oma lehmä tässä tapauksessa on se, että isolohko vitoseen tuli 300CE:n venttiilikoneisto ja vaihdot tapahtuu korvia raastavalla +6000 kierrosluvulla. ennen kuin Sprinterin kanki kurkkaa kyljestä ulos haluan tehdä asialle jottain
V8 Mersujen omistajat!
V8 Mersujen omistajat!
millä kierrosluvulla laatikko vaihtaa isompaa silmään?
oma lehmä tässä tapauksessa on se, että isolohko vitoseen tuli 300CE:n venttiilikoneisto ja vaihdot tapahtuu korvia raastavalla +6000 kierrosluvulla. ennen kuin Sprinterin kanki kurkkaa kyljestä ulos haluan tehdä asialle jottain
oma lehmä tässä tapauksessa on se, että isolohko vitoseen tuli 300CE:n venttiilikoneisto ja vaihdot tapahtuu korvia raastavalla +6000 kierrosluvulla. ennen kuin Sprinterin kanki kurkkaa kyljestä ulos haluan tehdä asialle jottain
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Juu Mauri on oikeessa. 560 pakkovaihtaa 1->2 5000 rpm:ssä. Muut pykälät käyvät rundit tappiin. Demecillä sanoivat että tuota voi säätää halutessa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Dieselissähän on erillinen kick down rele, joka katkaisee sen solenoindin virtaa kun rele haluaa isomaa silmään. Idea on siinä, että rele katkaisee tuon virran kun tietty kierrsluku ylittyy, vaihteisto vaihtaa silloin isompaa, kierroset laskevat ja rele kytkee virran takaisin, mutta vaihteistopa ei enää vaihdakkaan pienemmälle. Vaihtokierrosluku taitaa olla n. 5100. Se on muistaakseni merkitty siihen releeseen. Erilaisia releitä löytyy bensoista ym:sta. Releostoksille siis.
Vaihteiston on siis säädetty niin, että vaihdot menisivät ylikierroksille ilman releen vaihtokäskyä. Näin saadaan kaasu pohjassa moottorista kaikki irti ja vaihto tapahtuu juuri oikealla hetkellä, vaikka vaihteistolla olisi ajettu 500tkm.
Vaihteiston on siis säädetty niin, että vaihdot menisivät ylikierroksille ilman releen vaihtokäskyä. Näin saadaan kaasu pohjassa moottorista kaikki irti ja vaihto tapahtuu juuri oikealla hetkellä, vaikka vaihteistolla olisi ajettu 500tkm.
liittyykö releeseen mitenkään kierroslukumittari ja sen anturi? mulla kiekkamittari lopettaa näyttämisen 2500rpm jälkeen ja isoilla kierroksilla jopa valuu vähän alemmas.Perttu K kirjoitti:Dieselissähän on erillinen kick down rele, joka katkaisee sen solenoindin virtaa kun rele haluaa isomaa silmään. Idea on siinä, että rele katkaisee tuon virran kun tietty kierrsluku ylittyy, vaihteisto vaihtaa silloin isompaa, kierroset laskevat ja rele kytkee virran takaisin, mutta vaihteistopa ei enää vaihdakkaan pienemmälle. Vaihtokierrosluku taitaa olla n. 5100. Se on muistaakseni merkitty siihen releeseen. Erilaisia releitä löytyy bensoista ym:sta. Releostoksille siis.
Vaihteiston on siis säädetty niin, että vaihdot menisivät ylikierroksille ilman releen vaihtokäskyä. Näin saadaan kaasu pohjassa moottorista kaikki irti ja vaihto tapahtuu juuri oikealla hetkellä, vaikka vaihteistolla olisi ajettu 500tkm.
minkä vehkeen rele pitäis metsästää jos haluan vaihdot ajottuvan välille 5000-5500rpm?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Joo, noi vaihtaa alkuperäisenä 4800 - 5000 kierroksella.Perttu K kirjoitti:Liittyy. Releeseen menee sama TD-navasta lähtevä signaali kuin kiekkamittariinkin.
Diesel vaihtaa minusta normaalistikin siinä 5000 tienoilla. Mauri H. varmaan tietää paremmin.
En muuten ole ihan varma ymmärtääkö bensakoneen rele dieselin signaalia. Bensoissa on samaan yhdistetty usein rajoitin.
Mulla kanssa jumittaa kiekkamittari ja tuntuu vetävän esim. kakkosella jonnekin 5200-5500 kierrokselle, ei haittaa kun voimaa löytyy vielä ylempää.
Mutta tuossa 300 E:n laatikossahan voi olla ongelmana venttiilikoneistokin, kun muistaakseni oma sellainen aikoinaan vaihtoi kaasu pohjassa (mutta ei KD) 6000 kierroksella, ja KD:n kanssa rajoittajassa 6600, se oli tietty releohjattu se KD. Tämä tietty toimimattoman kiekkamittarin kanssa kai selittäisi koko ilmiön.
Viimeksi muokannut Mauri H., Pe 11.03.2005 08:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.





