200 D: Kansipahvi menossa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ora
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 12.11.2004 11:39
Paikkakunta: Lempäälä

200 D: Kansipahvi menossa?

Viesti Kirjoittaja Ora »

Olen selaillut jotain forumilta, mutta nytpä ajattelin ihan suoraan kysyä...

Ajopelinä siis -87 200 D, mittariin tuli juuri eilen 600 k

Lumen sulettua asfalttiparkkipaikalta tuli näkyviin pienehkö, mutta alati kostean oloinen öljyläikkä. Elikkäs moottori vuotaa öljyä jostakin.
Paja jossa olen autojani huollattanut parin vuoden aikana, pamautti jotta kansipahvi vuotais...

Ei hyvä homma...!

Jäähdytysnestettä ei näyttäis kuluvan normaalia enempää, eikä
auton takana näy valkoista pilveä missään vaiheessa..
Moottorin lämmöt tuntuvat olevan ihan normaalia luokkaa ajossa.
Ajossa olen ollut tuntevinani öljyn käryn tuoksua hetkittäin.

Vilkaisin tänään silmämääräisesti konehuoneeseen.
Kone on moottorin oikeata puolta katsottaessa aivan pakosarjan etukulman alta selvästi märkä.
Hajut selittää se, että kun tyo sylkee sitä öljyä pakosarjan pohjaan...

Eli osaatteko näillä tiedoilla vahvistaa kansipahvin menoa?
Tutkiessani forumilta, löysin parin vuoden takaa artikkelin jossa 200D:n arvuuteltiin kanssa kansipahvia.
Tuossa jutussa mainostettiin jonkun kuopiolaisen firman tarjonneen koko remonttia alta 200 €:oon. Tosin en nyt ihan heti Kuopioon meinais lähteä teettämään.

Eli siis jos teettää uuden pahvin, kannen tutkimuksen / mahdollisen suoristuksen. Tämän lisäksi paja ehdotti mulle, että käytäiis venttiilit läpi samalla kertaa, tää olis jossain vaiheessa tulossa eikä ihan heti tarttis sikäli avata kantta toista kertaa.
Sokerina pohjalla ajattelin dieselpumpun huollattamista samaan syssyyn. Kun kerran auton kone on auki pari kolme päivää niin tuon sais lähetettyä Tampereelle vaiks johonkin diesel-huoltoon.
Tää hoituis tosiaan samalla ja tuottais etuja kulutuksen ja tehon muodossa...

Ajattelin jo suoraan teettää tuolla pajalla homman, mutta kun ne mainitti "muistavansa joskus aiemmin tehneen yhden pikkumesen kansipahvi-rempan".
Olisko jossain muualla aiemmasta kokemuksesta hyötyä ajan ja ennenkaikkea rahan taholla?
Jos heiltä lähtisin teettämään hommaa niin mitähän te osaisitte hintakatoksi kertoa noihin mainitsemiini töihin?
Entä pitäiskö Vänttiseltä kysyä tähän hommaan apuja?

Omasta mielestäni alkaa kuulostamaan jokseenkin vaarallisen hintavalta, riittääkö kaikkinensa 1000 euroa?
Tuo heittämäni summa olis aika iso raha heittää marraskuussa ostettuun autoon, mutta kun en viitsisi vielä noin upeasta autosta luopua...

Tällaista tällä kertaa...
Toisina päivinä harmittaa, kun ei ole mitään tarvetta lähteä tien päälle:)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Olisko jossain muualla aiemmasta kokemuksesta hyötyä ajan ja ennenkaikkea rahan taholla?"

Todennäköisesti.
wiimax.fi
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Jos ei tuo pieni vuoto kosmeettisesti haittaa, sen kun ajat vaan. Sieltä kannentiivisteestä se vuotaa todennäköisesti. Oma vuotanut jo monta sataatuhatta nyt 920 ja risat mittarissa. Menoa ei haittaa yhtään, jos ei halua pitää sitten konehuonetta tiptop.
Ora
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 12.11.2004 11:39
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Ora »

Osaatteko kertoa Tampereen seudulta Vänttisen ja Vehon lisäksi mistä kannattais kysellä?

Ainoa haitta on se hetkittäinen, mutta selkeä käry joka tulee konehuoneesta. Vähän tosin mietityttää kun se ei ole "ampunut" aiemmin tuolla tavalla öljyjä, että olisiko vaurio suurenemassa...?
Toisina päivinä harmittaa, kun ei ole mitään tarvetta lähteä tien päälle:)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Juu, vanhat moottorit kusee (yleensä) enempi vähempi alleen. Jos haitta ei sinua ympätistötietoisena yksilönä tai esteettisyyssyistä haittaa, sen kun ajelet, jos vuoto on niinn kohtuullista, ettei öljyä tartte lisäillä.
terv. nim. W123 kuivana vielä 350tkm jälkeen, uuden karhea rellu vuoti vähän jo 50tkm ajettuna, Corolla ei vuoda koskaan(??? :lol: )
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Jos aikoo jatkaa ajelua tekemättä remppaa niin kannattaa ennen katsastukseen menoa puhdistaa kone öljystä. Omani sai hylsyn koneen öljyisyyden takia ja käskivät puhdistamaan. Tosin öljyisyyden syynä oli öljykorkin tiivisteen puuttuminen :roll:
W124 200 -85
Ora
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 12.11.2004 11:39
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Ora »

Onko mitään keinoa päästä toteamaan, että onko vaurio suurenemassa vai katonko vaan ajan kanssa öljyn mahdollista kulutusta?
Toisina päivinä harmittaa, kun ei ole mitään tarvetta lähteä tien päälle:)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos kannentiivisteestä ulospäin vuotava öljy näkyy öljynkulutuksena, vuoto on todella suuri.
Pese kone ja katso kun olet ajanut sen kunnolla kuumaksi; jos on valunut jo jostain pitkin kylkeä niin vaihdata hetimiten se tiiviste.
Eikä se öljyvuoto muutenkaan ajan kanssa parane.
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Auki vaan. Jos kannelle tehdään kaikki koneistukset /tarkistukset, niin hinta voi pompsahtaa sinne tonnin toiselle puolelle. Riippuu tietysti tekijästä. Joku voi vaihtaa pelkän pahvin illalla kotitallissa halvalla. Mutta minä en koneistamatta laittaisi 600tkm? ajettua kantta takaisin. Saa kohta aukoa uudestaan...
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin