Mulla on kaksi aivan toisilleen vastakohtaisia tapauksia.
Ajoin joskus pitkää pätkää 100km/h alueella..laitoin vakionopeudensäätimellä mittariin karvan verran alle 100km/h,ajelin sen koko matkan erään vanhan "katiskan" perässä aivan samaa vauhtia..tuli sitten risteysalue jossa nopeusrajoitus vaihtuu ensin 80km/h:iin ja melkein heti perään muutaman sadan metrin matkalle 60km/h:iin. Tyrkkäsin 80:in kohdalla vakkarin pois päältä ja annoin vauhdin pudota..mutta EN jarruttanut..ja kuinka ollakaan tuossa 60:n alueella tuli "maija" vastaan tutka päällä ja vilautti samantien punaista. "tarvitsetko työssäsi autoa" oli ensimmäinen kysymys poliisilta..eli korttia oltiin ottamassa pois.. vauhtia oli ollut 60:n kyltin kohdalla reilut 80km/h
No..selvisin sakoilla..mutta huvittavinta tässä on se että se edellä ajanut "katiska" ei hidastanut vauhtiaan yhtään..mutta minut napattiin siitä perästä! Väitän että jollakin toisella autolla ei minuakaan olisi pysäytetty!
Päinvastoin kävi sitten kotikaupungissa.
Kiihdytin risteyksestä lähtiessäni hieman varomattomasti..ja "ihme" että juuri silloin tuli "maija" vastaan ja tutkasi 61km/h..rajoitus paikalla on 40km/h..joskin tie on kaupungin (jos tätä nyt kaupungiksi voi sanoa

) ohimenoväylä ja leveydeltään ym vastaa normaalia valtatietä.
No..punaiset siis välähti taas..ja vanhempi poliisimies käveli siihen vierelle ja "hyvin vihaisen oloisena" ja tokaisi "taitaa kiihtyä aika mukavasti tuo.."
Siitä tilanne sitten jatkui kutakuinkin identtisenä kahvimainoksen kanssa "lupaan ja vannon etten enää koskaan.." jne Siitäkin huolimatta että minulla ei ollut edes ajokorttia mukana.
No..tilanne sitten loppui siihen että hiukan esittelin mersua poliiseille ja juteltiin mukavia hetken aikaa..
Siinä kaksi esimerkkiä oikeastaan aika samankaltaisista tilanteista..joissa poliisimiehellä on mahdollisuus käyttää harkintaa rangaistuksen suhteen huomioiden olosuhteet ym tekijät.
Jälkimmäisessä tapauksessa vanha,kokenut poliisimies osoitti ammattitaitoa ja kanttia käyttää hänellä olevaa harkintaa..ensimmäisessä tapauksessa taasen nuori poliisi halusi näpäyttää "mersumiestä"..koska "ne ei kuitenkaan piittaa mistään säännöistä"..näin ainakin uskon sen vaikutelman perusteella joka minulle hänen käytöksestään jäi..