Uutta puhtia(Haltech) 16-venaseen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Uutta puhtia(Haltech) 16-venaseen

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

Tää on taas tätä kun on yöt töissä...alkaa ajatus sekoileen... :lol: Mutta asiaan...olis tosiaan tuossa tutulla tarjolla uus haltecci ja bochin 4-puolasytkä + kilpakäyttöö tarkoitettu ruiskun pumppu... ja melko edullisesti. On vain menny hermot ton vehkeen nykimiseen ja pätkimiseen... :evil: Osaakos joku heittää lonkalta, että minkä tuottoiset noi 2.3-16:n suuttimet on? Ite saisin kaupan mukana Toyota Supran suuttimet mut toi tuotto askarruttaa...

Sit, jos alkaa meneen itellä sormi suuhun nii kertokaahan ny joku, että mihin päin tää Länsi-Suomes kannattaa kääntyä kyseleen asennusta?? Dynollahan toi sit täytyy lopuiks käyttää et saa säätöihin mut... :roll: 8)

Ompa tuosta menossa kansikin täs kevään aikana työstöön, joten eiköhän tuos lelus ala sen jälkeen puhti piisaan.8)

Eli periaattees, jos jotakin 16-venasen kans leikkivää kiinnostaa määräjakaja, ECU-boksi yms tarpeettomaks jäävä voisin ottaa niistkin tarjouksia... 8)
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Siis hetkinen, mikäs ruisku tuossa on alunperin? Eikös siinä ole KE-jetti? Eli niillä suuttimilla ei tee mitään Haltechin kanssa. Suprassahan on kutoskone, joten kannattaa ottaa se laskuissa huomioon, eli tehoa 2/3 supran tehoista noilla suuttimilla.

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

Jepjep...ei siis ole tarkotus yrittää käyttää mekaanisia suuttimia haltecin kans...tulis liikaa harmaita hiuksia...(epäselvä esitys johtuu pienestä väsymyksestä tekstiä kirjoittaessa...) :D :roll: Tämän takia vähä niiden tuotosta kyselinki että tietäis minkä kokoisia shkövastaavia alkais sovittaan... :D Oikeastaan hmm...siel on 2litranen GTi Celicankin kone...tehoa 185=2.3-16 :!: Suuttimet siitä mukaan... 8) Luulis osuvan aikas lähelle... :?:
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: Uutta puhtia(Haltech) 16-venaseen

Viesti Kirjoittaja Antti V »

ex-voortman kirjoitti:Sit, jos alkaa meneen itellä sormi suuhun nii kertokaahan ny joku, että mihin päin tää Länsi-Suomes kannattaa kääntyä kyseleen asennusta?? Dynollahan toi sit täytyy lopuiks käyttää et saa säätöihin mut... :roll: 8)

Ompa tuosta menossa kansikin täs kevään aikana työstöön, joten eiköhän tuos lelus ala sen jälkeen puhti piisaan.8)
Soitteleppas tai mee käymään Special Motors Ky Noormarkussa, eli ei kovinkaan pitkä matka sulla sinne. Kuten nuo aina kiireinen, mutta mulla ei ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa kaverista, päinvastoin. Niin se puh:no 02-5481954
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Varmaan virityskäyttöön hyvä ratkaisu toi Haltec, ei taida KE jetti pelata kovan nokan kanssa :roll:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
cossiemeze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 17.01.2005 13:47
Paikkakunta: HELLSINKI

Viesti Kirjoittaja cossiemeze »

Tere. Sama vika rahikaisella. ketuttaa se pätkiminen..Ite oon kans harkinnu jotain toista suihkutuslaitteistoa (jos se nyt siitä johtuu..)Tehojakin sais muutaman hepan lisää.Kokemusta ei ko laitteista kyllä ole, joten täytys jonkun pajan asentaa. Melenkiinnolla odottelen esimerkkitapauksen etenemistä!
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ahti kirjoitti:Varmaan virityskäyttöön hyvä ratkaisu toi Haltec, ei taida KE jetti pelata kovan nokan kanssa :roll:
Kierroksilla toimii. Tyhjäkäynnillä ei, koska imusarjassa liikkuu overlapin takia ilmaa edestakaisin ja ilmamäärämittarin lautanen tanssii letkujenkkaa.

Megasquirt olisi yksi vaihtoehto ohjausyksiköksi. Hintaa taitaa olla noin 100e.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Itselläni myös samanlaisia suunnitelmia, megaruutta tai joku muu jos löytäis käyetyn halvalla. Pidä ihmeessä topicci ajantasalla projektin edetessä, seuraan mielenkiinnolla.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Jo megasquirtti kiinnostaa. niin -> www.finsquirt.net
Tuo kai on ihan pätevä boxi, mut ei auta olla kovin paljon kolvi keskellä kämmentä..
E: joo niin onkin, huonompi muisti..
Viimeksi muokannut Jarno.v, La 12.03.2005 00:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Jarno.v kirjoitti:Jo megasquirtti kiinnostaa. niin -> www.finsquirt.fi
Tuo kai on ihan pätevä boxi, mut ei auta olla kovin paljon kolvi keskellä kämmentä..
Taitaa olla finsquirt.netti toi osoite? Ei taida olla tuossa MSII:kaan sitä vuoronperään(sekventaali) jarjestelmää?

offtopic
Testattiin muuten piruuttaan m110 d-jetin tappisuuttimet koulun asnulla 3baarin paineella. Virtaus oli kolmin kertainen 325i mallin bemariin verrattuna. Laskimme että staattinen virtaus osuisi jonnekkin 450-460 cm3/min. Varmana noi D-jetronikit toimii pienemmällä paineella ja aukioloaikoihinkin on jätetty hiukan varaa.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tämähän kuulostaa fiksulta projektilta, 16-tappisen EFIstys. Suuttimet kannattaa ottaa tosiaan semmoisesta autosta, jossa on sama teho sylinteriä kohden kuin itselläsi on tavoitteena. Pelivaraahan kannattaa hiukan jättää, koska nälkä usein kasvaa syödessä... :) Netistä löytyy laskureita suuttimien koolle. (googlaa esim injector size calculator)

Tuo haltech on varmaan ihan asiallinen aftermarket-moottorinohjauslaite. Ilmeisesti sytytyspuoli onnistuu myös? Nimittäin virityshän jää puolitiehen jos sytkälle ei tehdä mitään. Säätö luonnollisesti dynossa, kuten jo kirjoititkin.

Megasquirtista sen verran että itse keskusyksikön osien hinta on noin 150 euroa, tilaus onnistuu osoitteesta http://www.partco.fi

Moottorinohjauksen vaihdon lisäksi kannattanee harkita muitakin piristyskeinoja. Erilliset läppärungot ja virinokat toisivat yläkierroksille reilusti lisää menohaluja. Nämä ei tietenkään ilmaisia ole...

Pelkällä moottorinohjauksen vaihdollakin varmasti ominaisuudet muuttuvat, eikä sitten tarvi tapella oikuttelevan ke-jetin kanssa.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Saako 16-tappisen imusarjaan muuten suoraan asennettua suuttimia, jotka pelittävät megaruutan kanssa. Eli onko ne ke-jetin suuttimille tarkoitetut reiät imusarjassa sellaisia että ei tarvitse modifioida.
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Pitää hieman modifioida ja tehdä bensakiskolle kiinnitys. Tässä yks kuva malliksi.

Kuva

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Mitäs materiaalia tuo imusarja on?
Avatar
PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: To 10.04.2003 13:15

Viesti Kirjoittaja PK »

ex-voortman kirjoitti:Ite saisin kaupan mukana Toyota Supran suuttimet mut toi tuotto askarruttaa...
Mikä vuosimalli ja kone, vapari vai turbo?
ex-voortman kirjoitti:Oikeastaan hmm...siel on 2litranen GTi Celicankin kone...tehoa 185=2.3-16 :!: Suuttimet siitä mukaan... 8) Luulis osuvan aikas lähelle... :?:
2,0 GTi tehot 156hv. Minkä väriset ovat? (Tai samapa tuo kun eivät kuitenkaan taida riittää.)
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

...hmm...taidan hiukan tarkentaa tätä projektia... Eli siis määräjakaja lentää huis ..... 8) , Sit ne suuttimet on tosiaa 185hv Celican(japanin tuontikone), voipi olla, että pätkäisen tota imusarjaa lyhyemmäksi vielä...aika näyttää. Nyt on kuitenki haltechin vehkeet tos pöydäl...kolvauksen alkua odotellessa :lol: Eiköhän toi imusarja vaparina pelaa noinki. Noihin suuttimiin on viel olemas sellaine vaihtoehto ku cossusierran suuttimet...Onhan tuos aika paljon ohjelmaa mutta lopputulos voi olla mielenkiintoinen...
8)
Nii ja asiasta kolmanteen...16-naulasen käynti tosiaa tasoittu mnulla ainaki kummasti ku nostin ohjauspaineita...ja tarkistin lämpötila-anturin johdot...vaikka näytti ehjiltä nii liitimen sisält katki. Ecu luuli että kone lämmin ku irrotin johdon liittimest... :roll:

...mut tälläi tällä kertaa...Yläpään tiivistesrj oli 144€ ...kansitöitä ja kjevättä odotellessa
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tämmönen osote tuli just vastaan surffatessa. Tuola on paljon Boschin suuttimia: varaosanumerot, missä autossa käytetty ja virtauskapasiteetti. Sivun alalaidassa on vielä nyrkkikaava jolla voi laskea suuntaa antavan suuttimen virtaustarpeen kun tehotavoite tiedetään.

http://www.co.jyu.fi/~rax/suutin.htm
So long, and thanks for all the fish
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

Jep jep...tuolta kirjoistakin jo löytyi jotai suuntaa antavaa... 670cc/ 100kW... mutta kiitän linkistä... nyt on johtosarja melkein kolvailtu...olevinansa työtä. Täytyy vissii alkaa räpsii vähä kuvia noista ku vaan jaksaa...
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Melitos kirjoitti:Tämmönen osote tuli just vastaan surffatessa.

http://www.co.jyu.fi/~rax/suutin.htm
Mahtaakohan nuo suuttimet olla mekaanisia vaiko sähköisiä?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Sivonen kirjoitti:
Melitos kirjoitti:Tämmönen osote tuli just vastaan surffatessa.

http://www.co.jyu.fi/~rax/suutin.htm
Mahtaakohan nuo suuttimet olla mekaanisia vaiko sähköisiä?
Sähköisiä ovat, ainakin suurin osa. Luulisin että kaikki "0280150" alkuiset suuttimet on sähköisiä.

EDIT: http://www.racersplace.fi/tarjoukset.php tuolta noi ford 150lbs suuttimet ~1570ccm piisaa :lol: , tosin toi joutuis olemaan luonnottoman lyhyen ajan auki tyhjäkäynnillä.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Sivonen kirjoitti:Mahtaakohan nuo suuttimet olla mekaanisia vaiko sähköisiä?
Enpä tiedä, aluksi luulin että ne on sähköisiä, sitten epäilinkin että olisivatko mekaanisia. Kuitenkin tarkempi tutkimus vahvistaa että kyllä ne pitäisi sähköisiä olla. Ei taida olla mekaanisille suuttimille ilmoitettu kapasiteettia? Lisäksi tuo sivun alaosassa oleva kaava käsittelee mm. suuttimen aukioloa (duty cycle). Jatkuvasuihkutteisissa mekaanisissa järjestelmissä (K-jet, KE-jet) ei tuommoista voi määrittää, koska suutin värähtelee koko ajan kiinni-auki-kiinni-auki korkealla taajuudella.

Luotetaan Heikki H:n toteamukseen että kyseessä ovat sähköiset suuttimet. :)

Sopivia sähköisiä suuttimiahan kannattaa metsästää muiden merkkien harrastajapalstoilta. Arvelisin esim. turposaapisteilta löytynevän passeleita...
So long, and thanks for all the fish
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

...cossuclubin sivustotkin on oiva paikka tähän...tulin tosiaa siihen tulokseen, että kattelen sinne kerralla tarpeex isot suuttimet. Kun alkuun pääsee niin loppua ei näy. Nyt olis hakusessa 2xrikkeimiä tms isoja tuplia(48-50mm), joita vois hyödyntää läppärunkoina 8) . On tällätapaa toteutettuna ihan toimiva(mm Haapalan Juhani käytti aikoinaan) . Siihe ku rakentaa painekotelon kans ilmanputsarin on taas helppo jatkaa esim turbon asennuksella joskus...
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Hyvältä kuulostaa :mrgreen:

Tulipa mieleeni että miten saa järkevästi map-anturille paineen jos on erilliset läppärungot. Meinaan vaihtelee aika rajusti jos ottaa vain yhdestä imuputkesta?
So long, and thanks for all the fish
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

Tuolta ns painekotelosta mikä runkojen päähän tulee...? :lol: :lol:
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

ex-voortman kirjoitti:Tuolta ns painekotelosta mikä runkojen päähän tulee...? :lol: :lol:
Meinaat mitata imusarjan absoluuttisen paineen (vaparissa alipaine) ennen kaasuläppää? Voin kertoa suoraan että ei tule onnistumaan... :)

MAP = Manifold Absolute Pressure, tuolla siis korvataan ilmamäärä / -massamittari. Haltech käyttää MAP:tä sekä sytkän että suihkutuksen ohjaukseen.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Melitos kirjoitti:Hyvältä kuulostaa :mrgreen:

Tulipa mieleeni että miten saa järkevästi map-anturille paineen jos on erilliset läppärungot. Meinaan vaihtelee aika rajusti jos ottaa vain yhdestä imuputkesta?
En ihan varma ole, mut eikö niissä ole imuputket yhdistetty pienellä letkuilla/putkilla joka tasaa paineet ja otetaanko siitä myös tehostimelle alipaine?
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

Hupsis...hyviä huomioita melitos... :oops: ...tuli taas lisää pohdittavaa... :D

PS...tuli ny mieleen toikin että jos joku tietää jostain esim noita kaasareita/läppärunkoi niin ilmoitelkaa. Samaten, jos jollakin tarvetta 16-venasen ECU:lle yms tavaroille niin täältä tosiaa vapautuu täs kevään mittaan... :lol:
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
Avatar
Kompo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 10.12.2004 10:20
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Kompo »

tos olis yks läppärungoilla toteutettu mersu
http://www.royhkiomotorsport.fi/kalusto2.php
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

joo-o :D ...ainoa ero että se oli 8-venttiilinen... 8)
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
Avatar
Kompo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 10.12.2004 10:20
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Kompo »

joo mut eiköhän sen saa myös laitettuu 16 venaseen.
Vastaa Viestiin