Syöttöpumpuista

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
ramstein
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 14.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja ramstein »

TuomasJ kirjoitti:Olen kyllä kuullut puhuttavan, että toi nissanin kone on kestävimpiä mitä on tehty.
Etkä ole ihan väärässäkään. :wink:
Noh eihän tuo nyt sentäs mersuille vedä vertoja ku ei oo tähteä keulassa... :lol:
Avatar
AH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 01.09.2004 21:03
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja AH »

Millä ahtopaineilla nämä mersun rivipumput antavat täyden syötön vakiona (eli siis "savutuksenestolla" varustetut pumput)? Entä voiko tätä painetta muuttaa?
Avatar
AH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 01.09.2004 21:03
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja AH »

AH kirjoitti:Millä ahtopaineilla nämä mersun rivipumput antavat täyden syötön vakiona (eli siis "savutuksenestolla" varustetut pumput)?
Itse itselleni vastaten, ilmeisesti 0.8-1 bar paikkeilla? :).

Mutta miten tätä täyden syötön alkamisajankohtaa voi muuttaa? Vai onko pumppuspecialistin hommia?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

AH kirjoitti:
AH kirjoitti:Millä ahtopaineilla nämä mersun rivipumput antavat täyden syötön vakiona (eli siis "savutuksenestolla" varustetut pumput)?
Itse itselleni vastaten, ilmeisesti 0.8-1 bar paikkeilla? :).

Mutta miten tätä täyden syötön alkamisajankohtaa voi muuttaa? Vai onko pumppuspecialistin hommia?
Morkoolin päällä olevasta ruuvista.
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Samuli H kirjoitti:[quote="AH
Mutta miten tätä täyden syötön alkamisajankohtaa voi muuttaa? Vai onko pumppuspecialistin hommia?
Morkoolin päällä olevasta ruuvista.[/quote]

Tuskimpa vaikuttaa se ruuvi tuohon alkamisajankohtaan.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

konjamiini kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:Morkoolin päällä olevasta ruuvista.
Tuskimpa vaikuttaa se ruuvi tuohon alkamisajankohtaan.
Eipä taida vaikuttaa muuhun kuin ahtamattomaan syöttöön
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mauri H. kirjoitti:
konjamiini kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:Morkoolin päällä olevasta ruuvista.
Tuskimpa vaikuttaa se ruuvi tuohon alkamisajankohtaan.
Eipä taida vaikuttaa muuhun kuin ahtamattomaan syöttöön
Aivan, ajatusvirhe. Joutuu varmaan sitä kelloa muokkaamaan.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Samuli H kirjoitti: Joutuu varmaan sitä kelloa muokkaamaan.
Shimmilevy jousen väliin? Pitäisi tulla täydet syötöt pienemmillä paineilla. Niitä kapseleita puristaa kasaan imusarjan paine ja jousen voima. Lisäämällä jousen voimaa kapselit puristuvat kasaan pienemmällä paineella. Tai näin minä ainakin tämän näkisin...
So long, and thanks for all the fish
timpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 23.03.2004 21:51

Viesti Kirjoittaja timpe »

Mitenkänhän tuo ahtamaton syöttö niiku säädetään ihan vaikka rautalangasta vääntämällä, että jotta näin tietämätönkin oppisi?
Ja jos joku selittäisi miten tuo lisärikastus systeemi toemiipi? :roll:
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ahtamatonta syöttöä säädetään siinä morkoolin päällä olevasta ruuvista. Elikkä se painekello mihin menee letku painekotelosta.

Lisärikastus ei periaatteessa ole rikastus vaan se rajoittaa syöttöä silloin kun kellolla ei ole painetta. Tällä pyritään vähentämään savutusta. Kun paine nousee niin syöttö lisääntyy.
Avatar
AH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 01.09.2004 21:03
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja AH »

Melitos kirjoitti:Shimmilevy jousen väliin? Pitäisi tulla täydet syötöt pienemmillä paineilla. Niitä kapseleita puristaa kasaan imusarjan paine ja jousen voima. Lisäämällä jousen voimaa kapselit puristuvat kasaan pienemmällä paineella. Tai näin minä ainakin tämän näkisin...
Noin sen voisi kuvitella tapahtuvan.. Noita kelloja on ilmeisesti ainakin kahta eri mallia, purkautuvaa ja ei-niin-helposti purkautuvaa. :) Kuvassa näkyvän kellon hienosäätö lienee aika vaivalloista..
Kuva
(Lainaan "paloviitan" aikaisemmin linkittämää kuvaa.)
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

AH kirjoitti:Noin sen voisi kuvitella tapahtuvan.. Noita kelloja on ilmeisesti ainakin kahta eri mallia, purkautuvaa ja ei-niin-helposti purkautuvaa. :)
Jousi pitäisi olla ilmeisesti tuossa kellon liitoksen mutterin sisällä. Eli kelloa ei tarvi purkaa, pelkkä irrotus pitäisi riittää. Jos joku on nuiden kanssa enemmän pelaillut niin osannee kertoa tarkemmin. Itse tämän muistelen vain BOSCHin dieselpumppuoppaasta.

http://engine.articles.mbz.org/diesel/a ... itting.jpg
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Noniin, mitä isot edellä niin minä perässä: pumppua säätämään.
- Morkoolinpäältä sitä korkkia pois : ei lähde ku palasina. Ompa kumma.
- Nyt näkyy ruuvi ja lukkomutteri, jipii.
- Lukkomutteri auki.
- Hmm, olisiko helpompi kääntää jos ottaisi lukkomutterin kokonaan pois. VIRHE!
- 1/4 kiekkaa lisää syöttöä ja lukkomutteria takaisin kiinni. Oho, putos.
- Ei mitään, rasiasta uusia muttereita ja ruuvaamaan räikkälenkillä. *raks,raks,raks* Oho, putos.
- Miten se räikkä raksu ja silti mutteri putos??? Ei saa***na, säätöruuvi hienolla kierteellä, mutteri isolla.
- Eli räikällä tuli vedettyä morkooli ihan kiinni. Kätevää, eikö totta? :oops:
- No nyt olis kessiläiset mielissään, ei meke savuta. Ei ota kyllä kiekkojakaan...
- Saa siis avata *hieman enemmän* kuin 1/4 kiekan.
- Tässä vaiheessa ilta pimeni käsiin ja janotti. :evil:
- Aamulla jatkuu säätö... pitäs jostain kaivaa uusi mutteriki tai vanha koneen seasta.

Edit: Otanko käteen koko kellon niin on helpompi laittaa se mutteri siihen?

"Tää on hieno laji!"


Edit 2: Sunnuntai

- Aamulla autoa ihmettelemään. Hetki tuumailua ja lasten purkkapaketista Muumipurkkaa suuhun. Samalla hakemaan ohut metrinen rimanpätkä.
- Muumista oli maku jo lähteny, eli ei ku köntti tikunnokkaan ja muttereita tuulastamaan pohjapanssarin päältä.
- Kolme ekaa oli niita harvakierteisiä mutta sitten tärppäsi: Orggismutteri ja aivan oikein: hienolla kierteellä.
- Sitten alkoi säätö. Ohut pellinsuikale oli paras työkalu, taivuttelin aina kärjen sopivaan asentoon. Väliin koittamaan joko kiekasee...
- Lopulta alkoi hiekka pöllytä kotikujalla. Naapurin isännalläkin pihan haravointi loppui aika lyhyeen, taisi näkyä jtn kiinnostavampaa. :)
- Sitten kriittinen vaihe: lukkomutterin asennus. Vapisevin sormin toka yrityksellä onnistui!
Mieletön onnentunne!! Kaikki osat paikoillaan ja autossa uutta jytinää! Ei muuta kun kahdenlitran viinipönttö auki ja terassilounaalle auringon paisteeseen...

Loppusumma:
Lopullisesta lisäyksestä ei ole mitään käsitystä, mutta jos ei savuta ollenkaan ja alavääntöä/kierrosherkkyyttä tuli selvästi lisää,
niin eikös tää ihan nappiin sitten lopulta mennyt.
Vastaa Viestiin