Katsastusmiehen mielestä tuli etujousten vaihto ajankohtaiseksi.
Kannattaako ko. mallissa vaihtaa jousien yhteydessä jotain muutakin niihin liittyvää tilpehööriä (lautasia, tukia, kumia tms..), vai vienkö korjausmiehelle vain pelkät jouset?
Mitään muuta ei tarvitse vaihtaa, ellet halua erikorkuisilla kumeilla muuttaa auton etupään korkeutta.
Sitähän ei tosin tiedä mille korkeudelle uusilla jousilla jää..
yleensä ne on kyllä murtuneet tai poikki jos vaihtaa pitää. ja tosiaan ....
vaihdoin omaani etujouset ja nyt on nokka kohti taivasta, eipä taida laskea siihen mitä ennen oli, pitää vaihdella kumeja jos rupeaa häiritsemään. :
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Haulla löysin paljonkin asiaa etujousien vaihdosta W124:ään, mutta otin riskin ja meinasin vaihtaa itse nuo jouset siis. No niinhän siinä kävi että ei isäpapan 70-luvulla itse valmistamat Fordin McPhersoneihin tarkoitetut jousipuristimet riittäneet alkuunkaan. Eli totta se että pitää olla ne oikeanlaiset ja mahdollisesti juuri mersuihin tarkoitetut jousipuristimet ennen kuin homma onnistuu.
Olisihan sen katkenneen saanut jollain lailla pois mutta kun uuden jousen otin laatikosta niin se oli sillei "kilometrin mittainen". Eli omissa puristimissa varat loppui. Maanantaina menee auto sitten ekspertille.
karra kirjoitti:
Olisihan sen katkenneen saanut jollain lailla pois mutta kun uuden jousen otin laatikosta niin se oli sillei "kilometrin mittainen". Eli omissa puristimissa varat loppui. Maanantaina menee auto sitten ekspertille.
Tämmöisillä puristimilla se vaihto käy muutamassa minuutissa, eikä edes rengasta tartte ottaa irti. Oli tommonen joskus lainassa ja nappasin silloin muutaman kuvan malliksi.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Kyllä takseissa käytetään jäykempiä jousia,pituus varmaankin niissä
sama,ovat vaan aika kivirekimäisiä ajettavia joten en olisi niitten hyvyydestä näillä
suomalaisilla teillä aivan valvis vannomaan.
Tilattu tehtaalta noilla jo uutena .
Jousien pituus on sama, mutta vieterillä on halkaisijaa 0,5 - 1 mm enemmän sen mukaan, mitä varustetta ja siten myös painoa autosta löytyy. Jo puoli milliä paksumpi "lanka" tekee aika paljon. Jos pirssissä on aikaisemmin ollut normaalit jouset ja niille sopivat kumit, niin jäykempien kanssa saa laittaa ainakin pykälää litteämmät limput - sen verran vähemmän jäykempi jousi painuu kasaan.
Kauankohan noiden etujousien "laskeutuminen" mahtaa kestää. Vaihdon jälkeen tuntuu, että keula on edelleen turhan korkealla, vaikka hilppeet ovat samoilla mitoilla kuin ennen vaihtoakin. No kuukauden verran siitä vaihdosta vasta on.
Kaapo kirjoitti:Kauankohan noiden etujousien "laskeutuminen" mahtaa kestää. Vaihdon jälkeen tuntuu, että keula on edelleen turhan korkealla, vaikka hilppeet ovat samoilla mitoilla kuin ennen vaihtoakin. No kuukauden verran siitä vaihdosta vasta on.
Minulla on W123:ssa vahvistettujen 15 mm jousien tilalla nyt normaalit 14,8 milliset. Jouset vaihdettiin syystalvella 2002, ja auto on yhä korkeahkossa asennossa. Eli saanet odotella jonkun aikaa...
Jouset ostin KL:stä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Minulla on edessä S124 taksijouset ja ovat aika kovat ja korkeat. En kyllä itse enään noita vaihtele jos ei oikeata työkalua. Viimeksi jo sydän tykytti ja adrenaliini virtasi kun käytin noita biltema puristimia noitten taksijousien kanssa En voi suositella.
Nyt menee OTksi mutta missäs pk-seudulla kannattaa mersun pyöränkulmat säädättää?
Kaapo kirjoitti:
Kauankohan noiden etujousien "laskeutuminen" mahtaa kestää. Vaihdon jälkeen tuntuu, että keula on edelleen turhan korkealla, vaikka hilppeet ovat samoilla mitoilla kuin ennen vaihtoakin. No kuukauden verran siitä vaihdosta vasta on.
JOs on oikeat jousiteräkset saat ottaa loputtomiin ja seuraavakin omistaja kiroilee niitä vielä. Jos ostaa tarvikeliikkeestä pitää olla ehdottomasti mitat pituus ja langanpksuus entisistä muuten myyvät mitä sattuu. Langan paksuus taitaa vaikuttaa jossakin potenssissa.
juhaoh kirjoitti: JOs on oikeat jousiteräkset saat ottaa loputtomiin ja seuraavakin omistaja kiroilee niitä vielä. Jos ostaa tarvikeliikkeestä pitää olla ehdottomasti mitat pituus ja langanpksuus entisistä muuten myyvät mitä sattuu.
Vieterit on ostettu KL:sta ja merkki on Lesjöfors eli kaiketi kelpo tuote. Oikeanlaista jousta valittiin sekä valmistenumeron että kantakortin tietojen perusteella ja "isosta sinisestä" kirjasta, jossa jousten vahvuudet on määritelty vähän liioitellen sanoen, että onko autossa radio tai esim. puhelinvarustus painoa ja siten myös jousivakiota muuttamassa .
Joten tavaran pitäisi olla oikeaa, mutta jos vielä syksyllä menee nyrkki pyörän ja lokarinkaaren väliin, niin sitten pitää haeskella matalinta mahdollista jousikumia. Toisaalta meiden landella ei ainakin jonkinmoinen maavara ole pahitteeksi....
B. Wikström kirjoitti:Minulla on edessä S124 taksijouset ja ovat aika kovat ja korkeat. En kyllä itse enään noita vaihtele jos ei oikeata työkalua. Viimeksi jo sydän tykytti ja adrenaliini virtasi kun käytin noita biltema puristimia noitten taksijousien kanssa En voi suositella.
Nyt menee OTksi mutta missäs pk-seudulla kannattaa mersun pyöränkulmat säädättää?
Monien kyselyiden jälkeen säädätin Herttoniemen Veholla kun monessakaan paikassa eivät suostu mersun (ainakaan W124:n) nelipyöräsuuntausta tekemään. Lopputulos oli hyvä ja maksoi reilu vuosi sitten muistaakseni n. 100 euroa.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]