Eli heitetään tämä ajatuspallo tännekkin arvon kanssafoorumilaisten tyrmättäväksi tai jatkojalostukseen...
Ajatuksena olisi asentaa syylärin eteen sopivan kapeista lamelleista tehty "sälekaihdin" jota säätämällä voisi sitten talvisin vaikuttaa ajoviiman viilentävään vaikutukseen... Jokin ilmastointikanavan säleikkö voisi olla sopiva aihio kun noi mallia kodinanttila kaihtimet tuskin siinä keulilla kestäis...
Mutta minkälaisia ajatuksia kyseinen operaatio herättää vai tyrmätäänkö ajatus kokonaan ja kehotetaan siirtymään saunantaakse?
meillä oli ennen Fordin 26M:ssä sellainen "rullaverho" syylärin edessä. toimiva ratkaisu. sisälle meni ohuella vaijerilla josta sitä pystyi säätelemään.
Mika.T kirjoitti:meillä oli ennen Fordin 26M:ssä sellainen "rullaverho" syylärin edessä. toimiva ratkaisu. sisälle meni ohuella vaijerilla josta sitä pystyi säätelemään.
Kuin myös meillä W111:ssa, käyttökettingistä tulee jotenkin mieleen ne vanhanaikaiset Teho-vessanpytyt...
Tässä nyt tullaan siihen, että 60-luvun kalustossa kaihdinta oikeasti tarvitaan, sitä vastoin W123 dieselin pitäisi kyllä keskivertotalvena lämmetä ilmankin ja myös pitää lämmöt normaalirajoissa.
Jos nyt jotain harvinaista -35 asteen pakkasta on päivä tai pari talvessa (ja yleensä ei), niin eiköhän silloin sitten voi sen pahvinpalan ankkuroida maskin ja syylärin väliin vähän viimaa jarruttelemaan.
Mika.T kirjoitti:meillä oli ennen Fordin 26M:ssä sellainen "rullaverho" syylärin edessä. toimiva ratkaisu. sisälle meni ohuella vaijerilla josta sitä pystyi säätelemään.
Vanha verhosysteemi kävi kyllä mielessä mutta se materiaali saisi sitten olla jotain "säänkestävää"...
Samoin onko sillä oleellista merkitystä jos osa syyläristä on peitettynä kokonaan ja osa paljaana verratuna siihen että "kylmettyminen" sälekaihdin versiossa olisi tasaisempaa koko syylärin alalta...
-S-
Ps. saatan taas kysellä tyhmiä mutta mielummin se kuin että rakentaa ja kokeilee ja sitten taas rakentaa ja kokeilee... Kun kerran on tällainen paikka mistä saa jo kerran kenties testailleilta kokemuksia...
Mika.T kirjoitti:meillä oli ennen Fordin 26M:ssä sellainen "rullaverho" syylärin edessä. toimiva ratkaisu. sisälle meni ohuella vaijerilla josta sitä pystyi säätelemään.
Samoin onko sillä oleellista merkitystä jos osa syyläristä on peitettynä kokonaan ja osa paljaana verratuna siihen että "kylmettyminen" sälekaihdin versiossa olisi tasaisempaa koko syylärin alalta...
kyllä sillä on merkitystä jos tuulettajan siivet on lähellä jäähdytintä. metallisen tuulettajan siivet väsyy ja saattaa katketa jos ilmavirta ei ole tasainen koko siipien alalla. jäähdytys tehon kannalta ei ole merkitystä. verhoa avataan sen verran että kone ei lämpene liikaa...tietenkin...
Juups, hyvähän sen ilmavirran ois olla tasainen, niin ei väsy laakerikaan niin paljon(tiedä sitte vaikuttaako käytännössä mitään). UAZ:seissahan on tällanen kaihdinsysteemi. Itelläki joskus käynyt mielessä vastaava, mutta en ole kokenut tälle enää tarvetta, ei oo koko talvena ollu mitää syylärin eessä eikä scooppia tukittuna ja silti nousee lämmöt ihan kohtuullisesti, nousis tietty nopeemmin ku jotain ois eessä.
Ihan hyvä idea kumminki, sitten vain jotku alipainesylinterit vaikka, joilla kääntää kaihtimen kiinni tai auki , esim. saapeistahan noita löytys ja niistä ois nätti jotain tuollasta kuljailla.
Siihenhän vois laittaa ajovalojen korkeudensäädön alipainesylinterit. Sopivalla välityksellä saisi varmaan toimimaan. Sitten toinen säätörulla kojelautaan...
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Taisi tullakkin jo esille, että vanhoissa Sisuissa on kaihtimet, mutta lisäisin vielä sen verran, että ne toimii termostaatilla.
Eli het kun on kylmä laitetaan kaihtimet kiinni ja sitten kun on taas kuuma niin avataan.
Tähän kun saisi vielä sellaisen säädön, jotta kun on vähän kylmä niin suljetaan vain hieman...
Sellainen rullaverhokaihdin löytyy joka ikisestä valmetista aina 80-luvulle saakka. Ohjaamoon tulee ohut ketju, josta sen korkeutta voi säädellä. Miten lie mersun vesipumpun laakerointi mitoitettu. Noissa vehkeissä ei kyllä ole ollut ikinä mitään ongelmaa siitä, että vain osa jäähdyttimestä on peitossa.
Säleikkötyyppinen kaihdin olisi kyllä huomattavasti hienostuneempi. Siihen jokin termostaattityyppinen alipainesysteemi sitä käyttämään. Vaikkapa w124 200D kylmäkäynnin lämpöanturi alavesiletkuun. Ainakun alavesiletkun lämpötila ylittää 30 astetta avautuisi säleikkö.
Sillä saisi myö melua alennettua. Bemarin dieseleissä käytetään tuollaista kaihdinta ulkomelun alentamiseksi. Kaihdin pysyy normaalisti kiinnni alle 1000 moottorin kierroksen. Tietysti sen ohjaukseen vaikuttaa 28 muutakin eri asiaa sen lisäksi, tuttuun bemari tyyliin. Ajatuksena ihan hieno.
Mitäpä jos tekisi ihan niin yksinkertaisesti, että kierrättää sen jäähdytysveden, tai osan siitä, sen jäähdyttimen ohi, ja ohjaa tuota kytkentää termostaatilla ? Tarvitaan siis muutama "nesteventtiili" eli sähköllä ohjattava hana.
Tietenkään tuo ei poista sitä engelmaa, että vesi saattaa jäätyä jäähdyttimeen, jollei glykoli riitä.