Paljonko vääntää 300 d(123) 1200 rpm vs. 300 d(124)
Paljonko vääntää 300 d(123) 1200 rpm vs. 300 d(124)
Eli 124 300 d:ssä (12 v) on vääntöä n. 20 NM enemmän kuin 123:sen 300 d:ssä. Tosin 400 kierrosta korkeammalla. Käytännössä jos vaihtaa kakkosen aikaisin ja polkasee 124:sta niin ensin ei tapahdu mitään. 123:lla moottori vastaa kaasuun välittömästi. Kysyisinkin paljonko 124/123 300 d:ssä on vääntöä vaikka 1200 rpm kohdalla?
Minulla oli aikanaan harhaluulo, että 124 300 d on kovakulkuinen peli, mutta kun ensimmäisen kerran laitetta aikoinaan kokeilin meno ei tuntunutkaan niin pontevalta. 123:sen alavääntöön/vaihtamistapaan tottuneena sain pettyä. Kyllähän 124 kulkee, mutta se vaatii aivan erilaista ajotapaa. Moottorin veto alkaa, kun 123 rupeaa olemaan vaihtamisen paikka. Ilmeisesti näillä 124:sen pumpun säädöillä päästään aika maukkaaseen lopputulokseen? Saadaan vääntöä myös alakierroksille. Saako w123:sestakin helposti voimaa enemmän pumpun säädöillä?
Minulla oli aikanaan harhaluulo, että 124 300 d on kovakulkuinen peli, mutta kun ensimmäisen kerran laitetta aikoinaan kokeilin meno ei tuntunutkaan niin pontevalta. 123:sen alavääntöön/vaihtamistapaan tottuneena sain pettyä. Kyllähän 124 kulkee, mutta se vaatii aivan erilaista ajotapaa. Moottorin veto alkaa, kun 123 rupeaa olemaan vaihtamisen paikka. Ilmeisesti näillä 124:sen pumpun säädöillä päästään aika maukkaaseen lopputulokseen? Saadaan vääntöä myös alakierroksille. Saako w123:sestakin helposti voimaa enemmän pumpun säädöillä?
Tässä olis W123 300D:n (OM-617 uudempi) teho/kierroskuvaaja:


158 Nm / 1200 rpm näyttäisin olevan, W124 arvoja en tiedäkardaani kirjoitti: Kysyisinkin paljonko 124/123 300 d:ssä on vääntöä vaikka 1200 rpm kohdalla?
En ole säädelly/säädättännyt.kardaani kirjoitti:Saako w123:sestakin helposti voimaa enemmän pumpun säädöillä?
- satakakskuus
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: To 26.08.2004 07:52
[viesti poistettu]
Viimeksi muokannut satakakskuus, Ke 18.05.2005 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voi elämä 
Pienenä vinkkinä vanhat autot ovat kulultaan ym. yksilöitä. Mulla on kokemuksia lukuisista W123-W124 200D-300D-malleista ja voin sanoa yllä olevan viestin olevan sontaa.
Kun nyt alaväännöstä oli tässä topikissa kyse niin hyväkulkuinen etenkin pumppuun kajottu uudempi OM617 tuntuu vetävän alaväännöltään vertoja jopa M102 2,3:sille vaikkei numeroiden valossa näin olisikaan.

Pienenä vinkkinä vanhat autot ovat kulultaan ym. yksilöitä. Mulla on kokemuksia lukuisista W123-W124 200D-300D-malleista ja voin sanoa yllä olevan viestin olevan sontaa.
Kun nyt alaväännöstä oli tässä topikissa kyse niin hyväkulkuinen etenkin pumppuun kajottu uudempi OM617 tuntuu vetävän alaväännöltään vertoja jopa M102 2,3:sille vaikkei numeroiden valossa näin olisikaan.
Leka kirjoitti:Voi elämä
Pienenä vinkkinä vanhat autot ovat kulultaan ym. yksilöitä
Kun nyt alaväännöstä oli tässä topikissa kyse niin hyväkulkuinen etenkin pumppuun kajottu uudempi OM617 tuntuu vetävän alaväännöltään vertoja jopa M102 2,3:sille vaikkei numeroiden valossa näin olisikaan.
yhdyn yllä olevaan lauseeseen,kyllä tuo meikäläisen -77 220d vetää/vääntään huomattavasti paremmin kun äiteen kauppakassina oleva -84 190d joka tuntuu olevan todellinen sukkaanpuhallusvehje.

- satakakskuus
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: To 26.08.2004 07:52
[viesti poistettu]
Viimeksi muokannut satakakskuus, Ke 18.05.2005 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En ole vähään aikaan ajanut 123 300D:llä, mutta en ole kokenut omassa 124 300D:ssä ongelmia alaväännön puutteen takia; usein tulee lähdettyä kakkosella liikkeellekin.
Taas jos kierroksia on 1200 jollain muulla kuin ykkösellä/kakkosella niin uskoisin että pienempää vaihdetta haetaan aika pikaisesti, viitosella ei vauhtia ole varmaan viittäkymppiä ?
Eipä silti, jos ja kun 123 300D omaa selvästi paremman alaväännön, sellainen yhditettynä uudemman mallin koneen potkuun ylemmillä kierroksilla olisi poikaa.
Viimeisten satakaksnelkkujen moniventtiilidieselit tuntuvat kyllä ponnettomilta pienillä kierroksilla, varsinkin jos verrataan suunnilleen samantehoista 250D 20V ja 300D 12V.
Itselläni oli joskus kesäautona Ford Taunus P3 1700 -63.
Siinä oli suora nelonen, jonka tehoa en muista, ja 3-vaihteinen laatikko.
Samaan aikaan minulla oli vähän aikaa -82 1600 GX-Taunus.
Vanhan P3:n kone oli tyystin eri luonteinen uudempaan verrattuna, ja edukseen !
Siinä kun tuntui että uudemmassa olisi pitänyt olla 5 vaihdetta tiheämmin välein, vanhalla pärjäsi mainiosti kolmella.
Vääntöä oli alhaalta ja paljon tuonkokoiseksi bensakoneeksi.
Tarkistin sitten jostain noita vääntölukemia; vanhuksessa vääntöä oli enemmän ja suurimman väännön kierrosluvussa oli eroa siihen malliin että jos uudemmassa vääntö oli huipussaan 4000 kierroksella niin vanhemmassa 2000 kierroksella !
En toki muista lukuja tarkasti mutta ero oli mahtava.
Samaa ajamisen helppoutta on huomattavissa kun ajatellaan vajaa kymmenen vuotta vanhoja autoja; joku VW 1,9 perus TDI joissa on satakunta heppaa ja vääntö alkaa alhaalta on normaali käytön kannalta aivan mainio moottori.
Vaihteiden valinnan kanssa ei ole niin nuukaa; senkun painaa kaasua niin voimaa on tarjolla se mitä on, eikä polttoainetta mene montaa litraa sadalla.
(Jahas, taas dealer kirjoitti novellin
)
Taas jos kierroksia on 1200 jollain muulla kuin ykkösellä/kakkosella niin uskoisin että pienempää vaihdetta haetaan aika pikaisesti, viitosella ei vauhtia ole varmaan viittäkymppiä ?
Eipä silti, jos ja kun 123 300D omaa selvästi paremman alaväännön, sellainen yhditettynä uudemman mallin koneen potkuun ylemmillä kierroksilla olisi poikaa.
Viimeisten satakaksnelkkujen moniventtiilidieselit tuntuvat kyllä ponnettomilta pienillä kierroksilla, varsinkin jos verrataan suunnilleen samantehoista 250D 20V ja 300D 12V.
Itselläni oli joskus kesäautona Ford Taunus P3 1700 -63.
Siinä oli suora nelonen, jonka tehoa en muista, ja 3-vaihteinen laatikko.
Samaan aikaan minulla oli vähän aikaa -82 1600 GX-Taunus.
Vanhan P3:n kone oli tyystin eri luonteinen uudempaan verrattuna, ja edukseen !
Siinä kun tuntui että uudemmassa olisi pitänyt olla 5 vaihdetta tiheämmin välein, vanhalla pärjäsi mainiosti kolmella.
Vääntöä oli alhaalta ja paljon tuonkokoiseksi bensakoneeksi.
Tarkistin sitten jostain noita vääntölukemia; vanhuksessa vääntöä oli enemmän ja suurimman väännön kierrosluvussa oli eroa siihen malliin että jos uudemmassa vääntö oli huipussaan 4000 kierroksella niin vanhemmassa 2000 kierroksella !
En toki muista lukuja tarkasti mutta ero oli mahtava.
Samaa ajamisen helppoutta on huomattavissa kun ajatellaan vajaa kymmenen vuotta vanhoja autoja; joku VW 1,9 perus TDI joissa on satakunta heppaa ja vääntö alkaa alhaalta on normaali käytön kannalta aivan mainio moottori.
Vaihteiden valinnan kanssa ei ole niin nuukaa; senkun painaa kaasua niin voimaa on tarjolla se mitä on, eikä polttoainetta mene montaa litraa sadalla.
(Jahas, taas dealer kirjoitti novellin

wiimax.fi
123 laakea vääntökäyrä saa sen tuntumaan alhaalla kovalta kun ylhäällä(kään) ei juuri tapahdu. Toki homma erittäin paljon pumpun sääädöistä kiinni ja ainakin itse olen vielä kerennyt 123 300d:llä, toki automaatti... Ilmiö vähän sama kuin joissain turbo koneissa tai korkeaviritteisissä 2-t koneissa, kun tehopiikki on niin valtava (suhteessa alakierrostehoon) tuntuu jotta alakierroksilla ei tapahdu mitään vaikka todellisuudessa vääntökäyrä voi olla selvästi korkeammalla kuin toisessa tasaisesti vääntävässä koneessa alakierroksillakin.
Onko muuten syötön määrä millään tavalla itse säädettävissä näissä mb:n rivipumpuissa. VW:n diiseleissähän homma on yksinkertainen ruuvin kääntö jolla kikkaillaan katsastuksesta läpi tai rutkastikin lisää tehoa (kokemusta on neljän VW dieselin verran
)
Onko muuten syötön määrä millään tavalla itse säädettävissä näissä mb:n rivipumpuissa. VW:n diiseleissähän homma on yksinkertainen ruuvin kääntö jolla kikkaillaan katsastuksesta läpi tai rutkastikin lisää tehoa (kokemusta on neljän VW dieselin verran

On säädettävissä, mutta ei niin helposti kuin volkkarissa. Pumpun takakansi auki, ja sieltä löytyy satsi ruuveja. Katso pumpun päältä säätimen tyyppikoodi, niin pistän kuvan. Koodi on auton suuntaan nähden pumpun takimmaisessa puoliskossa RW234567890 tai RSF123456789. Tai joku.roiala kirjoitti:Onko muuten syötön määrä millään tavalla itse säädettävissä näissä mb:n rivipumpuissa.
Pystylampussa ei tarvinnut edes pumppua avata, mutta ensimmäisissäkin 123:issa kai on jo eri pumppu.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Eka koodi pumpun kyltissä PES5M55C320RS108 Tuo ensimmäinen kirjain voi olla kyllä myös F, näkyy huonosti.
Onko toimenpide tavallisen likavesi-insinöörin tehtävissä eli riski sotkea järjestelmä pahanpäiväisesti? Kyseessä -82 OM617 ja startti avaimesta herraskaiseen tyyliin. Mustia savuja ei koneesta saa ulos yrittämälläkään näillä pumpun säädöillä. Tyhjäkäynti hieman epätasainen hyvistä ja tasaisista puristuksista huolimatta, myös suuttimien kärjet uudet.
Onko toimenpide tavallisen likavesi-insinöörin tehtävissä eli riski sotkea järjestelmä pahanpäiväisesti? Kyseessä -82 OM617 ja startti avaimesta herraskaiseen tyyliin. Mustia savuja ei koneesta saa ulos yrittämälläkään näillä pumpun säädöillä. Tyhjäkäynti hieman epätasainen hyvistä ja tasaisista puristuksista huolimatta, myös suuttimien kärjet uudet.
Onnistuu koti-insinööriltäkin. Taitaa olla kolme tai neljä ruuvia mitä pitää kääntää... Kannattaa alkaa jo etsimään lyhyttä tasapäämeisseliä, tuota pumppua ei käsittääkseni pysty säätämään ulkopuolelta..
"Käsittääkseni" sen takia kun tuo on väärä koodi
.. Tuon koodin oikealla puolella (pumpun takimmaisessa puoliskossa l. säätimessä) pitäisi olla toinen koodi, mikä alkaa R-kirjaimella. Pitää muistaakseni katsoa ylhäältäpäin että sen näkee.
"Käsittääkseni" sen takia kun tuo on väärä koodi

[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Paljon esillä olleen kuvan avulla pääsee alkuun syöttöä säädettäessä...
Onko 10 % lisää syöttöä paljon vai hirveesti, lienee viisainta lähteä liikkeelle 1/4-kierroksella? (vrt. edellisen viestin linkistä löytyvä kuva)
Viimeksi muokannut roiala, Ke 23.03.2005 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos syötöt on mainintasi mukaisesti miedot, niin lähde ihmeessä liikkeelle vaikka kolmella (3) kierroksella. Kiersin itse kolme kierrosta lisää jo aikaisemmin ropelletusta pumpusta enkä ole sen kummemmin häiritsevää savutusta havainnut. Tosin hämärällä jos joku ajaa takana niin täydellä kaasulla näkyy peilistä ajovaloja vasten usvapilveä. Tarvittaessahan katsastukseen saa taas pienemmälle ruokinnalle.