Verhoilun puhdistus?
Verhoilun puhdistus?
Vaalean väriset ovipaneelit ja kojelauta ovat aika ruman näköisiä pinttyneen lian vuoksi. Olen yrittänyt puhdistaa niitä mm. emäksisellä puhdistusaineella, jota käyttävät auto fiksarit, eikä pinttynein lika tälläkään kaikki irtoa. Mikähän olisi oikein kuningas aine tuollaiseen vai saako noista enää uuden veroisia ollenkaan?
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Würthin Acryl cleaner ja muuten lähtee ne paskat eikä tarvi paljoa hankailla
Tätä me töissä käytetään ku säästää 800% aikaa verraten jos hankais jollain norm. pesuaineella.
Ja samalla aineella lähtee myös maalipinnasta kaikki pintteet ihan pyyhkäisemällä

Tätä me töissä käytetään ku säästää 800% aikaa verraten jos hankais jollain norm. pesuaineella.
Ja samalla aineella lähtee myös maalipinnasta kaikki pintteet ihan pyyhkäisemällä

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tätähän pitää kokeilla... Würthin tuotteet kun yleensä ovat tosi laadukkaita. Tuota lienee ihan yleisesti saatavilla jälleenmyyjillä...?Jube kirjoitti:Würthin Acryl cleaner ja muuten lähtee ne paskat eikä tarvi paljoa hankailla![]()
Tätä me töissä käytetään ku säästää 800% aikaa verraten jos hankais jollain norm. pesuaineella.
Ja samalla aineella lähtee myös maalipinnasta kaikki pintteet ihan pyyhkäisemällä
Toden näköisesti löytyy würthin tuotteita myyvästä liikkeestä. (Meille tulee suoraan tukkumyynnistä)samip kirjoitti:Tätähän pitää kokeilla... Würthin tuotteet kun yleensä ovat tosi laadukkaita. Tuota lienee ihan yleisesti saatavilla jälleenmyyjillä...?Jube kirjoitti:Würthin Acryl cleaner ja muuten lähtee ne paskat eikä tarvi paljoa hankailla![]()
Tätä me töissä käytetään ku säästää 800% aikaa verraten jos hankais jollain norm. pesuaineella.
Ja samalla aineella lähtee myös maalipinnasta kaikki pintteet ihan pyyhkäisemällä
On siitä hyvää ainetta, että puhdistaa esim. maalipinnan yhtä tehokkaasti kuin tinneri mutta ei vie maalista eikä sisustan osista kiiltoa.
Tai poistaa tietenki silikoonin sisustasta jos sinne sellaista on laitettu, mutta sitähän voi taas laitaa puhdistuksen jälkeen lisää

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Olen käyttänyt tuollaista ainetta vaalean beessiin taksin sisustaan menestyksekkäästi:
http://www.tope.fi/tiptop.php
Saatavilla myös useimmilta isommilta messuilta. Tuote on myrkytön, joten sen avulla on mukavampi jynssätä hammasharjan kanssa jopa pinttyneitä aluvanteitakin puhtaaksi
(perverssi).
Vinyylipintojen puhdistuksessa voidaan käyttää hyvin muitakin VIM:in tyyppisiä hankausaineita, eivät ne siitä vaurioidu. Tärkeätä on saada huuhdeltua sekä all tip topit että Vimit kunnolla pois pinnasta, jotta ne eivät muodosta valkoista kalvoa. Aineita jää helposti esim. verhoilujen liitoskohtien uriin ja karkeille pinnoille.
Viimeinen keino sisukkaille liima- ja maalitahroille tms. on ksyleeni, jonka ei pitäisi irrottaa väriä vinyylistä kuten esim. asetoni. Ksyleeniä on kuitenkin ensin kokeiltava varovaisesti näkymättömään paikkaan. Ksyleeniä lievempi liuotin, joka on melko turvallista käyttää on Autoglymin Liiman ja tervanpoistoaine. Autoglymin kama on suunnilleen yhtä tehokasta kuin ksyleeni puhdistuskäytössä.
Veden käyttöä sisäpesuissa ei tarvitse arastella. Kattoverhoilua ei pidä kastella paikoillaan läpimäräksi, jotta se ei ala pussittaa. Muuten voi aika vapaasti roiskia sisäpesuliuoksilla ja juuriharjalla kunhan et nyt suoraan painepesurilla losota sisälle.
Sisäpesuaineena olen käyttänyt 10% liuoksena Grojetin laimennettavaa Inclean sisäpesuainetta:
http://www.nosotuote.fi/pesu.html
Pesuaine levitetään ruiskulla verhoilun pintaan ja annetaan vaikuttaa pari minuuttia. Tänä aikana pesuaine irrottaa lian verhoilun kuiduista ja nostaa sen nukan pintaan, josta sen voi pyyhkäistä kostealla rievulla. Tarvittaessa likaisemmissa paikoissa ja etenkin matoissa pesua tehostetaan hankaamalla harjan kanssa ja käyttämällä vielä lisää melko paljon vettä.
Lopuksi kankaat ja matot kuivataan vesi-imurilla ja jätetään rauhassa talliin kuivumaan sisälämppäri tms. päällä. Vesi-imuri imee myös likaa kuiduista irtoavan pesuveden mukana. Itse käytän loppukuivauksessa 5kW voimavirta Elbjörniä, joka farkun takaluukkuun asennettuna puhaltaa koko auton läpi kuumaa kuivaa ilmaa.
Kävin tuossa juuri muutama päivä sitten läpi 22-vuotiaan 123:sen sinisen kangassisustan läpi näillä kamoilla ja menetelmillä. Sisustaa ei oltu arvioni mukaan pesty valehtelematta ainakaan kymmeneen vuoteen. Sisustasta tuli todella puhdas ja uudenveroinen repsahtanutta kuskinpenkkiä lukuunottamatta.
http://www.tope.fi/tiptop.php
Saatavilla myös useimmilta isommilta messuilta. Tuote on myrkytön, joten sen avulla on mukavampi jynssätä hammasharjan kanssa jopa pinttyneitä aluvanteitakin puhtaaksi

Vinyylipintojen puhdistuksessa voidaan käyttää hyvin muitakin VIM:in tyyppisiä hankausaineita, eivät ne siitä vaurioidu. Tärkeätä on saada huuhdeltua sekä all tip topit että Vimit kunnolla pois pinnasta, jotta ne eivät muodosta valkoista kalvoa. Aineita jää helposti esim. verhoilujen liitoskohtien uriin ja karkeille pinnoille.
Viimeinen keino sisukkaille liima- ja maalitahroille tms. on ksyleeni, jonka ei pitäisi irrottaa väriä vinyylistä kuten esim. asetoni. Ksyleeniä on kuitenkin ensin kokeiltava varovaisesti näkymättömään paikkaan. Ksyleeniä lievempi liuotin, joka on melko turvallista käyttää on Autoglymin Liiman ja tervanpoistoaine. Autoglymin kama on suunnilleen yhtä tehokasta kuin ksyleeni puhdistuskäytössä.
Veden käyttöä sisäpesuissa ei tarvitse arastella. Kattoverhoilua ei pidä kastella paikoillaan läpimäräksi, jotta se ei ala pussittaa. Muuten voi aika vapaasti roiskia sisäpesuliuoksilla ja juuriharjalla kunhan et nyt suoraan painepesurilla losota sisälle.
Sisäpesuaineena olen käyttänyt 10% liuoksena Grojetin laimennettavaa Inclean sisäpesuainetta:
http://www.nosotuote.fi/pesu.html
Pesuaine levitetään ruiskulla verhoilun pintaan ja annetaan vaikuttaa pari minuuttia. Tänä aikana pesuaine irrottaa lian verhoilun kuiduista ja nostaa sen nukan pintaan, josta sen voi pyyhkäistä kostealla rievulla. Tarvittaessa likaisemmissa paikoissa ja etenkin matoissa pesua tehostetaan hankaamalla harjan kanssa ja käyttämällä vielä lisää melko paljon vettä.
Lopuksi kankaat ja matot kuivataan vesi-imurilla ja jätetään rauhassa talliin kuivumaan sisälämppäri tms. päällä. Vesi-imuri imee myös likaa kuiduista irtoavan pesuveden mukana. Itse käytän loppukuivauksessa 5kW voimavirta Elbjörniä, joka farkun takaluukkuun asennettuna puhaltaa koko auton läpi kuumaa kuivaa ilmaa.
Kävin tuossa juuri muutama päivä sitten läpi 22-vuotiaan 123:sen sinisen kangassisustan läpi näillä kamoilla ja menetelmillä. Sisustaa ei oltu arvioni mukaan pesty valehtelematta ainakaan kymmeneen vuoteen. Sisustasta tuli todella puhdas ja uudenveroinen repsahtanutta kuskinpenkkiä lukuunottamatta.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Niinkuin" Taxana" sanoi kunnon pesuaine jolla lika irti ja runsaasti vettä jolloin se lika lähtee liikkeelle...Taxana kirjoitti:
Veden käyttöä sisäpesuissa ei tarvitse arastella. Kattoverhoilua ei pidä kastella paikoillaan läpimäräksi, jotta se ei ala pussittaa. Muuten voi aika vapaasti roiskia sisäpesuliuoksilla ja juuriharjalla kunhan et nyt suoraan painepesurilla losota sisälle.
Sisäpesuaineena olen käyttänyt 10% liuoksena Grojetin laimennettavaa Inclean sisäpesuainetta:
http://www.nosotuote.fi/pesu.html
Pesuaine levitetään ruiskulla verhoilun pintaan ja annetaan vaikuttaa pari minuuttia. Tänä aikana pesuaine irrottaa lian verhoilun kuiduista ja nostaa sen nukan pintaan, josta sen voi pyyhkäistä kostealla rievulla. Tarvittaessa likaisemmissa paikoissa ja etenkin matoissa pesua tehostetaan hankaamalla harjan kanssa ja käyttämällä vielä lisää melko paljon vettä.
Lopuksi kankaat ja matot kuivataan vesi-imurilla ja jätetään rauhassa talliin kuivumaan sisälämppäri tms. päällä. Vesi-imuri imee myös likaa kuiduista irtoavan pesuveden mukana. Itse käytän loppukuivauksessa 5kW voimavirta Elbjörniä, joka farkun takaluukkuun asennettuna puhaltaa koko auton läpi kuumaa kuivaa ilmaa.
Ja lopuksi märkäimurointi

Se wurthin acryl cleaner kyl käy kansaa KUNHAN kokeilet varovasti johonkin ujoon paikkaan..
Taxana: Ookko nähny tota "mattinosoa" koskaan





W903
V126
W203
V126
W203
Eipä ole meillä vielä ykskään sisusta huonoa tykännyt ja kymmeniä ollaan tuolla putsattu. Meillä vedetään tuon jälkeen yleensä sellanen kevyt kiilto pintaan...tyko h kirjoitti: Se wurthin acryl cleaner kyl käy kansaa KUNHAN kokeilet varovasti johonkin ujoon paikkaan..
:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tip Toppii
Käytin myös Tip Topia auton verhoiluun ja sain katosta likatahran irti, jota en muilla ole saanut. Huuhtelin pariin otteeseen verhoilun. Ekakerralla jäi sellainen valkoinen jälki mutta hyvin se lähti toisella huuhtelulla. Tuoteselostuksessa ei mainita verhoilua mutta näyttäisi toimivan siihenkin. Alumiinivanteisiin loistava tuote. :D
Kyllä hyvinkin tunnen Matin jo jostain kymmenen vuoden takaa. Aikamoinen lupsakka veijari, vaikka siro habitus kuuluukin samaan kategoriaan Myllyrinteen Väiskin kanssa. Tartteekin taas hakea Matilta ensi viikolla 25l tonkka liukkaria (=liuotinpesuainettatyko h kirjoitti: Taxana: Ookko nähny tota "mattinosoa" koskaan![]()
![]()
Melkonen vitsiäijä
![]()

En ollutkaan foorumin ainoa hammasharjalle outoja käyttötapoja kehitellyt nysvääjärolleX kirjoitti: Alumiinivanteisiin loistava tuote.

Ja vielä pieni tarkennus: all tip toppia ei siis käytetä kuin vinyylipinnoille ja muille muoviosille, joilta sen saa kokonaan huuhdeltua pois jos se nyt jäi kenellekään epäselväksi.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
En ollutkaan foorumin ainoa hammasharjalle outoja käyttötapoja kehitellyt nysvääjä :D .
Ja vielä pieni tarkennus: all tip toppia ei siis käytetä kuin vinyylipinnoille ja muille muoviosille, joilta sen saa kokonaan huuhdeltua pois jos se nyt jäi kenellekään epäselväksi.[/quote]
- Juu et :lol: Ja tuotakin ainetta piti alunperin ostaa kaakeleiden ja tiskialtaan jynssäämiseen (kaakelin saumoja hammasharjalla) :lol:
- Näyttäs toimivan juuri koville ja tasaisille pinnoille (lähes kaikille sellaisille)
Ja vielä pieni tarkennus: all tip toppia ei siis käytetä kuin vinyylipinnoille ja muille muoviosille, joilta sen saa kokonaan huuhdeltua pois jos se nyt jäi kenellekään epäselväksi.[/quote]
- Juu et :lol: Ja tuotakin ainetta piti alunperin ostaa kaakeleiden ja tiskialtaan jynssäämiseen (kaakelin saumoja hammasharjalla) :lol:
- Näyttäs toimivan juuri koville ja tasaisille pinnoille (lähes kaikille sellaisille)
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
En tiedä onko kukaan koittanu.......
Itse pesin Cif Cream pesuaineella, tarkotettu kaakeleille, ym wc:n ja kylppärin pesuun
Vaaleet ovipahvit lähti ihan puhtaaksi kun pisti tota ainetta kynsiharjaan ja hinkasi, sen jälkeen pyyhintä kostealla rievulla!
yllätyin itsekin että lähtee niin hyvin, ja ovessa oli massa roiskeita ja pinttynyttä likaa ainakin 5 vuoden liat noissa ovipahveissa
Itse pesin Cif Cream pesuaineella, tarkotettu kaakeleille, ym wc:n ja kylppärin pesuun

yllätyin itsekin että lähtee niin hyvin, ja ovessa oli massa roiskeita ja pinttynyttä likaa ainakin 5 vuoden liat noissa ovipahveissa

CIF=VIM kuuluu sarjaan markkinointitempausten emämunauksia, sillä markkinointiosasto meni vaihtamaan vuosikymmenien ajan tietyllä nimellä tunnetun käsitteeksi muodostuneen tuotteen nimen.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Re: Verhoilun puhdistus?
Mitenkäs kannattaisi puhdistaa w201:sen oviaukosta se reunuskangas joka kiertää ympäriinsä ja on kyllä aika likaisen näköinen. Muu verhoilu tuli imuroitua märkäpesuimurihärvelillä.
Saako sen ehjänä irti, tuntui olevan aika tiukassa ja en uskaltanut repiä pois.
Saako sen ehjänä irti, tuntui olevan aika tiukassa ja en uskaltanut repiä pois.
Vaikka tuota ks ainetta tallissa on, niin enpä olisi ekaksi alkanut sisustaan hinkkaamaan. Mutta nytpä taidankin alkaa.Taxana kirjoitti:Olen käyttänyt tuollaista ainetta vaalean beessiin taksin sisustaan menestyksekkäästi:
http://www.tope.fi/tiptop.php
Saatavilla myös useimmilta isommilta messuilta. Tuote on myrkytön, joten sen avulla on mukavampi jynssätä hammasharjan kanssa jopa pinttyneitä aluvanteitakin puhtaaksi(perverssi).
Toinen aine jolla hyvän tuloksen sai, oli Mequiraksen (miten ihmeessä se kirjoitetaan..) puhdistusaine sisustalle. Maksaa hieman "paljon" kyllä.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Muistutus:
Ei niitä ovimakkaroita kannata irti repiä: niissä on vain hyvin ohut kangassuikale venytettynä kumitiivisteen yli, joten niitä ei millään saa uitettua lopolontan märiksi vaikka kuinka kastelisi. Käytä vesiohenteista sumutettavaa tekstiilipesuainetta ja pehmeää harjaa jynssäämiseen tai vaahtopesuaine+jynssäys+huuhtelu märällä rätillä.Taxana kirjoitti:all tip toppia ei siis käytetä kuin vinyylipinnoille ja muille muoviosille, joilta sen saa kokonaan huuhdeltua pois jos se nyt jäi kenellekään epäselväksi.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990