CO2 % vol 13,09
HC ppm vol 253
02 % vol 1,57
CO % vol 0,478
CO cor % vol 0,53
Lambda 1,052
Ja auto on varmaan mitattu aika kylmänä, kierroksia koneessa on lapun mukaan ollut mittaushetkellä tyhjäkäynnillä 830. Perstuntumalta väitän, että lämpimän koneen tyhjäkäynti on ainakin 100 varvia pienempi.
Näistähän oli aikanaan Suolessa puhetta, vaan kukapa noita selailemaan.
Käymmekö odottamaan suurta loppuräjähdystä?
Aku P kirjoitti:CO2 % vol 13,09
HC ppm vol 253
02 % vol 1,57
CO % vol 0,478
CO cor % vol 0,53
Lambda 1,052
Tosson noita mun arvoja, vaikka konehan ny oli kyllä eri, mutta kuitenkin vertailupohjaksi:
2000
CO = 2,5
HC= 275
CO2 = 11,90
O2 = 0,4
2001
CO = 1,00
HC= 230
CO2 = 13,20
O2 = 1,10
Emmää noista mitään tiedä, mutta ainakin tuo oma kone on käynyt noilla arvoilla helkutin hyvin ilman mitään nykimistä sun muita ongelmia. Tänkin vuoden arvot olis kyllä, mutten viitsi lähteä sitä paperia hakemaan tuolta autosta kun vettä tulee ku Esterin P:stä.
Edit: Oliskohan tuo jäännöshapen määrä hieman korkea?
Aku P kirjoitti:Nonni. Suomentakaas W123:n painotuore päästömittauskaavake.
Onpi seuraavanlaisia arvoja:
**Elikkäs
CO % vol 0,478
**Kyllä käy laihalla CO saisi olla yli 2 vanhassa moottorissa. Ei siis ole ainakaan kylmästä koneesta mitattu, kun noin laihalla käy.
Lambda 1,052
**Toisaalta Lamda antaa ihan kelpo tuloksen, on ylärajoilla. Semmonen 1 on aika hyvä keskiarvo vanhoissa moottoreissa.
Ja auto on varmaan mitattu aika kylmänä, kierroksia koneessa on lapun mukaan ollut mittaushetkellä tyhjäkäynnillä 830. Perstuntumalta väitän, että lämpimän koneen tyhjäkäynti on ainakin 100 varvia pienempi.
**Juu, eli tuo CO-arvo on niin alhainen, että varmasti on ollut lämmin kone. Jos ryyppy on vähänkään päällä. Sitäpaitsi mittaajat ovat yleensä tarkkoja koneen lämpötilasta. Ainakin itse olen joutunut aina kengittämään koneen kuumaksi. Edes piirun alta 80 ei ole riittänyt.
Minunkin arvot ovat jossain täällä uudella foorumilla. Siellä olin selittänyt niitä rajaarvojakin...yritän etsiä.
ps. Sulla oli happea O2 kanssa tosi palj0on, eli laihalla käy...Ryypystä ei tietoa..
Koneessa ei ole noitten mukana mitään häikkää. Vähän voisi tietty rikastaa tulis tehoja
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ti 06.05.2003 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tässä olis tuoreet tulokset. Tarkoituksella säädetty noin laihalle.
HIILIVEDYT (HC) = 297ppm til (max 600)
HIILIMONOKSIDI (CO) = 1,52 %til (max 3,5)
HIILIDIOKSIDI (CO2) = 14.32 %til
LASKETTU CO-MITAUS = 1,52 %til
HAPPI = 0,58 %til
LAMBDA = 0,972
KONEEN KIERROKSET = 698 ppm
ÖLJYN LÄMPÖTILA = 12,8
Tuore TM sanoo, että tuo LAMDA-arvo voi olla väliltä 0,9-1,1. Mitä korkeampi sen enemmän luonnollisesti on tehoja.
Huoltoaseman äijä sanoi, että säädetään sitten rikkaamalle ilmaiseksi katsastuksen jälkeen. Ei tartte sun itse perstuntumalta säätää. Pitänee tavoitella tota 1,1 LAMDA-arvoa Ja rikastus säädetään tohon 3:een.
Tuore TM sanoo, että tuo LAMDA-arvo voi olla väliltä 0,9-1,1. Mitä korkeampi sen enemmän luonnollisesti on tehoja.
Huoltoaseman äijä sanoi, että säädetään sitten rikkaamalle ilmaiseksi katsastuksen jälkeen. Ei tartte sun itse perstuntumalta säätää. Pitänee tavoitella tota 1,1 LAMDA-arvoa Ja rikastus säädetään tohon 3:een.
Toda noin, seos on sitä rikkaampi mitä pienempi on lambda, paras teho n. 0.85-0.9 eli en menisi säätämään sitä nuin laihalle kuin 1.1, voi nykiä.
Aku.P: aika laihalla on, katiton auto(jos on) niin lambda sais olla n. 0.9-0.95 ja häkä isompi/happi pienempi ja myös HC tod.näk. laskee samalla, jos rikastaa seosta.
Tyhjäkäyntiseosarvolla ei ole juuri mitään tekemistä sen kuormituksen alaisen seoksen kanssa. Mikäli ruuvailu kiinnostaa kannattaa tehdä se yksinkertainen led indikaattori (=mittari), joka kytketään lamda-anturiin. Voi sitten ihmetellä lamda arvoa eri kuormituksilla ja käyntinopeuksilla.
Hyvältähän nuo näyttää, putken päästä tulee pelkkää vettä ja hiilidioksidia. Myrkkyjen CO ja HC pitoisuudet todella pieniä niinkuin kattiautoissa pitääkin. Nuista arvoista ei kyllä ainakaan meikäläinen pysty sanomaan miksi tyhjäkäynnissä on ongelmia.
veskola kirjoitti:Tyhjäkäyntiseosarvolla ei ole juuri mitään tekemistä sen kuormituksen alaisen seoksen kanssa.
No ei todellakaan ole juu...kaikki joilla on kaasaripeli pitäisi tämä tietääkin. Vaikka esim. tuplakaasareista voidaan kyllä säätää synkat kohdalleen käsin ja tyhjäkäyntiseos pakokaasuarvoista - kaikki muu on arvailua. Vain dynossa jarrua vastaan saadaan säädettyä seokset kohdalleen koneen kierrosalueella kuormituksessa...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Päästömittaus ei kerro kaikkea, omassa koslassa tulkittiin päästömittauksen mukaan että kaikki on kohdallaan ja ei käy laihalla eikä liian rikkaalla, kuinka ollakkaan Boschin mittauksissa oli yksi jos toinen säätö poskellaan.
UP tämä aihe, entäs nämä sitten?
Kone kat-M103 -89.
Tyhjäkäynnillä:
rpm 680
CO 0,00%
CO2 14,3%
HC 0056 PPM
02 00,6%
lambda 1,018
Kierroksilla
rpm 2360
CO 0,03%
CO2 14,5%
HC 0011 PPM
02 00,2%
lambda 1,000
Oli sitten ihan uuden äänenvaimentimen kanssa nämät, testeri oli kuulemma näyttänyt aluksi ihan mitä sattuu, kun putkesta olivat kärynnyt varastorasvatkin mitattavaksi....