jakajapumpun heikot kohdat
jakajapumpun heikot kohdat
2.5 litrasta turbodiesel bmw:stä yritän tässä hakea noin 300 kaakkia ja joku mainitsi että pumppu hajoaa jo 5200 rpm jälkeen, ja tuotahan nyt en usko, ja sama kaveri sanoi että mersumiehillä on jotain jippoja tuohon ongelmaan.
joten mitkä ovat heikkoja lenkkejä ja minkälaiset kierrokset tuo pumppu oikeasti kestää. jos rajottimen nostaa 6000 rmp:ään, mitä pumppu tykkää ja miten tuota vois vahvistaa. mynään tuo pumppu on lähdössä kun vaan rahat saan kasaan
ja taas pahoittelen että bmw:n mainitsin johtotähtien alueella
joten mitkä ovat heikkoja lenkkejä ja minkälaiset kierrokset tuo pumppu oikeasti kestää. jos rajottimen nostaa 6000 rmp:ään, mitä pumppu tykkää ja miten tuota vois vahvistaa. mynään tuo pumppu on lähdössä kun vaan rahat saan kasaan
ja taas pahoittelen että bmw:n mainitsin johtotähtien alueella
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Ei se pumppu hajoa 5200 kierroksella, mutta taitaa vaan olla niin että se yksi mäntä ei korkeampaan kierrosnopeuteen enää kerkeä mukaan, eli pumppu sekoaa.
Kuuttatonnia tuota ei varmaan saa vetämään, ja bemarin venttiilikoneistokaan ei taida oikein toimia viiden tonnin yläpuolella, ainakaan kovin ihanteellisesti enää.
Mersumiehillä ei varmaan ole paljon kokemuksia jakajapumpuista, kun suurimmaksi osaksi pelataan rivipumpuilla.
Kuuttatonnia tuota ei varmaan saa vetämään, ja bemarin venttiilikoneistokaan ei taida oikein toimia viiden tonnin yläpuolella, ainakaan kovin ihanteellisesti enää.
Mersumiehillä ei varmaan ole paljon kokemuksia jakajapumpuista, kun suurimmaksi osaksi pelataan rivipumpuilla.
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Kone kun pyörii 6000 rpm niin pumppu pyörii 3000rpm. Tässä välissä joka kierroksella pumpun nestepään pitää vielä käydä kuusi kertaa edestakaisin oma liikeratansa. Siinä alkaa olemaan aikamoinen kiire. Suuri 12mm nestepää nokkalevyineen ei enää ole ihan kevyt joten melkoiset massavoimat vaikuttavat osiin. Käynee niin, että nokkalevy irtoaa rullarenkaasta (tai mikä onkaan suomeksi "roller ring") ja tällöin jompikumpi hajoaa pidemmän päälle.
Sama efekti kuin venttiilikoneistossa kierrätettäessä heikoilla venajousilla ylikierroksilla. Nostaja ei enää seuraa nokka-akselia ja joku paikka pettää pian.
Sama efekti kuin venttiilikoneistossa kierrätettäessä heikoilla venajousilla ylikierroksilla. Nostaja ei enää seuraa nokka-akselia ja joku paikka pettää pian.
So long, and thanks for all the fish
Tilannetta pystyy vähän auttamaan, käyttämällä loivempi nousuista nokkalevyä. Se tosin syö tehoja, mutta kierroksia voi saada vähän lisää. Myös pumpun jousia on mahdollista vaihtaa erilaisiin. Oikeastaan siihen pätee aika samat niksi kuin nokka-akseleihin ja venttiileihinkin. Oli miten oli, niin kiirettä pitää sillä männällä. Sen kun pitää tehdä 6x3000=18 000 iskua minuutissa, eli kiirettä pitää.
Paras konsti olisi ruuvata koneen kupeeseen rivipumppu.
Paras konsti olisi ruuvata koneen kupeeseen rivipumppu.
= vaihtaa merkkiäPerttu K kirjoitti:Paras konsti olisi ruuvata koneen kupeeseen rivipumppu.

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22
oiskohan noissa vanhemmissa alle 90 vuosimallin tojoissa(hilux) 9mm nestepää...luulisin....
tuskin 10mm isompaa tuossa uudemmassakaan on,ihan tosin vaan arvailuja
ei se loppujen lopuksi tuon nestepään vaihto homma ole mikään älyttömän hankala kun sen kerran oppii...
on tullut"muutaman" kerran sekin osa omaan autoon vaihdettua
tuskin 10mm isompaa tuossa uudemmassakaan on,ihan tosin vaan arvailuja

ei se loppujen lopuksi tuon nestepään vaihto homma ole mikään älyttömän hankala kun sen kerran oppii...

on tullut"muutaman" kerran sekin osa omaan autoon vaihdettua

Sen verran kokemuksia on että joskus oli saatava tuohon kauppakassiin tehoja (1.6 td golf ) ei muutakun 16mm nestepää ja loiva nokkalevy. Vetää tasaisesti kuudentonnin tienoille asti. Savua tosin on ilmassa aika paljon.. 

MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22