No niin, viime viikolla haavisteltiin, notta olisiko kiinalaisilla puikkonsa sopassa kun ulkosaksalaisista Mersumaakareista puhuttiin. Ei ollut tuolloin, mutta aamu-uutissa kerrottiin Mersutuotannon alkavan myös tuolla seuduin. Tähänkö on tultu? Kai se sitten on sama, missä päin maailmaa se liki täysautomaattinen linja hänksättää
Joka tapauksessa alussa on tarkoitus tuupata 25.000 henkilö-Mersua maailmalle, vai jäänevätkö kiinaiskäyttöön
Tuotanto koostuu C- ja E-sarjalaisista + tähän vielä kuormurit ja linja-autoalustat päälle. Saas nähdä mitä tuleman pitää.
PS. edit. Niin, tässä sitä sitten ollaan jalkamiehenä bussien armoilla. Daami jäi aamusella hovimestarin huomaan venakumisavottaan - nyt kelpaisi se kiinalaismersukin. Tai oikeastaan mikä tahansa nelipyöräinen
Kaipa tuossa pelaa suurten lukujen laki eli vaikka väki on keskimäärin köyhähköä, niin yli miljardiin mahtuu kyllä muutama varakkaampikin . Olihan Kiina Nokian analyysin mukaan potentiaalisin kännyköiden markkina-alue, mutta vaatii silti markkinoilleen vielä erityiset "neekeriversiot" Nokian halvimmistakin malleista. No onhan autolla ja kännyllä pieni ero tuossa ostokynnyksessä......
Mielenkiinnolla odotellaan, että tuleeko tuolta jotkin riisutut Chinaspecial-mallit ilman tähteä vaiko ihan oikeita Mersuja. Enpä nyt muista, mutta olivatkos paikallisvalmisteiset Audit ilman noita "olympiarenkaita"??
Paikan päällä käyneenä,voi todeta että Mersu taitaa olla viimeinen länsivalmistaja joka sinne menee.Ei vaan,paikanpäällä tehdään mm.wolkkarin Santanaa,Audi 100 malleja,pienellä face-liftillä omaan käyttöön.
Henry V. kirjoitti:Mielenkiintoista oli, että Kiina noteerataan tuon uutisen mukaan markkina-
alueena maailman neljänneksi tärkeimmäksi.
Siellähän on yli miljardi asukasta ja vaikka nyt ollaankin enimmäkseen köyhiä, niin potentiaali on valtava ja mukaan mahtuu aina rikkaampiakin. Eri asia sitten on, pystyvätkö kaikki kiinalaiset koskaan saavuttamaan mitään kapitalistisen yhteiskunnan kulutusonnelaa amerikkalaisittain. Siitä kun pitäisi muidenkin pyrkiä hiljalleen eroon.
En muista tarkkaan, mutta taisi olla niin, että jos kaikki kuluttaisivat saman verran kuin amerikkalaiset tarvittaisiin seitsemän maapalloa. Eurooppalaisella menolla tultaisiin toimeen kolmella. Mitenkähän kiinalaisella tai mitenkähän sitten, jos kiinalaiset sirtyvät amerikkalaisten linjalle?
Ja asiasta: Eikös w124 tehdä Intiassa vai jo ennestään Kiinassa lisenssillä? Ei tietenkään tähdellisenä, mutta samat muodot.
No niinpä näkyy seisovan tuossa kauppalehden kannessakin, Mercedes-Benz:made in china.
Analyytikot tosin veikkaililivat että ei suurta imagoarvon alennusta aiheuta, koska Kiinassa valmistetut myös jäävät sinne.
Tähän mennessä näytti olleen Kiinaan vietyjen Mersujen määrä 8000kpl/vuosi ja lähes kaikki S-sarjaa.
Jospa sielläkin sitten on alkanut kehittyä tuollaista "keskiluokkaa" joka pystyy vastaamaan C-ja E-sarjojen hintoihin.
Ilmeisesti tuo kiinalainen valmistaja on pitänyt aika tiukasti pintansa neuvotteluissa, eli jos viimeinen sana jää aina niille niin kohtahan Mersua valmistetaan varmaan datsunin sardiinipurkkipellistä
saul kirjoitti:Ja asiasta: Eikös w124 tehdä Intiassa vai jo ennestään Kiinassa lisenssillä? Ei tietenkään tähdellisenä, mutta samat muodot.
Kyseessä on Ssangyoung Chairman. Tekniikkan perustuu W124:en ja muodoista tulee lähinnä mieleen S-Mersu.
Ja Ssangyoung taas on niin korealainen auto kuin olla ja voi sen jälkeen kun osat on jostain ihan muualta. Jossa poliittiset säädöt ja valtion subventiot tekee sen että parin kolmen oman autovalmistajan, etunenässä tietty Hyundai, markkinaosuudet jakaa kakun käytännössä kokonaan.
Ihme että MB pääsee edes Kiinaan omalla merkillään, Koreassa sen ainoa keino on tosiaan lisenssillä ja sit sitä ihmetellään miks yhden sun toisen auton valot sun muut kulmat näyttää niin hämäävästi mersulta. Turha luulo, vuoden Koreassa olon jälkeen näin 15 länsimaalaista autoa ja nekin varmaan kauhean byrokratian ja paperisodan jälkeen maahan tuotuja.
Avaiskohan Kiinan suuri edistymisen uhka naapureitakin siellä
t. J
W204 C180 Kompressor AMG Sport -10
Ex. W164 ML 420 CDI AMG Sport -08
Ex. W203 C32 AMG -01
Ex. W204 220 CDI T Avantgarde -08
Ex. W170 SLK 230 Kompressor -00
Ex. W202 C280 -94
Ex. W208 CLK 320 Sport
Ex. W208 CLK 230 Kompressor Sport
Ex. W210 E50 AMG -96/97
Ex. MB300CE 24V.
No nyt se selvis, joitakin vuosia sitten käytiin Intiassa ja siellä loppujen lopuks seilas aika paljon Mersun näköisiä autoja. Muuta eroa en huomannut kun, tähtee eiollu missään ja maskissa rinkulan keskellä oli kaks kirjainta.
Saatto olla SC.
Ihmettelin jo sillon että mitä Mersun raiskausta siellä harjoitetaan!
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
Henry V. kirjoitti:Mielenkiintoista oli, että Kiina noteerataan tuon uutisen mukaan markkina-
alueena maailman neljänneksi tärkeimmäksi.
Ei liene kovin "outo" juttu.. Meinaan vaan että jos kuka on seurannut tai muuten ollut kiinnostunut taloushommista niin tietänee että Kiina on melkein alalla kuin alalla arvioitu yhdeksi kiinnostavimmista ja suuren talouskasvupotentiaalin omaavista maista. Samoin aika monet eri teollisuus ja muidenkin alojen suuryritykset ovat tehneet tai tekemässä merkittäviä investointeja Kiinan suuntaan.
Sitä taustaa vasten mielestäni MB tekee fiksusti jos/kun pyrkii pääsemään Kiinan markkinoille mieluummin etuajassa kuin myöhässä. Nimittäin kun ensin yritykset investoivat Kiinan teollisuuteen ym ym niin ennemmin tai myöhemmin alkaa myös maan yleinen elintaso kohota ja sitä myöten alkaa väkeä kiinnostaa myös autot..
Eli minusta MB katsoo viisaasti eteenpäin ja ennakoi hyvissä ajoin tulevaa kun alkaa hakemaan paikkaa Kiinan suunnasta.