500 SEL

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

500 SEL

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kävinpä katsomassa ässää (www.vaihtoplus.fi).
Siellä 500 SEL.

Mutta ihmettelin erästä konehuoneen komponenttia.
Muistutti ulkoiselta olemukseltaan jonkinlaista pumppua, muodoltaan pitkänmallinen kuten ilmastoinnin kompressori, mutta pienempi.

Siihen meni ainakin kaksi letkua (ahdas paikka, kaikkea ei nähnyt) joista toinen ilmansuodattimen koteloon ja toinen kampikammioon.
Liittynee johonkin saastelaitteistoon kenties :?:

Ko. härvelissä ei ollut kuitenkaan kiilahihna paikoillaan, ilmeisesti ei pitkään aikaan.

Mikä moinen "saastepumppu" :D lienee ???


Edit:
Ja tämä olisi tietenkin kuulunut paremminkin tuonne "Muuta mersuasiaa" -osastolle, mutta oma logiikkani teki tepposet sitä seikkaa pähkäillessä :lol:
Viimeksi muokannut Ari66, Pe 25.02.2005 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mahtoiko auto olla jenkki malli? noita kampikammion tuuletus systeemejä näkee usein chevyn koneissa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mika.T kirjoitti:mahtoiko auto olla jenkki malli? noita kampikammion tuuletus systeemejä näkee usein chevyn koneissa.
Saksanmaan huoltokirja ainakin oli, siitä päättelisin ettei jenkkimalli.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Oliko auto se harmaa V126?

Missä kohti moottoritilaa laite sijaitsi?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Timo L. kirjoitti:Oliko auto se harmaa V126?
Se, mikä liikkeen webbisivuilla näkyi.
Muita ei ollut vastaavia, uudempia ässiä kyllä.
Timo L. kirjoitti: Missä kohti moottoritilaa laite sijaitsi?
Oikealla alhaalla.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Olisko ilmapumppu, EPC:n mukaan pitäisi löytyä vain kattiautoista.

Kuva
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Pasi M. kirjoitti:Olisko ilmapumppu, EPC:n mukaan pitäisi löytyä vain kattiautoista.
Näyttää kovasti samanlaiselta ja varmaan tuo juuri onkin.

Mutta mitä se pumppaa?
Painetta kampikammioon? :lol:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Toisen letkun päässä on "check valve", välillä "shut-off valve" ja toinen letku menee suoraan ilmanputsarille. Asiantuntijat selvittäkööt toimintaperiaatteen... :lol:
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Joo, ilmapumppuja on ollu jenkkiautoissa varmaan yli 20v. Kaikessa yksinkertaisuudessaan sillä pumpataan ilmaa pakokaasujen sekaan, saadaan pienemmät päästöt putken päästä :lol:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Hyvä kun selvisi.
Ihmettelin vaan moista, kun en ennen ole nähnyt (tai tiedostanut olemassaoloa).
Lisähämmennyksensä teki se, että ko. pumpun kautta ei kiilahihnaa kulkenut ollenkaan. Ilmeisesti poistettu tarpeettomana.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ari66 kirjoitti:Hyvä kun selvisi.
Ihmettelin vaan moista, kun en ennen ole nähnyt (tai tiedostanut olemassaoloa).
Lisähämmennyksensä teki se, että ko. pumpun kautta ei kiilahihnaa kulkenut ollenkaan. Ilmeisesti poistettu tarpeettomana.
Jos on katti ja muut värkit on kunnossa, täysin tarpeeton laitos. Viime leimalla ei ollut hihna paikoillaan ollenkaan, ja huippuarvoilla pakokaasutestistä läpi.

Kummastuttaa muutenkin koko pumppu, mihin se saasteen määrä sillä vähenee? Vähän sama homma pistätkö kossupulloon litran tai kaksi vettä, viinan määrä ei muutu mihinkään, yskittää ehkä vähemmän.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

vesa kirjoitti: Kummastuttaa muutenkin koko pumppu, mihin se saasteen määrä sillä vähenee? Vähän sama homma pistätkö kossupulloon litran tai kaksi vettä, viinan määrä ei muutu mihinkään, yskittää ehkä vähemmän.
Mielestäni hyvä osoitus amerikkalaisten järjen juoksusta. Siis saksalaisethan sen tietysti ovat sinne laittaneet, mutta ne amerikkalaiset virkamiehet tosiaan ilmeisesti ajattelevat, että sieltä tulee vähempi saastetta, kun kerran mittari niin näyttää...

Mutta sama asiahan oikeastaan on missä tahansa mittareilla mitattavissa asioissa, esimerkkinä kolaritestit; turvakorit ym. optimoidaan kyseistä mittalaitetta varten toimimaan mahdollisimman tehokkaasti, jotta saadaan ne viisi tähteä.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Ilmapumpun tarkoitus: Kun kone on kylmä, pitää seoksen olla rikkaalla, jotta kone käy hyvin. Jäännöshappea on vähän, joten katti ei ala polttaa hiilivetyjä. Laitetaan tommonen pumppu ja happea on tarjolla, jolloin katti "syttyy" nopeammin. Ja maailma pelastuu... Lämpimässä koneessa ei tartte syöttää ilmaa, kun seos on kohdallaan.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
HannuW126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 03.12.2004 14:35
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja HannuW126 »

En tiedä sitten tuosta ilmapumpun ja katin yhteydestä, mutta itsellänikin sellainen oli. Auto siis -85 280SE ja ilman kattia. Pumppu hajosi taannoin ja olin asian tiimoilta yhteydessä vehoon. Minun malliini olisi uusi ilmapumppu maksanut 1200e, joten purkaamoita kiertämään. Eihän siellä edes tiedetty, mikä tuo laitos on! Taas yhteys Vehoon ja tadaa, pumppuja oli asennettu (ainakin vm 85) VAIN RUOTSIN; SVEITSIN, USA:N ja AUSTRALIAN vientimallin autoihin juuri saastemääräysten vuoksi. Soitto nopeasti Venetmäelle ja tuumasta toimeen. Nykäsin itse koko pumppuhärdellin pois letkuineen ja johtoineen ja heitin tallinperille odottelemaan, josko auto ei ilman sitä toimisi. Vielä nuo ilmanputsarille&pakosarjalle menevät putket tukkoon ja kone laakista käyntiin. Tyhjäkäynti oli pirun korkea, muuten ok! Vetoja oli yhtälailla kuin ennekin, joten kyllähän tuo toimii ilman ilmapumppuakin. Varmuudeksi käytin auton vielä seossäädöissä ja arvot saatiin hienosti kohdalleen. Että nin täällä päin :lol:
W126.022 1985
Passat 1.8T Variant 1998 0.5bar
900 T16 1990 1.15bar
BMW E34 525i Vanos
Vastaa Viestiin