Paineputket (edit: ja rosterin hitsaus)
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Paineputket (edit: ja rosterin hitsaus)
Terve!
Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, jotta mitä materiaalia tyypillisesti olette käyttäneet paineputkissa turbon ja coolerin ja coolerin ja painekotelon valillä? Onko alumiinia vai kenties jotain pakoputkikamaa, kenties jopa rosteria?
Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, jotta mitä materiaalia tyypillisesti olette käyttäneet paineputkissa turbon ja coolerin ja coolerin ja painekotelon valillä? Onko alumiinia vai kenties jotain pakoputkikamaa, kenties jopa rosteria?
Viimeksi muokannut dieselflosse, Pe 18.03.2005 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terveisin
Tero
Tero
rosteriset löytyy mun katiskasta,painavaa ja kallista mut kestää ainakin. liitokset jotain kumiseos putkea joka kestää yli 200 astetta kuumuutta ja 9bar painetta ja liitokset letkuklemmareilla.
sama kai se mitä metallia se on vaikka olisi kuparista vesijohtoputkea, kunhan nyt et pölynimurin haitariputkea ja muoviputken kappaleita käytä ja liitoksia teipillä pistä
sama kai se mitä metallia se on vaikka olisi kuparista vesijohtoputkea, kunhan nyt et pölynimurin haitariputkea ja muoviputken kappaleita käytä ja liitoksia teipillä pistä

w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Haitariletku ei ole suositeltavaa paineputkeksi, siinä on aikamoinen virtausvastus, ja onhan ne useimmat vähän heikkoja, jos 2 baria valmistajan mukaan kestää niin ei varmaan kovin montaa vuotta kuumuutta ja 1 baria.mikan kirjoitti:Mulla on sellaista haitariletkua, jotain poly.... Kestää lämpöä 120 astetta ja painetta lähes 2 bar. On läpinäkyvää ja letkun sisällä on rautalanka kierteellä.
t. Mika
60 mm rosteria ja alumiinia oon käyttänyt.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pitäs siihen MIGiin laittaa eri kaasuki. On kuulemma arvokasta.
OT: Onko tuossa rosterin hitsaamisessa mitään erikoista? Rosterilankaa vain MIGiin ja menoksi..?
Toisaalta kaveri teki ite RST-putkiston vaimentimineen ihan normikaasulla ja hyvä tuli.
Täytynee ottaa ja koittaa, sittenhän sen näkee.
-Rässi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
AGA Mison soveltuu tuon rosterikin hitsaukseen. Harrastekäytössä hinta ei ole niin paljon korkeampi, että sillä olisi jotain merkitystä...Rässi66 kirjoitti:[Pitäs siihen MIGiin laittaa eri kaasuki. On kuulemma arvokasta.
Toisaalta kaveri teki ite RST-putkiston vaimentimineen ihan normikaasulla ja hyvä tuli.
Täytynee ottaa ja koittaa, sittenhän sen näkee.
-Rässi
Ja muutoinkin jälki on parempaa noita vanhoja peltejä hitsatessa...
http://www.aga.fi/international/web/lg/ ... o_2003.pdf
Terveisin
Tero
Tero
Työpaikalla on onneksi rosteri MIG:gi laitteet.dieselflosse kirjoitti:AGA Mison soveltuu tuon rosterikin hitsaukseen. Harrastekäytössä hinta ei ole niin paljon korkeampi, että sillä olisi jotain merkitystä...Rässi66 kirjoitti:[Pitäs siihen MIGiin laittaa eri kaasuki. On kuulemma arvokasta.
Toisaalta kaveri teki ite RST-putkiston vaimentimineen ihan normikaasulla ja hyvä tuli.
Täytynee ottaa ja koittaa, sittenhän sen näkee.
-Rässi
Ja muutoinkin jälki on parempaa noita vanhoja peltejä hitsatessa...
http://www.aga.fi/international/web/lg/ ... o_2003.pdf
Tuo lankakin on itseessään jo perhanan kallista. Joskus kyselin lankaa niin hinta oli luokkaa 70-80e/kilo. Tuohon vielä kaasu (suosittelivan argonia), niin tulee hitsaukselle jo hintaa.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jos tuota rosterin hitsaustarvetta esiintyy privaatisti, niin kannattanee kävellä johonkin paikalliseen hitsaamoon vinkumaan pätkää rosterilankaa. Muutamalla metrillä jo hitsaa monta putken pätkääSamuli H kirjoitti:Tuo lankakin on itseessään jo perhanan kallista. Joskus kyselin lankaa niin hinta oli luokkaa 70-80e/kilo. Tuohon vielä kaasu (suosittelivan argonia), niin tulee hitsaukselle jo hintaa.

Terveisin
Tero
Tero
ainaki normaali miggi lanka palaa hienosti pelkällä hiilidioksidilla. eikä maksa juuri mitään.vesa kirjoitti:Ladan pohja kannattaa hitsata hiilidioksidilla, on halvempaa.Mika.T kirjoitti:rosterin hitsaus onnistuu ihan hyvin tavallisella mig hitsaus kaasullakin.Toimii ihan bueno hapanneen pellin kanssa.

PS: "Sen minkä peukalo peittää, sen hitsari täyttää"

Käyttämässäni haitariletkussa on sisäpinta sileä, eli "haitari " on ainoastaan letkun ulkopinnassa. Itseasiassa syy tuon letkun käyttöön piilee siinä että projektin suhteen oli niin kiire että ei ehtinyt putkia hitsaileen (luvat menossa umpeen). Väliaikainen viritys onkin sittemmin ollut paikoillaan jo 4 vuotta.Mauri H. kirjoitti:
Haitariletku ei ole suositeltavaa paineputkeksi, siinä on aikamoinen virtausvastus, ja onhan ne useimmat vähän heikkoja, jos 2 baria valmistajan mukaan kestää niin ei varmaan kovin montaa vuotta kuumuutta ja 1 baria.
60 mm rosteria ja alumiinia oon käyttänyt.

Ja lukemat muistin tietysti väärin, eli ne olikin 100C ja 1,8bar.
http://www.ares.fi/pdf/polyuretaaniletkut.pdf
Myös jäähdyttimen letkua on tullut käytettyä mutta se tahtoo kovettua ja hapertua.
t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Haitariputki
Vinkkaa vielä, mistä tuollaista saa ja kuinka tiukoille mutkille vääntyy?mikan kirjoitti: Käyttämässäni haitariletkussa on sisäpinta sileä, eli "haitari " on ainoastaan letkun ulkopinnassa. Itseasiassa syy tuon letkun käyttöön piilee siinä että projektin suhteen oli niin kiire että ei ehtinyt putkia hitsaileen (luvat menossa umpeen). Väliaikainen viritys onkin sittemmin ollut paikoillaan jo 4 vuotta.![]()
Ja lukemat muistin tietysti väärin, eli ne olikin 100C ja 1,8bar.
http://www.ares.fi/pdf/polyuretaaniletkut.pdf
Myös jäähdyttimen letkua on tullut käytettyä mutta se tahtoo kovettua ja hapertua.
t. Mika
Terveisin
Tero
Tero
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Kuusakoskelta rosteriputken mutkia kasa (7€/kg), painetta ja lämpöä kestävää kumiputkea kaupasta sekä ruostumattomia letkuklemmareita. Niistä on pystärin putkitus turbolta coolerin läpi imusarjaan/painekoteloon tehty. Yhtään hitsisaumaa ei tarvinnut tehdä.
Tosiaan mitään ruostuvaa tai mahdollisesti irtoavaa sälää sisältävää materiaalia ei kannata putkistoon käyttää.
Edit:
Mutkille tuo suora kumiletku ei juuri taivu, mutta rosterimutkat on sitävarten.
Tosiaan mitään ruostuvaa tai mahdollisesti irtoavaa sälää sisältävää materiaalia ei kannata putkistoon käyttää.
Edit:
Mutkille tuo suora kumiletku ei juuri taivu, mutta rosterimutkat on sitävarten.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Haitariputki
Olenko sokea vai kävitkö 'mikan' editoimassa tuon linkin viestiin?dieselflosse kirjoitti:Vinkkaa vielä, mistä tuollaista saa ja kuinka tiukoille mutkille vääntyy?mikan kirjoitti: Käyttämässäni haitariletkussa on sisäpinta sileä, eli "haitari " on ainoastaan letkun ulkopinnassa. Itseasiassa syy tuon letkun käyttöön piilee siinä että projektin suhteen oli niin kiire että ei ehtinyt putkia hitsaileen (luvat menossa umpeen). Väliaikainen viritys onkin sittemmin ollut paikoillaan jo 4 vuotta.![]()
Ja lukemat muistin tietysti väärin, eli ne olikin 100C ja 1,8bar.
http://www.ares.fi/pdf/polyuretaaniletkut.pdf
Myös jäähdyttimen letkua on tullut käytettyä mutta se tahtoo kovettua ja hapertua.
t. Mika
Nimim. aika mennä viikonlopun viettoon
Vielä tuosta hitsuuttamisesta..
Samuli H arveli:
Edit: Starkilla haponkestävä 0,6mm lanka 23,50€/kg
-Rässi
Samuli H arveli:
Luin juuri Bilteman luetteloa; RST-lanka 44,50€ kilon rulla. Ehkä just kestää ostaa.Tuo lankakin on itseessään jo perhanan kallista. Joskus kyselin lankaa niin hinta oli luokkaa 70-80e/kilo. Tuohon vielä kaasu (suosittelivan argonia), niin tulee hitsaukselle jo hintaa.
Edit: Starkilla haponkestävä 0,6mm lanka 23,50€/kg
-Rässi
Viimeksi muokannut Rässi66, Pe 22.07.2005 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Biltemalla on biltemahinnat.Rässi66 kirjoitti:Vielä tuosta hitsuuttamisesta..
Samuli H arveli:Luin juuri Bilteman luetteloa; RST-lanka 44,50? kilon rulla. Ehkä just kestää ostaa.Tuo lankakin on itseessään jo perhanan kallista. Joskus kyselin lankaa niin hinta oli luokkaa 70-80e/kilo. Tuohon vielä kaasu (suosittelivan argonia), niin tulee hitsaukselle jo hintaa.
-Rässi
Kysyin itse tuota lankaa hitsaushydrauliikkayleiserikoistarvikeliikkeestä.
Mikan oli käynyt tutussa lafkassa Areksessa. Tuo on suurinpiirtein Suomen tai ainakin pk-seudun ainoa mesta, mistä yleisimmät silikoniletkukoot löytyvät suoraan hyllystä. Lafka sijaitsee Juvanmalmilla heti ruttutukun takana. Suorat silikonitangot myydään vain metrin tankoina ja yksityisasiakkaille vain käteisellä, mutta hinnaston hinnat eivät ole apteekin hintoja
.
http://www.ares.fi/pdf/siliconletkut.pdf

http://www.ares.fi/pdf/siliconletkut.pdf
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Re: putkisto
Mikä sen peittaus käsittelyn tarkoitus on tai mistä siinä oikein on kyse, ainoa mitä löysin netistä oli tämä:esko kirjoitti:60 rosterista , hitsaamalla ja tarkat sovitteet, peittausaineella
loppukäsittely
Ares myy silikoni sisäpintaista sileää paineputkea
pantakiristimellä (kiristys molemmilla puolilla ) putket pysyy kiinni
kuullaan
http://www.onninen.fi/teollisuus-+ja+in ... oohje3.pdf
Ihan hyvää tietoa tuollakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Peittaus = dekapointi, eli metallin pinnasta putsataan hitsauksessa syntyneet epäpuhtaudet pois happokylvyssä. Käytetään rikki-, suola- tai fosforihappoa. Hitsatun rakenteen ulkonäkö ja korroosionkesto paranee peittauksessa. Tuossa on hyvä linkki http://kerppu.hut.fi/opiskelu/materiaal ... niikka.pdfMikä sen peittaus käsittelyn tarkoitus on tai mistä siinä oikein on kyse, ainoa mitä löysin netistä oli tämä:
Edit: toinien hyvä linkkihttp://www.aga.fi/international/web/lg/ ... eel_Fi.pdf
W202 240 -98 Elegance