Näinpäs...melkoisesti samaa mieltä "lede":n kanssa
Tulee pitkä tarina- syyttäkää Olvin tuplapukkia, joka irroittaa kummasti kielenkannat...mutta lisää kirjotusvihreiden määrää... eli meikäläisen versio asiaan.
Koko palotapahtuman pointti on tehdä sylinteriin mahdollismman suuri paine, ja oikeaan aikaan- se edellyttää hallittua palamista, ilman itsesyttymistä.
Sytytys tehdään käytännössä aina ennen yläkuolokohtaa- useimmissa tilanteissa (normaali ajo) reilusti ennen yläkuolokohtaa. Bensaseos palaa hitaasti, jolloin pitää ottaa ennakkoa niin että painevaikutus osuu optimisti työtahdin keskelle- silla kohtaa männän liike on suurin suhteessa kampiakselin pyörimiseen -> voimaa saadaan eniten ulos. Joissakin tapauksissa kuorman ja ajotilanteen mukaan ohjattava säätö myöhästyttää sytkää rankasti, jottei nakuta.
Korkeaoktaanisempi voidaan sytyttää aiemmin kuin matalaoktaaninen. Korkeaoktaanisen ja mataloktaanisen syttymissnopeudessa, palonopeudessa, palon tuottamassa energiassa ei ole sinänsä käytännön eroa. Oktaaniluku ilmoittaa nimenomaan ja vain puristuskestävyyden ennen itsesyttymistä. Raakabensiinihän sinänsä ei kestä puristuksia juuri mitään- oktaaniluku lienee tislaajasta riippuen jotain 70?. Lisäaineistuksella saadaan sitten ne lukemat, joita me tankkaamme.
Nakuttaminen sinänsä ei käytännössä ole varsinaisesti itsesyttymistä, vaan sitä, että palotapahtuma ei ole hallittu. Tapahtuu seuraavaa: sytkä sytyttää seoksen ennen yläkuolokohtaa, jolloin palamistapahtuma lähtee leviämään. Kun seos palaa, niin palorintaman mukana palanut seos laajenee (mikä on ideakin). Samalla mäntä nousee vielä ylöspäin ja puristaa seosta siltäpuolen. Siis paine nousee kahdesta syystä (+ lisäksi kaasu lämpenee myös siitä syystä, että moottori kuuma... lisää taas painevaikutusta). Tässä vaiheessa kysytään sitä puristuskestävyyttä- ja tapahtuu jotain hallitsematonta:
Jos oktaaniluku on pieni tai sytkä liian aikaisella, ehtii palorintama kohottaa yhdessä männän liikkeen kanssa paineen niin kovaksi, että hallitun sytytyksen (varsinaisen tulpasta etenevän rintaman) lisäksi myös muu osa seoksesta syttyy, jolloin palotapahtuma on aivan liian nopea, ja kehittää aivan liian suuren hetkellisen paineen (koska palaa liian nopeasti) ja lisäksi väärään aikaan- eli jo esim. yläkuolokohdassa. Tämähän ei sitten kuulosta hyvältä.
Tilanteen voi korjata esim kahdella tavalla:
1. myöhäistämällä sytytystä, jolloin palorintama ei ehdi edetä niin kauan ennen yläkuolokohtaa, eikä siten aiheuttaa niin isoa painetta, että seos syttyisi hallitsemattomasti ennen yläkuolokohtaa- tällöin toki koko juttu on ehkä hiemän myöhässä optimitehon kannalta, ts. hyvät paineet saadaan liian myöhään-> voimaa vähemmän.
2. pistää tankkiin korkeampioktaanista, ja antaa sytkän olla aikaisemmalla: tällöin palorintama etenee pidemmälle aikaisemmin, mutta koska seos kestää enemmän painetta oktaanien mukaisesti, ei se syty itsekseen vaan palaa hallitusti. Tällöin paineet on sopivasti tehokkammin käytössä työtahtiin.
Tämä on tietty yksinkertaistettu selitys: hommaanhan liittyy myös puristussuhteet, koneen jäähdytys, seoksen lämpötila (esim aircoop, vesiruisku...), jotka kaikki vaikuttavat käytännön tilanteen puristuskestoon....
Lisäksi koneen suunnittelussa on nämä asiat optimoitu jollekin oktaanilukemalle. ÄLKÄÄ siis ehdoin tahdoin ryhtykö etsimään 98:lla sitä aikaisinta kohtaa, jolla ei vielä nakuta- nakuttaa kuitenkin sitten, kun kone on kuuma, ja pistätte oikean jalan suoraksi pienessä nopeudessa suurella vaihteella, tms. Perusennakkota kohdalleen valmistajan mukaan, ja sitten tarvittaessa oktaanisäädöllä...
Kaikenkaikkiaan kuitenkin: matalampioktaanista voi lähes aina käyttää tarvittaessa (mutta miksi pitäisi) myös 98 autoissa, jos säätää sytkän myöhemmälle. Tällöin kuitenkaan ei käytetä myllyn kaikki mahdollisuuksia hyväksi.
98:lla sytkän voi säätää aiemmalle kuin 95:llä- voisin arvata että lukemat 1...6 (joissakin 7) voisivat tarkoittaa käytännössä asteita- muutosta perusennakosta. Näppisääntö muistaakseni 102:sta: 1 oktaanin pudotus/ korotus= 1(...2) astetta ennakkoa. Tietty perusasetus pitää olla kohdillaan. Jos säätökiekko on olemassa, kannattaa minusta säätää aiemmalle, jolloin sitten pitää muistaa tankata 98:a.
Pahasti offtopic, mutta tarttee kertoa loppuun- NALKUTUS

:
Tapahtui muutama vuosi sitten. Meillä oli porukkatalli (4 heppua). Siellä sitten säädettiin autoja. Tuttavapiirissä oli myös viehättävä nuori nainen (joo- oli ollut aiemmin vähän lähempääkin kontaktia), jonka Coupesta pistin sytkät optimiin, jotta kone toimii mutta ei nakuta 98 bensalla, ja lyijykitillä.
Olin yksi ilta tallilla, jolloin kyseinen nuori nainen ilmestyi pihaan ja kommentoi: "Mitä teit tuolle autolle viime viikolla, kun se nyt nalkuttaa". No- eihän tällaisessa tilanteessa pokka pidä- repesin nauramaan, jolloin katsoo tulikivenkatkuisesti. Hekottelun jälkeen saan kysyttyä, että siis- mitä? Ja sittenhän se selvisi: Ninni (terveisiä vaan jos edelleen harrastelet mersuja, ja näitä luet) oli tavannut huoltsikalla yhden niistä minun tallikavereistani ja valitellut autosta kuuluvaa ihmeellistä ääntä. Oli sitten demonnut jutun, jolloin kaveri (jolla pokka pitää) oli kommentoinut, että :
"Selvä juttu, konehan nalkuttaa- Juuso on juuri tallilla, kyllä se varmaan saa kuntoon".
No meikä tietty ihmettelee nalkutuksen syytä- mittaa sytkän ja huomaa sen olevan kohdillaan. Sitten tivaaman, että mitäs bensaa laitoit, jolloin epäröivä vastaus... ja sitten kuitenkin selitys: "Kotona on ollut yksi tyyppi pari päivää pitämässä kortteeria. Lainasi autoa ja tankkasi kysymättä". Muutahan ei sitten tarvittukaan- kaveri ei ollut onneksi kuitenkaan dieseliä pistänyt- liekö osasi hoitaa muitakaan juttuja kunnolla, tai edes tyydyttävästi.
Tietty korjasin termin, ettei nolaa itseään- sehän ei ole hyväntahtoisen tilannekomiikan tarkoitus. Seuraavana päivänä sitten hymyiltiin uudestaan ja makoisasti nalkuttamiselle (ollaan yksinkertaisia, joten tilannekomiikkakin on yksinkertaista). Todettiin kuitenkin, että paljon yhteistä nakuttamisella ja nalkuttamisella: pahalta kuulostaa, aiheuttaa lyhyellä jänteellä harmia ja toimintahäiriöitä, pitkään jatkuessaan myös hankalasti korjattavia vauriota.

Unelmilla on tapana toteutua...