Ajele lähimmälle veholle niin ne saa kyllä rungonnumeron perusteella reikäjaon selville koneelta niin ei tarvi irroitella... paitsi jos vermeet on jossain vaiheessa muutettu... minä tein niin edellisen mersun kanssa ja hain sitten osat normaalista autotarvike liikkeestä ja ostin kaikki köntässä eli värinänvaimentimen ja kuminivelet eteen ja taakse ja sain tinkattua halvemmaksi mitä motonetin ja KL-varaosan hinnastoissa... ja välykset loppui siihen..kardaanista...
W124 300D:ssä oli pitkään ajettu pilalle menneellä kardaaninkumilla.
Seurauksena oli se että vaihdelaation akselissa oleva 16mm napa oli syönyt kardaanin päässä olevan sisäpuslan. Jyrsin sen kumineen pois. Aion pistää kumiletkusta ja irtomessinkipuslasta tilalle omatekoisen virityksen. Ja uudet kumiosat + värinänvaimentimen
Mitä luulette onnistuuko?
Olisko muilla samoja ongelmia tai oletteko kehhitelleet vaihtoehtoisia ratkaisuja?
Omassa W124 250DT olen ajamut ilman koko vaimenninkumia, en ole huomannut eroa ollenkaan verrattuna vanhaan. Tosin tuo oma kardaaniakseli on hyvin tasapainotettu uudelleen. Aika kallis minusta tuo vaimennin, mutta jos tuntuu et tosta on apua niin ok
Miten tuo vaimennin normaalisti oireilee? Minulla ilmenee S124 resonoivaa jyrinää vedättäessä esim ylämäessä maantienopeuksissa varsinkin jos on kuormaa. Eli voisiko se olla syypää vai esim. kannatinkumi/laakeri?
Minulla se jyrinä kuului varsinkin kaasua löysätessä. Varsinkin 80-100 alueella. Se ääni kuului sitten kardaanin etupään kumista sillä siellä oli käyneet jo pultinpäät vastakkain. lisäksi kardaanin etupään pikkupusla (joka minulla ei käsittääkseni ole vaihdettava, oli kulunut rikki.
Tein sen itse letkusta ja 16mm/20mm halkaisilataan olevasta messinkipuslasta.
Se myös tärisytti konetta niin paljon että yhdessä heikentyneitten moottoritukien kanssa se katkaisi pakoputken.
Joo niin on minäkin tosiaan katselin sitä mutta kun sen Motonetin/ ja myös Örumin kataloogissa olevan puslan ulko halkasija on sama kuin minun kardaanin ulkohalkaisija 31mm. Eli sisälle se ei voi mennä. En ymärrä miten se on siinä kiinni. Yritin varovasti koputella sitä että josko se menisi kardaanin putken sisälle mutta ei se irtoa.
Pitäiskö hakea isompi vasara ja enemmän uskoa itseensä...
Onkohan joku vaihtanut tuon osan
HannuS kirjoitti:Joo niin on minäkin tosiaan katselin sitä mutta kun sen Motonetin/ ja myös Örumin kataloogissa olevan puslan ulko halkasija on sama kuin minun kardaanin ulkohalkaisija 31mm. Eli sisälle se ei voi mennä. En ymärrä miten se on siinä kiinni. Yritin varovasti koputella sitä että josko se menisi kardaanin putken sisälle mutta ei se irtoa.
Pitäiskö hakea isompi vasara ja enemmän uskoa itseensä...
Onkohan joku vaihtanut tuon osan
oletko varma että oli oikea, meinaan että etu/taka kardaanissa on erikokoinen tuo holkki, ja hiton piukassa taitaa olla, varmaankin joku oikeanlainen ulosvetäjä olis poikaa !
No niin. Nyt se keskityspusla lähti. lujassa oli. Laitoin pään ruuvipenkkiin ja nitkuttelin kardaanin päästä niin pikkuhiljaa se irtosi. Siinä meni mun hieno rakennelma, mutta kyllä uusi alkuperäinen osa on aina parempi kun toi mun viritys. Eipä tarvitse ainakaan tuohon paikkaan palata sitten talvipakkasilla.
Toisen oman virityksen aion silti jättää. Korjasin sen värinänvaimentimen nimittäin polyuretaanimassalla. Painorengas ei ollut kokonaan vielä irti kumivaloksesta joten "paikkatieto" on vielä tallella.
Niinpä puserrin tuubista reilusti massaa rakoon ja siellä se odottaa kuivumistaan samalla kun tuo pusla matkaa Örumilta Oulun AD varaosaan.
polyuretaanimassa on tosi hyvää liimaa. Ei kuivu ihan kovaksi vaan jää elastiseksi melkein kuin kumi.
Ensi viikolla nähdään miten se mersu noilla virityksillä jyrrää...Pysyykö edes pipo pässä.
Niinpä puserrin tuubista reilusti massaa rakoon ja siellä se odottaa kuivumistaan samalla kun tuo pusla matkaa Örumilta Oulun AD varaosaan.
polyuretaanimassa on tosi hyvää liimaa. Ei kuivu ihan kovaksi vaan jää elastiseksi melkein kuin kumi.
Ensi viikolla nähdään miten se mersu noilla virityksillä jyrrää...Pysyykö edes pipo pässä.
Nakkaa mieluummin vesilintua. Tuskin on enää tasapainossa. (Siinä metallikehässä on pieniä tasapainoitusporauksia josta näkyy kuinka pienestä on kiinni.)
penax kirjoitti:Menee kardaanin värinänvaimennin vaihtoon. Motonetin kataloogissa on seuraavat nimikkeet:
VÄRINÄNVAIMENNIN jos reikäjako 70mm, Ø37/134x32mm (Diesel) 18-4208 109.00 ???
VÄRINÄNVAIM jos reikäjako 80mm Ø37/134x30mm (200b --89). . 18-4209 79.00 ???
VÄRINÄNVAIM jos reikäjako 70mm Ø37/129x32mm (200b/250D --89)18-4269 98.00 ???
VÄRINÄNVAIM jos reikäjako 80mm Ø63/133x26mm (200b-250D 90--)18-4267 79.90 ???
VÄRINÄNVAIM jos reikäjako 90mm Ø63/141x30mm (200b/200D 90--)18-4266 96.00 ???
Miten se reikäjako mitataan? (ristimitta tms?)
Meikäläisen tuurilla kannattaa suosista tilata kallein koska se on kuitenkin oikea.
Taksimallissa tai ASD:n kanssa on erilainen kuin muuten (EPC:n mukaan)
Mulle vaihdettiin kans juuri vaihteistoremontin yhteydessä tuo värinänvaimennin kun oli ihan palasina. En tiedä siitä tarkempia tietoja (kuin että maksoi 90e)
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Värinänvaimentimen korjaaminen liimaamalla (polyuretaanimassalla)
onnistui. Tuli hiljainen kardaani. Luulisi tun nyt ainakin 100t km kestävän.
Jos hajoaa aikaisemmin lupaan tulla tänne kertomaan asiasta ja lukemaan ne "mitäs minä sanoin kommentit".[/img]