W123 vm-85 ratinvälys.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
metalgod
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 20.11.2004 13:24

W123 vm-85 ratinvälys.

Viesti Kirjoittaja metalgod »

Kuinka ohjausta voi säätää "jämäkämmäksi"? Siis löysät pois.

Mukavaa vatkausta ajella kun on alustasarja + 225/50-16 kumit ja ratti pyörähtää noin 15 astetta ennenkuin pyörät reagoi mitenkään.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mikä moottori autossasi on? No, joka tapauksessa simpukka on samassa paikassa kaikissa malleissa, dieselit ovat "säätöystävällisempiä" tässä(kin) tapauksessa.

Simpukan löydät kuskin puolelta, M102:ssa se jää hienosti ilmanputsarin ja imusarjan alle näkymättömiin, ollen lähes mahdoton tavoittaa. Simpukan päällä on kuusiokiristysruuvi, jonka tyvessä on lukitusmutteri. Löysää lukitusmutteri (muist. 17 mm) ja kiristä ruuvia VASTAPÄIVÄÄN vaikkapa maksimissaan neljänneskierros kerrallaan. Kiristä lukitusmutteri. Sitten koeajolle ja uusintakiristys tarvittaessa. Älä kiri liian tiukaksi, tällöin ohjaus ei saata palauttaa kunnolla.

Vanhoissa Mersuissa simpukka on usein jo kulunut keskialueelta, eikä kiristys tuota haluttua tulosta. Tällöin simpukka täytyy vaihtaa. Loppuunkiristetyssä simpukassa kiristysruuvin ylätaso on n. 12 millin korkeudessa lukitusmutterin tasosta mitattuna. Itsellänikin odottaa vaihtosimpukka jo varastossa....
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Timo L. kirjoitti:Loppuunkiristetyssä simpukassa kiristysruuvin ylätaso on n. 12 millin korkeudessa lukitusmutterin tasosta mitattuna. .
Ahaa. Kiitos Timo tiedosta. Olen tuota miettinyt itsekin, notta paljonko ruuvissa on säätövaraa. Omassa tappi on ulkona nelisen milliä, joten toivoa siis vielä on. :D Viikonloppuna oli tarkoitus itselläkin kokeilla, jos sitä väljää saisi pikkuisen pienennettyä. Keskialueella on tyhjää semmoiset 3 cm ja muualla reilut viisi senttiä. Paikka ei ole tosiaan kaikkein mukavin – juuri tuo M102 näet.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
metalgod
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 20.11.2004 13:24

Viesti Kirjoittaja metalgod »

Ok. Kiitoksia tiedoista.

Niin kone on 300 turbodiesel. vm-85.

Alvatarin kuvan rek. kilpien V-6 on vaan fiksausta. mylly on suora vitonen. OM617
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Etupyörien laakerit kannattaa rasvata ja säätää, itellä vaikutti positiivisesti ajettavuuteen.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

No pyörän laakereita rasvaamalla ohjauksen klappi harvemmin lähtee, mutta apusimpukan korjaussarja kannattaa asennella jos ei simpukan säätö tuota tulosta.
Pasi Petteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 16.02.2005 12:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pasi Petteri »

Tervehdys!

Itse ihmettelin kanssa tuota välystä ratissa ja säätelin simpukkaa hullun raivolla saamatta toivottua tulosta.

Sitten nostin etupyörät ylös ja heilutin rengasta ja kas kummaa apusimpukassa n.5mm välys. Alempi hela väsynyt oloonsa.

Eipä muuta kun KL:ään ostoksille. Apusimpukan korjaussarja 26 ekee.
Sitten auto montun päälle ja eiku vaihtamaan.

Kerrankin joku oli niin helppo vaihtaa kun miltä näyttää. 15 min ja homma valmis. Tarvitsee vain 24mm lenkkiä ja jotain millä "taputella" holkit pois. Kaikki onnistui renkaat maassa, monttu on kyllä aika tarpeen tai väh. puolen metrin maavara.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Leka kirjoitti:No pyörän laakereita rasvaamalla ohjauksen klappi harvemmin lähtee, mutta apusimpukan korjaussarja kannattaa asennella jos ei simpukan säätö tuota tulosta.
Jepu, ei vaikuta ohjauksen klappiin, mutten niin ole väittänytkään.
Mulla vaan tuo vetely loppui kun säädin lakrut. :D
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Simpukan säätö

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Kiitos timo tästä mitasta Olen ajatellut mikä se mahtaisi olla mutta nythän se selvisi. Täytyy huomenna käydä käsiksi ja vähän kiristää. Kiitos JS Lehti.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Lieköhän Suomessa (Veholla) semmoista korjauspenkkiä noille...ainakaan ENÄÄ. Eli millä ikäänkuin saataisiin tehdaskorjattu simpukka...
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Käsikopelolla kokeiltuna omassani säätöruuvi on ainakin 10mm ulkona. Eli melko tappiin säädetty jo?
Auttaakos apusimpukan korjaussarja yhtään klappiin?
Jostain katoin uuden simpukan hintaa 1100 eurooo!
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

honkonen kirjoitti: Auttaakos apusimpukan korjaussarja yhtään klappiin?
leka kirjoitti: No pyörän laakereita rasvaamalla ohjauksen klappi harvemmin lähtee, mutta apusimpukan korjaussarja kannattaa asennella jos ei simpukan säätö tuota tulosta.
Tuossahan se oli jo mainittu :wink: . Eli jos apusimpukassa on väljää niin totta kai korjaussarja kannattaa asentaa. Ei ole kallis eikä paha vaihtaa.

Minulla olisi yksi hyvä vähän käytetty (ostin uuden enkä muistanut että oli sen kertaalleen jo vaihtanut parikymmentä tkm sitten). Vaihdoin kuitenkin uuden vaikka ne vanhan holkitkin tuntui napakalta, ne on tuolla hyllyssä - lähti ihan nätisti ja ehjinä irti koska ei olleet kauan paikallaan.
motonet kirjoitti: W123/W126 Apusimpukan korjaussarja. . . . . . . . . . . . . . . 18-1088 19.50 eur
Kun olisi tiennyt ottaa perjantaina miittiin mukaan...saisit vaikka kympillä, mutta postimaksut tekee jo sen verran että kannattaa hakea varaosaliikkeestä uudet.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

No perhana. Kaupan kautta sitten. Ens kerral rompetori pystyyn samal ku miitti!?
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

honkonen kirjoitti:Käsikopelolla kokeiltuna omassani säätöruuvi on ainakin 10mm ulkona. Eli melko tappiin säädetty jo?
Auttaakos apusimpukan korjaussarja yhtään klappiin?
Jostain katoin uuden simpukan hintaa 1100 eurooo!
Sen kun tietäisi, että miten paljon tuo kierreosa saa näkyä. Itselläni on toisessa 12mm esillä ja ei ole kyllä pahemmin väljää. Sitten toisessa on 14mm ja väljää tosi paljon. Kolmas irrallinen, jossa ei pitäisi olla väljää on 7mm. Vanha mersukorjaaja sanoi minulle, että ei niinkään kannata tuijottaa sitä kierteen mittaa vaan yleensä simpukan kuntoa. Selvyyteen en ole oikein päässyt, että miten paljon vaikka uudessa W123 simpukassa on kierrettä näkyvissä?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Timo L kirjoitti tuossa yllä että loppuun kiristetyssä simpukassa on ruuvi 12mm ylhäällä. Pitänee kuitenkin kokeilla ottaa vielä ylöspäin ja todeta mitä tapahtuu.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
meze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 19.12.2004 23:42

ei o väljän voittanutta.

Viesti Kirjoittaja meze »

Täytyy kans testata kun on tota väljää kans pikkasen.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Minulla olisi yksi hyvä vähän käytetty (ostin uuden enkä muistanut että oli sen kertaalleen jo vaihtanut parikymmentä tkm sitten). Vaihdoin kuitenkin uuden vaikka ne vanhan holkitkin tuntui napakalta, ne on tuolla hyllyssä - lähti ihan nätisti ja ehjinä irti koska ei olleet kauan paikallaan.
motonet kirjoitti: W123/W126 Apusimpukan korjaussarja. . . . . . . . . . . . . . . 18-1088 19.50 eur
No nyt taisi tulla tarpeeseen tuo hyllyyn jätetty helasarja. Autoni hylättiin katsastuksessa tänään juuri apusimpukan välyksen vuoksi. Suututtaa kun en itse havainnut välystä alapalloremontin yhteydessä, eikä pyöränsuuntaajakaan, vaikka vaihtoi sieltä yhden väljän raidepään. Mutta, suurempaa ihmetystä aiheuttaa se, että tämä viimeinen korjaussarja ehti olla auton alla 16 kuukautta ja 22 tkm. Oli ostettu Osaset-liikkeestä, merkki Birth, made in Italy.

Pitää laittaa se vanha huomenna paikelleen ja katsoa onko välys yhtään pienempi. Jos se edellinenkin on huono (ajettu alle 40 tkm - 3 vuotta muistiinpanojeni mukaan) niin pitää varmaan hakea merkkiliikkestä uusi kun nuo tarvikemallit ei näytä kestävän :roll: . Ei viitsisi käydä yhtä osaa KL.sta tilailemaan :( .

EDIT: kokeillaas tuota linkitystä...Tökkää tätä
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

karra kirjoitti:
karra kirjoitti: Minulla olisi yksi hyvä vähän käytetty (ostin uuden enkä muistanut että oli sen kertaalleen jo vaihtanut parikymmentä tkm sitten). Vaihdoin kuitenkin uuden vaikka ne vanhan holkitkin tuntui napakalta, ne on tuolla hyllyssä - lähti ihan nätisti ja ehjinä irti koska ei olleet kauan paikallaan.
motonet kirjoitti: W123/W126 Apusimpukan korjaussarja. . . . . . . . . . . . . . . 18-1088 19.50 eur
No nyt taisi tulla tarpeeseen tuo hyllyyn jätetty helasarja. Autoni hylättiin katsastuksessa tänään juuri apusimpukan välyksen vuoksi. Suututtaa kun en itse havainnut välystä alapalloremontin yhteydessä, eikä pyöränsuuntaajakaan, vaikka vaihtoi sieltä yhden väljän raidepään. Mutta, suurempaa ihmetystä aiheuttaa se, että tämä viimeinen korjaussarja ehti olla auton alla 16 kuukautta ja 22 tkm. Oli ostettu Osaset-liikkeestä, merkki Birth, made in Italy.

Pitää laittaa se vanha huomenna paikelleen ja katsoa onko välys yhtään pienempi. Jos se edellinenkin on huono (ajettu alle 40 tkm - 3 vuotta muistiinpanojeni mukaan) niin pitää varmaan hakea merkkiliikkestä uusi kun nuo tarvikemallit ei näytä kestävän :roll: . Ei viitsisi käydä yhtä osaa KL.sta tilailemaan :( .
Olipa tässä taannoin tapaus, kun Ford Orion oli hylätty katsastuksessa väljän raidetangonpään vuoksi. Omistaja osti tarvikevaraosaliikkeestä uuden osan ja asennutti sen. Eikun katsastamaan, ja sama tuomio! Uusi nivel hylättiin ravistuskokeessa liian väljäksi.
Eli, kun italia- ja espanjalaisia tarvikeosia vaihtaa mersuun, niin mersu muuttuu pikkuhiljaa Fiatiksi/Seatiksi. Tarvikeosilla ainoastaan Lada muuttuu paremmaksi :lol:
Vastaa Viestiin