Vapaavirtaus suodatin w124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Vapaavirtaus suodatin w124

Viesti Kirjoittaja pappi »

Tuossa reissun päällä ollessa kävin hakemassa ATP-Multijobin pojilta moisen suodattimen omaan autooni. Enteileekö sitten pumpun ruuvausta? Noo.

Itse suodattimesta. Havaittu se, että auto kelaa kierroksensa helpommin ja tyhjäkäynniltä kun polkaisee ei jää nikottelemaan kuten normaalilla suodattimella. Häätynee vaan laittaa järeämpi putki keulasta ilmansuodattimen kotelolle.

"huoltovapaus" ja kohtuullisen edullinen hinta puolsivat investointia. Tuossahan riittää puhallus paineilmalla silloin tällöin ja öljyäminen 50tkm välein.

Pena78:n kautta hankittu :wink:
Mersu myyty...
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ostitko siis sellaisen joka laitetaan sinne vakiokoteloon?

itse olen suunnitellut sellaista kartiomallia ihan ulkonäkösyistä 8)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Saisikohan noita suodattimia edullisesti myös W123:een?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Jos on tarvetta...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

AriK123 kirjoitti:Saisikohan noita suodattimia edullisesti myös W123:een?
Saa esim. minulta. KILK!
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Jube kirjoitti:Ostitko siis sellaisen joka laitetaan sinne vakiokoteloon?
Jeps.... Kuva löytyy http://gallery.baanapojat.net/papin_kyyti/DSCF0103

Pitää vaan tuo ilmanottoputki muuttaa viksummaksi. Olishan se käheen näköinen sellainen pömpeli, mutta menköön tuolla 8)
Mersu myyty...
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: Jos on tarvetta...

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Aki H. kirjoitti:
AriK123 kirjoitti:Saisikohan noita suodattimia edullisesti myös W123:een?
Saa esim. minulta. KILK!
Meinasin laittaa 200D:hen :wink:
Eli tuo ei sovi.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vapaavirtaus suodatin w124

Viesti Kirjoittaja veskola »

pappi kirjoitti:"huoltovapaus" ja kohtuullisen edullinen hinta puolsivat investointia. Tuossahan riittää puhallus paineilmalla silloin tällöin ja öljyäminen 50tkm välein.
Mul on kanssa tuollanen H&R suodatin, mutta aika uskaliasta suomessa ajella noin pitkiä huoltovälejä. Ehkä 1/5 osa tuosta on hyvä. Riippuu tietysti millaisia teitä ja millaisella ilmalla ajelee, mutta enpä täällä ole kovin hyviä vielä nähnyt.
Lisää tietoa: www.skg.fi
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Eihän tuo ole toisaalta iso töinen puhdistaa. Aika näyttää miten toimii. Kaikkea pitää kokeilla.

Se vähäinenkin savutus hävisi :oops: <--- nuhapumpulle ensiapua.
Mersu myyty...
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

onkos tommottesta vapaasti virtaavasta mitään hyötyä tavalliseen verrattuna? :oops:
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

teinitähti kirjoitti:onkos tommottesta vapaasti virtaavasta mitään hyötyä tavalliseen verrattuna? :oops:
On että ei tarvi enää uusia ostella. Pesu ja öljyäminen ovat ainoita huolto toimenpiteitä. Bensan kulutuskin saattaa laskea... Näin ainakin tutulle kävi, tehon lisäyksestä en sano mitään.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Aki H. kirjoitti:
teinitähti kirjoitti:onkos tommottesta vapaasti virtaavasta mitään hyötyä tavalliseen verrattuna? :oops:
On että ei tarvi enää uusia ostella. Pesu ja öljyäminen ovat ainoita huolto toimenpiteitä. Bensan kulutuskin saattaa laskea... Näin ainakin tutulle kävi, tehon lisäyksestä en sano mitään.
Mulla ei ainakaan bensan kulutus laske :wink: Paljonkohan tommonen kustantaa noin suunnilleen? :oops:
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1062
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Kiinnostais,jos joku laittanu 250d,vapaasti hengittävä,kartiosuodattimen?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Kannattaa tutustua...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

teinitähti kirjoitti:Paljonkohan tommonen kustantaa noin suunnilleen? :oops:
Tossa ylempänä on linkki yhteen joka on kaupan siihen asti kunnes uusi tulee... Tuo kun ei sopinut tohon vaimon autoon.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Re: Kannattaa tutustua...

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Aki H. kirjoitti:
teinitähti kirjoitti:Paljonkohan tommonen kustantaa noin suunnilleen? :oops:
Tossa ylempänä on linkki yhteen joka on kaupan siihen asti kunnes uusi tulee... Tuo kun ei sopinut tohon vaimon autoon.
ei oikein passaa kun tarvis olla saman muotonen kun papilla :cry:
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Laitoin yv:tä.... :)
Mersu myyty...
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

älkää ainakaan korvatko konehuoneen ulkop. ilmanottoa("RAM AIR") millään kartiosuotimella, PIENI tehonlisäys muuttuu SUUREKSI tehon vähennykseksi. puhumattakaan kulutuksesta........
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

juhnu kirjoitti:älkää ainakaan korvatko konehuoneen ulkop. ilmanottoa("RAM AIR") millään kartiosuotimella, PIENI tehonlisäys muuttuu SUUREKSI tehon vähennykseksi. puhumattakaan kulutuksesta........
Kuinka niin :?:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

no, tosihan on että viileämpi ilma sitoo itseensä enemmän happea kuin lämmin tai peräti kuuma. niinkuin esim. konehuone. on siis huomattavasti parempi tuoda seokseen sotkettava ilma konehuoneen ulkopuolelta,polttoainetta siirtyy hapen mukana enemmän sylinteriin ja moottorin hyötysuhde on parempi....... tästähän löytyy tietoa melko paljon....... ja ne kartiosuotimet .......on niitä " enemmän näköö juttuja"........ puhun siis tässä haetusta muutaman hevosen tulosta jopa kymmenen hevosen lähdöllä.........
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Tuossa mikä on orkkis kotelossa, ilma otetaan sieltä umpion vierestä.... Eli kertomaasi tehonhävikkiä ei pitäisi tulla?? Jos kakssatasesta häviää tehoa sen kyllä huomaa 8) 8) 8)
Mersu myyty...
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

jep, umpion vierestä. konehuoneen ulkpuolelta. kartio sen sijaan sijoitetaan lähes aina konehuoneen puolelle ilmamäärämittaria ennen. tehohävikki ei ole perstuntumalla mitattuna juuri havaittava, mutta on olemassa silti ,huomaa kulutuksena. eli se etu mitä vaparilla haettiin hukkuu täysin...... ahdettu kone ei tuosta välitä, ja välijäähdytin voi korjata vielä tilanteen mutta vapaastihengittövä pitää mahdollisimman viileästä......... tosi on....... eli JOS alkup. ilma koneh. ulkop. niin pidä se niin................sen vaparin kanssakin..........
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se ahdettukin pitää viileästä, ja siten on minulla ja monella muulla ohjattu ilmaa kartiolle suoraan ulkoilmasta.

Sen ahdetun viileästä pitämisen huomaa ihmeen hyvin persdynolläkin. Tuo johtunee siitä, että syöttöä on niin paljon, ettei meinaa ilma, uups happi, piisata paitsi pakkasella. Bensavehkeessähän tuo vielä korostuu kun imu- siis ahtoilman lämpötilaa ja määrää mitataan ja teho on siten jotenkin kääntäen verrannollinen lämpötilaan.

Osassa dieseleittäkin mitataan lämpötilaa, kuulemma, tosin en tiedä uskoisiko tuota.

Ei kai kukaan oikeasti ime ilmaa suljetusta konehuoneesta, eihän :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Siinä vois superturbossa tulla tyhjiö ja imasta kyljet sisään.... No ei... Menee OT:si . Omassani aion pitää tuon ilmanoton tuolla umpion vieressä, mutta putki muutetaan isommaksi. Tuossa orkkisessa on ihme supistus keskellä? Muuten halkaisija on jotain 6cm mutta supistuksen kohdalla vain puolet. Sama kuin imis pillillä Oulujärveä tyhjäksi...
Mersu myyty...
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

no ,niinhän se tekee. ei kai siellä muuten sitä cooleria tarvittaisi??? oon myös kuullu kartiolle sopivista imuputkista jotka ottaa ilman ulkoo.... nuo varmaan hyviä, mut yleensä nähny virinä vain
tuon kartion korvanneen tuon alkup. ilmanoton...... näyttävävän näkönen tietysti
mutta ........ ei ainakaan lisää tehoa... lisäksi täytyy mainita että yhden vaparin lisäys EI tehoa lisää niin että se tuntuisi missään vaan on tehtävä paljon muitakin muutoksia esin pakoputkistoon, puristussuhteeseen, nokkiin sekä boxiin.......joten lisäys yksin on olematon jo alkuun mutta samalla voi jopa hevoset( nekin vähät) hukkua..... joo tuo visio että tunkee sen vaparin sinne alkup poteroon mutta isontaa yhteyden sinne mahd. isoksi sieltä maskin takaa tuo varmasti parhaan hyödyn .............[/b]
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

pappi kirjoitti:Tuossa orkkisessa on ihme supistus keskellä? Muuten halkaisija on jotain 6cm mutta supistuksen kohdalla vain puolet. Sama kuin imis pillillä Oulujärveä tyhjäksi...
Oisko tuossa se yksinkertainen syy, että mersut on suunniteltu (tai siis ainakin vielä 124:set) pyöräyttämään mittari vähintään kertaalleen ympäri. Kun pidetään isossa koneessa pumpun syötöt pienellä ja annetaan liian vähän ilmaa, niin kone ei koskaan rasitu turhan paljon. Nyt kun näitä pumppuja on alettu säätämään, poistetaan supistukset ja annetaan kenkää, niin veikkaanpa, että näillä autoilla ei sitä miljoonaa enää pyöräytetäkään...
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

juhnu kirjoitti:älkää ainakaan korvatko konehuoneen ulkop. ilmanottoa("RAM AIR") millään kartiosuotimella, PIENI tehonlisäys muuttuu SUUREKSI tehon vähennykseksi. puhumattakaan kulutuksesta........
No ei ainakaan omassa autossani tehot pudonneet ja tuskin hirveästi nousseetkaan kun kartiofiltterin laitoin.Tulee paljon halvemmaksi kuin alkuperäinen paperisuodatin(24v:ssä erilainen kuin 12 v.ssä),ja kun se huoltaa ajallaan,on se parempi kuin ajella paskaisella paperisuodattimella.ainakin 300-24 tapauksessa,jos paperisuodattimen saisi 10 erkillä,niin sitten tilanne voi olla toisin :wink:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Jep...jos ei tehoja koneessa ole alunperinkään niin ei niitä sieltä filttereillä tai putkimuutoksilla houkutella ulos :twisted:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

pappi kirjoitti:Siinä vois superturbossa tulla tyhjiö ja imasta kyljet sisään.... No ei... Menee OT:si . Omassani aion pitää tuon ilmanoton tuolla umpion vieressä, mutta putki muutetaan isommaksi. Tuossa orkkisessa on ihme supistus keskellä? Muuten halkaisija on jotain 6cm mutta supistuksen kohdalla vain puolet. Sama kuin imis pillillä Oulujärveä tyhjäksi...

- joo kandee ostaa alkuperäinen Vehosta 250d:n (ei supistusta) imutorvi maksaa n.5€
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18214
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pappi, sinun autosi kulku tulee muuttumaan totaalisesti kun käytät sen HP-dieselillä säädettävänä.
Rakettia vapari 200D:stä ei saa säätämällä, mutta ero nykyiseen on uskomaton.
wiimax.fi
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

dealer kirjoitti:Pappi, sinun autosi kulku tulee muuttumaan totaalisesti kun käytät sen HP-dieselillä säädettävänä.
Niin se varmaan on. Pitää vaan jotain värkätä... Voipahan ainakin sanoa, että siellä on Jr filter.

Muuten, tuon tavon putsarin saa alle kympillä, ainakin tuohon meikäläisen kiikkuun. Ostopaikkana Kärkkäinen Ylivieska.
Mersu myyty...
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kangas »

keef kirjoitti:- joo kandee ostaa alkuperäinen Vehosta 250d:n (ei supistusta) imutorvi maksaa n.5€
Hmm... mulla on -90 250D ja alkuperäinen imutorvi supistuksella. Onko näitä siis tehty supistetulla imulla ja ilman?
Vastaa Viestiin