Kaipa vesiruiskutus auttaa alentamaan palotilan lämpötilaa, enemmän kuin ahtoilman lämpötilaa. Alhaisemmat lämpötilat palotiassa parantavat kestävyyttä.
Pullingissa sitä on ainakin ennen käytetty yleisesti. Asiasta oikeastikin tietäviä löytyy foorumilta, mutta eivät ole vielä kirjoitelleet. Ennen vanhaanhan kun valmet kisasi eri luokassa, jossa sallittiin kolme turboa. Oli ainakin silloin koneissa vesiruiskutus välijäähdyttimen lisäksi. Ahtopaine oli n. 15 baria. Niillä eväillä antoi valmetin kone 2500 hv 5000rpm. Ilmeisesti tuon viritysasteen koneissa saattaa vesiruiskutus olla hyvinkin tarpeen. Jotain moottorin rasituksesta kertoo sekin, ettei silloin käytetty ollenkaan kannentiivistettä, koska se ei kestänyt. Paisuntasäiliöstä vain suoraan letku pakoputkeen
Perttu K kirjoitti:Kaipa vesiruiskutus auttaa alentamaan palotilan lämpötilaa, enemmän kuin ahtoilman lämpötilaa. Alhaisemmat lämpötilat palotiassa parantavat kestävyyttä.
Minua viehättäisi juuri tuo ahtoilman jäähdyttäminen perustuen tuohon fysiikan ilmiöön...
Petri M. kirjoitti:Volvofoorumilla ainakin yhdessä 240 turboprojektissa on tarkoitus toteuttaa tuo vesiruisku ahtoputkeen...pumppuna taisi olla 300-sarjan Volvon bensapumppu ja suuttimena kjetin suutin ja sitten painekytkin.
Tuosta bensapumpun ja K-jetin suuttimen käyttämisestä. Millaista seosta tämä 240-virittelijä käyttää ja onko vesi/metanoliseokseen lisätty jotain ekstraa jotta pumppu ja suuttimet ei mene jumiin?
Onko vesisuihkutuksesta haittaa/hyötyä dieseleissä?
Bensan kanssa saadaan välijäähdyttimen toimintaa tehostettua, suihkuttamalla ilman sekaan vettä ennen cooleria. mites käy dieselin kanssa tuleeko jotain sivu vaikutuksia? vaikuttaako palamisprosessiin?
Sunnuntaina 25.6 kello 20:00 tulee uusintana Tractor Pulling: SM osakilpailu, Piikkiö. Kanava on urheilukanava. Tuli muuten eilen illallakin sellanen telkkarista.