W124:n kytkin
W124:n kytkin
200E:ni on siis manulootalla. Tietäisköhän joku mahdollisesti, mistä voisi johtua, että kytkintä "kylmänä" nostettaessa auto nykii ja pahasti? Ykkösellä liikkeelle lähdettäessä tämä ongelma on todella rasittava, ja katoaa vasta vähän ajettua ja kytkimen lämmettyä. Pakituksessa vaiva sen sijaan ei ilmene ikinä. Onko kytkinlevyihin päässyt jotain p*skaa vai ovatko ne muuten vaan finaalissa?
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: W124:n kytkin
Jos nykiminen on ennemminkin tärinää, on kytkinlevy päässyt kulumaan.Mogge kirjoitti:200E:ni on siis manulootalla. Tietäisköhän joku mahdollisesti, mistä voisi johtua, että kytkintä "kylmänä" nostettaessa auto nykii ja pahasti? Ykkösellä liikkeelle lähdettäessä tämä ongelma on todella rasittava, ja katoaa vasta vähän ajettua ja kytkimen lämmettyä. Pakituksessa vaiva sen sijaan ei ilmene ikinä. Onko kytkinlevyihin päässyt jotain p*skaa vai ovatko ne muuten vaan finaalissa?
Uolevissa on tärissyt kytkin jo 40tkm, eikä ole vielä liiemmälti haitannut. Kytkinremppa on ajankohtainen kuitenkin viimeistään kevällä.
Vanhassa 240D:ssä kytkin täristi vain vähän ja vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä huomattiin, että levy oli ihan loppu...Niitit olivat jo näkyvissä. Eli ilmeisesti, kun oireita ilmenee, on kytkin jo loppu.
Re: W124:n kytkin
Ahsoo, no tärinää se kyllä on. Mutta se ihmetyttää, että miten se kytkin yhtäkkiä "paranee" lämmettyään. Ja että miksi minkäänlaista tärinää ei ilmene peruutettaessa. No, yhtä kaikki, KL:n mukaan uusi kytkinpaketti ei tule kovin pahan hintaiseksi, joten vaihtoon vaanDay Downhill kirjoitti:Jos nykiminen on ennemminkin tärinää, on kytkinlevy päässyt kulumaan.
Uolevissa on tärissyt kytkin jo 40tkm, eikä ole vielä liiemmälti haitannut. Kytkinremppa on ajankohtainen kuitenkin viimeistään kevällä.
Vanhassa 240D:ssä kytkin täristi vain vähän ja vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä huomattiin, että levy oli ihan loppu...Niitit olivat jo näkyvissä. Eli ilmeisesti, kun oireita ilmenee, on kytkin jo loppu.

BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Ööhh...ihan sivuajatuksena heittäisin, että eihän kytkimeen pääse esim. jonkun stefan kautta öljyä auton seistessä? Joka sitten ensimmäisillä vaihdoilla aiheuttaa epätasaista otantaa, mutta häipyy kohta omille teilleen...
Tällaisenkin tapauksen nimittäin tiedän, olkoonkin että silloin ei kyseessä ollut MB. Sillä kerralla homma oikeni vaihtamalla kampiakselin takapään tiiviste, mikä oli nähdäkseni sellainen urakka että samalla kertaa kannattaa jo vaihtaa kytkimenkin palikat. Kun kerta "kattaus" on näkösällä...
Tällaisenkin tapauksen nimittäin tiedän, olkoonkin että silloin ei kyseessä ollut MB. Sillä kerralla homma oikeni vaihtamalla kampiakselin takapään tiiviste, mikä oli nähdäkseni sellainen urakka että samalla kertaa kannattaa jo vaihtaa kytkimenkin palikat. Kun kerta "kattaus" on näkösällä...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: W124:n kytkin
Minulla taas tärisee nimenomaan peruuttaessa ja hiljaa lähdettäessä. Kun antaa kunnolla kaasua, ei tärise. Selviä kytkimen oireitra.Mogge kirjoitti:Ahsoo, no tärinää se kyllä on. Mutta se ihmetyttää, että miten se kytkin yhtäkkiä "paranee" lämmettyään. Ja että miksi minkäänlaista tärinää ei ilmene peruutettaessa. No, yhtä kaikki, KL:n mukaan uusi kytkinpaketti ei tule kovin pahan hintaiseksi, joten vaihtoon vaanDay Downhill kirjoitti:Jos nykiminen on ennemminkin tärinää, on kytkinlevy päässyt kulumaan.
Uolevissa on tärissyt kytkin jo 40tkm, eikä ole vielä liiemmälti haitannut. Kytkinremppa on ajankohtainen kuitenkin viimeistään kevällä.
Vanhassa 240D:ssä kytkin täristi vain vähän ja vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä huomattiin, että levy oli ihan loppu...Niitit olivat jo näkyvissä. Eli ilmeisesti, kun oireita ilmenee, on kytkin jo loppu.
Ehkä tuon Uolevin kytkimenkin voisi vaihtaa, vaikka ihan vaimon pitkän työmatkan kunniaksi. Samalla kardaanin tukilaakeri vaihtoon kumijalkoineen.
Jaa-a, voi olla. Pitää tsekata nykyiset kytkinlevyt vaihdon yhteydessä, josko niistä paljastuisi öljyn merkkejä.Aku P kirjoitti:Ööhh...ihan sivuajatuksena heittäisin, että eihän kytkimeen pääse esim. jonkun stefan kautta öljyä auton seistessä? Joka sitten ensimmäisillä vaihdoilla aiheuttaa epätasaista otantaa, mutta häipyy kohta omille teilleen...
Tällaisenkin tapauksen nimittäin tiedän, olkoonkin että silloin ei kyseessä ollut MB. Sillä kerralla homma oikeni vaihtamalla kampiakselin takapään tiiviste, mikä oli nähdäkseni sellainen urakka että samalla kertaa kannattaa jo vaihtaa kytkimenkin palikat. Kun kerta "kattaus" on näkösällä...
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Olen muistaakseni kuullut jostain, että mersussa näin ei voisi käydä. Nyt ei tule kyllä mieleen, että miksei?Aku P kirjoitti:Ööhh...ihan sivuajatuksena heittäisin, että eihän kytkimeen pääse esim. jonkun stefan kautta öljyä auton seistessä? Joka sitten ensimmäisillä vaihdoilla aiheuttaa epätasaista otantaa, mutta häipyy kohta omille teilleen...
Tällaisenkin tapauksen nimittäin tiedän, olkoonkin että silloin ei kyseessä ollut MB. Sillä kerralla homma oikeni vaihtamalla kampiakselin takapään tiiviste, mikä oli nähdäkseni sellainen urakka että samalla kertaa kannattaa jo vaihtaa kytkimenkin palikat. Kun kerta "kattaus" on näkösällä...
Samanlainenhan kytkinpaketti mersussa on kuin muissakin, en ymmärrä miksei sinne öljyä pääsisi.Stefa ainakin meikäläisen 200D:ssä on melko onneton kestämään, pari kertaa olen vaihtanut kun vuotanut "seulana".Olisiko sitten joskus lorahtanut liikaa öljyä vai mistähän johtuu...
No kuitenkin veikkaisin kytkinlevyä tai sitten asetelmaa kuluneeksi.Samaa teki minullakin aikoinaan ja loppui vasta uusilla kytkin hiluilla.Levyn ja asetelman lisäksi kannattaa vaihtaa samalla ehdottomasti painelaakeri, tuo aikasemmin mainittu stefakin olisi hyvä samalla vaihtaa.

No kuitenkin veikkaisin kytkinlevyä tai sitten asetelmaa kuluneeksi.Samaa teki minullakin aikoinaan ja loppui vasta uusilla kytkin hiluilla.Levyn ja asetelman lisäksi kannattaa vaihtaa samalla ehdottomasti painelaakeri, tuo aikasemmin mainittu stefakin olisi hyvä samalla vaihtaa.
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Hyvä tietää, mulla on omassani just samanlaista huomattavissa; kylmänä täristää, vaihtaessa vähän klonksuu (todella kettumaista). Lämpinä ravistaminen häipyy, oikeastaan tärinä tulee vaan parissa ekassa vaihdossa. Klonksuminen/väljyys-tai-mikä-se-nyt-onkaan vähenee myös muttei häivy kokonaan. Kytkin ei luista missään vaiheessa ja pakittaminen toimii niinkuin pitääkin, se onkin ainoa vaihde missä on Mersu-fiilistä.Mogge kirjoitti:Nyt on täydellinen kytkinremontti takana, ja täytyy myöntää, että fiilis on kuin uudella autolla ajaisi! Poljin painuu pohjaan kuin höyhen ja kytkin tarraa heti, kun vähän päkijää liikauttaa


Pitää siis vaihdattaa kytkin, kuinkahan arvokasta lystiä se on?
Viimeksi muokannut Sami J. E., Ke 10.09.2003 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Jep, pitää ruvata kyselemään tota remppaa, vaikutta silta että mulla on just sama probleema.Mogge kirjoitti:Tulihan tosta laskua, kun oli kaikkea muutakin pikku tsekattavaa. Mitäköhän veikkaisin kytkimen osuudeksi... ehkä siinä 350 euroa.Sami J. E. kirjoitti:Pitää siis vaihdattaa kytkin, kuinkahan arvokasta lystiä se on?
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Joo, suosittelen kyllä. Korjaaja sanoi, että kytkinlevyt muuttuvat kuluessaan "rasvaisiksi", jolloin kitka häviää. Tämä nimenomaan aiheuttaa sitä rytkytystä, kun välillä ottaa kiinni ja välillä ei. Mähän tein niin yhdessä vaiheessa, kun meinas hermot mennä, että annoin oikein reilusti kaasua ja liutin kytkintä reippaamaan puoleisesti. Ilmeisesti rasva paloi pois, kun auto tuntui pelaavan jälleen ihan hyvin. Huoltoaika oli kuitenkin jo varattu, enkä viitsinyt sitä peruuttaa, joten päätin kuitenkin ainakin tarkastuttaa kytkimen, ja kyllä kannatti, sillä se oli aivan finaalissa. Sain itse tarkastaa vanhan, ennen kuin se lensi kaatopaikalle. Heti lähtiessä tuntui kuin uudella autolla olisi ajanut, enkä malttanut korjaamolta ajaa suoraan kotiin, vaan piti heittää vähän extralenkkiä ja fiilistelläSami J. E. kirjoitti:Jep, pitää ruvata kyselemään tota remppaa, vaikutta silta että mulla on just sama probleema.

BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Kuinka kesti
Kärsiskös kysyä, notta kuinka pitkä taival kytkimellä oli takanaan ja oliko ajo kuinka kaupunki- vaiko maantiepainotteista?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Kuinka kesti
255 tkm, MUTTA auto on ollut - tosin lyhyen aikaa - autokoulun vara-autona, eli on sitä kytkintä kortinhankkijatkin jonkin verran liuttaneet. Tästä muuten tulikin mieleeni yksi lisävaruste, jota ei taatusti löydy teiltä keneltäkään: Hanskalokerossa on kytkin, josta saa ABS:t pois päältäJukka N. kirjoitti:Kärsiskös kysyä, notta kuinka pitkä taival kytkimellä oli takanaan ja oliko ajo kuinka kaupunki- vaiko maantiepainotteista?

Todennäköisempi syy kytkimen kulumiselle lienee kuitenkin ed. omistajan vaimo, jolla auto oli suurimman osan ajasta käytössään

BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Näin on
Juu, tuosta vaimoväen kytkimenkäyttökulttuurista on ollut forumilla puhettakin ja piankos tuo kulahtaa / kärähtää, kun moottorin sammumisen estämiseksi varvit vedetään tappiin ja iloisesti ekat 100 m luistatellen kerätään vauhtia
Itse asiassa kilometri- ja ajotapautelu juontuu siitä, että olen tässä alkanut hiljakseen odotella oman kytkimen kulahtamisen ensioireita. Alkuperäinen se on ja 300 tkm takana. Ajo on tosin ollut kinnerin historiikin ajalta matkapainotteista 80/20%. Mutta kevyesti toimii, irrottaa oikealla kohtaa eikä ääntele, luista tai ravistele. Varauduin jo autoa ostaessa (tuolloin ajettu n. 260.000 km) vaihtamaan ensitöiksi kytkimen, mutta eipä tarvinnut. Täytyy tutkailla minne asti se suostuu pelaamaan

Itse asiassa kilometri- ja ajotapautelu juontuu siitä, että olen tässä alkanut hiljakseen odotella oman kytkimen kulahtamisen ensioireita. Alkuperäinen se on ja 300 tkm takana. Ajo on tosin ollut kinnerin historiikin ajalta matkapainotteista 80/20%. Mutta kevyesti toimii, irrottaa oikealla kohtaa eikä ääntele, luista tai ravistele. Varauduin jo autoa ostaessa (tuolloin ajettu n. 260.000 km) vaihtamaan ensitöiksi kytkimen, mutta eipä tarvinnut. Täytyy tutkailla minne asti se suostuu pelaamaan

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Nyt töihin tullessa testailin vähän taas ja en kyllä enää tiedä onko ongelma kytkimessä vai jossakin muualla. Nyökkiminen on havaittavissa myöskin veto päällä, ei ainoastaan vaihtaessa vaikka sillonkin sen huomaa. Ravistaminen tapahtuu ainoastaan päivän ensimmäisien vaihtojen kanssa. Pahin nyökkiminen tapahtuu kun ajaa jonossa esim. kakkosvaihteella, moottorijarrutus->kiihdytys, hyvin loikkii.Mogge kirjoitti:Joo, suosittelen kyllä. Korjaaja sanoi, että kytkinlevyt muuttuvat kuluessaan "rasvaisiksi", jolloin kitka häviää. Tämä nimenomaan aiheuttaa sitä rytkytystä, kun välillä ottaa kiinni ja välillä ei. Mähän tein niin yhdessä vaiheessa, kun meinas hermot mennä, että annoin oikein reilusti kaasua ja liutin kytkintä reippaamaan puoleisesti. Ilmeisesti rasva paloi pois, kun auto tuntui pelaavan jälleen ihan hyvin. Huoltoaika oli kuitenkin jo varattu, enkä viitsinyt sitä peruuttaa, joten päätin kuitenkin ainakin tarkastuttaa kytkimen, ja kyllä kannatti, sillä se oli aivan finaalissa. Sain itse tarkastaa vanhan, ennen kuin se lensi kaatopaikalle. Heti lähtiessä tuntui kuin uudella autolla olisi ajanut, enkä malttanut korjaamolta ajaa suoraan kotiin, vaan piti heittää vähän extralenkkiä ja fiilistelläSami J. E. kirjoitti:Jep, pitää ruvata kyselemään tota remppaa, vaikutta silta että mulla on just sama probleema.
Tuolla jossain oli juttua kaasuvivuston "iskarista", onkohan sillä mitään tekemistä tämän kanssa? Onko bensamalleissa näitä iskareita?
Alkaa ottaa pattiin toi auton käytös.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Jaa-a, voihan olla, että kytkiken lisäksi autossa on jotain muutakin vaihdon tarpeessa? Sitä kylläkin ihmettelin, kun korjaaja sanoi, että kulunut kytkin rytyyttää erityisesti lämpinäSami J. E. kirjoitti:Nyt töihin tullessa testailin vähän taas ja en kyllä enää tiedä onko ongelma kytkimessä vai jossakin muualla. Nyökkiminen on havaittavissa myöskin veto päällä, ei ainoastaan vaihtaessa vaikka sillonkin sen huomaa. Ravistaminen tapahtuu ainoastaan päivän ensimmäisien vaihtojen kanssa. Pahin nyökkiminen tapahtuu kun ajaa jonossa esim. kakkosvaihteella, moottorijarrutus->kiihdytys, hyvin loikkii.
Tuolla jossain oli juttua kaasuvivuston "iskarista", onkohan sillä mitään tekemistä tämän kanssa? Onko bensamalleissa näitä iskareita?
Alkaa ottaa pattiin toi auton käytös.

BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Ehkä kuitenkin vaihdatan tuki/välilaakerit ensin. Jos nytkyminen ei häviä niin sitten jatkan kytkinrempalla.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6