Automaatin toiminta pakkasella

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Automaatin toiminta pakkasella

Viesti Kirjoittaja MiTk »

Nyt pakkasten aikana on alkanut tuo laatikko temppuilemaan kylmänä liikkeelle lähdettäessä, vaihteet 1-2 pelaa normaalisti, mutta ei edes yritä vaihtaa isomalle, ennenkuin lyhyen ajon jälkeen jolloin alkaa pelata taas aivan normaalisti ihan kerrasta.
Vuotaakohan joku venttiilikoneiston tiiviste kylmänä joka sitten lämmitessä alkaa pitämään? vai onko alipaine puolella jotain ongelmaa? Ideoita?
Niin ja laatikkohan oli mitä todennäköisimmin 722.3, on vaihdettu alkuperäisen tilalle 300E:stä
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

En tiedä mitä asiantuntijat ovat asiasta mieltä.
Mutta mun mielestä jos aski vaan pelaa lämpöisenä ok, niin aivan turhaa murehtia noita kylmäoireita. :wink: Kukapa meistä -20 asteisena ihan virkeimmillään on :shock: ja jos vielä sattuu oleen melko kankeat mineraali ATF220:set sisässä.

Ensi kilometrit kylmässä on otettava rauhallisesti, siitä tekniikka tykkää :D
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Classic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.09.2004 20:51

Viesti Kirjoittaja Classic »

M.K kirjoitti:En tiedä mitä asiantuntijat ovat asiasta mieltä.
Mutta mun mielestä jos aski vaan pelaa lämpöisenä ok, niin aivan turhaa murehtia noita kylmäoireita. :wink: Kukapa meistä -20 asteisena ihan virkeimmillään on :shock: ja jos vielä sattuu oleen melko kankeat mineraali ATF220:set sisässä.

Ensi kilometrit kylmässä on otettava rauhallisesti, siitä tekniikka tykkää :D
Asiantuntijoita ei tässä olla itsekään, mutta kyllähän Mersun lootan pakkasta pitäis paremmin kestää eli jotainhan siellä vikana nyt on. Muutamissa edellisen elämäni Volvoissa on ollut myös tomaatti ja kyllä ne hienosti pelasivat vaikka mitä lukemia pakkasmittari näytti. Täytyy vielä myöntää, että ei niissä Volvoissa kuulunut muitakaan sellaisia ulinoita talvella kuin nykyisessä C-sarjalaisessani eli jospa noita Mersuja ei olekaan tehty tänne Pohjolan pakkasiin?

No vitsit vitsinä, mutta toden totta Volvojen kanssa ei ollut ikinä mitään talviongelmia, silti paluuta Mersusta ei ole. Kohtahan on taas kesä !
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja MiTk »

Niin onhan tuo laatikko jäykkä ollut kylmänä aina ennenkin, mutta silti on kaikki vaihteet pelannu, nyt tämä vaihtamattomuus ongelma on tullut ihan vasta viimeisen parin viikon aikana. Mutta kesähän se on jo tulossa että jospa se siitä :D
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Avatar
mk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 01.02.2004 14:35
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja mk »

Mulla ollut kaksi W202 joissa automaatti. Kumpikin teki niin että kylmänä(n -10c) ei vaihda isommalle kovin helposti. Läpöisenä kuitenkin normaalisti. Ei ollut vaikutusta oliko uudet öljyt sisällä.
e300 w210 tdt avantgarde
exC36 amg-94
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Johtunee jäykistä öljyistä ja kovista tiivisteistä. Lämpösenä öljy liikkuu sukkelammin ja tiivisteetkin pehmenevät.

Suosittelen 722.3:een ja 722.4:een Dexron kolmosta, pakkasta kestää ~10c enemmän kuin ATF220, joka on dexron kakkosta.
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja MiTk »

Dexron 3:sta on laatikossa kyllä käytetty, pitänee varmaan vaihtaa öljyt kuitenkin ensihätään ja ihmetellä sitten lisää.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tämän kauempana asiantuntijasta tuskin pystyy olemaan, mutta kerrompa omista kokemuksista:

Laatikko rauhoittui huomattavasti pakkasella kun sisään liriteltiin Shellin täyssynteettiset voiteet. Samalla peräänkin tehtiin kyseinen operaatio. Kylmänä(-20) vaihtaa aluksi kolmessa tonnissa hieman kovemmin nykäisten, vähän ajan kuluttua pehmeämmin parissa tonnissa.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

HD:t jouti nurkkaan täälläkin. Tilalle tuli valovolinen TDL:t. A'wot että rullaileen hyvin pakkasillakin. :D
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Joskus muistan kuulleeni semmoisen tarinan,että ainakin katilla varustetut automaatit vedättävät isommille kierroksille kylmänä,jotta katti lämpenisi nopeammin.
Kuullostaa kyllä järkeensäkäyvältä,eikö?
Näin tekee myös oma autoni.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Make kirjoitti:Joskus muistan kuulleeni semmoisen tarinan,että ainakin katilla varustetut automaatit vedättävät isommille kierroksille kylmänä,jotta katti lämpenisi nopeammin.
Kuullostaa kyllä järkeensäkäyvältä,eikö?
Näin tekee myös oma autoni.
Jopa käyttöohjekirjanenkin mainitsee moisen toiminnan olevan aivan toivottua kylmänä ajellessa :wink:
Eli kirja kauniiseen käteen ja lukemaan :wink: :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vastaa Viestiin