W124 300 Turbodiesel syötön lisäys

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nokitykki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 08.04.2003 09:51
Paikkakunta: Kurikka/Vaasa

W124 300 Turbodiesel syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja Nokitykki »

Moi!

Osaisko joku heittää sopivat vinkit paljonko tulisi kääntää syöttöruuvia ja maksimikierros-säätöä ko. autossa kun maksimikierrokset katsastuksessa olivat about 4800 r/min ja k-arvokin oli vain 0,76. Eli melko heikolla tuo soppapuoli näyttää olevan.

Autosta on suuttimet tarkastettu hiljattain ja muutenkin moottori tuntuu olevan iskussaan. Pumpun ajoituskin tarkastettiin jakoketjun vaihdon yhteydessä. Mutta kun kulkupuoli on melko vaisua. Paineputki ahtimelta imusarjaan vuoti o-renkaasta, mutta korjauksella ei ollut radikaalia vaikutusta.
Avatar
metalgod
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 20.11.2004 13:24

Maksimikierros ja syöttö

Viesti Kirjoittaja metalgod »

Itse roplasin syksyllä samoja ruuveja.
Kysyin asiasta Kuopion Diesel huollosta ensin ja neuvoivat näin:

Kiristä huippukierrosruuvia ( iso kuusiokoloruuvi keskellä ) niin kireelle että se on tasapinnoin lukitusmutterin kanssa.

Ja syöttöä niin paljon että alkaa savuttamaan kunnolla, mutta kierrä maltillisesti. Eli n kierros kerrallaan ja ajat jonkin aikaa näillä säädöilla (viikko)ja ruuvaat sitten taas lisää.

Niin ja sitten kun savuttaa niin perkeleesti niin on ahtopaineiden vuoro.
Eli paineet ylemmäs.

Itselläni toimii hyvin. Kiertää ja sitä mukaa palaa myös diisseliä.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Sellainen arvo on täällä pyörinyt, että kierrokset nousee 200rpm/kiristyskierros. Ne voisi nostaa vaikka 5500:aan, enemmänkin kone kestää, mutta taitaa ahdin käydä pieneksi, ettei juuri hyödytä.


Syöttöä niin paljon kuin pumpusta löytyy. Se on tosin makuasia, joten 3 kierrosta lisää voisi olla hyvä ensikokeilu. Nuo koneet ei ole pahoja savuttamaan, vaikka syöttöä lisäisikin.

Ahtoja ei yhtään lisää ilman cooleria. Kansi on tosi tiukilla muutenkin.
Avatar
Nokitykki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 08.04.2003 09:51
Paikkakunta: Kurikka/Vaasa

Viesti Kirjoittaja Nokitykki »

Kiitokset neuvoista. Täytyy testata. Kerron tuloksista kunhan saadaan roplattua.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, kannattaa kuunnella Perttua ja jättää ne ahdot rauhaan.
Avatar
Nokitykki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 08.04.2003 09:51
Paikkakunta: Kurikka/Vaasa

Ahdot

Viesti Kirjoittaja Nokitykki »

Jep. Niin meinasinkin. Ei niitä kansiremppoja huvita turhantakia tehdä etenkään kun ei ole oma auto. Vaikka taitaapi sekin tulla vielä eteen kannentiivisteen "luonnollisen poistuman" vuoksi. Mittarissa n. 300tkm.
Vastaa Viestiin