123 300DA voimansiirron toiminta ja mittariston kunnostus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

123 300DA voimansiirron toiminta ja mittariston kunnostus

Viesti Kirjoittaja roiala »

Uutena mersu pensselin omistajana olisikin kysymyksenä 300D -82 automaattilaatikon toiminnasta seuraavaa: Varsinkin kylmänä ei meinaa vaihtaa isomalle ja vaihdot hyvin nykäiseviä, SYY??? Öljyt vaihdatin paikallisella korjaamolla joka tosin ei ollut vaihtanut suodatinta, pahus vieköön :( , voisikohan vika korjaantua suodattimen vaihdolla vai onko kyseessä ominaisuus?

Toinen juttu on kolahdus perässä kun siirtyy moottorijarrutuksen ja vedon välillä. Mistä aloitan vian etsimisen? siis onko tyyppivikoja jotka kannattaa ensin tarkistaa.

Auto on -82 ja melko siisti Saksan tuliainen, mittarissa 250tkm mutta kaikesta päätellen ei pitäne paikkaansa. Matkamittari pyörii vain auton ollessa kylmä??? kannattaako alkaa itse purkamaan ja korjailemaan.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Säätöjuttuja voi olla nuo jutut lootassa. Ja hyvähän se suodatinkin olisi vaihtaa. Lie entiset öljyt missä kunnossa?
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

"vaihteistön öljyt olivat punaiset ja muutenkin hyvän näköiset mutta myös hieman valkoista tahnaa seassa, kondenssi vedestä peräisin"- sanoi huoltaja joka myös täytti ainakin litran liian täyteen jolloin vaihteiston edellä mainitut ominaisuudet olivat vielä selvästi pahemmat ((ei vaihtanut 4 vaihteelle kuin vasta 110 km/h:ssa), ylimääräinen imettiin pois.

Vaikuttaa siltä että autolle ei ole tehty ennen minua juuri huoltoja pitkään aikaan!

Mikähän mahtaa olla ko. vaihteiston tyyppi (auto 123.130 todennäköisesti jos sen voi tyyppinumeron ensimmäisistä kirjaimista katsoa)
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Tuossa se osaapi olla vanhemman mallinen 4-pulttisella öljypohjalla oleva 722.1.

Onkos sitä kokeiltu säätää?
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

En ole koittanut säätää, katselin tuossa kyllä ohjeita alfamerin korjausoppaasta mutta kun täällä usein puhutaan jostain paineensäätöruuvista laatikon kyljessä tuon vaijerin eli tässä tangon (?) lisääksi, ei lie noin vanhassa ollenkaan?, alfamer ei ainakaan mainitse. kovasti varoitellaan olemaan tarkkana jottei väärillä säädöillä riko laatikkoa.
Kuinka onnistuu itse likavesi-insinööriltä laatikon säätö? on sitä joskus jonkin verran tullut autojen kanssa ropattua. (auto?=golf :D )

Kuinka ne ovat lujia nuo laatikot ja mikä olisi arvio kunnostuksesta jos tarvii sellaisesta ruveta haaveilemaan? Kannattaako ajaa loppuun (odottaa että todella lopettaa toimimasta) vai onko taloudellisesti kannatavampaa olla ajoissa liikkeellä.

Uutena mersun omistajana vaikuttaa siltä että tämä on suorastaan kullan arvoinen palsta, kun vertaa joidenkin muiden merkkien palstoihin niin täällä tuntuu olevan oikeata ammattitaitoa kirjoittajilla ja autoja myös korjataan itse, ei keskitytä vain ainoastaan karvanoppien laittamiseen (mikä sinänsä harrastuksena siitä kiinnostuneille suotakoon)
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tuolta löytyy säätöhjeet.

Ruuvi lienee lootan takaosassa repsikan puoleisella kyljellä.
Noin 15mm pultti (ota pois) jonka alla tasapääruuvi (siitä säätö).
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ahaa, eli ei vaijeria vaan tanko, silloin on vanhempi 4-speed.

Painetta pystyt säätämään laatikon takaa vänkärin puolelta, sieltä löytyy säädin.

-82, joten siinä lienee punainen muovitötterö jossa vaalea muovikorkki. Varovasti korkki irti, on eräänlaisella sokalla jonka voi puristaa sormin tai pienillä pihdeillä, ja sen alta löytyy metalliavain josta voi käännellä.

Siitä jos alkuun kokeilee puoli kierrosta kireämmälle niin jotain pitäisi tapahtua :lol:
Sivonen kirjoitti:Ruuvi lienee lootan takaosassa repsikan puoleisella kyljellä.
Noin 15mm pultti (ota pois) jonka alla tasapääruuvi (siitä säätö).
Voi olla tuokin systeemi.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Noilla ohjeilla säädin pystärin lootan. Tanko korvattu vaijerilla ja ruuvi erilainen, mutta periaate sama.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Kiitoksia keskusteluun osallistuneille, otan säädön työn alle ja katsotaan miten ukon käy.
valtteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: La 02.10.2004 00:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja valtteri »

roiala kirjoitti:Kiitoksia keskusteluun osallistuneille, otan säädön työn alle ja katsotaan miten ukon käy.
Kerro kuinka kävi.

Omaakin laatikkoa pitäisi rassata...
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Matkamittari on suht helppo tutkia: takakautta saa koko mittariston työnnettyä ulos kolostaan, minkä jälkeen mittaristo on helppo irrottaa johdoista&putkesta ja matkamittarin mekanismi selviää tutkimalla. Useasti akseli, jolla matkamittarin numerokiekot ovat, on löystynyt satojen metrien kiekon kohdalta, eli sen alumiinisen kiekon, joka jää piiloon edestä katsottuna. Akselin voi vetää pois ja ko. kiekon kohdalta voi akselia pihdeillä hieman rihloittaa, jolloin luisto loppuu. Samalla toki voi halutessaan muuttaa mittarilukeman miksi ikinä haluaa. Asiasta on joskus aikoja sitten ollut juttua forumilla, mutten nyt muista millä hakusanalla kannattaa etsiä...
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Kelien lämmettyä täällä lapissakin on laatikko alkanut pelata melko hyvin, jopa niin etten välttämättä olisi tekemässä sille enää mitään? Vaihdan öljyt ja suodattimen kun joudan ja samalla täytyy katsoa mikä voimansiirrossa jurraa, jokin siellä on kun kuuluuu/ tuntuu vedon ollessa päällä tärinä joka tulee "jaksoissa".

Matkamittari tuli kuntoon tgts:n neuvoin, vika juuri hänen kuvailemansa. Kiitos :!:
Kilometrit jätin ennalleen kun on muutenkin niin vähän 277tkm, tainnut ruuvaaja polttaa pidon mittarilta/1-kiekolta.
Vastaa Viestiin