SULAKE ON VAIHDETTU (B SULAKE) kuitenkaan se ei auttanut. Onko moottorissa mahdollisesti vikaa? Missä se sähkömoottori sijaitsee (takapenkin ikkunan reuna alla?)
124:sen coupé sähkökyssä!
124:sen coupé sähkökyssä!
Moi! Tuli ongelma!! Vasemmanpuoleinen turvavyön kisko, tarjoaja ei palaudukkaan!!!!
Nyt se on siinä ikään kuin edessä, ei pääse kunnolla autoon eikä sieltä pois - ilman että on pelkoa että takki tai jotain jää siihen kiinni ja se menee poikki.
SULAKE ON VAIHDETTU (B SULAKE) kuitenkaan se ei auttanut. Onko moottorissa mahdollisesti vikaa? Missä se sähkömoottori sijaitsee (takapenkin ikkunan reuna alla?)
Kiitollinen asiallisista vinkeistä!
SULAKE ON VAIHDETTU (B SULAKE) kuitenkaan se ei auttanut. Onko moottorissa mahdollisesti vikaa? Missä se sähkömoottori sijaitsee (takapenkin ikkunan reuna alla?)
turvavyökisko
Kiitos neuvoista! Työnsin kiskon varovasti takaisin. Automaatti työntää sen ulos kuten sen pitääkin - MUTTA ei mene takaisin!!!!! Voiko sitä sähkömoottoria huoltaa? Onko siellä vain pölyä tms.? Miten siihen pääsee käsiksi? Jos tiedätte neuvoa, olen kiitollinen niistä. Pitää saada kuntoon vikkonloppuun mennessä mielummin tiistaihin . KIITOS JJ
Joku mikrokytkimistä siellä ei toimi tai ei ole säätöarvoissaan. Ensi hätään kehoittaisin poistamaan kokonaan ko. sulakkeen, jotta rattaat eivät vahingossa vioittuisi; koko ojentajan vaihdosta tulee turhan kallis lasku. Rattaista menee heti hampaat piloille, jos ojentaja törmää kiinteään esteeseen eikä mikrokytkin pysäytä ojentajan liikettä!
Ajan kanssa kun rupeat tutustumaan ojentajan sielunelämään joudut ensimmäiseksi poistamaan takaa sivupahvin. SECissä tuo sivupahvi irtoaa seuraavasti: Kahvasta kammetaan irti pieni muovinen ruuvinreikää peittävä tulppa. Alta paljastuu syvä onkalo, jonka pohjalla on ristipääruuvi kiinni sivupellissä. Lasinnostimen kytkin kammetaan pois paikoiltaan, jolloin sen alta paljastuu toinen ristipääruuvi. Heivaa seuraavaksi takapenkit ja selkänojat ulos autosta. Istuintyynyn alla on vielä kolmas kiinnitysruuvi. Irrota ojentajan kolmiomainen pää. Laske takasivuikkuna ala-asentoonsa. Sivupahvin voi nyt nostaa pois paikoiltaan seuraavasti: nosta koko pahvia pari senttiä ylöspäin. Se makaa ikkunan välissä olevan uran varassa paikoillaan. Vedä pahvia hiukan eteenpäin. Pahvin takana näkyvät nyt lasinnostimen sähköliitännät, jotka joudut irrottamaan jos haluat pahvin kokonaan pois tieltä työn ajaksi.
Alta paljastuu ojentajan mekanismi koko komeudessaan. Ensimmäiseksi voit poissulkea ohjainboksin häiriön vaihtamalla sen päittäin toisen puolen ohjainboksin kanssa. Ohjainboksi on musta mötikkä ojentajan takapäässä. Uskoisin noiden olevan saman malliset molemmilla puolilla ja olevan keskenään vaihtokelpoiset. Jos vika on edelleen samalla puolella, ongelma on mikrokytkimissä. Naksuttele niitä ojentajan liikkuessa, niin saat käsityksen niiden kytkentäperiaatteesta. Ainakin se lähempänä auton etuosaa oleva kytkin on säädettävissä herkkyydeltään jotenkin vastakappaletta ruuvaamalla. Tämä on juuri se kytkin, jonka tehtävänä on pysäyttää ojentajan liike sen törmätessä esteeseen. Muiden kytkimien toimintaan en ole sen tarkemmin syventynyt, mutta löytänet vian niistä itse tutkiskelemalla.
Kun ojentaja on oikein säädetty, sen pitää työntyä ensin kokonaan ulos, vetäytyä pari senttiä takaisin päin ja jäädä siihen asentoon kunnes vyö napsautetaan kiinni tai noin puolen minuutin kuluttua kun aikaraja täyttyy. Jos ojentaja jää ulkona olleessaan nykimään edestakaisin paikoillaan, liikkeen pysäyttävä etummainen mikrokytkin on poissa pelistä. Ulostyöntyvän liikkeen pitää myös pysähtyä välittömästi jos ojennin törmää esteeseen.
Irroitteluissa varo lasinnostimen yms. oikosulkuja, sillä ainakin 126:ssa liitännät ovat paljaita johdonpätkiä, joiden päissä on pyöreä rinkula. Johdonpätkät on kytketty toisiinsa ruuvaamalla ne rinkuloiden läpi muoviseen kytkentärimaan. Huomaa että lasinnostimia ei voi käyttää enää edes keskikonsolista kun takaosaston kytkin on irroitettu.
Tuossa osoitteessa olisi pieni havaintoesimerkki korjauksesta:
http://www.mbcoupes.com/repairarticles/ ... senter.htm
Edit: tuosta Satish Tummalan stoorista näkyykin, että se liikkeen pysäyttävä kytkin ja säätö on ojentajan moottorin puoleisessa päässä.
Edit2: Joutuu sen ylimmän kromatun peitelevynkin vielä poistamaan oviaukosta, jotta sivupahvin saa ulos.
Ajan kanssa kun rupeat tutustumaan ojentajan sielunelämään joudut ensimmäiseksi poistamaan takaa sivupahvin. SECissä tuo sivupahvi irtoaa seuraavasti: Kahvasta kammetaan irti pieni muovinen ruuvinreikää peittävä tulppa. Alta paljastuu syvä onkalo, jonka pohjalla on ristipääruuvi kiinni sivupellissä. Lasinnostimen kytkin kammetaan pois paikoiltaan, jolloin sen alta paljastuu toinen ristipääruuvi. Heivaa seuraavaksi takapenkit ja selkänojat ulos autosta. Istuintyynyn alla on vielä kolmas kiinnitysruuvi. Irrota ojentajan kolmiomainen pää. Laske takasivuikkuna ala-asentoonsa. Sivupahvin voi nyt nostaa pois paikoiltaan seuraavasti: nosta koko pahvia pari senttiä ylöspäin. Se makaa ikkunan välissä olevan uran varassa paikoillaan. Vedä pahvia hiukan eteenpäin. Pahvin takana näkyvät nyt lasinnostimen sähköliitännät, jotka joudut irrottamaan jos haluat pahvin kokonaan pois tieltä työn ajaksi.
Alta paljastuu ojentajan mekanismi koko komeudessaan. Ensimmäiseksi voit poissulkea ohjainboksin häiriön vaihtamalla sen päittäin toisen puolen ohjainboksin kanssa. Ohjainboksi on musta mötikkä ojentajan takapäässä. Uskoisin noiden olevan saman malliset molemmilla puolilla ja olevan keskenään vaihtokelpoiset. Jos vika on edelleen samalla puolella, ongelma on mikrokytkimissä. Naksuttele niitä ojentajan liikkuessa, niin saat käsityksen niiden kytkentäperiaatteesta. Ainakin se lähempänä auton etuosaa oleva kytkin on säädettävissä herkkyydeltään jotenkin vastakappaletta ruuvaamalla. Tämä on juuri se kytkin, jonka tehtävänä on pysäyttää ojentajan liike sen törmätessä esteeseen. Muiden kytkimien toimintaan en ole sen tarkemmin syventynyt, mutta löytänet vian niistä itse tutkiskelemalla.
Kun ojentaja on oikein säädetty, sen pitää työntyä ensin kokonaan ulos, vetäytyä pari senttiä takaisin päin ja jäädä siihen asentoon kunnes vyö napsautetaan kiinni tai noin puolen minuutin kuluttua kun aikaraja täyttyy. Jos ojentaja jää ulkona olleessaan nykimään edestakaisin paikoillaan, liikkeen pysäyttävä etummainen mikrokytkin on poissa pelistä. Ulostyöntyvän liikkeen pitää myös pysähtyä välittömästi jos ojennin törmää esteeseen.
Irroitteluissa varo lasinnostimen yms. oikosulkuja, sillä ainakin 126:ssa liitännät ovat paljaita johdonpätkiä, joiden päissä on pyöreä rinkula. Johdonpätkät on kytketty toisiinsa ruuvaamalla ne rinkuloiden läpi muoviseen kytkentärimaan. Huomaa että lasinnostimia ei voi käyttää enää edes keskikonsolista kun takaosaston kytkin on irroitettu.
Tuossa osoitteessa olisi pieni havaintoesimerkki korjauksesta:
http://www.mbcoupes.com/repairarticles/ ... senter.htm
Edit: tuosta Satish Tummalan stoorista näkyykin, että se liikkeen pysäyttävä kytkin ja säätö on ojentajan moottorin puoleisessa päässä.
Edit2: Joutuu sen ylimmän kromatun peitelevynkin vielä poistamaan oviaukosta, jotta sivupahvin saa ulos.
Viimeksi muokannut Taxana, Ma 04.04.2005 01:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Mulla tekee se moottori juuri tuota nytkyttelyä välillä. Pitäs itekin ruveta säätään noiden moottorien kanssa, kun kuskin puolelta on otettu pois tuo moottori kokonaan ja näköjään tuo hanttarin puoleinenkin on sitten osittain ainakin rikki. Mb-osassa Oulussa oli aikoinaan myytävänä koko moottori hässäkkä käytettynä hintaan 80e, mutta mitähän mahtaa maksaa uutena?Taxana kirjoitti:
Kun ojentaja on oikein säädetty, sen pitää työntyä ensin kokonaan ulos, vetäytyä pari senttiä takaisin päin ja jäädä siihen asentoon kunnes vyö napsautetaan kiinni tai noin puolen minuutin kuluttua kun aikaraja täyttyy. Jos ojentaja jää ulkona olleessaan nykimään edestakaisin paikoillaan, liikkeen pysäyttävä etummainen mikrokytkin on poissa pelistä. Ulostyöntyvän liikkeen pitää myös pysähtyä välittömästi jos ojennin törmää esteeseen.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
-300 CE-
Tuo nytkyttely on säädettävä heti pois, jotta hammasrattaat eivät vaurioituisi. Suomesta rattaita ei saa erikseen vaan koko ojentajan saa vain Vehosta pakettina, tosin ilman säädinboksia. Vehon hinnat ojentajille ovat laskeneet viime vuosien aikana ilahduttavasti; uusin juuri viime kesänä omaani apparin puoleisen ja se kustansi jotain 200 + napsaus. Kun ko. ojennin viimeksi hajosi joskus seitsemisen vuotta sitten, tuo sama osa kustansi Vehossa noin 5000mk apparin puolelle ja kuskin puolelle puolet siitä
.
Silloin seitsemän vuotta sitten tuli sitten maksettua elämäni kallein kilohinta muovista, kun ostin pelkän kulahtaneen rattaan Pärältä (tuo velmu palapeli väsääjä Tattikselta).
Topiccia voisi hiukan modata sopivammaksi esim. Coupén turvavyönojentajan korjaus?
Silloin seitsemän vuotta sitten tuli sitten maksettua elämäni kallein kilohinta muovista, kun ostin pelkän kulahtaneen rattaan Pärältä (tuo velmu palapeli väsääjä Tattikselta).
Topiccia voisi hiukan modata sopivammaksi esim. Coupén turvavyönojentajan korjaus?
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Vielä pikku lisävinkki niille, jotka tuskailevat lasinnostimen hitauden kanssa: jos takalasi nousee kevyesti ylös, mutta laskeutuu tuskallisen hitaasti alas vika löytyy lasin sisemmästä tiivisteestä, jonka metallinen tukiranka on ruosteesta paisunut muodottomaksi. Vika korjautuu helposti ja melko edullisesti vaihtamalla ko. tiiviste uuteen. Tiivisteitä on ryhdytty valmistamaan uusiotuotantona ja ne eroavat hieman alkuperäisestä, sillä niissä ei ole enää lasia vasten tuota kangasmaista pehmeää nukkaa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Tuo vanha hinta selittänee sen, miksi on aikoinaan otettu moottori pois ja jätetty uusimatta. Ihanan kallista...Taxana kirjoitti: Vehon hinnat ojentajille ovat laskeneet viime vuosien aikana ilahduttavasti; uusin juuri viime kesänä omaani apparin puoleisen ja se kustansi jotain 200 + napsaus. Kun ko. ojennin viimeksi hajosi joskus seitsemisen vuotta sitten, tuo sama osa kustansi Vehossa noin 5000mk apparin puolelle ja kuskin puolelle puolet siitä.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
-300 CE-
Kiitos vinkeistä ojentajan korjaamiseen! Heti maanantaina aamulla riensin "hovikorjaajallemme" kertomaan näistä hienoista yksityiskohtaisista vinkeistä! ------ Mutta , mutta yllätys. Ojentaja rupesi heti toimimaan aamulla, eikä ehditty edes rassata! Jotain häikkää siellä kyllä on, eli pidetään neuvot tallella, mutta hätä kesti tällä kertaa vain viikonlopun yli. Nyt ollaan koko ajan hellävarovaisia ja ei rasiteta hommaa liikaa! KIITOS! jj 
VIHJE: Jos jollakin on sorvautuneita muovihammasrattaita, mutta muuten ehjät vermeet. Oulussa firma nimeltään aikolon oy , tekee aivan loistavia rattaita mallin mukaan. Työpaikaltani on teetätetty monenlaisia, ja aina pitää ihmetellä haavi auki kun uudet rattaat saapuvat. Todella laatutyötä! 
250TD -86, 260E LANG -90
Kullan arvoinen tieto. Kirjaimellisesti. Pannaanpa coupélla ajelevat korvan taakse.romu kirjoitti:aikolon oy , tekee aivan loistavia rattaita mallin mukaan.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990




