Katalysaattoriauton vetäminen käyntiin?
Katalysaattoriauton vetäminen käyntiin?
Terve vaan,
Pitääkö paikkaansa että katalysaattorilla varustettua autoa ei saa vetää käyntiin? Jos, niin mihin se perustuu? Päteekö sama myös diesel autolle?
Pitääkö paikkaansa että katalysaattorilla varustettua autoa ei saa vetää käyntiin? Jos, niin mihin se perustuu? Päteekö sama myös diesel autolle?
Mikko Aho
C 220 D 94
C 220 D 94
Koskee vain bensa-autoja. Syynä siihen on, että jos moottori ei oikein käynnistykään hinatessa, voi katalysaattoriin päästä bensaa ja kun moottori käynnistyy voi katti sanoa hyvästit.
Minusta käyntiin hinaamista voi toki kokeilla omalla vastuulla. Moottorin pitäisi kuitenkin käynnistyä heti, ettei kattiin joudu polttoainetta.
Minusta käyntiin hinaamista voi toki kokeilla omalla vastuulla. Moottorin pitäisi kuitenkin käynnistyä heti, ettei kattiin joudu polttoainetta.
Elikkä kun ajelin tovin aikaa (puoli vuotta ! ) ilman ECU:a (sulake oli palanut)Perttu K kirjoitti:Koskee vain bensa-autoja. Syynä siihen on, että jos moottori ei oikein käynnistykään hinatessa, voi katalysaattoriin päästä bensaa ja kun moottori käynnistyy voi katti sanoa hyvästit.

-
- Asiantuntija
Joo vetämällä ei kovin saisi käynnistellä. Lisäksi moottoria ohjaavassa tekoälyssä on yleensä omat starttiohjelmansa, ei ymmärrä tilannetta kunnolla mikäli vedetään käyntiin, koska avain ei ole starttaus-asennossa.
Täh? Vauhtipyörältä kampiakselin läpi hihnapyörälle. Ei kai se nokkaremmin hihnapyörä tiedä pyörittääkö sitä vauhtipyörää voimansiirto kytkimen läpi vai starttimoottori hammaskehältä.Petehri kirjoitti:Eipä autoja paljoa kannata vetämällä kaynnistää. Kun voima tulee väärästä suunnasta saattaaa tulla vahinkoa. Ainakin autoissa missä jakopää on remmillä voi vetämällä käynnistys tulla kailliiksi nm. kokemusta on!
So long, and thanks for all the fish
Kyllähän rykäsee jos autoa vedetään vaihde päällä. Ei sitä niin tasasesti pysty vetämään ettei liike olisi nykivää jollin remmikoneessa helposti remmi hyppää hampaan tai pari. Siis itsellä meni voortista remmi poikki kun kylmää konetta hinattiin käymäään.
Tiedä sitten, mutta tällaisia kokemuksia on kertynyt ja sen verran olen oppinut, että aina on parempia konsteja käynnistykseen kun hinaaminen.
Tiedä sitten, mutta tällaisia kokemuksia on kertynyt ja sen verran olen oppinut, että aina on parempia konsteja käynnistykseen kun hinaaminen.
Ounastelen että katti on "suht sökö"RH kirjoitti:Millainen muuten on "suht sökö" katti?Zalbeer kirjoitti:Elikkäs jos on katti jo suht sökö niin ei oo mitään vaaraa käyntiin vetämisessä??
Käsittääkseni se joko toimii tai sitten ei.

No itselläni oli tuon lamda arvon kanssa hiukan ongelmia... katti toimii mut vetelee kyllä viimisiään... (pakokaasu mittaus suoritettiin "pielavetisesti" tutulla huoltsikalla ennen katsastusta)RH kirjoitti:Millainen muuten on "suht sökö" katti?Zalbeer kirjoitti:Elikkäs jos on katti jo suht sökö niin ei oo mitään vaaraa käyntiin vetämisessä??
Käsittääkseni se joko toimii tai sitten ei.

Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Juuri näin, itse sain ohjekirjasta viimeisen varmennuksen kun W202 sen ainoan kerran PITI hinata käyntiin, tapaus oli kyllä ainutlaatuinen, enkä halunnut mieleeni kummittelua että Katti saataisi vaurioitua, otin varman päälle, jos noin menetellen niin voi sanoa. Mutta kun ohjekirjassakin kerrotaan että Katti autoa voi käynnistää "turvallisesti" hätä tapauksessa hinaamalla, niin uskottava se on.
Hinaamiseen verrattava vaikutus on myös sillä, että moottori sammuu ajossa. Jos tuo remmin hyppiminen olisi noin pienestä kiinni, niin kyllä olisi paljon enemmän moottorivaurioita.Petehri kirjoitti:Kyllähän rykäsee jos autoa vedetään vaihde päällä. Ei sitä niin tasasesti pysty vetämään ettei liike olisi nykivää jollin remmikoneessa helposti remmi hyppää hampaan tai pari. Siis itsellä meni voortista remmi poikki kun kylmää konetta hinattiin käymäään.
Todennäköisesti voorttisi remmi on ollut katkeamispisteessä tai kiristin ei ole kunnolla toiminut.