Tulppien vaikutus päästöihin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 31.12.2004 08:49
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Tulppien vaikutus päästöihin

Viesti Kirjoittaja Jopi »

Auto 300 CE -24 1990

Tyhjäkäynnillä HC 124, C0 0,03.
Kierroksilla HC 70

Eli hylsy katsastuksessa, vaikka kiersin korttelia ykkösellä putki punaisena. Kone ja sytkävehkeet rempattu.

Nyt saatiin ruuvaamalla HC:t tippumaan juuri ja juuri alle 100:n.

Huomasin, että koneessa oli resistoritulpat NGK BCPR6ES, vaikka suositus on ilman R-kirjainta.

Onko raadilla havaintoja tulppien vaikutuksesta päästöihin? Saisiko jollain muulla tulppamerkillä paremmat tyhjäkäyntipäästöt ja hiukka enemmän pelivaraa noihin arvoihin?

--
Janne
http://www.bajahill.net
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Hae veholta oikeat tulpat,kyllä kaikki sähkövimpstaakit vaikuttaa juuri tuohon hc-arvoon.
sama auto,sama ongelma-siis oli,ei enää :wink:
uusin tulpat,johdot,pyörijän ja jakajankannen,loppui kaikenlainen nykiminen ja arvot on reilassa taas.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Jopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 31.12.2004 08:49
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jopi »

Make kirjoitti:Hae veholta oikeat tulpat,kyllä kaikki sähkövimpstaakit vaikuttaa juuri tuohon hc-arvoon..
Mitkä on ne oikeat tulpat eli merkki ja malli?
Janne
http://www.bajahill.net
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikäli tulpat ovat kunnossa ja mallia joka on tarkoitettu kyseiseen moottoriin, ne eivät kohota HC-arvoa.

Jos ajossa esiintyy nykimistä ja se korjaantuu sytytysosien vaihdolla, jossain osassa on ollut vikaa eli kyse ei ole siitä että joku osa olisi väärän merkkinen.

Autoon saa oikeat tulpat parhaiten niin, että menee niitä myyvään liikkeeseen ja kertoo auton mallin, vuosimallin, moottorin koon ja tehon.
Luettelosta on helppo katsoa oikea tulppa.

Yleensäkin ihmetyttää että asiaa kysellään täällä aika usein, jos täällä joku "tietää oikean tulpan" niin jostain opuksesta sekin on katsottu. :?
wiimax.fi
Jani_R
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 04.07.2004 20:23
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jani_R »

>Jopi wrote:
>Mitkä on ne oikeat tulpat eli merkki ja malli?

Tässä Autodatan tietoa:
Kuva
Jopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 31.12.2004 08:49
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jopi »

dealer kirjoitti:Mikäli tulpat ovat kunnossa ja mallia joka on tarkoitettu kyseiseen moottoriin, ne eivät kohota HC-arvoa.
Tämän halusinkin varmistaa.
Janne
http://www.bajahill.net
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Re: Tulppien vaikutus päästöihin

Viesti Kirjoittaja keef »

Jopi kirjoitti:Auto 300 CE -24 1990

Tyhjäkäynnillä HC 124, C0 0,03.
Kierroksilla HC 70

Eli hylsy katsastuksessa, vaikka kiersin korttelia ykkösellä putki punaisena. Kone ja sytkävehkeet rempattu.

Nyt saatiin ruuvaamalla HC:t tippumaan juuri ja juuri alle 100:n.

Huomasin, että koneessa oli resistoritulpat NGK BCPR6ES, vaikka suositus on ilman R-kirjainta.

Onko raadilla havaintoja tulppien vaikutuksesta päästöihin? Saisiko jollain muulla tulppamerkillä paremmat tyhjäkäyntipäästöt ja hiukka enemmän pelivaraa noihin arvoihin?

--
Janne
http://www.bajahill.net


"R" tulpat ei sovi sytytysjärjestelmiin mihin sitä ei erikseen ole tarkoitettu, koska tulpan resistanssi heikentää kipinää. Yhdessä heikkolaatuisten johtojen kanssa "R" tulpat aiheuttaa käyntihäiriöitä. Johdot lyö läpi jne. -> HC nousee.
Jopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 31.12.2004 08:49
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tulppien vaikutus päästöihin

Viesti Kirjoittaja Jopi »

keef kirjoitti: "R" tulpat ei sovi sytytysjärjestelmiin mihin sitä ei erikseen ole tarkoitettu, koska tulpan resistanssi heikentää kipinää. Yhdessä heikkolaatuisten johtojen kanssa "R" tulpat aiheuttaa käyntihäiriöitä. Johdot lyö läpi jne. -> HC nousee.
Tulppien vaikutus oli pieni, HC tippui tyhjäkäynnillä noin 10-15 yksikköä.

Sitten alkoikin seosten hinkkaus. Tuossa mallissahan ei ole pakosarjassa CO-anturin paikkoja, joten mittaus oli tehtävä putken päästä. Tätä taas aiheutti sen, että seoksen muutos ei kauheasti näkynyt CO-arvoissa, HC:ssa kylläkin.

Intoa säätämiseen antoi tyhjäkäyntimoottorin johtojen irroitus, silloin kierrokset nousivat 200 rpm ja HC:t tippuvat saman tien 40:een.

Nyt ruvettiin hakemaan seosta, jolloin tyhjäkäyntimoottorin irtiotto ei muuttaisi kierroksia noin paljoa. Sehän sitten löytyi. Oikea säätö on todella pienestä ruuvin liikkestä kiinni, arviolta 1/16 -osakierroksen sisällä.
Janne
http://www.bajahill.net
Vastaa Viestiin