Eli lämmöt säädetty n.18 asteeseen ja voimakkasti kaasuttaessa sisään pukkaa melko kuumaa ilmaa? Välillä taas tuntuu että lämmintä ei tuu vaikka mitä tekis.
Mitä kannattaa tarkistaa/ korjata/vaihtaa?
Missä vika? lämppäri temppuilee?
Missä vika? lämppäri temppuilee?
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Vika on luultavimmin lämmityslaitteen magneettiventtiileissä.
Toinen vaihtoehto on kiertovesipumppu.
Kolmas vaihtoehto on lämmityslaitteen säätöyksikkö.
Ja lisääkin löytyy...
Veikkaisin kuitenkin noita magneettivenoja.
Toinen vaihtoehto on kiertovesipumppu.
Kolmas vaihtoehto on lämmityslaitteen säätöyksikkö.
Ja lisääkin löytyy...
Veikkaisin kuitenkin noita magneettivenoja.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Itseq
Itse veikkaan kiertovesipumppua. Mersun lämppärilaitteisto tarvitsee sellaisen kahden lämppärikennon takia, jos pumppu ei toimi ei lämmintä pahemmin tule, ainakaan kuskille ennen kuin koneessa on 2000 kierrosta, ja sitten 4000 kierroksella tuleekin oikein mukavasti.
Nimimerkki: tämänkin itse kokenut
Nimimerkki: tämänkin itse kokenut

vianhakukaaviot
Asiaan liittyen- olettekos löytäneet jostain hyviä vianhakukaavioita lämppärin & ilmastointiautomaatin toiminnan kartoittamiseksi? Löytyykö esim WISsistä "programmierte reparatur" tms? Hyviä kinkkejä netistä?
Kyseessähän on aika hienostunut (lue: monimutkainen) systeemi, jossa vika voi olla erinäisissä paikoissa.
Kyseessähän on aika hienostunut (lue: monimutkainen) systeemi, jossa vika voi olla erinäisissä paikoissa.
Unelmilla on tapana toteutua...
Kiitos vastauksista, ja eiku hommiin...
Suunnilleen noin se männööMersun lämppärilaitteisto tarvitsee sellaisen kahden lämppärikennon takia, jos pumppu ei toimi ei lämmintä pahemmin tule, ainakaan kuskille ennen kuin koneessa on 2000 kierrosta, ja sitten 4000 kierroksella tuleekin oikein mukavasti.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Re: vianhakukaaviot
Alla testiproseduuri w126 ohjausyksikön ulkopuolisten osien testaamiseen:juuso kirjoitti:Asiaan liittyen- olettekos löytäneet jostain hyviä vianhakukaavioita lämppärin & ilmastointiautomaatin toiminnan kartoittamiseksi? Löytyykö esim WISsistä "programmierte reparatur" tms? Hyviä kinkkejä netistä?
Kyseessähän on aika hienostunut (lue: monimutkainen) systeemi, jossa vika voi olla erinäisissä paikoissa.
Heat control system test w126 (cars without climate control?)
This tests don’t show if there is something wrong in heater control unit itself.
Measurements are done measuring ohms and volts between different pins in heat control unit 12-pin connector.
1. Between pins 6 and 9 should be 12 V +/-1 V
Note that in this first test ignition switch is in current giving position.
2. Left temp wheel testing / wires 2 and 11 / wires 2 and 7.
Betw pins 2 and 11
Temp wheel at min 0 kOhm +/-1,5 kOhm
22 C 3,5 “
max 5 “
Betw pins 2 and 7
Temp wheel at min 5 kOhm “
22 3,5 “
max 0 “
3. Right temp wheel testing / wires 3 and 11 / wires 3 and 7
Betw pins 3 and 11
Same as betw pins 2 and 11 in test 2. above.
Betw pins 3 and 7
Same as betw pins 2 and 7 in test 2. above.
4. ‘Endschalter des Temperaturwählrades links und Anschlussleitungen 9 und 12, sowie Duo-Heizwasserventil pruefen’ that’s how it was written in german.
Testing wires 9 and 12 and duo ventils as well as min and max positions in left temp wheel.
Betw pins 9 and 12
Temp wheel at min 15 ohm note not kOhm tolerance is +/- 3 ohm
22 C 15 note not kOhm
max infinite
Testing wires 5 and 9 and duo ventils as well as min and max positions in right temp wheel.
Betw pins 5 and 9
Same as in test before
5. Endschalter des Temperaturwählrades links und Anschlussleitungen 9 und 11 pruefen.
Testing wires 9 and 11 and min and max positions in both temp wheels.
Left temp wheel at min and right temp wheel at max
Betw pins 9 and 11 10…20 Ohm
Left temp wheel at max and right at min
Betw pins 9 and 11 10…20 Ohm
6. Left temperature sensor in temperatur exchanger and wires 1 and 11 testing
Between pins 1 and 11
Coolant temp at 15 C 15,7 kOhm tolerance is +/- 1,5 kOhm
25 10
35 6,5
80 1,5
7. Right temperature sensor in temp exchanger and wires 8 and 11 testing
Betw pins 8 and 11
As in test above.
8. Room temperature sensor and wires 10 and 11 testing
Betw pins 10 and 11
Room temperature 15 C 15,7 kOhm tolerance is +/- 1,5 kOhm
25 10
35 6,5
9. Zusatzheizwasserpumpe and wires 4 and 9 testing.
Kiertovesipumppu
Betw pins 4 and 9 5 ohm +/- 1 Ohm
10. Ground test
This test is done measuring ohms between pin 6 (ground) and pins 1…4 / 7…11.
Fuse 5 in main fuse box taken off.
All measurements should give 20 kOhm or more up to infinite.
Hyvällä tsäkämällä nämä käyvät myös 124 een.
/ Jo vain
Re: Joo
Kiitos vain sekä Mauri H. että jovain. Tuo jovain lähettämä tuloste on juuri jotain mitä arvelin jostakin löytyvän- vähän vaan arveluttaa tuo alussa oleva kommentti "cars without climate control?". Se viallinen automatiikka näyttääpi samalta kuin "TimiZu:n"? kuvissa.Mauri H. kirjoitti:Taisihan siellä WIS:issä olla vianhakuohjeita automaattiselle ilmastoinnillekin. Millaisia oireita autossasi on?
Oikeastaan oireet viittavat useampaankin juttuun- osittain vähän samaa kuin mitä Aku P. oli analysoinut kysellessään sähköflektin toiminnasta... olisiko paineet karanneet- isäni ei ole kovin innokas ilmastoinnin käyttäjä. Se mikä hämää on, ettei myöskään lämpötilasäätimen toiminta sinällään ollut ihan loogista. Sääti kyllä puhaltimen moottoria oikein, mutta lämpötila temppuili. Ei nyt tullut niin tarkoin analysoitua vielä.
Oikeastaan tarvitsisi edetä silleesti, että opiskelisi systeemin toiminnan ja sitten vianhakua. Olen hommaamassa WISsiä, mutta en ehkä saa ajoissa. Saakohan noita palikoita WISsistä irrallisena PDF:nä irti, joita voisi mailata?
Olikohan SEV8, joka pisti kerran linkkiä jollekin ilmastointisaitille- saitti ei vaan toiminut meikäläisellä- enköhän osannut käyttää kompuutteria vai oliko jotakin muuta?
Unelmilla on tapana toteutua...