
Ruiskupumpun vaihto 200d
Täytyy myöntää, että ensikertalaiselle ei tunti riittänytAllu D. kirjoitti:Kyllä sen 601-603:sen ketjun vaihtaa 20 minuuttiin kun on oikeat työkalut ja työ on juhlaa

MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
O-rengas hankittuna, pumpuntekijä sano ajoitukseksi 20-21astetta.paloviita kirjoitti: Kannattaa muistaa. Itselläni ei sattunut olemaan kun käytin pumppua irti. Seuraavassa ajoituksen hienosäädössä kovettunut o-rengas alkoi vuotamaan. Ei hymyilyttänyt, tällaiselta amatööriltä meni melkein kolme tuntia uuden tiivisteen vaihtamisessa. No tuli samalla lovettua vähän kaasuvivun stopparia ja pyöriteltyä kierrostenrajoitusruuvia...
Varmista pumpuntekijältä oikea ajoitus ennenkuin otat vanhan pumpun pois.
Amatöörejä tässä ollaan itsekkin, ainakin tällä autonrassuu-alalla

Ja se vielä että jos meinaat että puhun pas..aa noista hydrauli-iskareista, niin katoppa tämä:vesa kirjoitti:Hiivassa?E300TD kirjoitti:Niin ja siitä korkeudensäätöjärjestelmästä. Kannen päässä on korkeudensäätöjärjestelmän pumppu, joissain malleissa. Siihen ei saa laitettua jakoketjun pidintä, ellei sitä ota pois... Eli taas tulisi siinä mallissa lisää töitä..... Ja jos ette tosiaan tiedä mikä on korkeudensäätöjärjestelmä, niin se on sellanen missä on takana hydrauli-toimiset iskarit...![]()
Esim. KL-varaosat myy takaiskaria (normaali nestemmäinen) hintaan 80€/kpl
Ja HYDRAULINEN sedaniin hintaan 260€/kpl, sekä farmariin 330€/kpl.
Kerroin tämän vain siksi, että et luule normaalia nesteiskaria hydrauli-iskariksi.....

Ja minä siksi että tiedän kyllä mitä tarkoitatE300TD kirjoitti:Ja se vielä että jos meinaat että puhun pas..aa noista hydrauli-iskareista, niin katoppa tämä:vesa kirjoitti:Hiivassa?E300TD kirjoitti:Niin ja siitä korkeudensäätöjärjestelmästä. Kannen päässä on korkeudensäätöjärjestelmän pumppu, joissain malleissa. Siihen ei saa laitettua jakoketjun pidintä, ellei sitä ota pois... Eli taas tulisi siinä mallissa lisää töitä..... Ja jos ette tosiaan tiedä mikä on korkeudensäätöjärjestelmä, niin se on sellanen missä on takana hydrauli-toimiset iskarit...![]()
Esim. KL-varaosat myy takaiskaria (normaali nestemmäinen) hintaan 80€/kpl
Ja HYDRAULINEN sedaniin hintaan 260€/kpl, sekä farmariin 330€/kpl.
Kerroin tämän vain siksi, että et luule normaalia nesteiskaria hydrauli-iskariksi.....

On olemassa työkalu nokkapyörän päälle, ettei ketju hyppää pois hampailtaan. Se kiinitetään kahteen ensimmäiseen VK-kannen pultin reikään. On kyllä taputuksen arvoinen suoritus ensikertalaiselta!!!!!paloviita kirjoitti:Täytyy myöntää, että ensikertalaiselle ei tunti riittänytAllu D. kirjoitti:Kyllä sen 601-603:sen ketjun vaihtaa 20 minuuttiin kun on oikeat työkalut ja työ on juhlaa(samalla meni tosin nostajatkin uusiksi kun kerran oli venttiilikoppa auki). Virallisia työkaluja ei ollut, mutta nippusiteitä meni kassillinen kun halusin varmistaa uutta ketjua paikalleen pyörittäessä ettei hyppää hampaalta...Miten ammattilaiset tuon varmistaa, hyppääkö helposti?



ainakaan vielä, kun tuo akkakaan ei ole menossa nukkumaan...vesa kirjoitti:Ja minä siksi että tiedän kyllä mitä tarkoitatE300TD kirjoitti:Ja se vielä että jos meinaat että puhun pas..aa noista hydrauli-iskareista, niin katoppa tämä:vesa kirjoitti:Hiivassa?E300TD kirjoitti:Niin ja siitä korkeudensäätöjärjestelmästä. Kannen päässä on korkeudensäätöjärjestelmän pumppu, joissain malleissa. Siihen ei saa laitettua jakoketjun pidintä, ellei sitä ota pois... Eli taas tulisi siinä mallissa lisää töitä..... Ja jos ette tosiaan tiedä mikä on korkeudensäätöjärjestelmä, niin se on sellanen missä on takana hydrauli-toimiset iskarit...![]()
Esim. KL-varaosat myy takaiskaria (normaali nestemmäinen) hintaan 80€/kpl
Ja HYDRAULINEN sedaniin hintaan 260€/kpl, sekä farmariin 330€/kpl.
Kerroin tämän vain siksi, että et luule normaalia nesteiskaria hydrauli-iskariksi.....Eikä nyt ruveta vatvomaan hydrauliikkaa...

Kirjaillaanpa muistinvaraisesti karkea kaava:jiipee kirjoitti:No, vastaan itse itselleni. Työntö on parempi, kun tietää että saa vielä nostaa![]()
Mulle ei kyllä vieläkään oo selvinnyt, miten se tuo pumpun vaihto kaikessa yksinkertaisuudessaankaan käy? Onko kellään lyhyttä yhteenvetoa?
- Ajoitusmerkki uuden pumpun lukemaan (21 ast?) Katso pumpun merkistä tai venttiileistä ettei mene kierroksella pieleen.
- Imusarja irti
- syöttöputket irti (mielellään tulpataan)
- kaasuvivusto irti
- johdot ja alipaineletkut irti
- polttoaineen siirtopumppu (valuu öljyä!) ja polttoaineen paluuputki (banjo) pumpusta irti
- serpentiinihihna löysälle
- alipainepumppu irti
- Pumpun akselin vasenkätinen pultti (17 mm avainväli) auki
- ketjunkiristin löysälle
- pumpun ketjupyörän alle tungetaan rättiä tms. ettei pyörä putoa tai ketju hyppää
- pumpun laipan kolme kiinnityspulttia auki
- takakannakkeen pultti auki
- Pumppu pitäisi nyt lähteä irti. (200:ssa öljynsuodattimen jalka taitaa olla aika lähellä.)
- Uuden pumpun kyljestä 17mm kannalla oleva proppu auki ja ajoitusmerkki lukitaan (11 mm hahlotappi) kohdalleen.
- säädä lohkossa oleva ennakonsäätöruuvi (8 mm avainväli) säätöalueensa puoliväliin
- uusi pumppu paikalleen. Akselin uritus on tiuha, mutta vaatinee pumpun kääntelyä ennenkuin osuu kohdalleen. Varmista, että menee kunnolla paikalleen ennenkuin kiristät sen vasenkätisen pultin.
- Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Ei kannata pyöritellä moottoria ennenkuin on ketjupyörä ja kiristin paikoillaan.
- tarkista lopuksi ajoitus.
Joku muu saa täydentää jos unohdin jotain oleellista...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
"Jakoketju maksaa meillä tuohon myllyyn 58eskoo ja asennettuna 95-105eskoo. Et, silleen..... ", kirjoitti E300TD
Samat hinnat kuin meilläkin.
Ero on vain siinä, että E300TD lupailee vaihtaa tunnissa jakoketjun neljään autoon, minä en.
Mukavaa muuten että täällä kirjoittelee muitakin "KL-asentajia" kuin minä.
Montako teitä on Koskisella töissä ?
Minkäverran myytte KL-osia ?
Samat hinnat kuin meilläkin.
Ero on vain siinä, että E300TD lupailee vaihtaa tunnissa jakoketjun neljään autoon, minä en.
Mukavaa muuten että täällä kirjoittelee muitakin "KL-asentajia" kuin minä.
Montako teitä on Koskisella töissä ?
Minkäverran myytte KL-osia ?
wiimax.fi
Serpentiinihihna on yksi monista nimistä apulaitteita pyörittävälle moniurahihnalle. Jos kiristintä ei päästä löysälle, kiristinpyörä on tiellä alipainepumppua irroitettaessa.jiipee kirjoitti:Kiitoksia Paloviita![]()
Ainut mikä jäi kaivertamaan, mikä on serpentiina hihna? Minäkö tyhmä, en älyä!
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Asentajia on kolme + yksi hoitaa puhelimen ja varaosat. Olitko viimeviikolla saksassa, kun KL-varaosat jäjesti sen matkan?dealer kirjoitti:"Jakoketju maksaa meillä tuohon myllyyn 58eskoo ja asennettuna 95-105eskoo. Et, silleen..... ", kirjoitti E300TD
Samat hinnat kuin meilläkin.
Ero on vain siinä, että E300TD lupailee vaihtaa tunnissa jakoketjun neljään autoon, minä en.
Mukavaa muuten että täällä kirjoittelee muitakin "KL-asentajia" kuin minä.
Montako teitä on Koskisella töissä ?
Minkäverran myytte KL-osia ?
pieni hieno säätö tuohon irrotukseen ja asennukseen. ajoitus on 15astetta jykk. 7mm elementeillä yleensä optimaalisin on 13astetta.paloviita kirjoitti:Kirjaillaanpa muistinvaraisesti karkea kaava:jiipee kirjoitti:No, vastaan itse itselleni. Työntö on parempi, kun tietää että saa vielä nostaa![]()
Mulle ei kyllä vieläkään oo selvinnyt, miten se tuo pumpun vaihto kaikessa yksinkertaisuudessaankaan käy? Onko kellään lyhyttä yhteenvetoa?
- Ajoitusmerkki uuden pumpun lukemaan (21 ast?) Katso pumpun merkistä tai venttiileistä ettei mene kierroksella pieleen.
- Imusarja irti
- syöttöputket irti (mielellään tulpataan)
- kaasuvivusto irti
- johdot ja alipaineletkut irti
- polttoaineen siirtopumppu (valuu öljyä!) ja polttoaineen paluuputki (banjo) pumpusta irti
- serpentiinihihna löysälle
- alipainepumppu irti
- Pumpun akselin vasenkätinen pultti (17 mm avainväli) auki
- ketjunkiristin löysälle
- pumpun ketjupyörän alle tungetaan rättiä tms. ettei pyörä putoa tai ketju hyppää
- pumpun laipan kolme kiinnityspulttia auki
- takakannakkeen pultti auki
- Pumppu pitäisi nyt lähteä irti. (200:ssa öljynsuodattimen jalka taitaa olla aika lähellä.)
- Uuden pumpun kyljestä 17mm kannalla oleva proppu auki ja ajoitusmerkki lukitaan (11 mm hahlotappi) kohdalleen.
- säädä lohkossa oleva ennakonsäätöruuvi (8 mm avainväli) säätöalueensa puoliväliin
- uusi pumppu paikalleen. Akselin uritus on tiuha, mutta vaatinee pumpun kääntelyä ennenkuin osuu kohdalleen. Varmista, että menee kunnolla paikalleen ennenkuin kiristät sen vasenkätisen pultin.
- Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Ei kannata pyöritellä moottoria ennenkuin on ketjupyörä ja kiristin paikoillaan.
- tarkista lopuksi ajoitus.
Joku muu saa täydentää jos unohdin jotain oleellista...
Mika.T kirjoitti:
pieni hieno säätö tuohon irrotukseen ja asennukseen. ajoitus on 15astetta jykk. 7mm elementeillä yleensä optimaalisin on 13astetta.
Ajoitus täytyy kysyä pumpun tekijältä. Riippuu siitä mihin kohtaan on lukinnut painosarjan. Osa tekijöistä lukitsee alkuperäisen ohjeen mukaan, jolloin 7 mm tapeilla ajoitusta pitää myöhästää (=>19-21 asteeseen). Toinen tapa on lukita painot sellaiseen kohtaan, että alkuperäinen ennakko (13-15 astetta) säilytetään. Todellinen ennakko on molemmissa tapauksissa sama.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
No niin pumppu tuli vaihdettua, kiitos asiantuntevista kommenteista. Vaihto operaatio sujui melko kivuttomasti, päänvaivaa aiheutti se ettäa vereksessä pumpussa oli sähköinen tyhjäkäynnin säätö ja vanhassa alipaine toiminen. No nyt ei sitten oli minkäänlaista, sähköjohto tallin nurkassa. Melko terävä tuo tyhjäkäynti ääni. Soppaa tulee reilusti, kun tallan painaa pohjaan savua tulee putken täydeltä
Täytyy tuota syöttöä hieman pienentää. Kaasuvivustosta ilmeisesti jotain häikkää, kaasu meinaa jäädä päälle. Nyt vaan innolla ootetaan pääsiäistä, niin pääsee tuon solmun asennukseen 

