Vito 112 CDi peruutusvaihde ja käsijarru

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AJK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 21.02.2005 20:52

Vito 112 CDi peruutusvaihde ja käsijarru

Viesti Kirjoittaja AJK »

Vaihdoin vastikään takuuta elokuulle asti olevan Vito 112 CDI:n, ajettu 17000 km.
Hämmästelen kun pakki karhatelee noin kolme kertaa kymmenestä, vaikka siirrän vaihdetta erittäin rauhallisesti päälle. Onko tämä kokemuksenne mukaan normaalia?

Millainen homma on käsijarrun säätäminen? Tällä hetkellä polkimen saa painaa pohjia myöten, eikä pitoa tunnu löytyvän (liekö edellinen kuski ajellut käsijarru päällä).

Toivon teiltä kokeneemmilta konkareilta apua tuoreelle Mersumiehelle.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18057
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käsijarrukengät säädetään pyöränpultin reiästä meisselillä, pikku lampulla katsoen rummun sisällä näkyy hammaspyörä jota pitää pyörittää.
Vaijerin pituudelle on myös säätö auton alla, sieltä sitten lisää jos ei rummusta säätö auta.

Pakin karahtelu kannattaa korjauttaa takuuseen.
wiimax.fi
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Re: Vito 112 CDi peruutusvaihde ja käsijarru

Viesti Kirjoittaja jpk »

AJK kirjoitti:Vaihdoin vastikään takuuta elokuulle asti olevan Vito 112 CDI:n, ajettu 17000 km.
Hämmästelen kun pakki karhatelee noin kolme kertaa kymmenestä, vaikka siirrän vaihdetta erittäin rauhallisesti päälle. Onko tämä kokemuksenne mukaan normaalia?

Millainen homma on käsijarrun säätäminen? Tällä hetkellä polkimen saa painaa pohjia myöten, eikä pitoa tunnu löytyvän (liekö edellinen kuski ajellut käsijarru päällä).

Toivon teiltä kokeneemmilta konkareilta apua tuoreelle Mersumiehelle.
Pakin karahtelu tuttua,mikäli auto liikkuu hiemankaan,karahtaa yleensä. Tosin lievästi,ja tämä pieni karahdus voidaan laittaa kuskin piikkiin.
Tiedä onko herkempi kuin vastaavan kokoisissa uusissa henkilöautoissa,ainakaan 124 mersun laatikko ei ollut niin herkkä.

Eipä ole tullut vastaavalla vitolla niin paljoa ajettua että olisi huomioinut mitään poikkeavaa omassa?
Avatar
samppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 20.09.2003 09:11

Re: Vito 112 CDi peruutusvaihde ja käsijarru

Viesti Kirjoittaja samppa »

AJK kirjoitti:Vaihdoin vastikään takuuta elokuulle asti olevan Vito 112 CDI:n, ajettu 17000 km.
Hämmästelen kun pakki karhatelee noin kolme kertaa kymmenestä, vaikka siirrän vaihdetta erittäin rauhallisesti päälle. Onko tämä kokemuksenne mukaan normaalia?

Millainen homma on käsijarrun säätäminen? Tällä hetkellä polkimen saa painaa pohjia myöten, eikä pitoa tunnu löytyvän (liekö edellinen kuski ajellut käsijarru päällä).

Toivon teiltä kokeneemmilta konkareilta apua tuoreelle Mersumiehelle.
Aika sattuma, nimittäin isännällä ollut uudesta asti vm 01 vito 112 cdi ja siinäkin pakki alkoi rasahteleen 20tkm:n jälkeen..
Sai todellakin HÖYHENENKEVYESTI laittaa pakin silmään, mikäli halusi ettei rasahda.
Huollossa eivät saaneet korjattua, tai miten lie..??!
Käsijarrussa oli myös sama ongelma, et kirrasivat sen huollosssa mutta parin kk:n jälkeen lasahti uudestaan...
että tämmöstä... :roll:
AJK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 21.02.2005 20:52

Viesti Kirjoittaja AJK »

Kiitän kommenteistanne. Otanpa ensitöikseni yhteyttä huoltoon ja kyselen, josko saisivat pakin pelaamaan paremmin.
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Juu toi pakkirattaiden "sorvaus" on tuttua myös täälläpäin. Ostin viton uutena vuoden 2000 lopulla ja hetimiten alkoi ihmetyttää tuo pakin rusahtelu ja eikun huoltoon. No ensin koittivat säädellä vaijereita mutta kun ei auttanut niin päättivät vaihtaa laatikon, kilometrejä kun ei montaa ollut, mutta eipä asia siitä kummennut ja niin taas seuraavalla viikolla soitto merkkiliikkeeseen että eipä paljon paremmaksi muuttunut. No, hetken tuumailun jälkeen päättivät vaihtaa laatikon!! siinä jo rupesin vähän epäilemään mutta olin hiljaa. No laatikon vaihtopäivä koitti ja työ kävi jo aika nopeasti (kehittyy se rutiini) mutta ainavain rutajaa! silloin rupesin varovasti tiedustelemaan että eiköhän ruveta miettimään jo jotain muuta vaihtoehtoa mutta sain vastaan jyrkän EI, kun on kuulemma noissa vitoissa ollut paljon laatikko vikoja joten nielin vastauksen, mutta kun kolmatta kertaa sitä laatikkoa vaihdettiin niin rupesin asentajalle vihjailemaan että oisko iso vaiva katsoa esim. kytkin levyä ja ei suuremmin vastaan laittanut niin tempaisi asetelman auki ja kuului OHO! jonka jälkeen asentaja häipyi ja palasi työnjohtajan ja toisen asentajan kanssa ihmettelemään näkymää joka oli RIKKINÄINEN massa VAUHTIPYÖRÄ josta oli jouset poikki!. Eli todennäköisesti jokainen laatikon vaihto oli ollut turha koska asia ei miksikään muuttunut ja kyllä saksassa insinöörit varmaan ihmetteli kun suomesta lähetetään ehjiä laatikoita takuuhommina takaisin! hintaakin laatikolla oli siihenaikaan kuulemma ~20000mk

Oliko vika jo tehtaalta lähtiessä(huono laadun valvonta), yli innokas laivan lastaaja(äkäiset lähdöt+viton äkäinen kytkin=seuraus) vai merkkiliikken luovutus huollon tehnyt asentaja(samat syyt kuin edellä) ei selvinnyt mutta vika oli jo valmiina autoa hakiessa. Eli taitaa kuulua mallin tyyppivikoihin kun tuntuu olevan liikkeellä aika paljon noita rusahtelevia laatikoita (ihan tässä omassa kylässäkin) joita ei ole sen kummemmin tutkittu, opetelleet vaan laittamaan todella hitaasti pakin päälle!.
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
AJK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 21.02.2005 20:52

Viesti Kirjoittaja AJK »

Sillä kytkimen kunnostuksella ilmeisesti vika autostasi hävisi?
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Joo tai itseasiassa ei siinä kytkimessä mitään vikaa ollut vaan vauhtipyörä oli hajalla joka vaihdettiin ja ei ole sen jälkeen vaivannut vaikka lastutettukin on heti korjauksen jälkeen (~150hv) ja nyt on mittarissa 155tkm

elikkä se vauhtipyörähän on sellainen kaksiosainen jossa kytkinpinta on erotettu itse vauhtipyörästä jonkunlaisella jousi hässäkällä ja ne jouset oli poikki (joku viisaampi vois tarkentaa jos ei tullut kaikkia oleelista sanottua)

Mutta en väitä että kaikilla olisi vauhtipyörä hajalla koska siellä laatikossa on myöhemmin kuultuna jonkinlainen jarru peruutusvaihteelle joka pitäisi pysäyttää akselit kytkeytymisen helpottamiseksi (joku ihan muu kuin synkro) mutta sen toimintaan en ole perehtynyt ja sanoivat että niissäkin on vikaa ollut. Ota nyt sitten näistä selvää :? mutta näin ainakin itsellä
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Vastaa Viestiin