Plrrrrrlll! Kylmä on.. siis halutaan kajuutta lämpöiseksi!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

Plrrrrrlll! Kylmä on.. siis halutaan kajuutta lämpöiseksi!

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Joojoojoo.. haullahaulla, mutta jotenki tuntu, että täysin samallaista onkelmaa ei sattunu kohalle! Kenellä oli sittenkin termari huono tai magneettiventtiilit jumissa, mutta mulla ois tämmönen! Tai ollu jo pari vuotta, mutta nyt olis tarkotus poistaa viheliäinen probleema!

Mikähän sitte mulla lienee, kun ulkolämpötila nousee tai laskee tonne -15, ni ei kyllä kuuma tuu missään vaiheessa, haaleeta kylläkin. Ja jos laittaa puhaltimen asentoon 3 tai 4, ni tulee entistäkin haaleempaa! Uusi termari 87asteinen. Mulla on kyllä se pien ongelma, että joko tulee kylmää tai kuumaa, rippuen ottaako sen kytkimen irti sieltä venttiileiltä. (närhenmunilta) Ei luulis vaikuttavan puhaltimen lämpöön! Jos on -25astetta, ni varpaat on tyyliin jäässä vaikka ajelis sen 300km! Muuten on kyllä moottorin lämmöt ok ja alkaa puhaltamaan sitä haaleaa melko nopeesti, mutta aivankuin puuttuisi se "lämpimin" asento! :roll:
Magneettiventtiilitkin on putsattu ja termari uus, mutta jossakin muualla vissiin on sitte pari vuotta kiukkuillut!

Veikkaan, että arvauksia tulee kiertovesi pumpusta joihinkin juotoksiin, mutta mikähän ois niinku se edes 90% varmin syy? tähän tietenkin joku valopää vastailee, että mä oon 89% varma, joten en taida sanoa... hehheh...
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

pese jäähdytinjärjestelmä. aika varma että kennot on paskasia ja neste ei kierrä kunnolla. tämä siis jos ne surullisen kuuluisat magneettiventtiilit varmasti aukeaa kokonaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nesteen kierron ongelma, kuten Mika T jo kertoi.
Vaihda kenno...
wiimax.fi
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Onko kenno ulkopuolelta puhdas?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Onkos siinä kiertovesipumppua?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Kiertovesipumpussa on vika silloin jos lämmintä tulee vain korkeilla moottorinkierroksilla. Jos korkeillakaan kierroksilla ei tule lämmintä, vika on todennäköisesti muualla.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Meze1 kyllä mainitsi, että kun närhenmunilta ottaa liittimen irti niin kuumaa tulee. Olen 95%:sen varma, että lämmönsäätöelektroniikassa on ohjausvika.

PS. Siis tämä oli valopään vastaus. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Ei kun:
todennäköisyys%>90% => ei valopää
todennäköisyys%<90% => valopää
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

paloviita kirjoitti:Kiertovesipumpussa on vika silloin jos lämmintä tulee vain korkeilla moottorinkierroksilla. Jos korkeillakaan kierroksilla ei tule lämmintä, vika on todennäköisesti muualla.
Tieten ongelma voi olla siinä, ettei moista pumppua edes ole. :D Ainakin allekirjoittaneen autosta ko. härpäke puuttuu tyystin ja nestekierto on kokonaan vesipumpun varassa.

Itselläkin on vähän samaa vikaa kuin meze1:llä. Auto kyllä lämpiää mutta hitaasti, eikä joidenkin kuvaamia saunafiiliksiä saada aikaan. :wink: Pitää varmaan kesällä katsella nuo kennot, kun taitavat olla aika työn takana irrottaa. Termarikin on vaihdettu ja munista töhnät putsattu. Tässä tapauksessa liittimen irrottelu ei tuottanut vaikutusta.

OT: Laskeskelin tuossa, mitä kaikkea kesällä on aikonut tehdä. Ei taida toimettomuus iskeä. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Re: Plrrrrrlll! Kylmä on.. siis halutaan kajuutta lämpöiseks

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

rippuen ottaako sen kytkimen irti sieltä venttiileiltä. (närhenmunilta)

Jos ymmärsin oikein niin..
>kun otat pistokkeen irti magn.vesiventtiilistä tulee kuumaa
>>>>kun pistoke kiinni...on ongelmia....

Kun töpseli on irti ovat vesiventtiilit täysin auki ja lämpöä riittää, eli
vika on siinä ei missään tapuksessa kennossa tai kierrossa, em. toimenpide ei todellakaan vaikuta kennon kiertokykyyn/puhtauteen.

Eli testaa vesiventtiilien kunto
-töpseli irti
-keskinapaan plus kiinni
-laitimmaisiin annat sykäyksittäin piuhalla maata
>>>pitäisi napsua terävästi
>>>>>>>jos ei...jumissa tai käämi poikki
>>>>>>>>>jos heikosti niin puhdistus auttaa.

Ota koko härdelli käteen, aukaise varovasti pudista männät ja sylinterit.

Jos säätöpaneelia tarkistat, niin virtakynä keskimmäiseen ja laitimmaiseen vuorotellen....hae kohta jossa säätää...eli valo syttyy ja sammuu.....jos tekee niin ok.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jos kuumaa tulee kun irrottaa magneettiventiileiltä johdon niin vika on sillon niiden ohjauksessa, ei kennoissa. irrota 7,sulake ja kokeilie tuleeko kuumempaa. tällä saa hieman suuntia missä vika vois olla. tarkista ensin että tuo 7,sulake varmasti on sulla lämmityslaiteelle. ainaki diiseleissä se on.
bensakoneisissa ei ole kiertovesipumppua lainkaan. joten vika ei voi olla siinä :D ainakaan neloskoneisissa. kuutosissa ja kaseissa saattaa löytyä koska ne käy niin pienillä kierroksilla tyhjäkäyntiä ettei neste välttämättä jaksa kiertää.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

No onhan ainakin W124 230 siis 102... moottorissa. Siis kiertovesipumppu. Mutta w201 :ssä en ole törmännyt moiseen kapistukseen.
Viimeksi muokannut kimmo l, Pe 25.02.2005 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kimmo l kirjoitti:No onhan ainakin 230 siis 102... moottorissa. Siis kiertovesipumppu.
:shock: eipä ole tullut vielä vastaan. eikös roistokin juuri sanonut ettei hänen 230TE:ssä ole.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Mitenkähän tuohon vaikuttaa ns. "suomi-varustus" ? Itselläni oli ainakin edellisessä ,joka nyt on eräällä henkilöllä Siis foorumilainen :wink:
Voihan se olla että joku oli sen siihen laittanut , mutta paikka oli oikea ja letkut+kiinnikkeet oikeat. Ja mitä lämpöihin tulee niin voisi verrata huonoon saunaan ko. mersua! ( Siis melko lämmin)
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Ei ollu 230Ce:ssäkään, tosin oli tuontiauto mutta joka tapauksessa kiertovesipumppu uupui tyystin.
MB W210 200cdi -01
Avatar
VFR800
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 21.11.2004 20:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja VFR800 »

Mulla on W202 -95 1,8 bensakoneella, on kiertovesipumppu ja "Rest" toiminto. Muutaman ajokilometrin jälkeen kuin sauna, jos ei pudota lämpöjä.
_______________________________________
MB W202 C180 A -95. My first Mercedes.
Honda VFR800 F1 -01. My fourth Honda.
Suzuki DR 650 RS -91. My second Suzuki.

[img]http://www.mooseheadbikers.org/Galleria/VFR800.jpg[/img]
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

kimmo l kirjoitti:Mitenkähän tuohon vaikuttaa ns. "suomi-varustus" ? Itselläni oli ainakin edellisessä ,joka nyt on eräällä henkilöllä Siis foorumilainen :wink:
Voihan se olla että joku oli sen siihen laittanut , mutta paikka oli oikea ja letkut+kiinnikkeet oikeat. Ja mitä lämpöihin tulee niin voisi verrata huonoon saunaan ko. mersua! ( Siis melko lämmin)
Joo-o, kiertovesipumppu löytyy kyseisestä autosta pellin alta.Lämmintä tulee äkkiä ja vielä ainakin 26 asteen pakkasella ihan yhtä tulikuumaa kuin muutenkin.Eli tarkenee.

Tuo toisen 124:sen lämmöntuotto onin sitten huonompi,uudempana lykäsi lämmintä eritäin hyvin mutta eipä enää...Apukuskin puolella lämpö riittää mutta kuskin puolelle tulee aina hieman viileämpää.Kaikki on käyty läpi ja ainoa mahdollinen vianlähde on kenno.Kannattaa muuten sitten vaihtaa kerralla uusi kenno kun alkaa kojelautaa purkamaan,on sen verran suuri homma.
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

edellinen mese 230e -85,pumppu oli omalla paikalla,suomi pele,30-35 miinusta,t-paita keli.Nyinen c220dsl -94 pumppu on ei ongelmia kyllä tarkenee,TERE
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Pitääpi sitten tuumailla hiukan kesämmällä, ku ei nyt enää niin kovia päiväpakkasia tule. Nyt kyllä ulkona -26astetta, mutta päivällä nostaa lämpötilan suht siedettäväksi. Kesällä sitte rauhassa ottaa projektiksi. :D
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

kimmo l kirjoitti:Mutta w201 :ssä en ole törmännyt moiseen kapistukseen.
Jaa :mrgreen: 8)
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ennen kuin vaihtelette niitä kennoja kannattaa kokeilla elvyttää jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineella.

Tiedän, moni on jo takajaloillaan että sitten se paska vasta liikkeelle lähteekin ja tukkii kennon.

Itse tein joskus niin että eka satsi putsaslitkua ajettiin koneessa lämppärin letkut rutattuna ettei kakki mene sinne->litkut pois->huuhtelu parilla vedellä kuumaksi asti->uudet putsauslitkut sisään, kierto kennolle auki ja sama ralli uudelleen.

Silmä kyllä kertoo milloin paskan irtoaminen loppuu ennen kuin litku päästetään kennolle. Ja kuten jo sanoin, jos arveluttaa närhenmunien pitävyys voi ne letkut sulkea vaikka lukkopihdeillä.

Ei maksa paljon jos ei vaikka tepsikkään, ja on varmastikin nopsempi, tai ainakin vaivattomampi homma kuin kennon vaihto.

Itselläni homma toimi.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

omia virityksiä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Mulla w123:sessa ylimääräinen ambulanssista otettu lämmityskenno kuskin penkin takana olevassa jalkatilassa. Se on hydrauliliittimillä kiinni, joten saa tarvittaessa poiskin kohtuuvaivalla.

Laitoin lisälämmittimen letkut menemään kuskin jalkatilan alta ja pidemmillä matkoilla autossa toimii näin myös lattialämmitys. Letkut menevät kuskin penkin vierestä ja niistä mukavasti nousee lämmintä ilmaa kuskin penkin vasemmalla puolen.

Autossani lämmityslaitteen kierrolle oma sähköinen kiertovesipumppu. Olen kytkenyt sen niin, että lähtee samasta napista käyntiin kuin lisälämmittimen puhallin.
Vastaa Viestiin