200d Turpotus+ehostus projekti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Mutta eikös öljynpaineanturille tule öljy suoraan öljypohjasta eli ei ole suodatettua?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

jos ottaa kannesta niin sepä vaikuttaa kannen oljynpaineisiin eipä taida olla hyvä sekään? jos oikein viimesenpäälle haluis laittaa niin mun käsittääkseni täytyy lohkon kyljessä olevaan öljykanavaan kairata reikä,mulla on siinä ja ainakin paineet riittää.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Oisko kellään turpokoneen kk-laakerien numeroa, vois tarkistaa onko mulla oikeat laakerit :!:

Onko kellään männänrengas sarjaa myydä? Jos ei oo mahottoman matkan päässä tulisin huomenna hakemaan! Perskules unohtu nuo renkaat ostamatta, kun oli tuota muistettavaa/ostettavaa miljoona eri asiaa.

Pitää yrittää tää projekti nyt tehhä niin ettei tarvii heti olla uudestaan remontoimassa.

Niin jos löytyy niitä männänrenkaita, niin pirautelkaa 040-XXXXXXX KIIRE!
Viimeksi muokannut jiipee, La 02.04.2005 02:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Empä ole aivan varma tästä, mutta tällaisia numeroita löysin epc:llä

300D turbo A603 030 20 60

250D turpo A602 030 15 60
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tarkistetaan nuo numerot huomenna. Kone on nyt levallään, ens viiikko ois aikaa pistää läjään. Jos tulee huomion-arvoisia seikkoja ilmi, niin jatketaan remonttia! pistän tähän väliin muutaman kuvan.
Viimeksi muokannut jiipee, Ti 13.12.2005 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Niin muuten, vaikka oli B moottori, ei ollut öljysuihkuja!
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Laakeriliuskat aikalailla valmiin näköisiä :roll: Olisi kestänyt vakiona vielä kauan tai sitten ei,oikeaan aikaan auki?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18047
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tosiaan on oikea hetki laakeroida...
Onkohan ollut jossain vaiheessa pakkasnestettä öljyn seassa ?

Ketjun vaihto taitaa olla myös ajankohtainen.
Vai onko noissa ketjun rullissa reiät ulospäin ?
wiimax.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla oli ton 190:n alkuperäisessä koneessa paljon huonommat veivinlaakerit, vaikka oli muka n.420 000 ajettu. Nykyisessä n. 600tkm ajetussa oli suunnilleen samankuntoiset, kuin jiipeellä. Isäukon verstaalla on tallessa muutama purkumoottori, jotka ovat hajonneet juuri tuohon veivinlaakerin pettämiseen, tosin kuka tietää miljoonan vai kahden jälkeen...
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Nyt on projektissa menossa luova tauko, pitää hommailla osia lisää. Painekoteloa täytyy vielä hieman muokata, tuleva paineletku muuttaa eri kohtaan. Tähän kuntoon auto jäi tallille.

Huomenna lähdetään parin päivän reissulle Viroon, varmaan pitää tuoda tullessa hieman asennuskemikaaleja :wink:
Viimeksi muokannut jiipee, Ti 13.12.2005 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

jiipee kirjoitti:
Huomenna lähdetään parin päivän reissulle Viroon, varmaan pitää tuoda tullessa hieman asennuskemikaaleja :wink:

Vauhtiako :?: :D no joo aika huono.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Eilen ja tänään sain taas rojektia eteenpäin, parin pakollisen vapaapäivän jälkeen. Laakeroin alakerran, rengastin ja sain läjättyäkin hyvän matkaa. Turpolle on paluuletku öljypohjan yläreunassa. Coolerin sain soviteltua paikoilleen, mahtui just eikä melkein. Huomenna pitäs nykästä kansi paikalleen, laakeroida laturi ja sommitella paineputket paikoilleen. Jos vielä on virtaa ja aikaa pitää miettiä tuota pakoputkistoo.
Viimeksi muokannut jiipee, Ti 13.12.2005 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

agentti74 kirjoitti:jos ottaa kannesta niin sepä vaikuttaa kannen oljynpaineisiin eipä taida olla hyvä sekään? jos oikein viimesenpäälle haluis laittaa niin mun käsittääkseni täytyy lohkon kyljessä olevaan öljykanavaan kairata reikä,mulla on siinä ja ainakin paineet riittää.
samaa mieltä!! itse otin lohkon kyljestä... mutta mistä näistä tietää..... ehkä se voi vaikuttaa nokka akselin voiteluun :shock:
www.thaiklupi.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

enpä ole kuullut että kannen perseestä ryöstetyt öljyt olis hallaa tehnyt koneelle.

Stt:n turbosarjoissahan otetaan myös kannenperästä, parivuosikymmentä koekäyttöä, vois ehkä jo ajatella että toimii sitäkin kautta.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Paluu öljypohjaan

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Eikö tuo öljyn paluu olisi helppo laittaa öljypohjan kylkeen? Siihen vain sopiva läpivientiliitin mahdollisimman korkealle... Eiköhän tuollaisen liittimen löytäisi hydroliikkeestä.

Myydäänkö noita turbokoneen kk-laakereita yksittäin vai pitääkö ostaa 250D:n setti?
Terveisin
Tero
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ja taas mentiin hieman eteenpäin. Kone nyt nipussa, öljynpaineetkin löytyi aika kivuttomasti.
Laturi piti laakeroida, tuntuu että joka vaiheessa tulee uusia huoltokohteita :(
Sitäpähän se on kun näitten vanhojen kamppeittein kanssa rassaa :lol:

Huomenna ois tarkoitus alkaa itse asiaan, eli asentamaan turpoa. Paineputkistot ja pakoputkisto viimeistellä, mahdollisesti ottaa savut koneesta.

Aika hyvin on remontti tähän mennessä sujunut, normaaleja vastoinkäymisiä tietysti on ollut. Meinaa vaan selkä olla kohta siinä kunnossa että ei sitten taivu millään :cry:
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Paluu öljypohjaan

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

dieselflosse kirjoitti: Eikö tuo öljyn paluu olisi helppo laittaa öljypohjan kylkeen? Siihen vain sopiva läpivientiliitin mahdollisimman korkealle... Eiköhän tuollaisen liittimen löytäisi hydroliikkeestä.
Ite laitoin öljynpaluun siihen peltisen öljypohjan kylkeen yläreunaan ja suht. reippaasta öljyn kulkeutumisesta molempiin turbon pesiin päätellen ompi liian matalalla, jonka vuoksi teen liitännän ylempään öljypohjaan ku ehdin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Paluu öljypohjaan

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Wahva115 kirjoitti: Ite laitoin öljynpaluun siihen peltisen öljypohjan kylkeen yläreunaan ja suht. reippaasta öljyn kulkeutumisesta molempiin turbon pesiin päätellen ompi liian matalalla, jonka vuoksi teen liitännän ylempään öljypohjaan ku ehdin.
Onko paluuputkessa painetta? Meinaan vain, jotta kulkeeko paluuöljy ylöspäin?

Tuon paluuputken päänhän voisi kääntää öljypohjan sisäpuolella hieman ylöspäin, jolloin pää olisi varmasta öljypinnan yläpuolella. Toisaalta, turbo on aika paljon ylempänä öljypohjaa, joten valuuhan se öljy sieltä putkesta pienen mutkankin yli.
Terveisin
Tero
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Paluu öljypohjaan

Viesti Kirjoittaja veskola »

dieselflosse kirjoitti:Onko paluuputkessa painetta? Meinaan vain, jotta kulkeeko paluuöljy ylöspäin?
Ei saa olla, siis mikäli sinne syntyy painetta niin ei toimi ja painettahan syntyy jos tekee putkeen mutkan joka nousee ylös päin. Kantapään kautta opittua, että pienikin ahdistus siinä paluuputkessa aiheuttaa öljyn 'vuotamista' jompaan kumpaan pesään.

Pitäisi vältää sitä vaakasuoraankin vientiä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Paluu öljypohjaan

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

veskola kirjoitti: Ei saa olla, siis mikäli sinne syntyy painetta niin ei toimi ja painettahan syntyy jos tekee putkeen mutkan joka nousee ylös päin. Kantapään kautta opittua, että pienikin ahdistus siinä paluuputkessa aiheuttaa öljyn 'vuotamista' jompaan kumpaan pesään.

Pitäisi vältää sitä vaakasuoraankin vientiä.
Eli, myös jossain yhteydessä esitetty idea öljyn jäähdytyksestä tuon paluuputki mutkille vääntämällä on syytä unohtaa?
Terveisin
Tero
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Paluu öljypohjaan

Viesti Kirjoittaja veskola »

dieselflosse kirjoitti:Eli, myös jossain yhteydessä esitetty idea öljyn jäähdytyksestä tuon paluuputki mutkille vääntämällä on syytä unohtaa?
Kannattaa unohtaa mikäli se tarkoittaa että paluumutkat aiheuttavat paljon ahdistusta tai ennenkaikkea nousevat ylöspäin ja mahtaako muutama kymmenen senttiä kuperiputkea käytännössä niin kovasti edes jäähdyttää. Sihen paluuputkeen kun puhaltaa niin huomaa 'virtaako' se samalla lailla kuin vastaava noin 18 mm putkenpätkä, mikäli virtaa niin ei ongelmaa. Parempihan se öljynjäähdytys on laittaa sitten erikseen. Onkohan se nyt noissa alkuperäisissä ratkaisuissa aina öljypumpun perässä se öljynlauhdutin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Omassa -89 lohko ja siinä ei ole enää Laipan paikkaa paluuputkelle. Jouduin poraamaan öljypohjaan reiän, mutta meinaa ahistaa. Öljyn pinta ei saa olla yli puolenvälin tai on maalima sinisenä. Öljypinta tulee lähes yläreunaan, jos pinta on ylämerkissä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jiipee valitti:

"Meinaa vaan selkä olla kohta siinä kunnossa että ei sitten taivu millään "

Jotta minustakin olisi jotain hyötyä tässä projektissa niin neuvompa vähän:

Pistä eukko soutuveneeseen selälleen ja käy touhuun-> Nykäise huilu niin vauhdikkaasti pihalle että reikä näkyy pyöreänä (ns.haukotus :shock: ) selän välilevyjen pitäisi olla nyt paikoillaan. :lol:
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Paluu öljypohjaan

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

[/quote]

Ite laitoin öljynpaluun siihen peltisen öljypohjan kylkeen yläreunaan ja suht. reippaasta öljyn kulkeutumisesta molempiin turbon pesiin päätellen ompi liian matalalla, jonka vuoksi teen liitännän ylempään öljypohjaan ku ehdin.[/quote]

Nyt kyllä tuntuu siltä et paluu on liian ahdas tai turbo liian väljä. W115 ja 123 paluu on laitettu jo vuosia (20) öljypinnan alapuolelle ilman ongelmia :?: Yks vaitoehto et moottori huohottaa liikaa suhteessa huohotin putken kokoon nähden :idea:
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Eipä siinä mun turposa ainakaa klappia oo liikaa, eikä kone paljoa huohota, mutta tuo paluu voi olla turhan ahdas, se on tiedossa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Wahva115 kirjoitti:Eipä siinä mun turposa ainakaa klappia oo liikaa, eikä kone paljoa huohota, mutta tuo paluu voi olla turhan ahdas, se on tiedossa.
Sille kannattaisi tehdä jotain ennen kuin turbo korkkaa tiivisteet ulos. Voi olla että on jo korkannut.
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

öljyä...

Viesti Kirjoittaja esko »

turbon paluu, 603 ... vapaahengittävissä moottoreissa on tasopinta lohkossa
vastaavassa kohdassa kuin orig turboversiossa paluuputki ahtimen öljylle

virtaus on öljypinnan tason yläpuolelle...jolloin ei häiriötä paluuvirtaukseen
öljypohjassa paluuvirtaus ei olekaan vapaa
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ekat savut turpokoneesta ja pieni koeajo (pelkkä alkukäyrä paikoillaan), ei voi sanoi kun :lol:

Vähän homma kusi tänään, tuskailtiin paineletkujen kanssa. Onneksi saatiin hommattua viimetingassa passelia letkua pari pätkää. Paineletkun lähtö turpolta pitää vielä sorvata uusiksi, koe-ajolla pullautti yhden liitoksen irti.
Pakoputki on vielä alkutekiöissään. Kaikki tuntuu pelaavan, paitsi venttiilikopantiiviste fuskaa hieman etupäästä. Morkoolin magneettiventtiilillekin pitäs vetästä sähköt, jos sitä joskus vielä tarviis :wink:

Tuo öljynpaluu oli ensin tarkoitus toteuttaa siihen lohkon kylkeen, mutta ei ollu sitä oikeeta paikkaa?

P.S. Selkä on nyt siinä kunnossa, että ei voi seisaaltaan rykiä :(
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

oo ny varovainen kun kiihdyttelet mulla on neljäs kone menossa ja vasta nyt on oppinu ajaan rikkomatta sitä.että se takia puhuin siitä että kannattaa tehdä VIIMESENPÄÄLLE kaikkin oljyyn ja jäähdytykseen liittyvä.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

agentti74 kirjoitti:jos ottaa kannesta niin sepä vaikuttaa kannen oljynpaineisiin eipä taida olla hyvä sekään? jos oikein viimesenpäälle haluis laittaa niin mun käsittääkseni täytyy lohkon kyljessä olevaan öljykanavaan kairata reikä,mulla on siinä ja ainakin paineet riittää.
Tuo olis varmaan paras ratkaisu. Missä kohtaa lohkoa tuo kanava menee? No taitaa olla jo vähän myöhäistä kairata reikiä lohkoon, mutta tietää sitten ens kerralla :wink:
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Vastaa Viestiin