Nuo toimivat suljettu 60L ja refleksi 80L ja kahdella elementillä tulee kaksinkertaistaa kotelotilavuus, paitsi jos compound/isobarik ratkaisu.
Eli tarvitset 120L suljetun tai 160L refleksikotelon. Refleksillä saat enemmän painetta. Itse suosin autossa suljettua, tarkempaa toistoa.
Noin suuren (160L) kotelon materiaali on hyvä olla tukevaa, ainakin etulevy on hyvä tehdä
paksusta (25mm) jos muut seinämät esim. 19mm. Toki voit tehdä kaksi koteloa, jolloin voi olla mahdollista käyttää n19mm levyä kaikissa seinämissä.
Luulen, että koteloa tulee vahvistaa poikittaistuilla, on aika järeet elementit.
Riippuu toki myös käytettävästä tehosta.
Kotelon muoto ei ole järin kriittinen. Refleksiputken sijoitus kannattaa miettiä tarkkaan, ennenkuin koteloa alat tekemään. Putki ei saisi olla samassa vaiheessa elementin kanssa. Ja putken ja elementin välinen etäisyys kotelon sisällä tulisi muistaakseni mitoittaa n. 10cm väliä. Elementti ei muistaakseni saa näkyä refleksiputkesta. Viritystaajuus---> putken pituus ja tilavuus tulee ottaa huomioon.
Itse rakennan kotelon siten, että mitoitan ulkomittojen mukaan. Lasken siihen sitten n.5 litraa ylimääräistä, jotta putken, kotelon seinämien ja elementin tila kompensoituu. Mitoitus ohjeita:
http://www.autosound.fi/astm.php?lang=fi&mm=2&sm=4
Kysy lisää, jos jotain tulee.