitti: Taitaa kuitenkin S:llä pistää ennakkoa lisää- eli 98 sytytetään ennemmin kuin 95. Eroa moottorista riippuen noin 2..3 astetta 3000...3500 kiekalla. Vai olenkos ymmärtänyt väärin. :oops:
Tässäpä rajusti lyhennetty ja päivitetty teknisen neuvonnan lausunnosta aiheesta:

"Sulakeboksin takana oleva säätörulla S,N 1-6: Säätö liittyy polttoainelaatuihin siten, että S-asento on 98E-bensalle. Asennot 1-6 siirtävät sytkäennakkoa asteittain myöhemmälle. "

Siis tämän mukaan seos sytytetään sitä myöhemmin, mitä isompi lukema rullassa on. Ts. 6-asennossa sytytys tapahtuu männän ollessa kaikista ylimpänä. Ja asennossa 1 seos tussahtaa jossain "puolivälissä" matkalla yläkuolokohtaan :lol: :roll: . Nyt onkin vain probleemi, notta kummassa päässä skaalaa tuo S-asento on :lol:
Jos S on tuolla ykkösen takana, niin 98E sytytettäisiin kaikista pienimmän puristuksen alaisena.
Njaa, josko joku moottorioppinut voisi jatkaa tästä, maalaisjärjen mukaan vähemmän puristusta kestävä seos saisi "tällin" varhemmin. Nämä tutkielmat kertovat muuta ja nyt onkin jo meikis pihalla kuin pystykorva.....
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

Hmm, no mitäs kun kiekko on S asennossa ja tankkaa 95:sta ? Onko terveellisempää pitää N:llä ?
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

SEC-560 kirjoitti:Hmm, no mitäs kun kiekko on S asennossa ja tankkaa 95:sta ? Onko terveellisempää pitää N:llä ?
Mulla ei auto pysynyt aina edes käynnissä 95E:llä ja S-asennossa. Jos ajat 95:lla, niin N-asento lienee se oikea.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Hmmm....

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:
juuso kirjoitti: Taitaa kuitenkin S:llä pistää ennakkoa lisää- eli 98 sytytetään ennemmin kuin 95. Eroa moottorista riippuen noin 2..3 astetta 3000...3500 kiekalla. Vai olenkos ymmärtänyt väärin. :oops:
Tässäpä rajusti lyhennetty ja päivitetty teknisen neuvonnan lausunnosta aiheesta:

"Sulakeboksin takana oleva säätörulla S,N 1-6: Säätö liittyy polttoainelaatuihin siten, että S-asento on 98E-bensalle. Asennot 1-6 siirtävät sytkäennakkoa asteittain myöhemmälle. "

Siis tämän mukaan seos sytytetään sitä myöhemmin, mitä isompi lukema rullassa on. Ts. 6-asennossa sytytys tapahtuu männän ollessa kaikista ylimpänä. Ja asennossa 1 seos tussahtaa jossain "puolivälissä" matkalla yläkuolokohtaan :lol: :roll: . Nyt onkin vain probleemi, notta kummassa päässä skaalaa tuo S-asento on :lol:
Jos S on tuolla ykkösen takana, niin 98E sytytettäisiin kaikista pienimmän puristuksen alaisena.
Njaa, josko joku moottorioppinut voisi jatkaa tästä, maalaisjärjen mukaan vähemmän puristusta kestävä seos saisi "tällin" varhemmin. Nämä tutkielmat kertovat muuta ja nyt onkin jo meikis pihalla kuin pystykorva.....
Nimenomaan.... Täällä töissä pohditaan ihan samaa. Jos seos sytytetään ns. vastapalloon eli kun mäntä on matkalla ylöspäin, luulis että sytytysennakkoa tuli korkeaoktaanisella bensalla myöhentää, eli puristusta sytytysvaiheessa lisätä.

Jos seos sytytettäisiin myötäpalloon, eli männän takaisin tullessa, aikaisempi sytytys olisi perusteltavaa enemmän puristusta kestävällä bensalla. Olenkin epäillyt, että seos sytytetään männän ollessa jo matkalla alaspäin..... :oops: :roll: Silloin nämä teoriatkin toimisivat.

...
..
Uutta tietoa:
Sytytysennakkoa vähennetään, jotta nakutus loppuu. Eli syttyminen tapahtuu lähempänä yläkuolokohtaa.
Ralliautoissa, joissa käytetään yli 100-oktaanista bensaa, voisi sytytysajankohdan olevan melkeimpä yläkuolokohdassa kuormitettaessa konetta täydellä teholla. Kunnon moottoreissahan tuo ennakko muuttuu kuormitusken mukaan. Eli laihalla seoksella, kevyellä kaasulla ennakkoa on enemmän kuin rikkalla, täydella kaasulla ajettaessa.

...Tämmöistä tietoa ammattipiireistä.
Avatar
lede
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 11.06.2003 20:43

lisää pohdintaa..

Viesti Kirjoittaja lede »

Day Downhill kirjoitti:Nimenomaan.... Täällä töissä pohditaan ihan samaa. Jos seos sytytetään ns. vastapalloon eli kun mäntä on matkalla ylöspäin, luulis että sytytysennakkoa tuli korkeaoktaanisella bensalla myöhentää, eli puristusta sytytysvaiheessa lisätä.

Jos seos sytytettäisiin myötäpalloon, eli männän takaisin tullessa, aikaisempi sytytys olisi perusteltavaa enemmän puristusta kestävällä bensalla. Olenkin epäillyt, että seos sytytetään männän ollessa jo matkalla alaspäin..... Silloin nämä teoriatkin toimisivat.
Kyllä mielestäni sytytys tehdään aina aavistus ennen männän yläkuolokohtaa eli "vastapalloon". Kyse onkin nyt sen puristetun seoksen syttymisnopeudesta. Matalaoktaaninen seos on puristettuna lähempänä "itsesytytyspistettä" kuin samassa puristuksessa oleva korkeaoktaaninen seos. Oletan että tällöin matalaoktaaninen seos pelmahtaa täyteen tehoonsa nopeammin, luultaavsti jo ennen männän yläkuolokohtaa --> nakutus ja tehonhäviö. Ennakkoa täytyy siis myöhentää matalaoktaaniselle. Korkeaoktaanisen syttyminen (samassa paineessa) on hitaampaa ja sitä täytyy siis ennakoida enemmän. Ja tämä sitten oli rommitotin ääressä syntynyt ajatusjuoksu, ei siis välttämättä absoluuttinen totuus.. Jos joku tietää paremmin niin kertokoon ihmeessä!

Vielä kun muistelen entisiä autojani (ei-mersuja), joihin oli speksattu 99 tai 98E oktaaninen polttoaine niin niissä esiintyi selvää jälkikäyntiä kun erehtyi laittaan 95E:tä tankkiin. Pahimmillaan piti laittaa isoa vaihdetta päälle ja kytkintä ylös kun auto vaan käydä pärskähteli vaikka avaimet oli jo taskussa..

Muistellaan nyt kun vauhtiin päästiin niin vielä erästä Datsunia joka ei tykännyt näistä "E"-bensoista. 99:ää kun ei enää jossain vaiheessa saanut kaikilta asemilta niin 98E:llä kaasari ei sitten saanut tarpeeksi voitelua ja siellä hirtti joku kaasuläppä usein auki. Kanssautoilijoiden ilmeet oli valoristeyksissä aika mielenkiintoisia kun tyhjäkäynti huiteli jossain 4000:n ja 5000:n välillä. Onneksi oli kesäkeli..

Tähän on viisainta lopettaa ennenkuin mopo karkaa lopullisesti.. :wink:
ex-300D 1979
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Okataanit, ennakko ja na(l)kutus

Viesti Kirjoittaja juuso »

Näinpäs...melkoisesti samaa mieltä "lede":n kanssa

Tulee pitkä tarina- syyttäkää Olvin tuplapukkia, joka irroittaa kummasti kielenkannat...mutta lisää kirjotusvihreiden määrää... eli meikäläisen versio asiaan.

Koko palotapahtuman pointti on tehdä sylinteriin mahdollismman suuri paine, ja oikeaan aikaan- se edellyttää hallittua palamista, ilman itsesyttymistä.

Sytytys tehdään käytännössä aina ennen yläkuolokohtaa- useimmissa tilanteissa (normaali ajo) reilusti ennen yläkuolokohtaa. Bensaseos palaa hitaasti, jolloin pitää ottaa ennakkoa niin että painevaikutus osuu optimisti työtahdin keskelle- silla kohtaa männän liike on suurin suhteessa kampiakselin pyörimiseen -> voimaa saadaan eniten ulos. Joissakin tapauksissa kuorman ja ajotilanteen mukaan ohjattava säätö myöhästyttää sytkää rankasti, jottei nakuta.

Korkeaoktaanisempi voidaan sytyttää aiemmin kuin matalaoktaaninen. Korkeaoktaanisen ja mataloktaanisen syttymissnopeudessa, palonopeudessa, palon tuottamassa energiassa ei ole sinänsä käytännön eroa. Oktaaniluku ilmoittaa nimenomaan ja vain puristuskestävyyden ennen itsesyttymistä. Raakabensiinihän sinänsä ei kestä puristuksia juuri mitään- oktaaniluku lienee tislaajasta riippuen jotain 70?. Lisäaineistuksella saadaan sitten ne lukemat, joita me tankkaamme.

Nakuttaminen sinänsä ei käytännössä ole varsinaisesti itsesyttymistä, vaan sitä, että palotapahtuma ei ole hallittu. Tapahtuu seuraavaa: sytkä sytyttää seoksen ennen yläkuolokohtaa, jolloin palamistapahtuma lähtee leviämään. Kun seos palaa, niin palorintaman mukana palanut seos laajenee (mikä on ideakin). Samalla mäntä nousee vielä ylöspäin ja puristaa seosta siltäpuolen. Siis paine nousee kahdesta syystä (+ lisäksi kaasu lämpenee myös siitä syystä, että moottori kuuma... lisää taas painevaikutusta). Tässä vaiheessa kysytään sitä puristuskestävyyttä- ja tapahtuu jotain hallitsematonta:

Jos oktaaniluku on pieni tai sytkä liian aikaisella, ehtii palorintama kohottaa yhdessä männän liikkeen kanssa paineen niin kovaksi, että hallitun sytytyksen (varsinaisen tulpasta etenevän rintaman) lisäksi myös muu osa seoksesta syttyy, jolloin palotapahtuma on aivan liian nopea, ja kehittää aivan liian suuren hetkellisen paineen (koska palaa liian nopeasti) ja lisäksi väärään aikaan- eli jo esim. yläkuolokohdassa. Tämähän ei sitten kuulosta hyvältä.

Tilanteen voi korjata esim kahdella tavalla:

1. myöhäistämällä sytytystä, jolloin palorintama ei ehdi edetä niin kauan ennen yläkuolokohtaa, eikä siten aiheuttaa niin isoa painetta, että seos syttyisi hallitsemattomasti ennen yläkuolokohtaa- tällöin toki koko juttu on ehkä hiemän myöhässä optimitehon kannalta, ts. hyvät paineet saadaan liian myöhään-> voimaa vähemmän.

2. pistää tankkiin korkeampioktaanista, ja antaa sytkän olla aikaisemmalla: tällöin palorintama etenee pidemmälle aikaisemmin, mutta koska seos kestää enemmän painetta oktaanien mukaisesti, ei se syty itsekseen vaan palaa hallitusti. Tällöin paineet on sopivasti tehokkammin käytössä työtahtiin.

Tämä on tietty yksinkertaistettu selitys: hommaanhan liittyy myös puristussuhteet, koneen jäähdytys, seoksen lämpötila (esim aircoop, vesiruisku...), jotka kaikki vaikuttavat käytännön tilanteen puristuskestoon....

Lisäksi koneen suunnittelussa on nämä asiat optimoitu jollekin oktaanilukemalle. ÄLKÄÄ siis ehdoin tahdoin ryhtykö etsimään 98:lla sitä aikaisinta kohtaa, jolla ei vielä nakuta- nakuttaa kuitenkin sitten, kun kone on kuuma, ja pistätte oikean jalan suoraksi pienessä nopeudessa suurella vaihteella, tms. Perusennakkota kohdalleen valmistajan mukaan, ja sitten tarvittaessa oktaanisäädöllä...

Kaikenkaikkiaan kuitenkin: matalampioktaanista voi lähes aina käyttää tarvittaessa (mutta miksi pitäisi) myös 98 autoissa, jos säätää sytkän myöhemmälle. Tällöin kuitenkaan ei käytetä myllyn kaikki mahdollisuuksia hyväksi.

98:lla sytkän voi säätää aiemmalle kuin 95:llä- voisin arvata että lukemat 1...6 (joissakin 7) voisivat tarkoittaa käytännössä asteita- muutosta perusennakosta. Näppisääntö muistaakseni 102:sta: 1 oktaanin pudotus/ korotus= 1(...2) astetta ennakkoa. Tietty perusasetus pitää olla kohdillaan. Jos säätökiekko on olemassa, kannattaa minusta säätää aiemmalle, jolloin sitten pitää muistaa tankata 98:a.



Pahasti offtopic, mutta tarttee kertoa loppuun- NALKUTUS :lol: :

Tapahtui muutama vuosi sitten. Meillä oli porukkatalli (4 heppua). Siellä sitten säädettiin autoja. Tuttavapiirissä oli myös viehättävä nuori nainen (joo- oli ollut aiemmin vähän lähempääkin kontaktia), jonka Coupesta pistin sytkät optimiin, jotta kone toimii mutta ei nakuta 98 bensalla, ja lyijykitillä.

Olin yksi ilta tallilla, jolloin kyseinen nuori nainen ilmestyi pihaan ja kommentoi: "Mitä teit tuolle autolle viime viikolla, kun se nyt nalkuttaa". No- eihän tällaisessa tilanteessa pokka pidä- repesin nauramaan, jolloin katsoo tulikivenkatkuisesti. Hekottelun jälkeen saan kysyttyä, että siis- mitä? Ja sittenhän se selvisi: Ninni (terveisiä vaan jos edelleen harrastelet mersuja, ja näitä luet) oli tavannut huoltsikalla yhden niistä minun tallikavereistani ja valitellut autosta kuuluvaa ihmeellistä ääntä. Oli sitten demonnut jutun, jolloin kaveri (jolla pokka pitää) oli kommentoinut, että :

"Selvä juttu, konehan nalkuttaa- Juuso on juuri tallilla, kyllä se varmaan saa kuntoon". :lol:

No meikä tietty ihmettelee nalkutuksen syytä- mittaa sytkän ja huomaa sen olevan kohdillaan. Sitten tivaaman, että mitäs bensaa laitoit, jolloin epäröivä vastaus... ja sitten kuitenkin selitys: "Kotona on ollut yksi tyyppi pari päivää pitämässä kortteeria. Lainasi autoa ja tankkasi kysymättä". Muutahan ei sitten tarvittukaan- kaveri ei ollut onneksi kuitenkaan dieseliä pistänyt- liekö osasi hoitaa muitakaan juttuja kunnolla, tai edes tyydyttävästi. :oops:

Tietty korjasin termin, ettei nolaa itseään- sehän ei ole hyväntahtoisen tilannekomiikan tarkoitus. Seuraavana päivänä sitten hymyiltiin uudestaan ja makoisasti nalkuttamiselle (ollaan yksinkertaisia, joten tilannekomiikkakin on yksinkertaista). Todettiin kuitenkin, että paljon yhteistä nakuttamisella ja nalkuttamisella: pahalta kuulostaa, aiheuttaa lyhyellä jänteellä harmia ja toimintahäiriöitä, pitkään jatkuessaan myös hankalasti korjattavia vauriota. :wink:
Unelmilla on tapana toteutua...
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

AMG kirjoitti:
make kirjoitti:ja missähän tommonen säätökiekko sijaitsee?? :shock:
konepellin alla, siinä sulake rasian etupuolela. Se on semmonen pyöreä namiska jossa lukee S,N ja joitaki numeroita.
olenkohan sokea,mutten löytäny mitään pyöreää namiskaa,jossa olisi N/E!
sulakeboxin etupuolella,siis kajuuttaan päin on joku toinen boxi jota en avannu,oisko se siellä,vai eikö M104 mjoottorissa ole koko namikkaa??
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

make kirjoitti:
AMG kirjoitti:
make kirjoitti:ja missähän tommonen säätökiekko sijaitsee?? :shock:

Joo minäki sitä etin sieltä :) löysin boksin ja etuiskarin etupuolelta jonkin ruuvattavan kuvun alta ympyrän muotoisen kiekon, reunoissa numeroita ainakin 1-7 mutta mitään S ja N merkintöjä en löytäny.. sit niissä numeroissa oli vielä jotain plugeja että sais jotain piuhoja tai vast. kiinni.. mutta mulla jäi kans tarkastamatta boksin takapuolelta oleva looda et mitä siel sijaitsee.. minäki oon ajellu 98:lla, wanaha kone jo :) kaverilla on -82 w123 niin se käyttää 98:sia ja vielä sitä suojaainetta.. Mut mut, onkos toi säätö pelkästään ruiskupeleissä? ku mulla se viel puksuttaa kaasarilla :lol: (w124 200b -85 )
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

Nyt kymmenen tankillista viisaampana kokemuksia S/N -säädöstä:

- taustaksi alkuperäinen tilanne;
-- säätökiekko oli S-asennossa ja käytin 95E:tä
-- oli tärinää ja vapinaa kovasti
-- kokeilin kun sain tietää säätökiekosta pari tankillista N asennolla,
ei hyvä

Tämän hetken kokemukset:
-- säätökiekko S:llä
-- polttoaine 98E
* moottori kehrää entiseen verrattuna aivan eri malliin (tärinät ei siis johtunutkaan pelkästään kuskista)
* kulutus ei ole ainakaan noussut

Suosittelen lämpimästi edes tarkastamaan säätimen asennon.

-mk-
Avatar
Juhana
Valvoja
Valvoja
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 07.07.2003 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juhana »

make kirjoitti:
olenkohan sokea,mutten löytäny mitään pyöreää namiskaa,jossa olisi N/E!
sulakeboxin etupuolella,siis kajuuttaan päin on joku toinen boxi jota en avannu,oisko se siellä,vai eikö M104 mjoottorissa ole koko namikkaa??

Kas sama ongelma! Eikö Coupessa ole sytytyskiekkoa :lol: Ei mutta ihan seriöösinä, kyllä meikäläinen kolusi kaikki paikat mitä sulakkeiden ympärillä on 40 sentin säteellä; se boksi kajuuttaan päin piti jotain aivan muuta taajuutta sisällään.. Numerollisia tulppia on reunassa lähempänä nokkaa montakin mut missä se S/N tosiaan on?

Ja huoltokirjahan on aivan siansaksaa.

t. J
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Kuin myös, en minäkään mitään säätökiekkoa ole löytänyt,ei ainakaan kuskinpuolella näy missään muuta kun se diagnoosiputikka missä on niitä narunpaikkoja oliko niitä nyt seitsemän......
Oisko tosiaan noin että coupessa ei ko. kiekkoa olekaan :?:
Ja ohjekirjoja ja oppaita on noin metrin korkea pino mutta ei näytä mikään tuntevan tuollaista osaa....
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Kumma juttu ettei säätökiekkoa coupessa löydy, se on mulla sulakeboksista moottoriin päin n. 20 senttiä siinä pystyseinämässä ja ihan näkyvillä (300TE-92 M103). Ehkä se liittyy tohon monivent. koneeseen.


Kumma juttu ku suomankielinen alkuperäinen ohjekirja kehottaa S asentoa ja 95E bensaa, ja näin oon toiminu auton koko elämän ajan. Pitäis kai siirtyä parempaan bensaan.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

no hyvä etten ole aivan sokeaksi tullut,kun ei muillakaan coupelaisilla ole sitä säätökiekkoa.kaverilla on -88 260 e ja siinä olen sen laitoksen nähnyt.jospa tossa M104:ssa on toi sähköpuoli ja polttoainepuolikin toisenlainen?ainoa pyöreä vempstaakki oli luultavasti jonkilaiselle testerille paikka siinä abs härdellin takana.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Kas

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Onpas sekalaista seurakuntaa. Lankomiehen '88 230CE:ssä tuollainen säätökiekko on. Juuri kuukausi pari kuunkiertoa sitten kiekon asennon, kun poikkesi kyselemään oktaaveista.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

lisää hämminkiä kehiin...nakutuksen tunnistin

Viesti Kirjoittaja juuso »

Ehdottelenpas, että kiekon puuttuminen joltakulta voi johtua siitä, että koneessa on nakutuksen tunnistin kytkettynä sytkäkompuutteriin, ja sytkä säätyy sitten automaattisesti kohdilleen, jolloin voi käyttää joko 98/ 95:sta ja aina toimii... Silti kannattaa käyttää 98:a. :wink:

Voisitte ihan oikeasti lukaista käyttöohjekirjaa- siellä voisi olla maininta.

Siitä diagnoosiboksista ei saa yrittää säätää sytkää, eikä edes onnistu.

Säätökiekollissa versioissa S ei ole aina ykkösen kohdalla- eli joissakin malleissa/ maaversioissa pystyy pistämään vielä kiereämmälle kuin S. Joissakin maissa Super bensa on esim 95 oktaanista, jolloin S asento vastaa sitä. Siitä aiemmin mainitsemani varoituksen sana- älkää vetäkö "tappiin" tietämättä mitä teette. No ok- ei se niin vaarallista ole, kuuleehan sen jos nakuttaa, jolloin voi pistää myöhemmälle. Voisin kuvitella että esim jenkkimallin sytkää voi vetää S:ää kireämmälle.

Useimmissa säätökiekoissa S ja N ovat meikäläisen eteen tullessaan olleet muistaakseni kohdissa 1 ja 3/4 tai 3 ja 5.

Jos ei ole hommasta (yleisestä sytkän olemisesta kohdillaan) varma niin kannattaisi käydä kalibroimassa perusennakko kohdilleen korjaamolla- kaikilla harrastajilla ei vissiin ole sytkälamppua.
Unelmilla on tapana toteutua...
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Re: lisää hämminkiä kehiin...nakutuksen tunnistin

Viesti Kirjoittaja Make »

juuso kirjoitti:
Voisitte ihan oikeasti lukaista käyttöohjekirjaa- siellä voisi olla maininta.



.
juu,kyllä se vaan on niin,että suomalainen käyttöohjekirjanen ei edes tunne 24 v malleja!omistan myös saksankielisen alkuperäisen mallin joka tuntee myös 24 v mallit,muttei siinäkään ole mainintaa säätökiekosta.ajelen 98E:llä,ja se nakutuksentunnistin voi hyvinkin pitää paikkaansa :roll:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jep

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Eipä kerro myöskään W126:n ohjekirja tuosta kiekosta mitään, vaikka muuten aika perusteellinen aapinen onkin. Silläpä tuota Vehon teknistä neuvontaa tuli aikoinaan hätisteltyä, notta mikä pirun vempain se on. Taitavat ohjekirjoissa yleensäkin vaieta sellaisista vipstaakeista, joiden ropaaminen ei umpimaallikolle ole suotavaa :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Juhana
Valvoja
Valvoja
Viestit: 200
Liittynyt: Ma 07.07.2003 10:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Nyt menee aivan hulluksi.. :oops:

Mulla on auton omassa käyttöohjeaapisessa oikein kuvakin säätökiekosta ja sillähän sitä sit metsästettiin konehuoneesta koko kaunis ilta tuossa vailla tulosta. Sen sijaan sit kun kieli rupes menemään korkealentoa, etsin suomalaiset kirjaset läpi 24-venttiilisestä ilman että löysin mainintaakaan koko komponentista..

Nyt on sit kumpaakin tankattu ja oisko oletusarvo nyt kuitenkin se, että kytkin S:llä kun autolla Saksassa on ajettu? Kuka näistä autoista ei standardina haluais optimeja irti?

Ajoon ei tosin millään lailla oo vaikuttanu/näkyny mitä löpöä siellä tankissa on ollu, ajoittain tasakaasulla se itsekseen intoilee hetken kierrosten/vauhdin kanssa ja sit taas tasaantuu mutta se on kaiketi polttoaineen syötöstä kiinni. Tai siitä että jospa sit kuitenkin aavistuksen jalka elää kaasulla :lol:

t. J
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
Vastaa Viestiin