Onko Bilteman MIG-hitsauskoneista kokemuksia?
Onko Bilteman MIG-hitsauskoneista kokemuksia?
Täytyisi kohtapuoliin hankkia MIG, ja mietin tässä kannattaako hitsauslaitteissa luottaa Biltemaan. Oman kokemuksen mukaan sieltä kyllä löytyy ihan kelpo osaakin, mutta näistä hitsausvehkeistä ei ole mitään kokemusta. Jos jollakulla on kokemusta Bilteman MIG:stä niin kertokaa ihmeessä ja suositelkaa myös muita hinta/laatu-suhteeltaan hyväksi havaittuja merkkejä ja mistä niitä voi ostaa Tampereen alueella. Tarkoitus olisi hitsata normi terästä, ruostumatonta ja ehkä myös alumiinia joskus kun taitoa karttuu...
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
yhellä bilteman migil hitsannu,oli kyl viiminenkin.
tällä hetkellä meil on esab 185a voimavirta kone, on kokoluokassaan (0.
ihan ok peli. ja toinen on hakas (wallius) joku 270a kone,suuttimien esristeessä vähän sanomista. tällä siis hitsataan millisellä langalla,ja nyt siihen hankittuna teflon putki ja erilainen syöttöpyörä jolla onnistuu hitsata alumiini langalla (kovalla). tollasta esabbia kyllä voin suositella hinta/laatusuhde. mut kannattaa ostaa se voimavirta kone suosiolla...


vaan kun ei oo voimavirtaa 

Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
itellä Kempak,in valovirta mig olsikohan 150A ,ei voi suositella kellekkään.
Välistä pelaa ihan hienosti,sitten alkaa takuta ja räkiä(ilmeisesti langan syöttö).
En tiedä auttaisiko spiraalin vaihto vai meneekö koko hitsi vaihtoon
Työkaverilla Micatronic,in valovirta hitsi ja se on jo aivan eriluokkaa kuin tuo Kemapak
Välistä pelaa ihan hienosti,sitten alkaa takuta ja räkiä(ilmeisesti langan syöttö).
En tiedä auttaisiko spiraalin vaihto vai meneekö koko hitsi vaihtoon
Työkaverilla Micatronic,in valovirta hitsi ja se on jo aivan eriluokkaa kuin tuo Kemapak
mitens tuo...
Kempin Migger, Oulusta saa alle 1000 erkkiä, pulloineen päivineen, siis täydellinen paketti. Nato(miehen veli?) on hitsari Turun telakalla ja kehui peliä ihan hyväksi.
Isäntä uhkasi ostaa kesäksi 


MB C220D Farmari, MB609 James Cook
tämä on sitten minun mielipide. valovirta migillä ei tee yhtään mitään... hommaa 3-vaihe miggi. ja soita paikalliselle sähkömiehelle että tarvis hommata 3-vaihe pistorasia. ei ole iso homma kytkeä jälkeenpäinkään. joka ikisellä valovirtamigillä millä olen hitsannut niin ei ole mennyt muuta kuin hermot. 3-vaihe miggi jaksaa pitää hitsausvirran ja jännitteen samana kauemminkin kuin sen ensimmäisen räpsähdyksen ajan...
[quote="Tunari82"]itellä Kempak,in valovirta mig olsikohan 150A ,ei voi suositella kellekkään.
Välistä pelaa ihan hienosti,sitten alkaa takuta ja räkiä(ilmeisesti langan syöttö).
En tiedä auttaisiko spiraalin vaihto vai meneekö koko hitsi vaihtoon
Kannattaa puhdistaa tuo langan syöttö spiraali aina lankakelan vaihdon yhteydessä paineilmalla. Kaapeli irti koneesta ja virtasuutin myös. Langasta irtoaa sellaista hilsettä, joka tukkii ja ahistaa. Myös Virtasuutin kannattaa uusia suht´ tiheään.
Itsellä hitsikoneita on kertynyt 3: Kemppi automig 150A, esab 450A Mig eril.langansyöttölaitteella (Vanha mutta tehokas) ja keikka kemppi puikkokone.
Hitsarin hautakivessä: "Paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni"
Välistä pelaa ihan hienosti,sitten alkaa takuta ja räkiä(ilmeisesti langan syöttö).
En tiedä auttaisiko spiraalin vaihto vai meneekö koko hitsi vaihtoon
Kannattaa puhdistaa tuo langan syöttö spiraali aina lankakelan vaihdon yhteydessä paineilmalla. Kaapeli irti koneesta ja virtasuutin myös. Langasta irtoaa sellaista hilsettä, joka tukkii ja ahistaa. Myös Virtasuutin kannattaa uusia suht´ tiheään.
Itsellä hitsikoneita on kertynyt 3: Kemppi automig 150A, esab 450A Mig eril.langansyöttölaitteella (Vanha mutta tehokas) ja keikka kemppi puikkokone.
Hitsarin hautakivessä: "Paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni"
MB 220 CDI W202
hmm, meilläkin olisi 3-vaihe 180, esabin pikaliimaaja. Aiva hyvä peli lukuunottamatta sitä että 'säätöpiiri' v*ittuilee(ohuen hitsaaminen täysin mahdotonta, taas kun kaverin samanlaisella tulee ihan hyvää jälkeä). ja langansyötön kortti on kertaalleen korjattu.
"Muista piestä vaimo ja koira kerran viikossa, ne kuitenkin pettää tai suunnittelee jotain"
Autopelleissä semmonen 0,6 mm näyttää toimivan ihan ok, ja silloin menee valovirtakone. Hitsaappas paksumpaa materiaalia, vaikka 1,8 mm pakoputkea ja tuo 0,6 mm lanka jättää kylmää saumaa, ja 0,8 mm lankaa ne koneet ei tahdo jaksaa polttaa. Näin ainakin itselläni. Kone on kemppi 1000 trigger S, mikäli joku tietää miten/saako tuohon lisää potkua niin kertoo ja heti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ja kaasuhan on tietenkin argon-seos??veskola kirjoitti:Autopelleissä semmonen 0,6 mm näyttää toimivan ihan ok, ja silloin menee valovirtakone. Hitsaappas paksumpaa materiaalia, vaikka 1,8 mm pakoputkea ja tuo 0,6 mm lanka jättää kylmää saumaa, ja 0,8 mm lankaa ne koneet ei tahdo jaksaa polttaa. Näin ainakin itselläni. Kone on kemppi 1000 trigger S, mikäli joku tietää miten/saako tuohon lisää potkua niin kertoo ja heti.
Hiilidioksidi menee, mutta heikentää tehoa. paljon.
Kyllä seos-kaasulla 150 kempomat sellaista 2mm putkea läpi polttaa.
3mm pystyy vielä hyvin hitsaamaan.
Ja pakoputkeen(joo, uuteen) tulee jopa reikää täysillä virroilla.
OT? Pakoputkista puheenollen, nyt turbomiehet kyykkyynveskola kirjoitti:Autopelleissä semmonen 0,6 mm näyttää toimivan ihan ok, ja silloin menee valovirtakone. Hitsaappas paksumpaa materiaalia, vaikka 1,8 mm pakoputkea ja tuo 0,6 mm lanka jättää kylmää saumaa, ja 0,8 mm lankaa ne koneet ei tahdo jaksaa polttaa. Näin ainakin itselläni. Kone on kemppi 1000 trigger S, mikäli joku tietää miten/saako tuohon lisää potkua niin kertoo ja heti.


Urheiluputkisto on toteutettu välikuuppa esterin välivaimentimella, ja hitsattu Isojoen konehallin valikoimista löytyvällä gas-nogas migillä käyttäen 1mm ydintäytelankaa. Jälki on mykistävää. Palleroita täynnä olevat saumat on vedetty rättilaikalla sileiksi, (jännälle muuten maistuu suussa kun räkii galvanoitua putkea keltaisen savun keskellä




- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
olisi mielenkiintoista kuulla mitä etua on kolmivaihemigista +200A autopeltihommissa verrattuna 150A valovirtakoneeseen? Käsittääkseni henkilöauton peltihommissa on erittäin harvoin mahdollisuus vetää yhtä palkoa senttiä enempää kerralla jos ei halua polttaa koko autoa siinä samalla. En kauhiasti ole autopeltihommia tehnyt mutta muutamat takakaaret on tullut hitsattua kuten erilaisten autojen ruosteisia helmoja yms. 130A migillä on tullut tehtyä kaikki autopeltihommat ja koneen teho ei ole koskaan ollut pullonkaula. Jyväjemmauslaitteiden kunnostukseen valovirtakone on toivoton, autopeltihommiin ihan ässä peli.Dieselpower kirjoitti:Juu samaa mieltä valovirta migit ovat perseestä, on joskus tullut semmoisella kokeiltua. itellä 240A esab ei ole vikaa ollut. Jos itselleni migkiä ostaisin niin en ainakaan biltemasta
Mitä "biltema" migeihin tulee niin sunnuntaihitsarille varmasti hyvä aloituskone millä voi opetella ja jos & kun intoa hitsaukseen riittää niin ostaa sitten laadukkaamman koneen kun kokee ominaisuuksien lopuvan taitoihin nähden. Halvoissa koneissa langansyöttömoottorit ja mekaniikka on heppoisia, samoin pistoolin kahva ja spiraali on lyhyt kuin mikä. Kuitenkin täytelankaa on helppo tinata ja kaverilla taitaa olla tollainen "bilhelvete" mig vieläkin elossa. Nätisti sillä palaa autonpelti kun täytelangalla suhuttaa, helppo ja halpa tapa aloittaa autojen paikkaaminen omin laittein?!
Nämä mielipiteet on puhtaasti harrastepohjalta autoja korjaavan datamiehen päästä, telakkahommissa onkin sitten eri vehkeet ja miehet

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Piti tarkistaa ja tottakai se on seoskaasua. Sanoivat tuolla kempin huollossa, että tuo trigger on semmonen peli, että toimii hyvin auton peltihommissa, mutta ei sitten jaksa paksumpaa. No niin se näyttää olevan, eli vedetään tuo yleistys valovirtakoneiden jaksamattomuudesta tuohon oman malliini. Siinä kun ei ole mitään virransäätö mahdollisuuttakaan. Kokemusta muista valovirtakoneistahan ei tietenkään ole.
Saumaa vedellessä paksumpaan matskuun 0,8:lla se helpolla vetää virranrajoituksen päälle, ja valokaari katkeaa siihen... Hieman auttaa jos kappaleet saa esilämmitettyä mutta vaikeaahan sekin on. 0,6:lla se jaksaa polttaa lankaa mutta kappale ei lämpiä tarpeeksi ja tulee kylmää saumaa.
...tai sitten en vain osaa hitsata, tämä on ehkä se kaikkein todennäköisin juttu.
Kuitenkin seuraava peli on sitten 3-vaihe peli.
Saumaa vedellessä paksumpaan matskuun 0,8:lla se helpolla vetää virranrajoituksen päälle, ja valokaari katkeaa siihen... Hieman auttaa jos kappaleet saa esilämmitettyä mutta vaikeaahan sekin on. 0,6:lla se jaksaa polttaa lankaa mutta kappale ei lämpiä tarpeeksi ja tulee kylmää saumaa.
...tai sitten en vain osaa hitsata, tämä on ehkä se kaikkein todennäköisin juttu.
Kuitenkin seuraava peli on sitten 3-vaihe peli.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Lisätään soppaan omiakin kommentteja...
Nyt ESAB 250A,pienehkö mutta menettelee,tosin kolvi alkaa olla aika loppu kun joutuu käyttämään suht paljon täyttä hönkää.
Hitsinä hyvä,aivan eriluokkaa kuin edellinen Telwin 300A,joka täys p***a.
Ensimmäinen mig aikoinaan kemppi,hyvä peli.
Jos pelkästään peltihommia,ehdottomasti pieni kone pienellä kolvilla,saa sitä nättiä saumaa toisin kuin tehonsäädöltään 30A portailla ja millin langalla,sekä kolholla kolvilla.
Saat samalla rahalla pienen LAATUmigin kuin ison halppiksen. Pienestä iloa pitkään mikäli säilytystilat kunnolliset,kosteus ja lämpötilan vaihtelut myrkkyä lankakelalle ja spiraalille.
Nyt ESAB 250A,pienehkö mutta menettelee,tosin kolvi alkaa olla aika loppu kun joutuu käyttämään suht paljon täyttä hönkää.
Hitsinä hyvä,aivan eriluokkaa kuin edellinen Telwin 300A,joka täys p***a.
Ensimmäinen mig aikoinaan kemppi,hyvä peli.
Jos pelkästään peltihommia,ehdottomasti pieni kone pienellä kolvilla,saa sitä nättiä saumaa toisin kuin tehonsäädöltään 30A portailla ja millin langalla,sekä kolholla kolvilla.
Saat samalla rahalla pienen LAATUmigin kuin ison halppiksen. Pienestä iloa pitkään mikäli säilytystilat kunnolliset,kosteus ja lämpötilan vaihtelut myrkkyä lankakelalle ja spiraalille.
Ei ihan asiaan liittyvää, mutta hitsauksesta kyllä, eli voiko hitsatessa saada sähköiskua, eli jos koskee hitsattavaan kohteeseen tai jotain? Ja tekeekö puikkokoneella mitään?
Harjoittelin hetki sitten ensimmäistä kertaa tossa nurkasta löytyvällä puikko koneella, joka on aika iso voimavirtavehje. Puikko oli jotain 8-10mm vahvaa ja reikää tuli
Koneella aikanaan hitasattu koneiden kauhoja ja muuta isoa.
....ja en kokeillut mersuun.
Harjoittelin hetki sitten ensimmäistä kertaa tossa nurkasta löytyvällä puikko koneella, joka on aika iso voimavirtavehje. Puikko oli jotain 8-10mm vahvaa ja reikää tuli

....ja en kokeillut mersuun.
Viimeksi muokannut keef, Pe 25.03.2005 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei nyt sentään 'iskua' saa johon kuolisi tai vammautuisi, semmoista värkkiä ei saisi myydäkkään. Noissa on jännite niin matala, ja ihmisen resistanssi niin suuri, ettei virtaa juurikaan kulje ihmisen läpi. Kieleen saat kyllä kipeää siitä jos menet nuolaisemaan poltinta samalla kun pidät maadoituksesta kiinni paljaalla kädellä ja painat liipaisintakeef kirjoitti:eli voiko hitsatessa saada sähköiskua, eli jos koskee hitsattavaan kohteeseen tai jotain?

Lisää tietoa: www.skg.fi
[quote="Mika.T"]tämä on sitten minun mielipide. valovirta migillä ei tee yhtään mitään... hommaa 3-vaihe miggi. ja soita paikalliselle sähkömiehelle että tarvis hommata 3-vaihe pistorasia. ei ole iso homma kytkeä jälkeenpäinkään. joka ikisellä valovirtamigillä millä olen hitsannut niin ei ole mennyt muuta kuin hermot. 3-vaihe miggi jaksaa pitää hitsausvirran ja jännitteen samana kauemminkin kuin sen ensimmäisen räpsähdyksen ajan...[/quote
kyllä valovirta kempillä hyvä tulee ja puikolla ja tigillä ja millä vaa, se on miähestä kii]

kyllä valovirta kempillä hyvä tulee ja puikolla ja tigillä ja millä vaa, se on miähestä kii]


W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
kyllä niistä sellasia pikku tällejä saa, ainaki tig:istä. joskus hitsailin alumiinia ja pidin paljainkäsin kii kappaleesta ja sytytin valokaaren, johan nous tukka pystyyn ja kappale lensi!
no ei ny oikeesti noussu, mut kyllä se tuntuu. ei varmaa kaasuvehkeillä iha heti tälliä saa... 


W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
johan mie arvasin että joku alkaa viisastelemaan tästäki... niillä mitään tee....pera8x kirjoitti:kyllä valovirta kempillä hyvä tulee ja puikolla ja tigillä ja millä vaa, se on miähestä kii]Mika.T kirjoitti:tämä on sitten minun mielipide. valovirta migillä ei tee yhtään mitään... hommaa 3-vaihe miggi. ja soita paikalliselle sähkömiehelle että tarvis hommata 3-vaihe pistorasia. ei ole iso homma kytkeä jälkeenpäinkään. joka ikisellä valovirtamigillä millä olen hitsannut niin ei ole mennyt muuta kuin hermot. 3-vaihe miggi jaksaa pitää hitsausvirran ja jännitteen samana kauemminkin kuin sen ensimmäisen räpsähdyksen ajan...![]()
Koneista ja suojakaasusta
Täällä näköjään hitsaillaan pääasiassa seoskaasulla. Mikäpä siinä, kyllä se sillä hyvin käy.
Olen joskus kokeeksi muutaman pullon myös käyttänyt, mutta en havainnut mitään merkittävää etua suhteessa hiilidioksidiin. Pieni havaittava ero oli hitsausroiskeiden määrässä seoskaasun hyväksi. Hinta on ollut vielä hiilidioksidin eduksi, joten ei ole ollut syytä vaihtaa pysyvästi. Joten uskoisin myös harrastelijahitsareiden pärjäävän aivan hyvin myös hiilidioksidilla.
Mitä tulee siihen väittämään, että seoskaasulla pystyisi hitsaamaan paremmin ruosteista peltiä, niin en ole saanut sen tueksi käytännön töissä vahvistusta. Hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi on pellin oltava joka tapauksessa ruosteetonta kaasusta riippumatta.
Valovirtakonetta en ole koskaan ostanut, kun olen arvellut niiden tehoja riittämättömiksi. Olen ollut merkkiuskollinen hyvälle koneelle. Ostin ensimmäisen Migatronicin -74 ja nyt on menossa neljäs kone. Laitteet ovat toimineet hyvin, mutta ammattikäytössä on tullut niillekin aika täyteen. Kait se niin on tässäkin asiassa kuin monessa muussakin, että kun ostaa halpaa, ei voi odottaa kummoisia.
Olen joskus kokeeksi muutaman pullon myös käyttänyt, mutta en havainnut mitään merkittävää etua suhteessa hiilidioksidiin. Pieni havaittava ero oli hitsausroiskeiden määrässä seoskaasun hyväksi. Hinta on ollut vielä hiilidioksidin eduksi, joten ei ole ollut syytä vaihtaa pysyvästi. Joten uskoisin myös harrastelijahitsareiden pärjäävän aivan hyvin myös hiilidioksidilla.
Mitä tulee siihen väittämään, että seoskaasulla pystyisi hitsaamaan paremmin ruosteista peltiä, niin en ole saanut sen tueksi käytännön töissä vahvistusta. Hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi on pellin oltava joka tapauksessa ruosteetonta kaasusta riippumatta.
Valovirtakonetta en ole koskaan ostanut, kun olen arvellut niiden tehoja riittämättömiksi. Olen ollut merkkiuskollinen hyvälle koneelle. Ostin ensimmäisen Migatronicin -74 ja nyt on menossa neljäs kone. Laitteet ovat toimineet hyvin, mutta ammattikäytössä on tullut niillekin aika täyteen. Kait se niin on tässäkin asiassa kuin monessa muussakin, että kun ostaa halpaa, ei voi odottaa kummoisia.
Mulla on 15 v. vanha Esab, valovirta, ja on kyllä pysyneet saumat kiinni. Käytän 0,8 lankaa sekä 0,5 ja 1,0 mm peltiä vähän tarkoituksesta riippuen. Mersua ei ole vielä tarttenut hitsata, useita muita merkkejä kylläkin, ja yleensä toi puolen millinkin pelti taitaa olla paksumpaa kuin mitä siellä on tehtaalta tullessa ollut. Paitsi Ladassa missä tuntui vaihtelevan lähes läpinäkyvästä lähes lattarautaan.
Käytin aikoinaan ekan vuokrapullon argonia, mutta sitten äijät sanoivat että CO2 käy paremmin vanhalle pellille, ja ostin sammutinhuollosta vanhan sammuttimen täynnä CO2:ta. . Juu olen kylllä tietoinen että tässä kuten kaikessa muussakin kaikilla on omia mutu-tietoja, ja tässä otaksutussa CO2:n paremmuudessa vanhalle pellille ei ole varmaankaan mitään perää, mutta kun tollasen 6 kg:n pullon täyttö maksaa vaan 20 euroa, niin en ole ajatellut muuta kaasua.
Saakohan Argonpulloja nykyään ostaa omaksi? Silloin kun ton MIGin hankin, niitä sai vain vuokralle.
Käytin aikoinaan ekan vuokrapullon argonia, mutta sitten äijät sanoivat että CO2 käy paremmin vanhalle pellille, ja ostin sammutinhuollosta vanhan sammuttimen täynnä CO2:ta. . Juu olen kylllä tietoinen että tässä kuten kaikessa muussakin kaikilla on omia mutu-tietoja, ja tässä otaksutussa CO2:n paremmuudessa vanhalle pellille ei ole varmaankaan mitään perää, mutta kun tollasen 6 kg:n pullon täyttö maksaa vaan 20 euroa, niin en ole ajatellut muuta kaasua.
Saakohan Argonpulloja nykyään ostaa omaksi? Silloin kun ton MIGin hankin, niitä sai vain vuokralle.
300TD-92
Meillä on tuollainen 168 Hakas wallius ja reilut kymmenen vuotta vanha ja hyvin on pelannut paitsi joskus olen kaivannut kempin ominaisuutta tuossa virran säädöissä (vain neljä pykälää) ja 0.8 langalla on hitsailtu ja monesti tuli mieleen että olisiko 0.6 langalla helpompi hitsailla ohkasia peltejä hinta/laatu suhde minusta kohdallaan eikä ole mikään ranttu kone ruosteelle...ja max kuormitus virta muistaakseni190A
Itse tein ja säästin
mielenkiintoinen vastaus on tässä
voimavirta koneella hitsattaessa auton peltiä se polttaa saumaa heti kun
taas valovirta kone rätköttää pari kolme kertaa ennen kuin syttyy ja tulee
helposti paljon hiottavaa
kyllä hyvällä valovirta koneellakin peltiä hitsaa
seos kaasua ehdottomasti valovirta koneeseen koska argon lisää tehoa
voima koneeseen käy halvempikin kaasu rosterillekin kun vähentää virtauksen aivan pieneksi[ tuulessa myös seoskaasua parempi ]
voimavirta koneella hitsattaessa auton peltiä se polttaa saumaa heti kun
taas valovirta kone rätköttää pari kolme kertaa ennen kuin syttyy ja tulee
helposti paljon hiottavaa
kyllä hyvällä valovirta koneellakin peltiä hitsaa
seos kaasua ehdottomasti valovirta koneeseen koska argon lisää tehoa
voima koneeseen käy halvempikin kaasu rosterillekin kun vähentää virtauksen aivan pieneksi[ tuulessa myös seoskaasua parempi ]