Jepulis. Siinähän se kysymys on lyhykäisyydessään. Tarjottu on 18x9 ET 26 Brabuksen fillareita 255/40tortuilla. Onko joku huimapää sovittanut vakioalustaiseen satakakskutoseen samankaltaisia rilloja alle? Mahtuneeko rullaamaan myös pyörät linkussa ja kanttaria ylitettäessä? (Ensi kesänä olisi tarkoitus käydä R-kioskilla, ja kanttari hirvittää jo nyt.)
Tarkoitus olisi kyllä kokeilla alle ennen kuin kauppoja käydään edes miettimään.
Helpottaisi laiskaa luonnetta suunnattomasti jos joku osaisi tyrmätä idean jo tuoreeltaan.
Ja mitähän noista kannattaisi köyhtyä? Kumit on uudet ja vanteet loistokuntoiset.
Käsittääkseni eteen on 8,5" aikas maksimi, taakse menee vaikka 10" ilman isompaa puljaamista. Itse en pilaisi hyvää ja mukavaa autoa noin perkeleellisillä pyörillä, varsinkaan jos alustaa ei ole tarkoitus madaltaa. 225/50-235/45R17 on vielä varmaan aikas hyvä kompromissi mukavuuden ja ulkonäön suhteen, tämä siis puolipussihousun mielipiteenä todettakoon.
On muuten aikas iso ET noissa vanteissa, 9":sen "oikea" ET lienee jossain 15 tienoilla...
Kyllä, se ET:hän tässä eniten arveluttaakin, ja tiedossa on sekin että Mersulla ajelu muuttuu varmasti ajamiseksi sanan varsinaisessa merkityksessä noilla kumeilla.
Nykyiset kesäkiekot on maltilliset 16x7,5 225/ 55 kumeilla ja isompaaa tekisi mieli. Kumit on käytetty alla SL:ssä, ja siinä eivät kuulemma sovi pyörimään.
Kevyt madalluskin on käynyt mielessä kun vaan löytyisi pohjoiselta pallonpuoliskolta ässään käypäiset puristimenlautaset Siihen saakka keulitaan niin että sataa vettä nenuun
Laita semmoset kun rekisteriotteessa mainitaan. Ne on tarkoitettu siihen
AUTOON. Niillä sen on tarkoitettu kulkevan mahdollisimman optimaalisesti.
Eivät ne siellä tehtaalla turhaa työtä tee ne insinööritkikään, vai kuinka on?
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
vesa kirjoitti:Jepulis. Siinähän se kysymys on lyhykäisyydessään. Tarjottu on 18x9 ET 26 Brabuksen fillareita 255/40tortuilla. Onko joku huimapää sovittanut vakioalustaiseen satakakskutoseen samankaltaisia rilloja alle? Mahtuneeko rullaamaan myös pyörät linkussa ja kanttaria ylitettäessä? (Ensi kesänä olisi tarkoitus käydä R-kioskilla, ja kanttari hirvittää jo nyt.)
Jos et osta noita niin anna mulle myyjän numero... paljonko on vailla noista?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
vesa kirjoitti:Jepulis. Siinähän se kysymys on lyhykäisyydessään. Tarjottu on 18x9 ET 26 Brabuksen fillareita 255/40tortuilla. Onko joku huimapää sovittanut vakioalustaiseen satakakskutoseen samankaltaisia rilloja alle? Mahtuneeko rullaamaan myös pyörät linkussa ja kanttaria ylitettäessä? (Ensi kesänä olisi tarkoitus käydä R-kioskilla, ja kanttari hirvittää jo nyt.)
Jos et osta noita niin anna mulle myyjän numero... paljonko on vailla noista?
Perjantaina selviää hinnat,sopivuudet sun muut...En käy yleensä puhelimessa vääntämään mitään kauppaa, kyllä se nenäkkäin pitää olla. sen verran meistä varmaan tietää kumpikin että hinta alkaa ykkösellä. Ilmoittelen kuvien kera kun tiedän enemmän
JussiS kirjoitti:Laita semmoset kun rekisteriotteessa mainitaan. Ne on tarkoitettu siihen
AUTOON. Niillä sen on tarkoitettu kulkevan mahdollisimman optimaalisesti.
Eivät ne siellä tehtaalla turhaa työtä tee ne insinööritkikään, vai kuinka on?
JussiS kirjoitti:Laita semmoset kun rekisteriotteessa mainitaan. Ne on tarkoitettu siihen
AUTOON. Niillä sen on tarkoitettu kulkevan mahdollisimman optimaalisesti.
Eivät ne siellä tehtaalla turhaa työtä tee ne insinööritkikään, vai kuinka on?
Juuri näin.
Kotterossahan on alla parasta aikaa alkuperäiset kumit. Ovat osa alustaa ja näin ollen tuo höpinä siitä insinööristä osuu naulan kantaan
Jospa takana olisikin ajoneuvon ulkonäön ehostaminen ajo-ominaisuuksien kustannuksella? Saiskos luvan semmoseen?
vesa kirjoitti:Jospa takana olisikin ajoneuvon ulkonäön ehostaminen ajo-ominaisuuksien kustannuksella? Saiskos luvan semmoseen?
Tuskimpa saat! Mobilistit ovat todennäköisesti sitä mieltä, että ei tuollaiset ylisuuret vanteet ja matalat renkaat jo valmiiksi kauniin auton ulkoäköä kaunista...päin vastoin!
Minä en ole mikään mobilisti enkä tosiaan ole tuota miletä. Osta ihmeessä vanteet jos van alle sopivat!!!!!!
Mulla on 18x8" ET20 vanteella ja 235 kumilla etupyörät eikä ne oo ottanu vielä kiinni minnekkään tosin tilaa ei enään hirveitä ole. Takaa löytyy 18x9 ET 27 vanteet 265 kumeilla ja hyvin mahtuu.
Se sopiiko tuommoset umpikumipyörät satakakskutoseen on jokaisen oma mielipide. Mun mielestä sopii eikä ne ny niin hirveen kovat ole ajaa
tästä päivästä tulee loistava...kaikki tulee menemään päin helvettiä
Heh. Anteeks vaan, jos on foorumilla tuon ässän läheisiä, mutta laite näyttää minun silmään lähinnä siltä että joka jousen yläkiinnityspiste on pettänyt ja vieterit ampuneet konehuoneeseen/takakonttiin ja kori romahtanut tonttiin.
vesa kirjoitti:Jospa takana olisikin ajoneuvon ulkonäön ehostaminen ajo-ominaisuuksien kustannuksella? Saiskos luvan semmoseen?
Tuskimpa saat! Mobilistit ovat todennäköisesti sitä mieltä, että ei tuollaiset ylisuuret vanteet ja matalat renkaat jo valmiiksi kauniin auton ulkoäköä kaunista...päin vastoin!
Minä en ole mikään mobilisti enkä tosiaan ole tuota miletä. Osta ihmeessä vanteet jos van alle sopivat!!!!!!
No niin! Nyt se sitten alkoi.
Mitäs pahaa siinä sitten on, jos on mobilisti?
No jos vaan kaveri suostuu luopumaan pelkästä korisarjasta niin sillä edellytyksellä sopii. Toinen rajoittava tekijä on tietysti se etteivät popniitin reiät ota siipeensä kun sarja irrotetaan.
Voihan se olla ettei meikäläisen edunvalvoja höllää kukkaronnyörejään etenkään jos saa vihiä että pääoma on tarkoitus investoida Mersun raiskaukseen, näin avohoidossa kun ollaan
Forumin käyttäjäkunnan jakomielitautisuudesta huolimatta/ siitä johtuen , aion sovittaa torttuja alle. Nythän voi suorittaa jo koeajonkin ilman sanktioiden pelkoa.
Jos muisti pelaa voipipa olla jokunen kuvakin luvassa.
Täältä tulee ääni alkuperäiselle rengaskoolle. Ilman mitään mobilisimikorostuksia voi sanoa, että ns. ulkonäkörengastus ei ole maailman paras juttu S-koppaiseen ja kaiken lisäksi langiin. Ja jos ulkonäkö ei vaikuta valintaan, niin ajettavuuden puolesta ylileveää rengastusta kannattaa karttaa sitäkin perustellummin .
Renkaila voi toki kikkailla kaikin käytettävissä olevin keinoin, jos haluaa taluttaa autoa kuin ajokoiraa joka käänteessä ja suorallakin (m.o.t.). Jos alustassa on lisäksi "löysiä" tai iskarit elämänsä ehtoossa, niin tilanne vain kurjistuu - etenkin jos ajoreitit osuvat vähänkin urautuneille teille. Onkos Suomessa muita olemassakaan .
Mutta mitä ei auton ulkoisen olemuksen eteen tekisi . Kaapon ammoisessa Vehon rakentamassa Uno Hörmann-turbossa oli kunnolla madallettu alusta ja renkaat jotain 45-sarjaa. Levikkein ja liki ratavireisellä koneella paketti oli omassa sarjassaan räyhäkäs. Kaikki tuskat sen kanssa kärsittiin, mukulakivikatua ei voinut kuvitellakaan ajettavan. Jo pieni soranmurkula asvaltilla täräytti pulkkaa riittävästi. Mutta olla piti
Kyytihän on 40-sarjan renkailla varmasti yhtä lupsakka kuin ajaisi sahapukilla sitä edellä mainittua mukulakivikatua, katsotaan nyt...Vähän jo kyllä epäilyksen peikko otsaa nakertaa Mutta tämä skitsoiluhan kuuluu kyllä taudinkuvaan.
Ken kokee se näkee. Käytän tortut Mersun alla ja teen asiasta viiltävän analyysin tänne kaikkien ihmeteltäväksi. Jos nyt ei sitten taas mieli muutu
Mulle saa riittää ässään 225/55/16". Sekin tuppaa täristämään mukulakivillä siinä määrin että olen harkinnut vakio kokoa. Oon huomioinut että taksarit käyttää aika paljon vakio kokoja. Osta pois niin saadaan kuulla kommenteja matalista kumeista.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
timo230e kirjoitti:Mulle saa riittää ässään 225/55/16". Sekin tuppaa täristämään mukulakivillä siinä määrin että olen harkinnut vakio kokoa. Oon huomioinut että taksarit käyttää aika paljon vakio kokoja. Osta pois niin saadaan kuulla kommenteja matalista kumeista.
Omistan juuri samanlaiset tohvelit tällä hetkellä itsekin. Mielestäni ei ole sen kummempi alla kuin normikokokaan, noin ajettavuuden puolesta.
Kerrataan nyt vielä. Kysymyksessä on mersun ulkonäön pilaaminen ajo-ominaisuuksien kustannuksella. Tarkoitus olisi että ässä näyttää puperteettiporsselta, eikä kulje suoraan sekuntiakaan. Mielestäni tämä pitäisi olla haarukassa 18x9 vanteilla ja 255/ 40 totuilla.
vesa kirjoitti:Tarkoitus olisi että ässä näyttää puperteettiporsselta, eikä kulje suoraan sekuntiakaan. Mielestäni tämä pitäisi olla haarukassa 18x9 vanteilla ja 255/ 40 totuilla.
Voe äemän käki
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Mulla 225/40/18 ja hyvin kulkee myös suoraan. Vetelee tottakai jos on hirmu urat, mutta tosi harvassa paikkaa on niin pahoja uria, että häiritsevästi vetelisi.
Harmi vaan ku kiihtyvyys putos taas puoleen ku laitto kesävanteet alle
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
vesa kirjoitti:Kyytihän on 40-sarjan renkailla varmasti yhtä lupsakka kuin ajaisi sahapukilla sitä edellä mainittua mukulakivikatua, katsotaan nyt...Vähän jo kyllä epäilyksen peikko otsaa nakertaa Mutta tämä skitsoiluhan kuuluu kyllä taudinkuvaan.
Ken kokee se näkee. Käytän tortut Mersun alla ja teen asiasta viiltävän analyysin tänne kaikkien ihmeteltäväksi. Jos nyt ei sitten taas mieli muutu
Ja kun muistetaan, että 40 on profiili SUHDE, niin 40-sarjalainen 195 kumi on MATALA, mutta 255 leveä on jo aika korkea. http://personal.inet.fi/koti/pasitolvan ... itti15.jpg jos tuosta kuvasta mitään irti saa, niin siinä on 255leveä 45-sarjalainen rengas, eikä ole kovin matala..
Jube kirjoitti:Mulla 225/40/18 ja hyvin kulkee myös suoraan. Vetelee tottakai jos on hirmu urat, mutta tosi harvassa paikkaa on niin pahoja uria, että häiritsevästi vetelisi.
Harmi vaan ku kiihtyvyys putos taas puoleen ku laitto kesävanteet alle
Vaikutus poistuvuuteen on tosiaan pomminvarma. Nykyisillä välläreillä katiska menee kakkosella 130, kolmosella jo 200. Kun tortun kokoa eli vierintämatkaa lisätään, on todennäköistä että siivilä kulkee kolmosella kovempaa kuin nelosella. Tiedä häntä, tuskin tulee koskaan kokeiltua.
Se millä on tässä asiassa jotain merkitystä on se, että satasen vauhdissa kiepit jäävät jo alle 2000 rpm, olettaisin. Ja jaksaa mennä, älkää tieteilkö vääntökäyrillä
Olen ajanut W124:sta jossa oli alla 225/40R18 renkaat, eikä ole mitään valittamista. Ei hypi, pompi eikä vetele, eikä ole edes äänekkäät kumit (Marangoni).
Onko sitten 27cm pidemmällä akselivälillä varustettu auto levottomampi ajettava samoilla renkailla? En ole ajanut, mutta kai se on uskottava.
Ulkonäköasioihin en ota kantaa, pitäväthän jotkut jopa barokkivanteita W123:ssa hienoina.
Se levottomuus näyttää varmaan kyntensä ihan lähipäivinä
Harvoin osuu idiootilla veikkaus kohdalleen "mallia osui ja upposi", mutta tällä kertaa taisi riittää tuo ulkonäön ja ajo-ominaisuuksien pilaaminen Katellaan miten käypi...
Ässä mersu suorastaan vaatii isompia pyöriä allensa. Alkuperäiset näyttävätkin lähinnä naurettavilta näin isossa autossa., mutta on ne tehtaan insinöörit tehneet näihin paljon muitakin munauksia ja käsittämättömiä säästöratkaisuja.
17-18" on sopiva halkaisija. Itsellä on edessä 8,5" vanne 245/40-18 ja takana 275/35-18 10" vanteella ja näyttää madalluksen kanssa uskottavalta ja on hyvä ajaa - myös urissa. Kummit on Bridgestone RE050A enkä ole katunut.
On tärkeää valita renkaat jotka on tarkoitettu nopeisiin ja painaviin autoihin eikä mitä tahansa halparenkaita joista löytyy kokoja. Myös Nokian NRZi:stä on minulla hyviä kokemuksia.
Rajoitettua talviajoa varten on 7,5X17 vanteilla 225/45-17 Nokian kakkoset.
Korkeammat renkaat pilaavat mersun ajo-ominaisuudet kun sellaiset vetelät renkaat vastaavat huonosti mersujen epämääräisen tunnottomaan ohjaukseen. Mersu siis vaatii jämäkät matalat renkaat. Lähes parin tonnin painoisessa autossa 215 rengas vastaa vasta samaa jos jossain Corollassa olisi 135 levyiset renkaat!
Oletteko kokeillut 300 heppaisella ässällä, jossa on vakio maasturijousitus ja korkeakylkiset kapeat 215 renkaat alla, käyttää sen voimavaroja? Kun kick-down heittää kakkoselle mutkassa niin korkea painopiste aikaansaa ylimääräistä kallistusta ja ulommat renkaat taittuvat alle menettäen äkkinäisesti otteensa ja takapyörät alkavat sutia ja seurauksena näyttavä sivuluisu ja hyvät savut takarenkaista. Driftingiä harrastavalle tämä on loistava tilanne ja yleisö kyllä taputtaa haltioissaan käsiänsä, mutta hengenvaarallista se kyllä vakio rengaskoolla ja jousituksella on. Eikä sillä isolla ratilla oikein tahdo keritä korjata näitä liikkeitä!
On harmillista kun tavallisten diisseli mersujen kaupunkitakseihin sopivia ominaisuuksia (ja olemusta ) on siirretty sellaisenaan aivan eriluokan tehokkaisiin autoihin ja niiden luullaan olevan sitten sillä hyviä. Ja vielä tähän hintaan!
Muistan ehkä väärin, mutta minulla on sellainen mielikuva että mm. AMG teki varsin extensiivisiä ja kallita tutkimuksia ja niiden serauksena asensi näihin isompia ja leveämpiä renkaita, sekä madalsi jousitusta ym. nimenomaan parantaakseen ominaisuuksia.
Ostakaa vaan kunnon isot leveet pyörät. Varsinkin ässä todella ansaitsee ne. Ja madallusjouset!
JussiS kirjoitti:Laita semmoset kun rekisteriotteessa mainitaan. Ne on tarkoitettu siihen
AUTOON. Niillä sen on tarkoitettu kulkevan mahdollisimman optimaalisesti.
Eivät ne siellä tehtaalla turhaa työtä tee ne insinööritkikään, vai kuinka on?
MUTU: Kun ässää (W126) suunniteltiin, moniko rengasvalmistaja edes tarjosi 16" pyöriä, saati sitten suurempia? Ferrarissakin oli 15" pyörät kun isommista ei tiedetty. Kuorma-autoihin sai, mutta ... yleisesti ottaen, ässä nyt on auto siinä kuin mikä tahansa muukin (ihmisten suunnittelema ja saatavilla olevista materiaaleista valmistettu) ja tuskinpa siinä tuo rengastus kulkupuoleensa nähden (nyt puhutaan V8-malleista) niin optimaalinen on vakiona, etteikö sitä voisi nykyrenkailla parantaa. Mobilistit tietenkin sanovat, että moottoriöljynäkin pitäisi käyttää tehtaan suosittelemaa 10W-30:a, kun insinöörit ovat moottorin sille suunnitelleet...