Diesel loppuu kesken vaikka tankissa on 7-10 litraa ainetta
- kimseppanen75
- Vakiokalustoa
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
- Paikkakunta: Lammi
Diesel loppuu kesken vaikka tankissa on 7-10 litraa ainetta
Hei!
Onko joku perehtynyt polttoainesäiliön sielun elämään? W201 2,5D -85 rupiaa yskimään jo hyvissä ajoin ennen dieselin loppumista. Ensimmäisenä se nikottelee liikenneympyrää ajaessa. Tuolloin tankissa on n. 10 ltr ainetta. Ekan nikottelun/sammumisen jälkeen ajaa vielä n. 50 km ja sitten se sammuu kokonaan eikä enää lähe käyntiin.
Onko mahtanut käydä niin, että imuletkun pää on tankissa kohonnut? tai jotain?
Olen tankkaillut ennen tätä vaivaa enimmillään 54 litraa tankkiin (tilavuus 55 papereiden mukaan) ja nyt mahtuu vaan jotain 48 litraa vaikka aine on niin vähissä, että raatoa joutuu työntämään mittarille.
PS! Vaimolla loppu aine kesken matkan.
Onko joku perehtynyt polttoainesäiliön sielun elämään? W201 2,5D -85 rupiaa yskimään jo hyvissä ajoin ennen dieselin loppumista. Ensimmäisenä se nikottelee liikenneympyrää ajaessa. Tuolloin tankissa on n. 10 ltr ainetta. Ekan nikottelun/sammumisen jälkeen ajaa vielä n. 50 km ja sitten se sammuu kokonaan eikä enää lähe käyntiin.
Onko mahtanut käydä niin, että imuletkun pää on tankissa kohonnut? tai jotain?
Olen tankkaillut ennen tätä vaivaa enimmillään 54 litraa tankkiin (tilavuus 55 papereiden mukaan) ja nyt mahtuu vaan jotain 48 litraa vaikka aine on niin vähissä, että raatoa joutuu työntämään mittarille.
PS! Vaimolla loppu aine kesken matkan.
- kimseppanen75
- Vakiokalustoa
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
- Paikkakunta: Lammi
Enpä ole itse ainakaan huomannut korvausilman saannista johtuvaa alipainetta tankkaillessani. Vaimolta on turha kysyä. Se nyt ei huomaa vaikka moottori tippuisi tielle kesken matkan. (kovaa se kyllä ajaa vaikkei osaakaan...)Boss kirjoitti:Onko ilmennyt suurempaa alipainetta tankissa kun olet käynyt tankkailemassa? Ettei olisi käynyt niin että on tankki mennyt läjään sen verran että tilavuus on pienentynyt tuon 6l??
Toisaalta polttoainemittari näyttää, että ainetta olisi vielä jäljellä vaikka se jo loppuu. Läjään menossa mittari varmaankin toimisi kuitenkin normaalisti. Polttoainesäiliöhän on pystyasennossa takapenkin selkänojan takana, taka-akselin päällä (muistaakseni).
Tyhjensin tankin 3 viikkoa sitten täyttöaukon kautta letkulla imemällä. Vaikka kone oli jo sammunut pari kertaa niin ainetta tuli auton polttoainemittarin näyttämän verran eli n. 6 litraa. Ongelmat siis jatkuvat edelleen.
- kimseppanen75
- Vakiokalustoa
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
- Paikkakunta: Lammi
Jep. Tuollaista mahdollisuutta ajattelin yhtenä vaihtoehtona. Voiskohan siinä imusihdissä olla ihan vaan jäätä tai jotain?sooppa kirjoitti:tarkistappa onko tankista lähtevä suodatin tukossa.elikkäs ainakin w123 koppasesa on sellanen noin 10cm korkea sihti tankin pohjalla,alapuolelta katsottaessa iso mutteri jonka avaamalla sihti putoo pois.nämä on sitten erilaisia bensa/diesel.
Itse asiassa nyt muistui mieleeni, että kippasin tankkiin joskus marraskuussa n. 10 asteen pakkasessa jerrykannullisen kesädieseliä, ettei jäis suotta talveksi nurkkiin lojumaan. Käytin silloin jotain suodattimellista kaatosuppiloa. Kaatosuppilo meni tukkoon ja jouduin rassaamaan sitä puolessa välissä. Lopussa se oli taas niin tukossa, että kippasin pari viimestä litraa ihan suoraan jerrystä. Huomasin sitten joulukuussa suojakelien aikaan, että kaatosuppilon sihti oli edelleenkin tukossa jostain vaaleasta rasvaisesta mössöstä. Tuota samaa mössöä saattaa olla tankissakin.
Tankin tyhjennys taas edessä...
ja sitte muistat että bensa on liian kuivaa pumpulle&muulle systeemille, eli lurautappa myös tilkka 2t-öljyä sekaan...vesa kirjoitti:Se mössö on parafiinia, pistä lämpimällä kelillä 5 L bensaa lähes täyteen tankiin niin saattaa selvitä sillä.kimseppanen75 kirjoitti:Tuota samaa mössöä saattaa olla tankissakin.
Tankin tyhjennys taas edessä...
Joka päivä oppii jotain uutta.
Kiitos selvennyksestä Vesa. 
PS. Olen ymmärtänyt, että diiselissä on puristukset siellä 20 kilon paikkeillä sen takia, että saadaan räjähdys aikään ja jos naftan tilalla käytetään esim. bensaa syttyisi se ennenaikaisesti. Bensakoneiden puristukset on noin 10 kilon paikkeilla.


PS. Olen ymmärtänyt, että diiselissä on puristukset siellä 20 kilon paikkeillä sen takia, että saadaan räjähdys aikään ja jos naftan tilalla käytetään esim. bensaa syttyisi se ennenaikaisesti. Bensakoneiden puristukset on noin 10 kilon paikkeilla.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Sanoisin kyllä Vesaa vastaan tässä asiassa... Nimittäin kun juuri sillä paineella disu sen polttoaineensa sytyttää ja bensaa syöttämällä aine räjähtää jo kun mäntä on menossa kohti yläkuolokohtaansa. Ja kone hajoaa. Tosin kyllä se tietyn sekoon bensalientä kestää, mutta tämä nyt tuli tilanne 100% bensaa tankissa tilanteesta. Muutenhan dieseli vois olla bi-fuel 

Tiedät paikan, kokeile
Ja minä sanon Mariinia vastaanMariini kirjoitti:Sanoisin kyllä Vesaa vastaan tässä asiassa... Nimittäin kun juuri sillä paineella disu sen polttoaineensa sytyttää ja bensaa syöttämällä aine räjähtää jo kun mäntä on menossa kohti yläkuolokohtaansa. Ja kone hajoaa. Tosin kyllä se tietyn sekoon bensalientä kestää, mutta tämä nyt tuli tilanne 100% bensaa tankissa tilanteesta. Muutenhan dieseli vois olla bi-fuel

Vatvotaampa asiaa lisää. Edellä mainitut kokemukseni perustuvat 90-luvun alussa läpikäymääni huoltamohelvettiin. (lue sos.dem
) Kuopiossa asti käytiin kursseilla kuuntelemassa näitä asioita. Pitää paikkansa edellä mainittu fakta 30% bensaa, 70% dieseliä. Dieselissähän puhutaan setaaniluvusta, ja bensiinissä oktaaniluvusta. Jos Mariinin esittämä väittämä Bi-moottorista
pitäisi paikkansa se tarkoittaisi sitä että homma pelaisi samalla lailla kuin bensa->petrooli moottoreissa. Pannu syttyy bensalla ja sen jälkeen vaihdetaan dieseliin.( No ei sanasta sanaan) Ikävä kyllä tämä on totta
. Kun mopedin "käyrän" vinguttaa niin kuumaksi että siitä saa tulen tupakkiin, siellä palaa dieselkin. Paras sekoitus mitä on rahapulassa junnuna tullut kokeiltua on 50% bensaa, 30% jarrunestettä ja 20% grillihiilien sytytysnestettä
Tunturi kulkee, mutta huipputeho on arvatenkin hukassa 
No joo, kuitenkin tarkoitan sitä että Bensa tarvitseesen kipunan syttyäkseen johtuen suuremmasta puristuksensietokyvystään, kun taas dieselmoottoreissa tämä on otettu huomioon huomattavasti suurempana puristussuhteena. Homma on kokeiltu ihan konkreetisella tasollakin, 50/50 sotkulla pystäri ei lähtenyt enää käyntiin. Kokeilkoon ken epäilee.






No joo, kuitenkin tarkoitan sitä että Bensa tarvitseesen kipunan syttyäkseen johtuen suuremmasta puristuksensietokyvystään, kun taas dieselmoottoreissa tämä on otettu huomioon huomattavasti suurempana puristussuhteena. Homma on kokeiltu ihan konkreetisella tasollakin, 50/50 sotkulla pystäri ei lähtenyt enää käyntiin. Kokeilkoon ken epäilee.

Bensa leimahtaa helpommin kuin diesel, sillä on alhaisempi syttymislämpötila. Paineistettaessa syntyy lämpöä. Diesel syttyy lämmöllä. Dieselmoottorin puristuksen ja rakenteet ovat huomattavasti järeämmät kuin bensakoneen kestääkseen sen paineen mikä vaaditaan puristettaessa polttoainesumu kasaan ja luovuttaessaan räjähtämällä kemiallisen energiansa liike-energiaksi.
Bensa on hyvä liuotin, öljyn jalostuksen sivutuote. Jokainen on varmasti huljutellut vanhaa öljykannua puhtaaksi bensalla ja huomannut, että öljy liukenee bensaan. Ei näitä seikkoja voi Vesa kumota, ne on elämää
Eli bensan puristuksenkesto ei ole lähelläkään dieselöljyn tasoa, vaan paljon matalammalla. Syy miksi "sekoitus" mopedin tai Uazin tankissa ei pala tietyn suhteen rajan ylitettäessä öljyä>bensaa on, että pieni kipinä ei riitä saamaan tarpeeksi lämpökuormaa aikaan sytyttääkseen öljyn.
Ota kaksi astiaa ja laita toiseen naftaa, toiseen bensaa. heitä tulitikku suvereenisti kippoon. Bensan saat leimahtamaan, mutta naftakipossa se vaan sammuu.
Bensa on hyvä liuotin, öljyn jalostuksen sivutuote. Jokainen on varmasti huljutellut vanhaa öljykannua puhtaaksi bensalla ja huomannut, että öljy liukenee bensaan. Ei näitä seikkoja voi Vesa kumota, ne on elämää

Ota kaksi astiaa ja laita toiseen naftaa, toiseen bensaa. heitä tulitikku suvereenisti kippoon. Bensan saat leimahtamaan, mutta naftakipossa se vaan sammuu.
Tiedät paikan, kokeile
Ihan miten vaan.....
Aletaan olla aika kaukana alkuperäisestä aiheesta.
Pääasia että joku syttyy jollain ja jossain ettei tarvitse kävellä. Saat tällä kertaa viimeisen sanan, vaikka en allekirjoitakkaan näkemystäsi
Edit: Jos pentsiini syttyy puristuksessa helpommin, miksiköhän se pystäri ei syttynyt 50/50 -seoksella käyntiin? Outo juttu....



Pääasia että joku syttyy jollain ja jossain ettei tarvitse kävellä. Saat tällä kertaa viimeisen sanan, vaikka en allekirjoitakkaan näkemystäsi

Edit: Jos pentsiini syttyy puristuksessa helpommin, miksiköhän se pystäri ei syttynyt 50/50 -seoksella käyntiin? Outo juttu....


