Vaihteet jäykät pakkasella
Vaihteet jäykät pakkasella
Varsinkin pakki ja 1 ovat aika tiukassa ennenkuin saa väännettyä vaihteen päälle. Onkohan vaihteistoöljy liian paksua vai mikä tällaista aiheuttaa?
- Michael M.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
- Paikkakunta: Espoo
Ittelläni sama ongelma tosin vaihteet eivät ole enään niin jäässä kuin vuosi sitten kun vaihteistoöljyinä oli manuska öljyt. Nyt lootassa on mobil atf 220, paremmat noi öljyt on mut silti on hiukka havaittavissa jähmettyneisyyttää. Sanoisin et noi automaattiöljyt toimii manuskassa paremmin talvella... ainaski mun biilissä 

MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Synteettistä vaseliinia ovat kans kehuneet. Minulla auttoi ainaki kesällä kun kepin juureen laitoin ja olen kans tankojen päitä laatikon juuressa, siellä on semmooset kumit joita kans voitelin ja autto. En sitten tiedä onko sallittua 

W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
- Michael M.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
- Paikkakunta: Espoo
No ilmankos oli viime talvi tahmeuden huippu ku manuskaöljyt lootassaMika.T kirjoitti:niin ja sinne mersun manuaali laatikkoonhan kuuluu ATF öljyt. normaali vaihteisto öljyillä vaihdo menee pakkasilla tosi tahmeaksi.muutama tippa öljyä sinne vaihdekepin juureen auttaa kans paljon. eli sinne keskikonsolin puun alle vaihdekepin nivelelle.

MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Mullakin oli aikoinaan samaa ongelmaa, öljyistä riippumatta keppiä sai vääntää ihan tosissaan kunnes keksin repäistä vaihdekepin suojuksen auki ja ruiskin crc:tä sinne kepakon juureen ja johan tuli herkäksi.Petri K kirjoitti:Sinne vaihdekepin suojakumin alle tosiaan kannattaa suihkuttaa jotain ohutta öljyä WD40 tai vastaavaa.
MB W210 200cdi -01
Mitäs tonne Getrag-lootaan sitte lirutellaan? ...tuskin ATF:ää... 

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
FosgateT kirjoitti:Mitäs tonne Getrag-lootaan sitte lirutellaan? ...tuskin ATF:ää...
Mun käsityksen mukaa juurikin sitä
Viimeksi muokannut MeSee, Pe 25.02.2005 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 220cdi
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Mulla on siellä kyllä kans aikas jäykät öljyt tod.näk.
Nimittäin 15 asteen pakkasilla saa käyttää voimaa jos meinaa pakin löytää...
Nimittäin 15 asteen pakkasilla saa käyttää voimaa jos meinaa pakin löytää...

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Ilmeisesti liian vanhoista ja jäykistyneistä öljyistä johtuu se, että synkronointi rutisee, tai oikeastaan ei rutise, kun en viitsi väkisellä vaihdetta päälle vääntää... Pääsääntöisesti kakkosta on vaikea saada ilman välikaasua päälle ennenkuin on lämmennyt. Ongelma siis esiintyy vain näillä kovilla pakkasilla.. Kolmosen synkrot on tosin aina olleet heikoilla, pitää sillain hiiiitaaaasti hieroskella se kolmonen pesäänsä
Vai voisko lie tuo vaihteensiirtomekanismin voitelu auttaa
No, täytyypä kokeilla huomenna päivänvalossa..

Vai voisko lie tuo vaihteensiirtomekanismin voitelu auttaa

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
No mulla tuossa W203:ssa sama vaiva edelleen, yli -15 pakkasta niin 2-vaihde ei meinaa kylmänä päälle mennä, sit jos menee niin rusahtaa.
Syksyllä vaihdettu synkrot ja öljyt, ei ole niistä kiinni ainakaan. Vaikuttaa tuokin kuinka 1-vaihteella kiihdyttää, jos terävä lyhyt kiihdytys niin ei varmaan meinaa mennä 2-silmään. Sitten taas jos ykkösellä kiihdyttää ja antaa tasaantua nopeuden, nii ei mitään ongelmaa kakkosen kanssa.
Syksyllä vaihdettu synkrot ja öljyt, ei ole niistä kiinni ainakaan. Vaikuttaa tuokin kuinka 1-vaihteella kiihdyttää, jos terävä lyhyt kiihdytys niin ei varmaan meinaa mennä 2-silmään. Sitten taas jos ykkösellä kiihdyttää ja antaa tasaantua nopeuden, nii ei mitään ongelmaa kakkosen kanssa.
W205 220d autom. AMG -15
Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
No ei ole paha homma. En viitsisi silti käydä itse tekemään, eipä tarvitse pyöritellä niitä jäteöljyjä. Veikkaisin työn osuudeksi paria kymppiä, kertokaa ammattimiehet.Ebabaa kirjoitti:Noniin, pistin vähän ase crctä kepin juureen ja kyllä se vaikutti aikalailla paranevan jo siitä pelkästään. Vaihteistoöljyt vois kyllä vaihtaa että sais lopunki rutisemisen pois. Onko paha homma toi vaihteistoöljyjen vaihto?
Nimim. Vasta poltin peltiämpärissä 20 L jäteöljyä

Re: Vaihteet jäykät pakkasella
..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse lopetin öljynvaihtohommat, kun sotkin syksyllä pihassa (rinteessä) "ryömintäsuojana" olleen pressun ja sitten piti vielä jäteöljyistä päästä eroon. Onneksi ottavat Mustankorkealle kotitaloudesta jäteöljyt ilmaiseksi.vesa kirjoitti: No ei ole paha homma. En viitsisi silti käydä itse tekemään, eipä tarvitse pyöritellä niitä jäteöljyjä. Veikkaisin työn osuudeksi paria kymppiä, kertokaa ammattimiehet.
Nimim. Vasta poltin peltiämpärissä 20 L jäteöljyä

täytyy katsoa tilanne uudestaan, kunhan saan tuon autokatoksen valmiiksi. Olis sitten edes hiukan inhimillisempi vaihtaa öljyjä ja tehdä muutakin remppaa..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
vaihda hyvä laatuinen automaatti öljy askiin aina keväisin ja syksyisin käytä vaihtaessa kaksoispoljentaa ja välikaasua pykälät meneen silloin huonommassakin askissa kovassakin rääkissä vaikka -25 asteen pakkasella heittämällä sisään ja voi vaihtaa ylös ja alas päin nopeasti kisatyyliin.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mulla oli w124 meges pirun jäykät vaihteet kovilla pakkasilla.Ei meinannu mennä ollenkan pykälät silmään. Rasvasin vivustot HHS:llä ni alko pelaamaan tosi hyvin.
W124 300TDT -92
W210 220CDI -01
Ex: W126 500SE -83, W126 380SE -85, W126 300SEL -87, W123 240D -83, W124 230E -87, W124 200D -94, W201 190E -90, W108 250S -67, W210 290TD -97
W210 220CDI -01
Ex: W126 500SE -83, W126 380SE -85, W126 300SEL -87, W123 240D -83, W124 230E -87, W124 200D -94, W201 190E -90, W108 250S -67, W210 290TD -97
Se vaihdekepin juuressa oleva hässäkkä tahtoo tosiaan jumia. Jos keppi jumittaa oikein tosissaan, kannattanee se irroittaa ja purkaa pöydälle. Itselläni kepissä oli paljon väljää ja ja kun vaihdetta vaihtoi, tuntui, että vaihteet olisivat vaihtuneet kumilenkin välityksellä. Vaihdoin sinne pari erittäin pientä puslaa, ja avot kun tuli parempi vaihtaa vaihdetta. Joka paikkaan ne on noita kumipuslia tunkenu...
suositus taitaa olla kaikissa mersuissa 60tkm vaihteistoon ja perään. ja ei tuo varmasti mitään haittaa jos ne vaihtaaki noin usein. tosin löytyy autoja joihin ei ole mitään vaihdettu 500tkm maktallakaan. ja sillähän noita vaihteisto ja perä remontteja saadaan aikaan.Classic kirjoitti:Missä kilometreissä W202:n lootaan uudet öljyt ?
varmasti riittää kun vaihtaa 100tkm välein niin ei tarvi olla montaa kertaa vuodessa niitä vaihtamassa

- bensac-man
- Sisäänajossa
- Viestit: 31
- Liittynyt: Su 16.01.2005 21:22
- Paikkakunta: Hki
Kumma se on etteivät Vehoilla ole keksineet tuota crc:tä vaihdekeppiin laittaa.
Ja oudolta tuntuu sekin että se se öljy /öljyn vaihto vaikuttaisi vain ykkös ja kakkosvaihteisiin? Tai Pakkiin.Minullakin kyselivät asentajat heti että meneekö pakki hyvin päälle ja kas siinä kun ei ollutkaan minusta mitään outoa jäykkyyttä. Kalliiksi tulee sekin jos niiden öljyjen kanssa pitää jatkuvasti löträtä.
Laihaksi lohduksi kerron että [b]meinasin[/b] vaihtaa ton mesen Bmw:hen
mutta kun kävin koeajolla niin jäykät on vaihteet siinäkin...
UUDESSA !! [320 , vanha korimalli }
Ja oudolta tuntuu sekin että se se öljy /öljyn vaihto vaikuttaisi vain ykkös ja kakkosvaihteisiin? Tai Pakkiin.Minullakin kyselivät asentajat heti että meneekö pakki hyvin päälle ja kas siinä kun ei ollutkaan minusta mitään outoa jäykkyyttä. Kalliiksi tulee sekin jos niiden öljyjen kanssa pitää jatkuvasti löträtä.
Laihaksi lohduksi kerron että [b]meinasin[/b] vaihtaa ton mesen Bmw:hen
mutta kun kävin koeajolla niin jäykät on vaihteet siinäkin...
UUDESSA !! [320 , vanha korimalli }