Eri merkkien tehokkaimmat sarjatuotantodieselit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Eri merkkien tehokkaimmat sarjatuotantodieselit

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Moi,

Eikös ne teho- ja vääntölukemat ala näyttää kohta noissa tehokkaimmissa dieseleissä jotakuinkin seuraavilta:

- BMW 3L kutonen (uusi 535d) 272hv/4000 560Nm/2000
- BMW 4L V8 258hv/4000 600Nm/1900.

- Mese 4L V8 (tuleva 400CDI) 299hv/? 560Nm/?
- Mese V12 CDI (tuleva 600CDI??) 360hv? 900Nm/?.

- Audi 4L V8 (uusi 4.0 TDI) 274hv/3750 650Nm/1800-2500
- VW 5L V10 (Touareg) 303hv/3750 750Nm/ 2000.

Bemarin 3 litrasessa (535d) rivikutosessa on kaks erikokosta turboa; toinen antaa potkun alakiekoille ja toinen ylärekisteriin. Hieno homma, vaikken Bemareista muuten välitäkkään. Ja lienee myös todennäköistä, että Bemari joko julkistaa pian yli 300hp uuden V8-dieselin, tai poistaa sen kokonaan listalta?

Eli näyttäisi vähän siltä, että kutoskoneisissa dieseleissä Bemari näyttää olevan kingi, veekaseissa Mese, sitten isompia koneita on kai vaan Volsun V10 ja Mesen V12, joista Mese ymmärrettävästi mm. lisäkoon ansiosta on jytympi.

Hurjia pelejä Wink


Tietääkö kukaan muuten sanoa seuraavista jutuista mitään:
- miksei 400CDI:tä saa uuden E-mallin farmariin, mutta 4-oviseen saa?
- uutta V6 CDI:tä alkaa saada 4-vetoisena E:hen, no entä 4-vetoinen 400CDI V8?
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kyllä BMW:ltä tulee tällä hetkellä maailman PARAS diesel tehonsa puolesta 3 litraisten luokkaan. Eli tämä 535 d on tällä hetkellä kolmelitraisten ylivoimainen kuningas. Se on siis kolmelitrainen tyyppimerkinnästä huolimatta. Siinä on hevosvoimia 20 % enemmän kuin missään vastaavankokoisessa moottorissa. (Audi A6 3.0 tdi/MB 320 CDI/3.0 AMG). Se on myös paras äänieristyksessään. Siitä kaikki kunnia BMW:lle. On pakko arvostaa hienoa ja laadukasta autoa, vaikka olisi kuinka mersumies.
Eihän suorituskyvyssä suuria eroja ole välillä 0-100 km/h mutta sen jälkeen on jonkun verran.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

kardaani kirjoitti:Kyllä BMW:ltä tulee tällä hetkellä maailman PARAS diesel tehonsa puolesta 3 litraisten luokkaan.
Tehonsa joo.
Rakettimoottoritkin saavuttavat huimat huipputehot, mutta vain muutamien sekuntien ajaksi.

Joko 606 olisi lyöty lyttyyn?
Paljonko Demarin vastaavassa on miljoonan kilometrin jälkeen hummia jäljellä?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Moi. Jouduin tulemaan sunnuntaina käymään töissä, ja täällä Foorumillahan oli pakko käydä kans... ;-)

Etsin äsken netistä tietoa noista Mesen V8- ja V12-dieseleistä, ja seuraava lyhyt maininta löyty Saksanpoikain AutoMotorundSport-lehden sivuilta:

"Diesel-Krönung bleibt der Vieliter-V8-CDI mit 314 PS und 730 Nm Drehmoment. Pläne für einen V12-CDI werden zurzeit geschmiedet".

--> eli jotenkin, että "diisseli-kunkkuna pysyypi 4-litranen V8 314 hevosvoimallaan ja 730nm väännöllään".... sitten loppui kielitaito täällä päässä,: "V12 CDI:n suunnitelmia ?_t_a_o_t_a_a_n_? tällä hetkellä"... no, tuo jälkimmäinen käännös on todennäköisesti väärä... ;-)

Hyviä uutisia siis kuitenkin: potkua tulevasta 400 CDI V8:sta löytyy jopa enemmän kuin Volsun V10:stä nyt, ja CDI 600 V12 onpi ilmeisesti toisaankin olemassa protoasteella, kun Mese ei kerran semmoisen olemassaoloa kerran tyrmää (?).

Kilpavarustelu on sitten kivaa: kun Meseltä vihdoin tulee tuo 400 CDI:n tehokas 314hp versio ulos eli se on hetken tehokkain dieseli, niin VW:ltä luulisi tulevan äkkiä upgreidaus V10:iinsä, mutta se liike onkin niinkuin miinaan astuisi, kun sitten tulee Meseltä V12 600 CDI, ja Volsun dieselitehoherruuden voinee unohtaa pysyvästi ;-)

Loppupeleissä Bemarilta löytynee paras tietotaito ja aihiot joista lienee todellista vastusta?
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18044
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyvä mittari autonvalmistajan moottoripuolen osaamiselle on moottorin ominaisvääntö, eli vääntömomentti suhteessa moottorin tilavuuteen.

Tässä listaa turbodieselien kärkipäästä.
(Numeroiden paikkansapitävyydestä en tiedä yhtään mitään)
Ensimmäisenä on tuo 535 bemari, ja viimeisenä 400 CDI mersu.
Sama vääntö, joka BMW:llä on saatu ulos kolmilitraisesta koneesta verrattuna mersun nelilitraiseen...
Ellei AMG viritettyä CDI:tä olisi listalla, ensimmäinen mersu olisi sijalla 25.

Bensavehkeistä löytyy pari japsia jotka menisivät tämänkin listan kärkeen. :shock:


BMW 535d 2993 560 187
MB C 30 CDI AMG 2950 540 183
Seat Ibiza Cupra TDI 160 1896 330 174
BMW 120d 1995 340 170
Peugeot/Ford/Volvo 2.0 HDi/TDCi 136 hv 1998 340 170
VW Passat 2.0 TDI 1968 136 170
VW/Seat 1.9 TDI 150 1896 320 169
Opel Astra 1.9 CDTI 150 1910 320 168
BMW 530d/730d/X5 3.0d 2993 500 167
BMW 320d/X3 2.0d 1995 330 165
Ford Mondeo, Jaguar X-Type 2.0 TDCi 1998 330 165
Audi A8 4.0 V8 TDI 3936 650 165
Opel Vectra/Saab 1.9 CDTI 150 1910 315 165
Audi/VW/Seat 1.9 TDI 130 1896 310 164
Seat Alhambra 1.9 TDI 115 1896 310 164
Ford Mondeo 2.2 TDCi 2198 360 164
VW Golf/Touran, Audi A3 2.0 TDI 1968 320 163
VW Touareg/Multivan 2.5 TDI 174 2460 400 163
Peugeot/Ford/Jaguar/Land Rover 2.7 HDi/TDCi 2720 440 162
Audi A2 1.4 TDI 90 1422 230 162
Alfa 156/166 2.4 JTD (175 hv) 2387 385 161
Renault Megane/Scenic 1.9 dCi 1870 300 160
Citroën C5 1.6 HDi 1560 250 160
Peugeot/Ford 2.0 HDi/TDCi 1997 320 160
Alfa 147/156, Fiat Stilo 1.9 JTD (140/150 hv) 1910 305 160
MB C/E 220 CDI 2148 340 158
Citroën Picasso/Peugeot 1.6 HDi 1560 245 157
Mazda 6/MPV 2.0 TD 136 hv 1998 310 155
MB S 320 CDI 3226 500 155
Honda Accord 2.2 CTDi 2204 340 154
BMW 740d 3901 600 154
Ford 1.6 HDi 1560 240 154
Rover 75/MG ZT 2.0 CDTI 1951 300 154
VW Touareg/Phaeton V10 TDI 4921 750 152
Audi A6/A8 3.0 V6 TDI 2967 450 152
MB A 200 CDI 1991 300 151
MB E/ML/CLK 270 CDI 2685 400 149
Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD 2685 400 149
Audi/VW 2.5 V6 TDI 180 2496 370 148
MB C 220 CDI <-04 2148 315 147
Renault Laguna/Espace 2.2 dCi 2188 320 146
Peugeot 406 2.2 HDi 2179 317 145
Renault Laguna 1.9 dCi 1870 270 144
Citroën 2.2 HDi 2179 314 144
Alfa 147/156 1.9 JTD (115 hv) 1910 275 144
Fiat/Lancia 1.3 JTD 1251 180 144
Ford Focus 1.8 TDCi 1753 250 143
Citroën/Peugeot 1.4 HDi 90 hv 1398 200 143
Opel Corsa/Astra 1.7 CTDI 1686 240 142
Volvo D5 2401 340 142
BMW 118d/318d 1995 280 140
Toyota Avensis 2.0 D-4D 1995 280 140
Smart Forfour, Mitsubishi Colt 1.5 CDI 1499 210 140
MB S/ML 400 CDI 3996 560 140
wiimax.fi
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Pläne für einen V12-CDI werden zurzeit geschmiedet".
Babel käänsi tuon seuraavanlaiseksi:
Plans for a V12-CDI are forged to time ".

Unohdettu toistaiseksi ?
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

dealer kirjoitti:Hyvä mittari autonvalmistajan moottoripuolen osaamiselle on moottorin ominaisvääntö, eli vääntömomentti suhteessa moottorin tilavuuteen.
Mietipä tarkemmin, olisiko se sittenkään niin hyvä mittari?

Kyllä jenkit ovat siinä oikeassa ainakin jossakin suhteessa, ettei kuutiotilavuutta korvaa mikään...
124.023
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18044
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hemingway, itse asiassa en ole miettinyt tuota lausettani yhtään enkä välitä miettiäkään, jossain mistä tuon taulukon kopioin sanottiin suunnilleen noin. :D

Sivusi vaan tätä aihetta jotenkin niin laitoin tänne.

Toisaalta, näyttää että bemarilla on osattu korvata se suuri kuutiotilavuus jollain muulla ?

Minulle ja suurimmalle osalle tämän lukijoista on loppupelissä aivan yhdentekevää missä maailman tehokkain sarjatuotantodieselhenkilöauto valmistetaan / on valmistettu - silti aihe on ihan kiva keskusteltavaksi !
wiimax.fi
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Jees,

Kivahan tuosta on vääntää, vaikkei nuo isot diesel-mosat niin yleisiä olekaan. Muttei kai ne bensakoneitten tehokkaimmatkaan oikeestaan kovasti sen yleisempiä juuri näillä haminoilla ole. Vaan kiinnostaa ne autopiireissä aina nuo tehojutut...

Koko antaa kestävyyttä, kun ei tarvi litratehoa niin nostaa. Ja iso kone se vääntää kivasti alhaalta asti, joten välitys voi olla "pitkä" ja kulutusta saa painettua loikkarivälityksellä alas. Tai jotain.

Totta on, että litrateholla tai ominaisväänööllä voi verrata eri motteja, että missä on hienoimmin onnistuttu "moottoriteknisesti" tms. ;-) tai mikä on hyötysuhteeltaan paras jne. Mutta toinen mittari voisi olla myös siis tuo kestävyys?

Mitenköhän kulutuksen laita tosiaan 400CDI vastaan tuommoinen Bemun 535d ?

Eli jos laiteetas vaikka uus 500-sarjan Bemu ja E400CDI viivalle, ja mikä on niillä matkakiekat samalla vauhdilla, ja kulutus? Ois kiva tietää.

Ja sitten yks Pohojanmaan Super-Turbo kans peesaamaan samaan testiin.... !
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Tuolla olis vähän vastinetta mersuilta.

Ominaisvääntö 320CDI:n tri-turbossa 197 :lol: Ja 400CDI:ssä 183. Normi 320CDI 171. Eli hyvin nämä pelit sijoittuisivat dealerin listassa. Tuo triturbo varmasti hurjemminkin, laskin sen tilavuudeksi 3.2, mutta taitaakin olla tuo 2,978, jolloin siitä tulis 211 :shock:

Klik

Klikketi

Klak

Ihan urheilullisissa kuoseissa nuo dieselit..
124.023
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:Ensimmäisenä on tuo 535 bemari, ja viimeisenä 400 CDI mersu.
Sama vääntö, joka BMW:llä on saatu ulos kolmilitraisesta koneesta verrattuna mersun nelilitraiseen...
Eli mersu on tuonkin mittarin mukaan ehdottomasti paras auto, siinä on eniten virivaraa :lol:

mutta puhutaanpas asiaa taas vaihteeksi, otan esille tämän vääntölapun (cdi) kun se on niin selkeä:
Kuva
Kuvan auton maksimivääntömomentti on 300 nm, kuvasta kuitenkin näkee ilmiselvästi, että vääntö on rajoitettu ecun toimesta tuolle rajalle. Luonnostaan tuo vääntökäyrä olisi kukkula.

Noin ollen paras moottorin valmistaja on se jolla tuo kukkulan nousunopeus on paras eli hyvä mittari on vääntökäyrän kulmakerroin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

ahdetuissa moottoreissa vääntöä saa niin paljon kuin valmistaja uskaltaa pistää ahtopaineita, koska ahtopaine vaikuttaa lähes lineaarisesti vääntömomenttiin.

vapareissa vääntöjen vertailu suhteessa iskutilavuuteen kertoo moottorisuunnittelun "hyvyydestä", mutta ahdetuissa se ei kerro muusta kuin viritysasteesta.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

veskola kirjoitti:[
Noin ollen paras moottorin valmistaja on se jolla tuo kukkulan nousunopeus on paras eli hyvä mittari on vääntökäyrän kulmakerroin.
Josta käytetään termiä paras vääntömomentin nousuprosenntti, tärkein mittari kuinka moottori vastaa kuormituksen kasvuun mikäli kierrokset alkaa jostain syystä putoamaan .
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

jpk kirjoitti:
veskola kirjoitti:[
Noin ollen paras moottorin valmistaja on se jolla tuo kukkulan nousunopeus on paras eli hyvä mittari on vääntökäyrän kulmakerroin.
Josta käytetään termiä paras vääntömomentin nousuprosenntti, tärkein mittari kuinka moottori vastaa kuormituksen kasvuun mikäli kierrokset alkaa jostain syystä putoamaan .
Luulen että puhuitte tuosta vinoviivasta tasalaen eri puolilla? Paras moottorin valmistajahan olisi se jolla tuo 300Nm olisi käytössä vielä 4000rpm kohdalla niin saisi hevosvoimiakin ulos eikä pelkkiä nyyttonmetrejä :twisted:

Mersun uusi 350-bensakone on kyllä hieno peli kun tulee 350Nm pitkältä kierroslukuväliltä. Vaparibensakoneessa helpommin sanottu kuin tehty. Lisäksi vääntöä ei ole erityisesti rajoitettu koska 100Nm/litra on harva ylittänyt sarjatuotantoisissa vaparibensakoneissa.
So long, and thanks for all the fish
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Melitos kirjoitti: Luulen että puhuitte tuosta vinoviivasta tasalaen eri puolilla? Paras moottorin valmistajahan olisi se jolla tuo 300Nm olisi käytössä vielä 4000rpm kohdalla niin saisi hevosvoimiakin ulos eikä pelkkiä nyyttonmetrejä :twisted:
Voi olla. Tosin jokainen moottorin valmistaja kai pyrkiikin mahdollisiman suureen ja nopeaan väännön nousuun> vääntömomentin huippu pakko leikata jotta voimansiirto kestää. Tällainen kone tuntuu tasapaksulta kun vetää samalla lailla pitkällä kierroslukualueella eikä ole sitä "piikkiä" joka tuntuu persauksessakin.

Vitossa huomaa joskus tämän rajoittamisen,ahtopaineet kai meinaa nousta liian korkealle ja ECU rajoittaa kulkua,nyykähtää hetkeksi kesken parhaan vedon. Voi olettaa että helppo viritettävä sopivalla softalla joka antaa vedon jatkua pitempään. Eikä tulis tunnetta että täähän hyytyy kesken parhaan vedon eli vetoalue niin pirun lyhyt!
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

jkvi kirjoitti:
Pläne für einen V12-CDI werden zurzeit geschmiedet".
Babel käänsi tuon seuraavanlaiseksi:
Plans for a V12-CDI are forged to time ".

Unohdettu toistaiseksi ?
forged=takoa/taottu
forget=unohtaa

joten lonkalta kääntäisin seuraavasti
suunnitelmia v12-cdi ollaan takomassa/tekemässä ?
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jpk kirjoitti:Vitossa huomaa joskus tämän rajoittamisen,ahtopaineet kai meinaa nousta liian korkealle ja ECU rajoittaa kulkua,nyykähtää hetkeksi kesken parhaan
Niin tuossa kuvassa on Viton 112 cdi käyrä. En usko että ahtopaine on se ongelma, se kun on muutenkin rajattu alas ja paine nousee tappiin 'miltei heti', sen sijaan ovat päättäneet, ettei 300 Nm ylitetä. Viton välityksellä se on aika paljon Nm:ä eturenkaalla ja siten myös vetonivelillä. Chipillähän tuo nousee nätisti yli, ehkä jonnekin 350 Nm hujakoille...

Kyllä säälittävästi ne Nm:t kuivuu kokoon tuossa kun kierrokset nousevat. Ei ole ihme että laatikoihin lisätään pykäliä, ehkä mersun täytyy hankkia se volkkari jatkuvavetolaatikko tjms. , jos tuo meno vääntökäyrissä jatkuu. Juuri kun ilmanvastus kasvaa merkittäväksi niin koneen vääntö kuivuu kokoon.
Melitos kirjoitti:Paras moottorin valmistajahan olisi se jolla tuo 300Nm olisi käytössä vielä 4000rpm kohdalla niin saisi hevosvoimiakin ulos eikä pelkkiä nyyttonmetrejä :twisted:
Aivan justiinsa, sellainen valmistaja, jolla vääntökäyrän kulmakerroin ei koskaan mene negatiiviseksi, eli öhöm, se nousuprosentti on suuri ja laskuprosenttia ei löydy. Maksimivääntö riittää kierroslukurajoittimelle saakka.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Eikös tämä esim juuri traktoreiden mainoksissa puhuttu momentin nousu (prosentteina) ole huipputehon kierroksilla olevan vääntömomentin ja maksimivääntömomentin väli? Tai tämän erotuksen prosenttiosuus huipputehon kierroksilla olevasta vääntömomentista. Tämä siis on sielä tasalaen oikealla puolella oleva laskeva vääntökäyrän osa.

Veskolan kuvasta huipputeholla on noin 207Nm ja maksimimomentti 300Nm. Tästä erotus on 93Nm joka on 45 prosenttia 207:sta. Tässä tapauksessa momentin nousu on 45%.

Mistä momentin noususta te oikein puhutte? :lol: Ikävää riidellä jos kaikki puhuvat eri asiasta väärillä nimillä? :roll: :oops:

Jos jollain on esittää parempi teoria tuohon prosentteina mainostettavaan momentin nousuun niin kertokaa ihmeessä.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tiedä mistä puhutaan, mutta semmonen se saisi olla ettei laske ollenkaan kun mennään vasemmalta oikealle...

...vai mitä iloa siitä laskemisesta on ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

veskola kirjoitti:En tiedä mistä puhutaan, mutta semmonen se saisi olla ettei laske ollenkaan kun mennään vasemmalta oikealle...

...vai mitä iloa siitä laskemisesta on ?
Enpä itsekään keksi mitä iloa siitä on. Tietty kyllä se momentti viimeistään siinä vaiheessa laskee kun kiertokanki tai pari tulee kurkkaamaan kiusaajaansa. Polttomoottoreissahan on pakko jossain vaiheessa kierrosten noustessa rajoittaa momenttia, ettei moottori ryntää ylikierroksille.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Melitos kirjoitti:Enpä itsekään keksi mitä iloa siitä on. Tietty kyllä se momentti viimeistään siinä vaiheessa laskee kun kiertokanki tai pari tulee kurkkaamaan kiusaajaansa. Polttomoottoreissahan on pakko jossain vaiheessa kierrosten noustessa rajoittaa momenttia, ettei moottori ryntää ylikierroksille.
Niin siinä vetävien kierrosten päätepisteessä, mutta se saa olla niin ylhäällä, jotta seuraava vaihde pääsee hyvin lakipistealueelle (=uusi termi :oops: ).

Jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna, ja ikinä en ole traktorilla ajanut, tuntuu että tuollainen oikealle menevän momenttikäyrän laskemiskulmakerroin (eli se momentin nousuprosentti?) ei olisi hyvä asia. No ehkä se on hyvä juuri traktorissa, eli se on helppo ajaa pienellä kuormalla mutta kun tarvitaan voimaa sitä löytyy PALJON kun kierrokset päästetään laskemaan. Kai tuo tuo jotain turvallisuuttakin niin ei tule ajettua puita nurin ainakaan kovalla vauhdilla :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Jack:
forged=takoa/taottu
forget=unohtaa

joten lonkalta kääntäisin seuraavasti
suunnitelmia v12-cdi ollaan takomassa/tekemässä ?
Voi olla noinkin, siksi olikin kysymysmerkki.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

veskola kirjoitti:Jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna, ja ikinä en ole traktorilla ajanut, tuntuu että tuollainen oikealle menevän momenttikäyrän laskemiskulmakerroin (eli se momentin nousuprosentti?) ei olisi hyvä asia.
Niin, jotkut perustelee sitä sillä että ylämäkeen ei tarvi vaihtaa pienempää koska moottorin vääntömomentti ja sitämyöten renkaille tuleva voima kasvaa kierrosten laskiessa. Toisaalta jos käyrä pysyisi ylhäällä korkeillakin kierroksilla niin silloinhan voimaa olisi jo valmiiksi käytettävissä eikä kierrosten tarvisi laskea. Näin päästäisiin mäen päälle nopeammin.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Melitos kirjoitti:Niin, jotkut perustelee sitä sillä että ylämäkeen ei tarvi vaihtaa pienempää koska moottorin vääntömomentti ja sitämyöten renkaille tuleva voima kasvaa kierrosten laskiessa. Toisaalta jos käyrä pysyisi ylhäällä korkeillakin kierroksilla niin silloinhan voimaa olisi jo valmiiksi käytettävissä eikä kierrosten tarvisi laskea. Näin päästäisiin mäen päälle nopeammin.
Aivan hassua, vähän sama ilmiö, joka esiintyi harmonisen särön ilmoittamisessa audio vahvistimissa. Valmistajat halusivat laskea säröprosentin minimaaliseksi kun se oli kilpailuvaltti lähtötehon ohella. Kaikki vahvistimien suunnittelusäännöt haudattiin ja suurella takasinkytkennällä haettiin minimaalista harmonisen särön prosenttiarvoa, jolla sitten voitettiin testejä (70/80-luku). Lopulta särö oli niin pieni, ettei ihminen sitä olisi erottanut vaikka sen olisi satakertaistanut, mutta impulssivaste (vahvistimen kyky toistaa esimerkiksi transientteja) on surkea ja äänenlaatu siten käytännössä huono. Tultiin sokeaksi itse asialle kun pelkät numeroarvot esitteissä olivat tärkeimpiä.

:roll: mistäs tämä aihe lähtikään käsistä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Melitos kirjoitti:Eikös tämä esim juuri traktoreiden mainoksissa puhuttu momentin nousu (prosentteina) ole huipputehon kierroksilla olevan vääntömomentin ja maksimivääntömomentin väli? Tai tämän erotuksen prosenttiosuus huipputehon kierroksilla olevasta vääntömomentista. Tämä siis on sielä tasalaen oikealla puolella oleva laskeva vääntökäyrän osa.

Veskolan kuvasta huipputeholla on noin 207Nm ja maksimimomentti 300Nm. Tästä erotus on 93Nm joka on 45 prosenttia 207:sta. Tässä tapauksessa momentin nousu on 45%.

Mistä momentin noususta te oikein puhutte? :
Juuri tätä puolta käyrästä tarkoitin.

Tämä luku on tällainen "kikkailuluku",riippuu millä kierroksilla nämä luvut on. Mitä enemmän kierroksia,sitä pienempi vääntömomentti tehon ollessa sama. Ja mikäli paras vääntömomentti yhtäsuuri luku molemmissa ja samoilla kierroksilla, kierroskoneessa parempi vääntömomentin nousu paperilla koska pienempi luku jaetaan samalla luvulla!

Vaihtaa hieman lukemia ylläolevaan,maksimiteholla 160Nm eli erotus 140Nm josta 140NM/207Nm=68%! Todellisuudessa laiska kierrosten pudottaja:twisted:

Mutta mitä virkaa on esimerkiksi autossa hyvästä vääntömomentista jos suurin teho kierroksilla,vauhti putoaa tuonne parhaan momentin aluueelle kuin kivi. Toisessa koneessa missä paras teho ja paras vääntömomentti lähellä toisiaan,kone myöskin reagoi mäkeen eikä pudota kierroksiaan

Tämä veskolan idea nousevasta vääntökäyrästä mahdoton toteuttaa kun kone posahtaa ilman rajoittamista:lol: Eipä tuu millään mieleen mikä tämän luvun oikea nimitys?

EDIT: Ehdittekin jo pohtia samoja mitä tähän kirjoittelin,vastaus pitkässä puussa kun puhelimessa samaan aikaan :lol:
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Traktoreissa ja sitä raskaammissa koneissa on usein tärkeää että vääntökäyrä on korkealla jo pienillä kierroksila. Siellä merkitsee paljon, mikä vääntömomentti on moottorissa vaikkapa tuhannella kierroksella. Sillä tärkeämpää on päästä liikeelle ja mäki ylös kuin se millä vaihteella se nousee. Toisaalta se tarkoittaa sitä, että sitkeä traktorin kone vetää vastasia ylös kierroslukualueella 1400-2200. Se on tavallaan vähän rasittavaa kun kone ei kulje juuri mihinkään, koska moottori ei jaksa kiertää, voimaa kyllä on. Ei vain kulje. Pienemmällä vaihteella pääsee tasan yhtä lujaa suurilla kierroksilla, kuin suurella vaihteella ja pienillä kierroksilla. Käytännössä kuormaa voi vetää mäkeä ylös ihan yhtä lujaa ajoi sitten 1600 kierroksella tai 2200 kierroksella. Toisella tavalla ainoastaan polttoainetta menee tuhottomasti.

Kuorma-autoissa ero on selvä. Toisessa merkissä lähdetään liikkeelle kevyesti 600 minuuttikierroksella, täydelläkin lastilla, mutta jossain toisessa merkissä pitää kaasua polkea kunnolla tiukassa paikassa. Toisessa kestää kytkin pitkään, toisessa ei. :idea:
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

veskola kirjoitti:Tultiin sokeaksi itse asialle kun pelkät numeroarvot esitteissä olivat tärkeimpiä.
No oikeastaan autoissa on oltu pitkään harhateillä, kun numeroissa tärkeintä osaa on hallinnut huipputeho. Se ei kuitenkaan kerro käytännön suorituskyvystä yhtikäs mitään. Bensakoneissa saavutetaan korkeilla kierroksilla huipputeho pienellä vääntömomentilla. Turbodieseleissä taas pienillä kierroksilla on jo kovat väännöt käytössä. Tuohon veskolan liittämän teho/vääntökäyrän seuraksi voisi liittää vastaavan käyrän bensakoneesta, jossa on sama huipputeho. Siitä voisi sitten laskea ja vertailla, mikä se teho onkaan esim. 2000 rpm. Veikkaan, että tuon Viton teho on siinä vaiheessa kaksinkertainen jonkin bensakoneen rinnalla.. Eli vääntömomentti (ja parhaan vääntömomentin alue, nousunopeus, laskunopeus) on se mikä oikeasti jotain merkitsee.. Mutta tämähän tässä tuli jo oikeastaan aiemmin jo ilmikin, toistinpahan vain :oops:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Ou jees.

Oli pakko hieman copy-pastata tuohon alle muutama tieto uusimmista Mersun prototyyppi-dieseleistä (Hemingwayn "klik klak"-linkit):


The direction in which the engineers at Mercedes-Benz are taking compression ignition engines is being shown in Geneva by the two diesel-powered roadsters that boast record performance figures. A new V8 engine generates 231 kW/315 hp in the Vision SL 400 CDI and provides the eight-cylinder’s crankshaft with an outstanding torque of 730 Nm. The SLK 320 CDI tri-turbo, meanwhile, can generate an impressive 210 kW/286 hp and 630 Nm of torque from three litres of displacement (70.3 kW and 211 Nm per litre of displacement).

Three turbochargers in the SLK-Class

The SLK 320 CDI tri-turbo is based on the new V6 diesel engine, which achieves new levels of performance thanks to a two-stage supercharging system. It consists of three turbochargers, of which two are located on the outside next to the cylinder banks while the larger third turbocharger is situated between the V of the cylinders. At low engine speeds and loads, air flows through all three turbochargers (i.e., large and small), with the small turbochargers doing most of the work. When engine speed increases and the flow is continuous, the large turbocharger takes over supplying the greatest share of the charge pressure and the smaller turbochargers are turned off by means of a bypass system. At high engine speeds and loads, only the large turbocharger is running. Performance is further heightened as a result of an enlarged intercooler and larger pipe diameters for the charge air and the exhaust.


--> eli 400CDI V8 kahella turbolla 315hp ja 730nm,
--> 320CDI V6 KAHDELLA PIENELLÄ JA YHDELLÄ ISOLLA turbolla 286hp ja 630nm.

... jotenkin tuosta Mersun V6 tri-turbosta 3-litrasesta paistaa läpi se ettei Bemarin 3-litraselle rivikutoselle anneta periks (272hv 560Nm).... ;-)

Tuosta dieseli-sodasta tulee vielä hurjaa...!
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Samat jorinat löytyvät myös täältä:
http://www.germancarfans.com/news.cfm/n ... 050303.010

Edelleenkään tuosta tri-turbosta ei ole käsittääkseni tehty ilmoitusta sarjatuotantoon ottamisesta. Siinä on alulohko kovilla kun aletaan repimään tuommoisia litravääntöjä. Sylintereissä on huippupaineet melko hurjat. Bemun tuplaturpo on rautalohkolla. :shock:

Tietty superturboissa on paineet vielä kovemmat, mutta niille ei annetakaan kahden vuoden takuuta... :roll:
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

TEHOKKAAT TIISSELIT

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Olisin vielä toistanut "Piirimyyjän " kysymyksen
Tietääkö kukaan muuten sanoa seuraavista jutuista mitään:
- miksei 400CDI:tä saa uuden E-mallin farmariin, mutta 4-oviseen saa?
- uutta V6 CDI:tä alkaa saada 4-vetoisena E:hen, no entä 4-vetoinen 400CDI V8?

Osaako joku vastata näihin suomeksi?
Tulossa uutta mersua ...
W204 C 200 T A
w203 C 270 T A
Vastaa Viestiin