W123 vm-85 ratinvälys.
W123 vm-85 ratinvälys.
Kuinka ohjausta voi säätää "jämäkämmäksi"? Siis löysät pois.
Mukavaa vatkausta ajella kun on alustasarja + 225/50-16 kumit ja ratti pyörähtää noin 15 astetta ennenkuin pyörät reagoi mitenkään.
Mukavaa vatkausta ajella kun on alustasarja + 225/50-16 kumit ja ratti pyörähtää noin 15 astetta ennenkuin pyörät reagoi mitenkään.
Mikä moottori autossasi on? No, joka tapauksessa simpukka on samassa paikassa kaikissa malleissa, dieselit ovat "säätöystävällisempiä" tässä(kin) tapauksessa.
Simpukan löydät kuskin puolelta, M102:ssa se jää hienosti ilmanputsarin ja imusarjan alle näkymättömiin, ollen lähes mahdoton tavoittaa. Simpukan päällä on kuusiokiristysruuvi, jonka tyvessä on lukitusmutteri. Löysää lukitusmutteri (muist. 17 mm) ja kiristä ruuvia VASTAPÄIVÄÄN vaikkapa maksimissaan neljänneskierros kerrallaan. Kiristä lukitusmutteri. Sitten koeajolle ja uusintakiristys tarvittaessa. Älä kiri liian tiukaksi, tällöin ohjaus ei saata palauttaa kunnolla.
Vanhoissa Mersuissa simpukka on usein jo kulunut keskialueelta, eikä kiristys tuota haluttua tulosta. Tällöin simpukka täytyy vaihtaa. Loppuunkiristetyssä simpukassa kiristysruuvin ylätaso on n. 12 millin korkeudessa lukitusmutterin tasosta mitattuna. Itsellänikin odottaa vaihtosimpukka jo varastossa....
Simpukan löydät kuskin puolelta, M102:ssa se jää hienosti ilmanputsarin ja imusarjan alle näkymättömiin, ollen lähes mahdoton tavoittaa. Simpukan päällä on kuusiokiristysruuvi, jonka tyvessä on lukitusmutteri. Löysää lukitusmutteri (muist. 17 mm) ja kiristä ruuvia VASTAPÄIVÄÄN vaikkapa maksimissaan neljänneskierros kerrallaan. Kiristä lukitusmutteri. Sitten koeajolle ja uusintakiristys tarvittaessa. Älä kiri liian tiukaksi, tällöin ohjaus ei saata palauttaa kunnolla.
Vanhoissa Mersuissa simpukka on usein jo kulunut keskialueelta, eikä kiristys tuota haluttua tulosta. Tällöin simpukka täytyy vaihtaa. Loppuunkiristetyssä simpukassa kiristysruuvin ylätaso on n. 12 millin korkeudessa lukitusmutterin tasosta mitattuna. Itsellänikin odottaa vaihtosimpukka jo varastossa....
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ahaa. Kiitos Timo tiedosta. Olen tuota miettinyt itsekin, notta paljonko ruuvissa on säätövaraa. Omassa tappi on ulkona nelisen milliä, joten toivoa siis vielä on.Timo L. kirjoitti:Loppuunkiristetyssä simpukassa kiristysruuvin ylätaso on n. 12 millin korkeudessa lukitusmutterin tasosta mitattuna. .

t.
Risto
E500 – 211.070
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ke 16.02.2005 12:22
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tervehdys!
Itse ihmettelin kanssa tuota välystä ratissa ja säätelin simpukkaa hullun raivolla saamatta toivottua tulosta.
Sitten nostin etupyörät ylös ja heilutin rengasta ja kas kummaa apusimpukassa n.5mm välys. Alempi hela väsynyt oloonsa.
Eipä muuta kun KL:ään ostoksille. Apusimpukan korjaussarja 26 ekee.
Sitten auto montun päälle ja eiku vaihtamaan.
Kerrankin joku oli niin helppo vaihtaa kun miltä näyttää. 15 min ja homma valmis. Tarvitsee vain 24mm lenkkiä ja jotain millä "taputella" holkit pois. Kaikki onnistui renkaat maassa, monttu on kyllä aika tarpeen tai väh. puolen metrin maavara.
Itse ihmettelin kanssa tuota välystä ratissa ja säätelin simpukkaa hullun raivolla saamatta toivottua tulosta.
Sitten nostin etupyörät ylös ja heilutin rengasta ja kas kummaa apusimpukassa n.5mm välys. Alempi hela väsynyt oloonsa.
Eipä muuta kun KL:ään ostoksille. Apusimpukan korjaussarja 26 ekee.
Sitten auto montun päälle ja eiku vaihtamaan.
Kerrankin joku oli niin helppo vaihtaa kun miltä näyttää. 15 min ja homma valmis. Tarvitsee vain 24mm lenkkiä ja jotain millä "taputella" holkit pois. Kaikki onnistui renkaat maassa, monttu on kyllä aika tarpeen tai väh. puolen metrin maavara.
Jepu, ei vaikuta ohjauksen klappiin, mutten niin ole väittänytkään.Leka kirjoitti:No pyörän laakereita rasvaamalla ohjauksen klappi harvemmin lähtee, mutta apusimpukan korjaussarja kannattaa asennella jos ei simpukan säätö tuota tulosta.
Mulla vaan tuo vetely loppui kun säädin lakrut.

Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Simpukan säätö
Kiitos timo tästä mitasta Olen ajatellut mikä se mahtaisi olla mutta nythän se selvisi. Täytyy huomenna käydä käsiksi ja vähän kiristää. Kiitos JS Lehti.
honkonen kirjoitti: Auttaakos apusimpukan korjaussarja yhtään klappiin?
Tuossahan se oli jo mainittuleka kirjoitti: No pyörän laakereita rasvaamalla ohjauksen klappi harvemmin lähtee, mutta apusimpukan korjaussarja kannattaa asennella jos ei simpukan säätö tuota tulosta.

Minulla olisi yksi hyvä vähän käytetty (ostin uuden enkä muistanut että oli sen kertaalleen jo vaihtanut parikymmentä tkm sitten). Vaihdoin kuitenkin uuden vaikka ne vanhan holkitkin tuntui napakalta, ne on tuolla hyllyssä - lähti ihan nätisti ja ehjinä irti koska ei olleet kauan paikallaan.
Kun olisi tiennyt ottaa perjantaina miittiin mukaan...saisit vaikka kympillä, mutta postimaksut tekee jo sen verran että kannattaa hakea varaosaliikkeestä uudet.motonet kirjoitti: W123/W126 Apusimpukan korjaussarja. . . . . . . . . . . . . . . 18-1088 19.50 eur
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Sen kun tietäisi, että miten paljon tuo kierreosa saa näkyä. Itselläni on toisessa 12mm esillä ja ei ole kyllä pahemmin väljää. Sitten toisessa on 14mm ja väljää tosi paljon. Kolmas irrallinen, jossa ei pitäisi olla väljää on 7mm. Vanha mersukorjaaja sanoi minulle, että ei niinkään kannata tuijottaa sitä kierteen mittaa vaan yleensä simpukan kuntoa. Selvyyteen en ole oikein päässyt, että miten paljon vaikka uudessa W123 simpukassa on kierrettä näkyvissä?honkonen kirjoitti:Käsikopelolla kokeiltuna omassani säätöruuvi on ainakin 10mm ulkona. Eli melko tappiin säädetty jo?
Auttaakos apusimpukan korjaussarja yhtään klappiin?
Jostain katoin uuden simpukan hintaa 1100 eurooo!
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
ei o väljän voittanutta.
Täytyy kans testata kun on tota väljää kans pikkasen.
No nyt taisi tulla tarpeeseen tuo hyllyyn jätetty helasarja. Autoni hylättiin katsastuksessa tänään juuri apusimpukan välyksen vuoksi. Suututtaa kun en itse havainnut välystä alapalloremontin yhteydessä, eikä pyöränsuuntaajakaan, vaikka vaihtoi sieltä yhden väljän raidepään. Mutta, suurempaa ihmetystä aiheuttaa se, että tämä viimeinen korjaussarja ehti olla auton alla 16 kuukautta ja 22 tkm. Oli ostettu Osaset-liikkeestä, merkki Birth, made in Italy.karra kirjoitti: Minulla olisi yksi hyvä vähän käytetty (ostin uuden enkä muistanut että oli sen kertaalleen jo vaihtanut parikymmentä tkm sitten). Vaihdoin kuitenkin uuden vaikka ne vanhan holkitkin tuntui napakalta, ne on tuolla hyllyssä - lähti ihan nätisti ja ehjinä irti koska ei olleet kauan paikallaan.
motonet kirjoitti: W123/W126 Apusimpukan korjaussarja. . . . . . . . . . . . . . . 18-1088 19.50 eur
Pitää laittaa se vanha huomenna paikelleen ja katsoa onko välys yhtään pienempi. Jos se edellinenkin on huono (ajettu alle 40 tkm - 3 vuotta muistiinpanojeni mukaan) niin pitää varmaan hakea merkkiliikkestä uusi kun nuo tarvikemallit ei näytä kestävän


EDIT: kokeillaas tuota linkitystä...Tökkää tätä
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Olipa tässä taannoin tapaus, kun Ford Orion oli hylätty katsastuksessa väljän raidetangonpään vuoksi. Omistaja osti tarvikevaraosaliikkeestä uuden osan ja asennutti sen. Eikun katsastamaan, ja sama tuomio! Uusi nivel hylättiin ravistuskokeessa liian väljäksi.karra kirjoitti:No nyt taisi tulla tarpeeseen tuo hyllyyn jätetty helasarja. Autoni hylättiin katsastuksessa tänään juuri apusimpukan välyksen vuoksi. Suututtaa kun en itse havainnut välystä alapalloremontin yhteydessä, eikä pyöränsuuntaajakaan, vaikka vaihtoi sieltä yhden väljän raidepään. Mutta, suurempaa ihmetystä aiheuttaa se, että tämä viimeinen korjaussarja ehti olla auton alla 16 kuukautta ja 22 tkm. Oli ostettu Osaset-liikkeestä, merkki Birth, made in Italy.karra kirjoitti: Minulla olisi yksi hyvä vähän käytetty (ostin uuden enkä muistanut että oli sen kertaalleen jo vaihtanut parikymmentä tkm sitten). Vaihdoin kuitenkin uuden vaikka ne vanhan holkitkin tuntui napakalta, ne on tuolla hyllyssä - lähti ihan nätisti ja ehjinä irti koska ei olleet kauan paikallaan.
motonet kirjoitti: W123/W126 Apusimpukan korjaussarja. . . . . . . . . . . . . . . 18-1088 19.50 eur
Pitää laittaa se vanha huomenna paikelleen ja katsoa onko välys yhtään pienempi. Jos se edellinenkin on huono (ajettu alle 40 tkm - 3 vuotta muistiinpanojeni mukaan) niin pitää varmaan hakea merkkiliikkestä uusi kun nuo tarvikemallit ei näytä kestävän. Ei viitsisi käydä yhtä osaa KL.sta tilailemaan
.
Eli, kun italia- ja espanjalaisia tarvikeosia vaihtaa mersuun, niin mersu muuttuu pikkuhiljaa Fiatiksi/Seatiksi. Tarvikeosilla ainoastaan Lada muuttuu paremmaksi
