508 ei starttaa. Ongelma ratkaistu!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
simo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:19
Paikkakunta: Imatra

508 ei starttaa. Ongelma ratkaistu!

Viesti Kirjoittaja simo »

Eli ongelmana on, ettei vuosimallia -84 oleva 508 käynnisty. Epäilykset ovat lähinnä sähköpuolella ja erityisesti virtalukossa. Onko jollain tietoa lukon toiminnasta, eli lähinnä voiko toimivuuden kokeilla ohittamalla lukon käynnistäessä. Toki jos tulee mieleen muita asiota joita kannattaa testata niin rohkeasti vaan ne julki.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Viimeksi muokannut simo, Ma 25.04.2005 18:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
Avatar
simo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:19
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja simo »

Laitetaan muutama kuva, jos helpottaisivat asiaa.
Kuva
Kuva
vaikka tämä kuva on huono, niin miten virta kulkee normalisti lukon pohjassa?
Kuva
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
Iso-Jukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 24.01.2005 22:42
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

Hämärä muistikuva että kuljettajan penkin alla olisi ns kontaktori joka antaa virtaa
(407 meinas aikoinaan jättää tielle , kiilattiin rele ruuvimeisselillä ) matka jatkui...
ja taitaa siellä olla semmonen "levysulake" pellistä tehty , tämä "mutuna"
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Meillä oli ~6vuotta sitten 508D-78 huoltoautona kelkkahommissa ja siihen tuli ihan vastaava vika.

Vedettiin uusi heräte startille ja taas alko toimimaan. Eli heräte vaan oli poikki jostain en sitten tiedä mistä ja miksi!
Sinun autosi vika kuulostaa ihan vastaavalta...
Kokeile vaikka "jommpijohdolla"?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Startin voi aina kokeilla siten, että oikosulkee startin plussan solenoidiin ( ruuvimeisseli ). Silleen saa ainakin selville, että missä päässä vika on.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
simo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:19
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja simo »

mjo33400 kirjoitti:Startin voi aina kokeilla siten, että oikosulkee startin plussan solenoidiin ( ruuvimeisseli ). Silleen saa ainakin selville, että missä päässä vika on.
... joo tuota pitää huomenna kokeilla. Ei heti tullut itselleni mieleen vaikka yksi kesä käynnisteltiin vanhaa massikkaa jatkuvasti em. tavalla. :shock:
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Muista laittaa pykälä vapaalle ettei käy höpsistä... eräälle kaverille meinasi käydä... ja kaverin isällä karkasi 702 valmetti tallin seinästä läpi kun starttasi suoraa tartista ja oli pykälä päällä...
Itse tein ja säästin
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Petska kirjoitti:
Muista laittaa pykälä vapaalle ettei käy höpsistä... eräälle kaverille meinasi käydä... ja kaverin isällä karkasi 702 valmetti tallin seinästä läpi kun starttasi suoraa tartista ja oli pykälä päällä...

Oli tosi hyvä huomautus. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
simo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:19
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja simo »

mjo33400 kirjoitti:Petska kirjoitti:
Muista laittaa pykälä vapaalle ettei käy höpsistä... eräälle kaverille meinasi käydä... ja kaverin isällä karkasi 702 valmetti tallin seinästä läpi kun starttasi suoraa tartista ja oli pykälä päällä...

Oli tosi hyvä huomautus. :lol:
Tuo täytyy muistaa, tosin kuten aikaisemmin jo mainitsin asiasta on jo kokemusta, mutta huolellisuus ei ole koskaan pahasta.
Täytyy tästä lähteä jatkamaan remonttia, jospa se vikakin löytyisi?
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
Avatar
simo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:19
Paikkakunta: Imatra

Ongelma ratkaistu

Viesti Kirjoittaja simo »

Hieman tuo remonttiaikataulu venyi, mutta vika on nyt korjattu. Tänään kokeiltiin ensin käynnistää oikosulkemalla ja tietystihän Mersu hörähti käyntiin, eli vika ei ainakaan startissa ollut. Sitten kuumeisisti etsimään ja miettimään, missä vika sitten on? Syykin selvisi melko helpolla, nimittäin ohjausrele oli ilmeisesti parhaat päivänsä nähnyt. Onneksi jotain toista laitetta ohjasi samanlainen rele ja vaihtamalla ne keskenään syy selvisi. Nyt 508 pelaa kuin uusi. 8)
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
Vastaa Viestiin